خون‌دماغ از پيشگيري تا درمان

به‌طور معمول، خون‌ريزي از دلهره و ترس را به فرد و اطرافيانش القا مي‌کند. به خصوص اگر در سنين پايين‌تر (براي مثال، بچه‌ها) اين اتفاق بيفتد، والدين به سرعت فکر و خيال‌هاي غمناک و ترس‌آور را تصور مي‌کنند و خون‌دماغ را به بيماري‌هاي بدخيم و لوسمي و يا مشکلات انعقادي مانند تالاسمي نسبت مي‌دهند. گاهي اين اضطراب تا جايي پيش مي‌رود که توانايي آنها را در کمک رساندن به بچه و کنترل خون‌ريزي سلب مي‌کند. شايد مرهم اين ترس،
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خون‌دماغ از پيشگيري تا درمان

خون‌دماغ از پيشگيري تا درمان
خون‌دماغ از پيشگيري تا درمان


 

گفتگو با دکتر کامران کامروا*




 
به‌طور معمول، خون‌ريزي از دلهره و ترس را به فرد و اطرافيانش القا مي‌کند. به خصوص اگر در سنين پايين‌تر (براي مثال، بچه‌ها) اين اتفاق بيفتد، والدين به سرعت فکر و خيال‌هاي غمناک و ترس‌آور را تصور مي‌کنند و خون‌دماغ را به بيماري‌هاي بدخيم و لوسمي و يا مشکلات انعقادي مانند تالاسمي نسبت مي‌دهند. گاهي اين اضطراب تا جايي پيش مي‌رود که توانايي آنها را در کمک رساندن به بچه و کنترل خون‌ريزي سلب مي‌کند. شايد مرهم اين ترس، آگاهي از علت‌‌هاي خون‌دماغ باشد‍! خواندن اين گفتگو با دکتر کامروا در تشخيص علت‌هاي خون‌دماغ کمک‌تان مي‌کند.

اغلب وقتي اتفاق بدي پيش مي‌آيد، سعي مي‌کنيم خودمان علت آن را هرچند به ظاهر پيدا کنيم. درباره خون‌دماغ شدن بچه‌ها هم معمولا آن را به بازي در هواي گرم و اين آفتاب‌سوزان ربط مي‌دهيم ولي اگر اين طور باشد، پس چرا همه بچه‌ها خون‌دماغ نمي‌شوند؟
 

چون علت اصلي خون‌ريزي از بيني بسيار گسترده است و عوامل زيادي را مي‌توانيم در علل خون‌ريزي بگنجانيم. اگر بخواهيم خلاصه‌اش کنيم، اول عوامل کلي و عمومي بدن است و دوم عوامل منطقه‌اي خودبيني که جزو اين گروه باز هم عوامل زيادي وجود دارند. براي مثال، مي‌تواند علت به تيغه بيني، مخاط بيني و عروق آن، عوامل نئوپلاستيک اعم از خو‌ش‌خيم يا بدخيم و يا حتي موارد ناشناخته ربط داده شود. حالا مي‌توانيم در اين زيرمجموعه بگوييم هر چيزي که موجب خشکي مخاط بيني و حساس شدن آن شود، به خون‌ريزي منجر مي‌شود. اما اين خشکي مخاط که در هواي گرم يا هواي خيلي سرد اتفاق مي‌افتد، همان‌طور که گفتيد، چرا در همه به خون‌ريزي منجر نمي‌شود؟

حتما بيني افرادي دچار خون‌ريزي مي‌شود که مخاط‌شان يا يکي از چهار موردي که گفتيد بيمار باشد. مشکل زمينه‌اي در کار است؟
 

بله، اگر براي مثال فردي دچار انحراف بيني باشد، مخاط بيني‌اش دايم در معرض هواست و دچار فرسايش مي‌شود. اين فرسايش به نازک شدن لايه مخاطي سپتوم يا همان تيغه بيني و تحريک‌پذيري عروق ‌آن مي‌انجامد. يا وجود التهاب‌ها و عفونت‌هاي مربوط به سپتوم در افراد دچار انحراف بيني بيشتر است يا سوراخ شدن تيغه بيني که علل فراواني از جمله تروما يا ضربه‌ها دارد در اين افراد شايع‌تر است. چه تروماي ناشي از دعوا و ضربه و چه به علت دستکاري با ناخن باشد. حتي گاهي بعضي داروها يا عواملي مانند جراحي و دستکاري جراحي پلاستيک ممکن است با ايجاد تروما منجر به خون‌ريزي شود.

اگر بخواهيم اصلي‌ترين علت بروز خون‌ريزي بيني را بدانيم، چه؟
 

التهاب مخاط بيني از عمده‌ترين علل است که مي‌تواند به پرخوني عروق بيني منجر شود و بسيار تحريک‌پذير شده و با هر عامل محيطي مثل خشکي شديد هوا، شرجي بودن يا رطوبت زياد هوا يا سرماي شديد در هنگام اسکي و گرماي شديد در تابستان و ديگر موارد حتي ضربه ناچيزي خون‌ريزي شروع مي‌شود. اما يادتان باشد که ما هنوز علل عمومي را نگفتيم. فقط علت‌هاي ناحيه‌اي منطقه بيني‌اند.

خون‌دماغ از پيشگيري تا درمان

مهم‌ترين علت عمومي که مردم مي‌شناسند، فشارخون است. آيا فشارخون بالا با علامت خون‌دماغ بارز مي‌شود؟
 

سوال خوبي پرسيديد. کاشکي بتوان با يک پاک‌کن اين تصور غلط را از ذهن مردم پاک کرد که خون‌ريزي بيني، سوپاپ اطمينان فشارخون است. هر خون‌دماغي به منزله فشارخون بالا نيست و اين تصور غلط است. مي‌گويند چه خوب شد خون‌دماغ شدي وگرنه حتما سکته قلبي يا مغزي مي‌کردي! درست است که افراد مبتلا به فشارخون جدار عروق‌شان شکننده و بيمار است و احتمال خون‌ريزي از جمله خون‌دماغ در آنها بيشتر است اما اين به معني هشدار خطر براي فشارخون نيست. از ديگر عوامل عمومي مي‌توان به غير از اختلالات عروقي به عوامل عفوني مانند تيفوس، سرخک، آنفلوآنزا، مشکلات غددي مانند ديابت و علل انعقادي مانند مشکلات اختلال خوني اشاره کرد. پس در واقع همه خون‌ريزي‌هاي بيني به هر علتي را بايد جدي گرفت و با پزشک متخصص مشورت کرد.

پس متوجه شديم در هر گروه سني، مفهوم خون‌دماغ شدن تفاوت دارد؛ حالا لطفا بگوييد چه خون‌ريزي‌هايي مهم‌تر تلقي مي‌شوند؟
 

در دو رده سني يعني بچه‌ها و سالمندان اهميت فوق‌العاده دارد. بچه‌ها چون حجم خون‌شان کمتر است و مسن‌ترها چون اغلب خون‌ريزي قدامي ندارند که شما خارج شدن خون را از بيني ببينيد و آنها معمولا، حس خون‌ريزي از ته حلق دارند که با تف کردن متوجه مي‌شوند صحيح است و بايد حتما سريع به متخصص ارجاع داده شوند. گاهي نيازمند بستري در آ‌ي‌سي‌يو هستند.

گفتيد عوامل زمينه‌اي در کنترل خون‌دماغ شدن بچه‌ها مهم است. غير از انحراف بيني ديگر چه مواردي هستند؟
 

والدين بايد نسبت به سينوزيت‌ها و آلرژي‌ در بچه‌ها بي‌تفاوت نباشند چون درمان نکردن به موقع اختلالات مخاطي بيني به خون‌ريزي منجر مي‌شود. از همه مهم‌تر ديده شده بچه‌هايي که به التهاب مخاط بيني مبتلا هستند و خون‌دماغ مي‌شوند، والدين سيگاري دارند. براي پيشگيري از تغييرات مخاطي در بچه‌ها نبايد در منزل سيگار يا قليان بکشيد. نکته ديگر اينکه تاکيد مي‌کنم ناخن بچه‌ها را بگيريد تا دستکاري بيني نکنند. مصرف خودسرانه قطره فنيل‌افرين، اگر بيش از چهار روز طول بکشد حتما به مشکلات مخاطي و خون‌ريزي از بيني منجر مي‌شود. چرب کردن بيني با ويتامين AD موجب خشک‌تر شدن بيني شما مي‌شود. از اين کار بپرهيزيد و با وازلين يا پماد ساده چشمي اين کار را در صورت نياز انجام بدهيد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص گوش و حلق و بيني

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.