18 توصيه براي پيشگيري از وبا

1) مهم‌ترين نکته‌اي که براي پيشگيري از وبا بايد به آن توجه کرد اين است که بايد از آب آشاميدني سالم استفاده کرد. 2) ويبريوکلرا، ميکروب عامل اين بيماري، در آب تميز حدود يک هفته، در آب‌هاي حاوي مواد آلي يا آلوده حدود يک ماه و در آب‌هاي شور درياها به علت هم‌زيستي با زئوپلانکتون‌ها تا
شنبه، 23 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
18 توصيه براي پيشگيري از وبا

18 توصيه براي پيشگيري از وبا
18 توصيه براي پيشگيري از وبا


 





 
1) مهم‌ترين نکته‌اي که براي پيشگيري از وبا بايد به آن توجه کرد اين است که بايد از آب آشاميدني سالم استفاده کرد.
2) ويبريوکلرا، ميکروب عامل اين بيماري، در آب تميز حدود يک هفته، در آب‌هاي حاوي مواد آلي يا آلوده حدود يک ماه و در آب‌هاي شور درياها به علت هم‌زيستي با زئوپلانکتون‌ها تا چند سال زنده مي‌ماند. در زماني که حرارت محيط، ميزان شوري آب و مواد غذايي رشد ميکروب مناسب شود، ويبريوکلرا سريع رشد و تکثير کرده و به حد بيماري‌زا مي‌رسد. همين امر توجيه‌کننده حفظ چرخه بيماري طي فصل سرما و بروز مجدد آن در فصل گرما است.
3) در مناطقي که دسترسي به آب تصفيه شده و لوله‌کشي وجود ندارد و از آب چاه، آب تانکرها، آب چشمه‌ها و غيره استفاده مي‌شود، حتما آب را قبل از مصرف بجوشانيد يا کلرزني کنيد.
4) برخي افراد که ميکروب وبا وارد بدن‌شان مي‌شود ممکن است تا چند ماه ميکروب را همراه با مدفوع خود دفع کنند و از اين رو در صورت آلوده شدن منابع آب آشاميدني و عدم کلريناسيون مناسب زمينه مبتلا شدن ساير مردم فراهم مي‌شود. نکته مهم توانايي زنده ماندن ويبريوکلرا در محيط يخچال و حتي داخل يخ است که اگر آب آلوده براي توليد يخ استفاده شده باشد مي‌تواند سبب مبتلا شدن مصرف‌کنندگان شود.
5) بيماري وبا همه ساله در كشور طي ماه‌هاي گرم سال بروز مي‌كند. دسترسي نداشتن برخي مناطق روستايي كشور به آب آشاميدني سالم، فرسوده بودن شبكه‌هاي آب در بسياري از مناطق شهري و روستايي و شكستگي‌هاي متعدد مي‌توانند به ورود فاضلاب به داخل لوله‌ها منجر شوند، آبياري برخي مزارع از جمله سبزي كاري‌ها با فاضلاب خام، شيوع به نسبت بالاي بيماري دركشورهاي همسايه و احتمال ورود بيماري از اين كشورها به داخل از مهم‌ترين عللي هستند كه بايد همچنان بيماري وبا را به عنوان يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي نظام بهداشتي درماني كشور مورد توجه قرار داد.
6) مواد غذايي يا خوراکي را از دست‌فروش‌ها نخريد.
7) کسب اطمينان از سلامت آب پيش از نوشيدن، استفاده از آب بطري شده در حين مسافرت، شستن دست‌ها با آب و صابون بعد از اجابت مزاج و پيش از صرف غذا، دفع نکردن مدفوع در کنار نهرها و رودخانه‌ها، پرهيز از آب‌تني در آب‌هاي نهرها و کانال‌هاي آب کشاورزي، سالم‌سازي سبزي‌ها پيش از مصرف شامل شستن، انگل‌زدايي با مايع ظرفشويي و ضد عفوني کردن از جمله اقدامات ساده بهداشتي هستند که رعايت آنها موجب حفظ سلامت جامعه خواهد شد.
8) از مصرف يخ غيربهداشتي خودداري کنيد.
9) از مصرف غذاهاي آماده و غيربهداشتي مثل آب‌ميوه، معجون، بستني و ساندويچ خودداري کنيد.
10) از ميوه‌هاي شسته شده و سبزي‌هاي ضدعفوني شده استفاده کنيد.
11) قبل از تهيه، توزيع و خوردن غذا حتما دست‌ها را با آب و صابون بشوييد.
12) دست‌ها را بعد از رفتن به توالت و نيز قبل از دست زدن به مواد غذايي و خوراکي حتما با آب و صابون بشوييد.
13) مواد غذايي را در معرض مگس و آلودگي‌هاي ديگر قرار ندهيد و حتما در يخچال نگهداري کنيد.
14) هنگام سفر آب و غذاي سالم همراه داشته باشيد يا از نوشيدني‌ها و غذاهاي با بسته‌بندي مطمئن استفاده نماييد.
15) در صورت ابتلا به بيماري اسهال بهتر است به جاي خوددرماني به پزشک مراجعه كرده و دستورات پزشک را به دقت پيگيري و انجام دهيد. بهترين درمان براي وبا جبران سريع آب و املاح (در موارد شديد حتما وريدي و به ميزان کافي با سرم رينگر لاکتات يا ساده و يا نرمال سالين ) است.
16) بايد همواره توجه داشت که فقط تعداد محدودي از افراد مبتلا شده دچار اسهال مي‌شوند و از اين تعداد هم فقط 20درصد اسهال شديد مي‌گيرند از اين رو بسياري از افراد مبتلا شده ممکن است بدون علامت باليني بوده يا اينکه اسهال خفيف پيدا کنند که از نظر باليني به هيچ ‌وجه قابل افتراق از ساير علل اسهال نيست.
17) در گذشته که عموم مردم در شهر و روستا به آب آشاميدني سالم دسترسي نداشتند شمار فراواني مبتلا مي شدند و از طرف ديگر امکانات درماني براي جبران آب و املاح از دست رفته بدن بيماران ناشي از اسهال شديد وجود نداشت و از اين رو به طور معمول همه‌گيري‌هاي وسيع و مرگ و مير قابل توجه ايجاد مي‌شد. در صورت درمان نشدن مناسب ميزان كشندگي بيماري تا 50 درصد هم گزارش شده است اما با درمان مناسب اين ميزان كمتر از يك درصد است.
18) به طور معمول دوره نهفتگي اين بيماري يک تا سه روز است اما از چند ساعت تا 5 روز هم گزارش شده است. راه انتقال بيماري مدفوعي دهاني است و از آنجا كه حدود يك ميليون ارگانيسم براي ايجاد بيماري مورد نياز است، انتقال عموما از طريق آب يا غذاي آلوده انجام مي‌شود و از طريق تماس مستقيم فرد به فرد كمتر رخ مي‌دهد. ميکروب وبا نسبت به اسيد معده حساس است و به طور معمول در معده از بين مي‌رود مگر اينکه آب يا غذاي خورده شده بسيار آلوده باشد يا اينکه فرد داروهايي براي کاهش اسيديته معده مصرف كند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.