بخشش و سلامت

هيچ کسي نگفته که بخشش کار آساني است. زماني که از دست کسي آزرده خاطر مي‌شويد، ممکن است به‌ نظرتان غير ممکن بيايد که بتوانيد خشم خود را فرو بنشانيد اما اين را بياد داشته باشيد که بخشيدن کاري است ممکن و براي سلامت روح و جسم شما نيز لازم ‌مي‌باشد.
پنجشنبه، 21 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بخشش و سلامت

بخشش و سلامت
بخشش و سلامت


 





 
هيچ کسي نگفته که بخشش کار آساني است. زماني که از دست کسي آزرده خاطر مي‌شويد، ممکن است به‌ نظرتان غير ممکن بيايد که بتوانيد خشم خود را فرو بنشانيد اما اين را بياد داشته باشيد که بخشيدن کاري است ممکن و براي سلامت روح و جسم شما نيز لازم ‌مي‌باشد.
افرادي که مي‌توانند ديگران را ببخشند، کمتر به اختلالات روحي نظير افسردگي، خشم و اضطراب دچار مي‌شوند و به آينده نيز اميدوارتر هستند. اين عمل آنها باعث مي‌شود تا فشار کمتري به دستگاه‌هاي مختلف بدن و سيستم ايمني آنها وارد شود و در نتيجه افراد شادتري هستند. بخشش واقعي نوعي آزاد شدن است اما به‌نظر خيلي‌ها بخشيدن يعني شکست، ضعف و يا حتي بزدلي. احساس تنفر ما باعث مي‌شود تا بيشتر از رنج اوليه مان، به خودمان صدمه وارد کنيم. زماني که مي‌بخشيم، از رنج و قضاوت‌هاي توان‌فرساي خود، به يکباره خلاص مي‌شويم اما شخصي که باعث رنجش ما شده، مجبور است اين درد را سال‌هاي زيادي در ضمير ناخودآگاه خود حمل کند. پس چرا ما هم مثل او رفتار کنيم؟
قدرت بخشش، لطيف و آرام است و نوعي آزادي و عشق به خود محسوب مي‌شود. شما مي‌توانيد تصميم بگيريد که به صورت خودآگاه از اين حالت زيبا لذت ببريد. از کجا بايد شروع کرد؟ نکته‌هاي زير مي‌توانند به شما کمک کنند:
آرامش خودتان را بازيابيد: براي فرو نشاندن خشم خود از تکنيک بسيار ساده کنترل عصبانيت استفاده کنيد. چند نفس عميق بکشيد و به چيزي که برايتان خوشايند است، فکر کنيد: براي مثال يک منظره زيبا در طبيعت يا کسي که دوستش داريد.
منتظر عذرخواهي نمانيد: به طور معمول کسي که به شما صدمه زده است، هيچ خيال ندارد که از شما معذرت‌خواهي کند. او ممکن است به طور عمد باعث رنجش شما شده باشد و يا اصلا از زاويه ديگري به مساله نگاه کند. بنابراين اگر وقت گرانبهايتان را صرف اين کنيد که روزي از شما معذرت‌خواهي شود، ممکن است مجبور شويد زمان زيادي را در انتظار به‌سر بريد. اين را بدانيد که بخشيدن به معني آشتي کردن با شخصي که باعث رنجش شما شده نيست و شما با اين کار، رفتار بد او را تاييد نمي‌کنيد.
قدرت را از دست آن شخص خارج کنيد: اگر تمام 24 ساعت روز را در مورد رنج خود فکر کنيد قدرت را به همان شخصي واگذار خواهيد کرد که باعث رنجش شما شده است. به جاي آنکه دايما فکرتان را روي احساسات خدشه‌دار شده خود متمرکز کنيد، سعي کنيد عشق، زيبايي و مهرباني‌هايي را که در اطراف شما درجريان هستند، ببينيد.
چند لحظه خودتان را جاي آن شخص بگذاريد: اگر از ديد آن شخص به مساله نگاه کنيد ممکن است متوجه شويد که رفتار او شايد از روي ناداني، ترس و يا حتي دلسوزي وعشق بوده باشد. براي اينکه بهتر متوجه موضوع شويد مي‌توانيد از طرف اين شخص به خودتان يک نامه بنويسيد.
اهميت بخشش را درک کنيد: تحقيقات نشان داده است که افرادي که ديگران را مي‌بخشند، اشتها و انرژي بيشتري به‌دست آورده و کيفيت خوابشان نيز بهتر مي‌شود.
از بخشيدن خود نيز غافل نشويد: به نظر بعضي از افراد، مشکل ترين چيز، بخشيدن خودشان است. اما اگر اين کار را نکنيد مجبوريد در آخر، تمام انرژي و اعتماد به‌نفس خود را واگذار کنيد.
بار ديگر که کسي شما را آزار مي‌دهد از خودتان بپرسيد که چه احساسي مي‌خواهيد داشته باشيد. آيا مي‌خواهيد عصباني و متنفر باشيد يا ترجيح مي‌دهيد آزاد و خوشحال باشيد؟
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط