دشمنان مو

روزي را به ياد آوريد که مي‌خواستيد با مدل مويي خاص به ميهماني يا با دوستان خود به گردش برويد. شايد يافتن آرايشگاه يا رنگ مويي خاص بسيار مشکل بود. اما امروزه چطور؟ اين روزها رنگ‌هاي نارنجي جيغ، صورتي فسفري، آبي متاليک و کهربايي زياد ديده مي‌شود. شايد به اندازه جمعيت دنيا تنوع رنگ و مدل براي مو به وجود آمده است. اما آيا همه اين
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دشمنان مو

دشمنان مو
دشمنان مو


 





 
روزي را به ياد آوريد که مي‌خواستيد با مدل مويي خاص به ميهماني يا با دوستان خود به گردش برويد. شايد يافتن آرايشگاه يا رنگ مويي خاص بسيار مشکل بود. اما امروزه چطور؟ اين روزها رنگ‌هاي نارنجي جيغ، صورتي فسفري، آبي متاليک و کهربايي زياد ديده مي‌شود. شايد به اندازه جمعيت دنيا تنوع رنگ و مدل براي مو به وجود آمده است. اما آيا همه اين مدل‌ها و رنگ موها براي سلامت مو مفيد يا حداقل بي‌ضرر است؟
متخصصان پوست و مو هشدار مي‌دهند که به علت افزايش ميزان مصرف و کاهش سن مصرف رنگ مو، آمار مبتلايان به حساسيت پوست سر و صورت بيشتر شده است و بيشترين علت اين مساله نيز اين است که از بروز حساسيت‌هاي پوستي پيشگيري نمي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد که41 درصد دختران دبيرستاني و 85 درصد زنان و 33 درصد مردان 20 تا 30 ساله از رنگ مو استفاده مي‌کنند. اين درحالي است که بيش از 5 درصد از اين مصرف‌کنندگان حداقل يک‌بار به حساسيت‌ها و ديگر مشکلات پوستي دچار شده‌اند اما متاسفانه از هر شش نفر که به حساسيت دچار مي‌شوند، يک نفر به مراکز درماني مراجعه مي‌کند.

علت حساسيت به رنگ مو
 

مشکل ناشي از حساسيت به رنگ مو به علت وجود ماده‌اي به نام پارافنيلن دي‌آمين يا پي‌پي‌دي است و بر اثر استفاده طولاني مدت از فرآورده‌هاي رنگ مو، حساسيت پوستي ايجاد مي‌شود که حتي گاهي به بستري در بيمارستان مي‌انجامد. اين‌گونه حساسيت‌ها با وجود تاول‌ها در خط رويش موي سر نمود پيدا مي‌کند. اگر چه برخي کشورها مانند آلمان و فرانسه استفاده از پي‌پي‌دي را ممنوع کرده‌اند و استانداردهاي بين‌المللي وجود آن را در حد 6 درصد محدود کرده‌اند، استفاده‌کنندگان براي پيشگيري از بروز حساسيت، بايد 48 ساعت پيش از استفاده از رنگ مو، آن را در سطح داخلي بازو يا پشت گوش‌شان تست کنند.

مشکل هميشگي، خشکي مو
 

مشکل ديگر که براي مو به وجود مي‌آيد، خشکي مو است. خشکي مو به علت کاهش ترشحات چربي پوست صورت به وجود مي‌آيد که از علت‌هاي مهم آن، رنگ کردن‌هاي مداوم و مکرر مو است اما استفاده از شامپوهاي نامناسب و ژل‌ها و حالت دهنده‌هاي نامناسب نيز از عوامل خشکي مو محسوب مي‌شوند. البته در اين نوشته درباره استفاده از مواد آرايشي مي‌نويسيم، درحالي که برخي از بيماري‌ها نيز موجب بروز خشکي پوست مي‌شود. درمان آن، پرهيز از عوامل آسيب‌رسان و استفاده از نرم کننده است و اگر موهاي بسيار خشکي داريد، بعد از استفاده از نرم‌کننده مو را در کلاه پلاستيکي حمام يا کيسه نايلون يا يک حوله گرم بپيچيد و صبر کنيد تا نرم کننده جذب مو شود. اگر از نرم کننده‌هاي پروتئينه استفاده کنيد، بهتر است. در اين فصل که فصل سرد سال است، از سشوار کردن بيش از اندازه موها پرهيز و از شامپوها و محافظ‌هاي مخصوص مو استفاده کنيد.
يکي از علل خشکي مو، استفاده از لوازم آرايشي و زيبايي حاوي الکل براي مو است. اگر موي خشک داريد، بهتر است از لوازم بدون الکل براي بهداشت مو استفاده کنيد و در اين زمينه، ژل موس‌هاي مرطوب‌کننده از انواع معمولي بهتر است. در فصل سرد سال، بسياري از افراد از کلاه و شال و بلوزهاي يقه اسکي پشمي‌استفاده مي‌کنند. لباس‌هاي پشمي، موجب جذب رطوبت پوست و مو و در نتيجه ابتلا به خشکي آن مي‌شود. توصيه مي‌شود، افرادي که از اين گونه لباس‌ها استفاده مي‌کنند، حتما روسري يا شال ابريشمي‌را زير لباس‌هاي پشمي‌بپوشند.

عوارض کرم مو
 

يکي از مشکلاتي که براي مو به وجود مي‌آيد، سنگيني مو به علت استفاده مکرر از واکس يا کرم مو است. اين‌گونه محصولات، هيچ‌گونه چربي يا رطوبت اضافي به مو نمي‌دهد. درباره واکس و کرم مو گفتيم، يادتان باشد که وقتي مو به ژل، موس يا واکس، آغشته است، آن را سشوار نکنيد و به خصوص لاي بيگودي نپيچيد. همچنين از بيگودي‌هاي ابري استفاده نکنيد چون تمام رطوبت مو را به خود جذب مي‌کند و موجب خشکي آن مي‌شود.

موخوره
 

يکي از علايم آسيب به مو، موخوره يا دوشاخه شدن نوک مو است که به علت خشک شدن بيش از حد مو اتفاق مي‌افتد و شايد از مهم‌ترين علت‌هاي آن، استفاده مکرر از رنگ مو و روش دکلره کردن است. بهترين درمان اين عارضه، پرهيز از عوامل آسيب‌رسان و استفاده از مرطوب کننده‌هاي مو، مواد غذايي مناسب و شامپوهاي پروتئينه و البته قيچي کردن لبه دوشاخه شده مو است.
البته از علل ديگر موخوره مي‌توان به تغيير آب و هوا يا خشکي هوا و آلوده بودن آن اشاره کرد و همچنين استفاده از روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون يا بادام يا نارگيل، به‌ويژه پس از حمام کردن از راه‌هاي درمان اين عارضه است.

شامپوي نامناسب
 

گاهي اوقات از شامپوي مناسب براي موهايمان استفاده نمي‌کنيم. براي مثال، از شامپوي مخصوص موي خشک يا شامپوي بچه براي موي چرب استفاده مي‌شود چون خاصيت شويندگي شامپوي بچه يا مخصوص موي خشک کمتر است، چربي موي چرب و مواد اضافه روي مو از بين نمي‌رود و در نتيجه محيط براي رشد عوامل آسيب رسان مانند قارچ‌ها و از جمله قارچ عامل شوره سر فراهم مي‌شود و بسياري از افراد به اين عارضه دچار مي‌شوند.
يکي از عوارض مهم استفاده نامناسب يا مکرر از لوازم و روش‌هاي آرايشي و بهداشتي مو، شکنندگي مو است که بيشتر به علت استفاده از فرکننده‌ها يا سشوار داغ است و راه چاره آن، پرهيز از اين وسايل و مرطوب و پروتئينه کردن مو است.
يکي از مهمترين عوارض آرايش مو به علت سفت بستن و کشيدن مو ايجاد مي‌شود و آن چيزي نيست جز ريزش مو. همچنين بافتن با مدل‌هاي گوناگون و استفاده از اکستنشن مو از علل ريزش مو و حساسيت‌هاي پوست سر است.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.