وضعيت سر نوزاد و شيرخوار

جمجمه نوزادان به راحتي و با هر فشاري تغيير شکل مي‌يابد و نتيجه اين تغيير شکل ممکن است هميشه منظم و قرينه نباشد. اين تغيير شکل ممکن است هنگام تولد به وجود بيايد و يا به دليل ماندن طولاني در يک وضعيت حاصل شود. البته سر نوزاد شما به احتمال زياد پس از چند ماه شکل طبيعي خود را پيدا خواهد کرد اما تغيير مرتب وضعيت سر او مي‌تواند
يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وضعيت سر نوزاد و شيرخوار

وضعيت سر نوزاد و شيرخوار
وضعيت سر نوزاد و شيرخوار


 





 

جمجمه نوزادان به راحتي و با هر فشاري تغيير شکل مي‌يابد و نتيجه اين تغيير شکل ممکن است هميشه منظم و قرينه نباشد. اين تغيير شکل ممکن است هنگام تولد به وجود بيايد و يا به دليل ماندن طولاني در يک وضعيت حاصل شود. البته سر نوزاد شما به احتمال زياد پس از چند ماه شکل طبيعي خود را پيدا خواهد کرد اما تغيير مرتب وضعيت سر او مي‌تواند مفيد باشد. دو نقطه نسبتا نرم در جمجمه نوزاد وجود دارد و اين نرمي به نوزاد کمک مي‌کند تا راحت‌تر از مجراي تولد عبور کند. نرمي جمجمه براي رشد سريع مغز، به‌ويژه در 12 تا 18 ماه اول پس از تولد بسيار مناسب است. البته اين ويژگي بيولوژيک در عين حال مي‌تواند موجب تغييرشکل نامناسب سر نوزاد شود. از آنجايي که نوزاد اغلب به پشت خوابانده مي‌شود و در کالسکه و صندلي هم سرش به پشت تکيه دارد، اين تغيير شکل به طور معمول در قسمت پشت سر ديده مي‌شود. البته بهترين و مطمئن‌ترين وضعيت خواباندن نوازد، همان خواباندن به پشت است اما در همين وضعيت به پشت هم مي‌توان وضعيت‌هاي متعددي را به وجود آورد.

وضعيت سر نوزاد و شيرخوار



يک پيشنهاد ديگر اين است که هنگامي که نوزاد بيدار است، او را بغل کنيد. همچنين به شرط اينکه به طور کامل مراقب اوضاع باشيد، مي‌توانيد چند دقيقه نوزادتان را روي شکم قرار دهيد تا بازي کند. در اين حالت بايد مراقب باشيد که سطح زير او سفت باشد و در صورتي که بايد از اتاق خارج شويد حتما نوزادتان را هم با خود ببريد. به احتمال زياد با تغيير مرتب وضعيت قرارگرفتن سر، مشکل شکل‌گيري نامناسب جمجمه هم حل خواهد شد اما در صورتي که تغيير شکل جمجمه به دليل فشار هنگام تولد تا چند ماه پس از تولد از بين نرود، ممکن است پزشک نوع کلاه مخصوص را براي نوزاد شما تجويز کند. موارد بسيار نادري هم هست که استخوان جمجمه نوزاد انعطاف‌ لازم را ندارد و فضا براي رشد مغز به وجود نمي‌آيد. در اين موارد ممکن است پزشک تشخيص دهد که عمل جراحي لازم است. اما اين نکته را هم درنظر داشته باشيد که نگراني بيش از حد درباره شکل سر نوزادتان ممکن است شما را از لذت پدر يا مادر شدن دور کند. با انجام توصيه‌هاي بالا مي‌توانيد در حين مراقبت از وضعيت سر و گردن نوزادتان، خيال‌تان راحت باشد که مشکلي نوزادتان را تهديد نمي‌کند.

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.