بررسی استخوان بندی شهر اصفهان (1)
بررسی روند تحول استخوان بندی اصلی شهراصفهان و قانونمندی های آن
عناصر اصلی شهر در جی، یک بازارگاه یا میدان السوق بوده که در برابر دروازه ی خور، در شمال شهر قرارداشته است. بعد از اسلام مسجد جمعه ای در جی ساخته می شود.
بعد از فتح ناحیه توسط مسلمین، کاسته شدن از اهمیت دفاعی جی به دلیل ثبات سیاسی و آمیخته شدن اعراب با ایرانیان،مرکز حکومت از جی به خوزینان، دهکده ای بین جی و یهودیه منتقل گردیده، همچنین قصر و مسجد جمعه ای در ساحل نو فرسان بنا شد،بازار بزرگی نیز در حومه ی خوزینان در مقابل یهودیه و درمنطقه شمال غربی آن،گسترش یافت.
با توسعه ی ساخت و سازها، چندی بعد این ناحیه به یهودیه اتصال یافت و خوزینان در یهودیه مستحیل گردید.سپس مسجد جمعه ی سوم در یهودیه و در محل مسجد جمعه ی کنونی اصفهان بنا شد.
درمرحله ی نخست،استخوان بندی اصلی سکونتگاه درحاشیه ی شمالی دروازه ی اصلی جی و در مجاورت محوراصلی آن قرار داشته است. این مجموعه از یک سو با فضاهای بازو از سوی دیگر با بافت مسکونی هم جوار بوده است.
درمرحله ی دوم،هسته ی جدیدی از عناصر شهری بین این دو سکونتگاه و در حاشیه ی نهر آب شکل می گیرد. بازار موقعیت حومه ای نسبت به سکونتگاه اصلی ( خوزینان )داشته و در کنار راه ارتباطی به یهودیه واقع بوده است. در مقطع سوم مسجد جمعه و میدان کهنه در مرکز یهودیه واقع بوده اند که با رشد شهر به سمت شمال شرق، جنوب غرب، شمال غرب و جنوب، موقعیت شهری قبلی آن تثبیت می شود.
درخوزینان ساختار عناصر استخوان بندی آن به صورت یک هسته که شامل قصر و مسجد و یک عنصر با ساختار خطی که همان بازار بزرگ شهر می باشد، بوده است. در یهودیه یک ساختار هسته ای و متمرکزازعناصر شهری شامل مسجد جامع و میدان کهنه وجود داشته است.
دو قطبی بودن مرکز شهر( میدان کهنه و نقش جهان )، باعث تلفیق پایدار و ارگانیک مرکز شهر صفوی با مرکز کهنه پیش از آن شد. بازار طویل شهر مانند پلی میان مرکز شهر کهنه و مرکز شهر جدید ارتباط برقرار می نمود و با واقع شدن در میدان جاذبه ی این دو قطب، توانست زنده و فعال باقی بماند.
1-مرکزیت اداری و حکومتی ؛
2- مرکز معاملات و مبادله ی کالای کشاورزان روستاهای اطراف و در عین حال مکانی برای گرد آمدن مردم و برگزاری مراسم جشن سال نو و نیز برپایی بازار مکاره ی نوروزی؛
3- کارکرد فرهنگی ،مذهبی ( مسجد جمعه).
در ادامه ی تحولات این ناحیه، عملکرد عناصرشهری در خوزینان نیز مشابه با جی بوده و فعالیت اداری - حکومتی و مذهبی در مجاور هم و فعالیت های تجاری با فاصله از آن دو است، اما در ادامه ی تحول در یهودیه فقط عناصر مذهبی و تجاری شکل گرفته و عناصر اداری در خوزینان واقع بوده است.
به دلیل آن که همه ی معابر اصلی شهر به میدان کهنه ای که در حاشیه ی یهودیه و سپس در قلب اتصال یهودیه به خوزینان واقع بوده ختم می شوند،ساختار استخوان بندی اصلی شهر،شکلی از یک الگوی شعاعی به خود می گیرد.
1-بافتی که دارای قطعه بندی های کوچک ،ریزدانه،مسقف و با محصوریت بالا ( بازار) می باشد.
2- بافت درون گرا که با فضاهای بسته با بازار مرتبط می شوند ( مسجد،سرا،کاروان سرا).
3- بافتی که فضای باز احاطه کننده ی فضای بسته می باشد ( کوشک ).
فضاهای باز مذکور توسط دایره هایی از فضاهای عمومی منفک شده اند.
در بافت این محدوده، ابتدا از فضاهای بسته و محصور به داخل فضای نیمه بازمشرف به میدان عبور کرده و سپس با عبور از فضاهای بسته با فضاهای باز اختصاصی هر بنا، ارتباط برقرار می شود.
درسلسله مراتب عبور از فضاهای فوق، تنوع فضایی از جهت اندازه، کیفیت فضایی و محصوریت، قابل ادراک بوده است. در این بافت شهری وجود یک فضای باز عمومی ( میدان کهنه ) قابل توجه است.
دراین دوره، از چهار محور که با یکدیگر در محدوده ی استخوان بندی اصلی تلاقی کرده اند، با خارج شهر دسترسی برقرار می شود.اتصال دروازه ی شمال غربی به جنوب شرقی ، اتصال شمال شرقی به جنوب غربی که دو شاخه شده،یکی به سمت غ رب و دیگری به سمت جنوب می رود.
ارتباطات داخلی شهرنیز به صورت سلسله مراتب و از همین دو محور اصلی صورت می گیرد و بیش تر معابر به میدان کهنه ختم می شوند.
منبع:نشریه دانش نما،شماره167-169
ادامه دارد...
/ع
دوره نخست ( پیدایش شهر)
ویژگی های کالبدی
عناصر اصلی شهر در جی، یک بازارگاه یا میدان السوق بوده که در برابر دروازه ی خور، در شمال شهر قرارداشته است. بعد از اسلام مسجد جمعه ای در جی ساخته می شود.
بعد از فتح ناحیه توسط مسلمین، کاسته شدن از اهمیت دفاعی جی به دلیل ثبات سیاسی و آمیخته شدن اعراب با ایرانیان،مرکز حکومت از جی به خوزینان، دهکده ای بین جی و یهودیه منتقل گردیده، همچنین قصر و مسجد جمعه ای در ساحل نو فرسان بنا شد،بازار بزرگی نیز در حومه ی خوزینان در مقابل یهودیه و درمنطقه شمال غربی آن،گسترش یافت.
با توسعه ی ساخت و سازها، چندی بعد این ناحیه به یهودیه اتصال یافت و خوزینان در یهودیه مستحیل گردید.سپس مسجد جمعه ی سوم در یهودیه و در محل مسجد جمعه ی کنونی اصفهان بنا شد.
موقعیت استخوان بندی در شهر
درمرحله ی نخست،استخوان بندی اصلی سکونتگاه درحاشیه ی شمالی دروازه ی اصلی جی و در مجاورت محوراصلی آن قرار داشته است. این مجموعه از یک سو با فضاهای بازو از سوی دیگر با بافت مسکونی هم جوار بوده است.
درمرحله ی دوم،هسته ی جدیدی از عناصر شهری بین این دو سکونتگاه و در حاشیه ی نهر آب شکل می گیرد. بازار موقعیت حومه ای نسبت به سکونتگاه اصلی ( خوزینان )داشته و در کنار راه ارتباطی به یهودیه واقع بوده است. در مقطع سوم مسجد جمعه و میدان کهنه در مرکز یهودیه واقع بوده اند که با رشد شهر به سمت شمال شرق، جنوب غرب، شمال غرب و جنوب، موقعیت شهری قبلی آن تثبیت می شود.
ساختارکالبدی استخوان بندی در شهر
درخوزینان ساختار عناصر استخوان بندی آن به صورت یک هسته که شامل قصر و مسجد و یک عنصر با ساختار خطی که همان بازار بزرگ شهر می باشد، بوده است. در یهودیه یک ساختار هسته ای و متمرکزازعناصر شهری شامل مسجد جامع و میدان کهنه وجود داشته است.
دو قطبی بودن مرکز شهر( میدان کهنه و نقش جهان )، باعث تلفیق پایدار و ارگانیک مرکز شهر صفوی با مرکز کهنه پیش از آن شد. بازار طویل شهر مانند پلی میان مرکز شهر کهنه و مرکز شهر جدید ارتباط برقرار می نمود و با واقع شدن در میدان جاذبه ی این دو قطب، توانست زنده و فعال باقی بماند.
ویژگی های کارکردی
1-مرکزیت اداری و حکومتی ؛
2- مرکز معاملات و مبادله ی کالای کشاورزان روستاهای اطراف و در عین حال مکانی برای گرد آمدن مردم و برگزاری مراسم جشن سال نو و نیز برپایی بازار مکاره ی نوروزی؛
3- کارکرد فرهنگی ،مذهبی ( مسجد جمعه).
در ادامه ی تحولات این ناحیه، عملکرد عناصرشهری در خوزینان نیز مشابه با جی بوده و فعالیت اداری - حکومتی و مذهبی در مجاور هم و فعالیت های تجاری با فاصله از آن دو است، اما در ادامه ی تحول در یهودیه فقط عناصر مذهبی و تجاری شکل گرفته و عناصر اداری در خوزینان واقع بوده است.
دوره ی دوم ( اوایل اسلام )
ویژگی های کالبدی
موقعیت استخوان بندی در شهر
ساختارکالبدی استخوان بندی در شهر
به دلیل آن که همه ی معابر اصلی شهر به میدان کهنه ای که در حاشیه ی یهودیه و سپس در قلب اتصال یهودیه به خوزینان واقع بوده ختم می شوند،ساختار استخوان بندی اصلی شهر،شکلی از یک الگوی شعاعی به خود می گیرد.
بافت شهری استخوان بندی
1-بافتی که دارای قطعه بندی های کوچک ،ریزدانه،مسقف و با محصوریت بالا ( بازار) می باشد.
2- بافت درون گرا که با فضاهای بسته با بازار مرتبط می شوند ( مسجد،سرا،کاروان سرا).
3- بافتی که فضای باز احاطه کننده ی فضای بسته می باشد ( کوشک ).
فضاهای باز مذکور توسط دایره هایی از فضاهای عمومی منفک شده اند.
در بافت این محدوده، ابتدا از فضاهای بسته و محصور به داخل فضای نیمه بازمشرف به میدان عبور کرده و سپس با عبور از فضاهای بسته با فضاهای باز اختصاصی هر بنا، ارتباط برقرار می شود.
درسلسله مراتب عبور از فضاهای فوق، تنوع فضایی از جهت اندازه، کیفیت فضایی و محصوریت، قابل ادراک بوده است. در این بافت شهری وجود یک فضای باز عمومی ( میدان کهنه ) قابل توجه است.
ویژگی های کارکردی
ویژگی دسترسی ها و آمد و شد
دراین دوره، از چهار محور که با یکدیگر در محدوده ی استخوان بندی اصلی تلاقی کرده اند، با خارج شهر دسترسی برقرار می شود.اتصال دروازه ی شمال غربی به جنوب شرقی ، اتصال شمال شرقی به جنوب غربی که دو شاخه شده،یکی به سمت غ رب و دیگری به سمت جنوب می رود.
ارتباطات داخلی شهرنیز به صورت سلسله مراتب و از همین دو محور اصلی صورت می گیرد و بیش تر معابر به میدان کهنه ختم می شوند.
دسترسی بین عناصر اصلی استخوان بندی شهر
منبع:نشریه دانش نما،شماره167-169
ادامه دارد...
/ع