گران‌تر اما سالم‌تر

به يقين تا به حال هيچ ميوه‌فروشي پيدا نشده است که روي ميوه‌هاي مغازه‌اش اين آگهي را بچسباند: «سيب قرمز آبدار سم‌پاشي شده با سموم آفت‌کش کشاورزي با ميزان... ميلي‌گرم باقي ‌مانده سم در بافت پوست». اما آيا بيشتر ميوه‌هايي که در بازار عرضه مي‌شوند، واقعا اين طور نيستند؟
شنبه، 23 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گران‌تر اما سالم‌تر

گران‌تر اما سالم‌تر
گران‌تر اما سالم‌تر


 

نويسنده:دکتر امير رحيمي




 
آشنايي با مواد غذايي ارگانيک در بازار محصولات غذايي
به يقين تا به حال هيچ ميوه‌فروشي پيدا نشده است که روي ميوه‌هاي مغازه‌اش اين آگهي را بچسباند: «سيب قرمز آبدار سم‌پاشي شده با سموم آفت‌کش کشاورزي با ميزان... ميلي‌گرم باقي ‌مانده سم در بافت پوست». اما آيا بيشتر ميوه‌هايي که در بازار عرضه مي‌شوند، واقعا اين طور نيستند؟
آيا تا به حال شده که سيب به ظاهر سالم و آبداري را گاز بزنيد و بعد از خوردنش ته مانده طعمي تلخ مانند سموم آفت‌کش را روي زبان‌تان حس کنيد؟ آيا خياري را با پوست خورده و متوجه طعم غيرعادي پوست آن شده‌ايد؟ آيا درباره مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها و هورمون‌ها در دام و طيور اطلاعي داريد؟ هر دامي پس از دريافت هورمون يا آنتي‌بيوتيک بايد يک دوره پرهيز از مصرف گوشت و شير را طي کند تا از نظر سلامت براي مصرف‌کنندگان خطر آفرين نباشد. آيا مصرف‌کنندگان حق ندارند بدانند در ميوه‌اي که مي‌خرند يا گوشتي که مي‌خورند، چقدر از اين ترکيبات شيميايي خطرناک وجود دارد؟
آلوده بودن مواد غذايي مانند ميوه‌ها و فرآورده‌هايي چون گوشت، شير و تخم‌مرغ به سموم و بقاياي دارويي و هورموني و تاثير آن در سلامت مصرف‌کنندگان، جذب تدريجي سموم در بافت‌هاي بدن و بروز بيماري‌هاي مزمن، سرطان‌ها، اختلالات کبدي و بيماري‌هاي تنفسي، از چند دهه گذشته متخصصان را وادار به چاره‌انديشي کرده است. نتيجه اين تحقيقات، مطرح شدن بحثي است با عنوان مواد غذايي ارگانيک.

گران‌تر اما سالم‌تر

کشاورزي ارگانيک
به‌طور کلي مواد غذايي ارگانيک حاصل فرآيندهايي با عنوان کشاورزي و دامپروري ارگانيک است که در 20 سال گذشته به طور جدي در دنيا مورد توجه قرار گرفته است.
کشاورزي ارگانيک قصد دارد تا ضمن حفاظت از حاصل‌خيزي خاک و افزايش توليد محصولات کشاورزي، از کاربرد کودها يا سموم در فرآوري محصولات اجتناب کند. در اين نوع کشت به گونه‌اي عمل مي‌شود که در تغذيه گياه و درخت، تعادل ميان عناصر مورد نياز خاک به هم نخورد و هنگام رشد نيز نياز به استفاده از سموم و آفت‌کش‌هاي شيميايي نباشد. در تغذيه خاک کشاورزي به جاي استفاده از کودهاي شيميايي، از کودهاي طبيعي مانند خاک برگ، جلبک، کودهاي حيواني و بيولوژيک استفاده مي‌شود. در صورت نياز به مبارزه با آفت‌ها در کشاورزي ارگانيک، از حشرات مهارکننده آن نوع آفت خاص مانند زنبورها و يا از موجودات ذره‌بيني بي‌خطر مانند باکتري‌ها استفاده مي‌شود. بديهي است که دامپروري ارگانيک تعامل تنگاتنگي با کشاورزي ارگانيک داشته و در واقع تتمه آن محسوب مي‌شود. زيرا باقي ماندن سموم دفع آفات نباتي روي علوفه‌ها و تغذيه دام‌ها از اين نوع علوفه باعث انتقال اين سموم به بافت‌هاي چربي بدن حيوانات شده و از طريق آنها به انسان نيز منتقل مي‌شود. از اين رو تغذيه دام‌ها در اين نوع دامپروري بايد با علوفه‌ها و دانه‌هايي انجام شود که حاصل کشاورزي ارگانيک هستند. مساله مهم‌تر در دامپروري ارگانيک، استفاده نکردن از هورمون‌ها يا داروهاي آنتي‌بيوتيکي و مانند آنها در مرحله پرورش و فقدان باقي‌مانده دارويي يا هورموني در محصولات اين دام‌ها در مرحله فروش است.
ويژگي‌هاي مواد غذايي ارگانيک
اين محصولات در واقع مانند همان محصولاتي هستند که پدران ما در گذشته با کشاورزي سنتي به آن مي‌رسيدند. بايد گفت که خوش طعم‌تر و مفيدتر بوده و از همه مهم‌تر، سالم‌ترند. مواد غذايي ارگانيک بايد عاري از هر گونه بازمانده‌هاي سموم کشاورزي، بقاياي داروها و هورمون‌ها و هرگونه ماده شيميايي غيرطبيعي در بافت و ساختارشان باشند. علاوه بر نظارت در مرحله توليد، در مرحله فروش نيز با انجام تست‌هاي شناسايي، اين محصولات مورد کنترل قرار گرفته و ميزان ترکيبات مختلف موجود در آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وجود سموم گوناگون و باقي‌مانده‌هاي کودهاي شيميايي مانند نيترات در محصولات کشاورزي و وجود بقاياي آنتي‌بيوتيکي و هورموني در فرآورده‌هاي گوشتي و دامي موجب رد آنها از بازار محصولات ارگانيک مي‌شود.
خريد سالم از بازارهاي سالم
در واقع با محقق شدن کشاورزي و دامپروري ارگانيک و عرضه مناسب آنها در بازار، مصرف‌کنندگان مي‌توانند با خيال آسوده‌تري اقلام مورد نظرشان را خريداري کرده و به مصرف برسانند، بدون اينکه هيچ ترکيب شيميايي سلامت آنها را به مخاطره بيندازد. به طور يقين هيچ فروشنده عادي در بازار نخواهد گفت که روي فلان محصولي که من مي‌فروشم، فلان مقدار سم وجود دارد ولي با عرضه محصولات ارگانيک لااقل افرادي که بهاي بيشتري به سلامت‌شان مي‌دهند، با خريد از اين مراکز، آسوده‌تر و سالم‌تر زندگي خواهند کرد. اين يعني محترم شمردن حق و حقوق مصرف کننده و خريدار که در هر نوع داد و ستدي مقدم‌ترين و ضروري‌ترين اصل است. البته شايد گفته شود که قيمت مواد غذايي ارگانيک در حال حاضر گران‌تر از محصولات غيرارگانيک است. ولي عرضه محصولات ارگانيک در برخي از کشورهاي اروپايي در سال‌هاي اخير نشان داد که استقبال از اين محصولات با وجود گراني اندک آنها بسيار زياد است. حتي در بعضي مواقع که ميوه‌هاي ارگانيک با ظاهر آفت‌زده و نه چندان باب مجلس ارايه شدند، خريداران همين ميوه‌ها را به ميوه‌هاي خوش ظاهرتر ترجيح دادند.شما چقدر به ظواهر اهميت مي‌دهيد و سلامت‌تان چقدر برايتان مهم است؟
منبع: http://salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.