چي بهتر از ماهي؟

ماهي از لحاظ پروتئين بسيار غني است و سريع‌تر از ساير گوشت‌ها هضم مي‌شود. چربي اين ماده غذايي نيز از نوع غيراشباع بوده و امگا سه فراواني دارد و همين موضوع دليل هضم و جذب آسان آن است. در نتيجه عادت به خوردن مرتب آن به هيچ‌وجه سبب بيماري‌هاي قلبي و عروقي نمي‌شود. در ضمن، گوشت ماهي يد فراواني دارد و اگر مانند ماهي
يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چي بهتر از ماهي؟

چي بهتر از ماهي؟
چي بهتر از ماهي؟


 

نويسنده: دكتر مسعود كيمياگر*




 
ماهي از لحاظ پروتئين بسيار غني است و سريع‌تر از ساير گوشت‌ها هضم مي‌شود. چربي اين ماده غذايي نيز از نوع غيراشباع بوده و امگا سه فراواني دارد و همين موضوع دليل هضم و جذب آسان آن است. در نتيجه عادت به خوردن مرتب آن به هيچ‌وجه سبب بيماري‌هاي قلبي و عروقي نمي‌شود. در ضمن، گوشت ماهي يد فراواني دارد و اگر مانند ماهي كيلكا با استخوان خورده شود سرشار از كلسيم خواهد بود.
بهترين نوع ماهي‌ها، ماهي آب‌هاي آزاد، ماهي سفيد، كيلكا، كفال، سوف، حلوا، سنگسر، سرخو و تن و همين طور ماهي‌هاي پرورشي هستند. در تحقيقات ديده شده است، كساني كه در برنامه هفتگي‌شان سهم ماهي بالاست از سلامتي قلب و عروق بيشتري برخوردارند و كمتر دچار سيروز كبدي، سرطان معده و كبد مي‌شوند.

چي بهتر از ماهي؟

عادت ايرانيان مصرف ماهي با آب‌ليمو و يا آب نارنج تازه است. ترشي اين ميوه‌ها به همراه ويتامين C هم به هضم بهتر ماهي كمك مي‌كند و هم جذب آهن موجود در اين گوشت را بالا مي‌برد. سبزي پلو ماهي هم يك غذاي كامل است كه همراه با گوشت ماهي، برنج و سبزيجات نيز مصرف مي‌شود. از آنجا كه سبزيجات برگ‌دار سرشار از ويتامين C و بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A) هستند، بهترين زمان براي اضافه كردنشان در مراحل پاياني آبكش‌كردن برنج است تا كمترين ضايعات غذايي ايجاد شود.
معمولاً اين ماده غذايي با انواع سبزيجات و غلات مانند برنج و نان گندم مصرف مي‌شود اما بهترين سبزيجات، هويچ پخته، كلم بروكلي، ‌ليموترش و نارنج هستند. جعفري نيز به هضم اين غذا كمك مي‌كند. ايرانيان معتقدند كه اين غذا را نبايد با ماست و دوغ خورد زيرا هر دو طبع سردي دارند و موجب افت فشار، سرگيجه و سردرد مي‌شوند. علت اين موضوع آن است كه ماست و دوغ به دليل اسيد لاكتيك بر اعصاب پاراسمپاتيك اثر گذاشته و باعث رخوت مي‌شوند و سردي و كند شدن حركت بدن را به همراه خواهند داشت. در ضمن، مي‌توان اين غذا را با گردو، خرما، كشمش و ساير شيريني‌هاي طبيعي ميل كرد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص تغذيه

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.