چرا لباس پوشاندن به کودکان سخت است؟

از ديد کودکان درآوردن لباس و پوشيدن آن کار خوشايندي نيست و البته نبايد هم باشد. براي مثال، هنگامي که مي‌خواهيد لباس‌اش را بپوشانيد، اول، همه‌جا تاريک مي‌شود و ديگر هيچ چيز را نمي‌بيند؛ چون پيراهن روي سر اوست! بعدش هم به احتمال زياد، يقه لباس و چانه و صورت او اذيت مي‌شود تا بالاخره از شر پوشيدن پيراهن خلاص شود. وقتي
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا لباس پوشاندن به کودکان سخت است؟

چرا لباس پوشاندن به کودکان سخت است؟
چرا لباس پوشاندن به کودکان سخت است؟


 

نويسنده:دکتر محمدولي سهامي*




 
از ديد کودکان درآوردن لباس و پوشيدن آن کار خوشايندي نيست و البته نبايد هم باشد. براي مثال، هنگامي که مي‌خواهيد لباس‌اش را بپوشانيد، اول، همه‌جا تاريک مي‌شود و ديگر هيچ چيز را نمي‌بيند؛ چون پيراهن روي سر اوست! بعدش هم به احتمال زياد، يقه لباس و چانه و صورت او اذيت مي‌شود تا بالاخره از شر پوشيدن پيراهن خلاص شود. وقتي مي‌خواهيد شلوار بچه را از پاي‌اش درآوريد، او بايد تعادل‌اش را روي يک پا حفظ کند و اين براي او راحت نيست. پس به او حق بدهيد که از اين کار خوش‌اش نيايد؛ به ويژه، اگر عجله داشته باشيد، آنوقت تمام اين اتفاقات ناخوشايندتر هم مي‌شود؛ مثلا ممکن است هنگام بالا کشيدن زيپ لباس، پوست کودک زخمي شود و به او آسيب برسد. براي اينکه بچه را تشويق کنيد لباس بپوشد چند راه‌حل و توصيه دارم:
او را در پوشيدن لباس مشارکت دهيد تا جبر، عجله و فشار را احساس نکند؛ مثلا در تمام مدت با او صحبت کنيد و به او بگوييد داريد چه کار مي‌کنيد: «خب، الان مي‌خوام پيرهنت رو تن‌ات کنم... مي‌شه اين دست‌ات‌رو بکني تو آستين‌ات؟ آفرين، آهان! حالا اون يکي دست‌ات و ...» و در حين کار تعريف و تمجيد کنيد تا مشارکت بيشتري انجام دهد.
بهتر است لباس‌هايي را براي او انتخاب کنيد که پوشيدن و درآوردن‌اش آسان باشد و بچه‌ها قادر به يادگيري اين کار باشند و به پوشيدن و در آوردن آنها تشويق شوند؛ مثلا بستن کفش‌هاي بنددار براي کودکان، سخت است اما اگر سگک کفش چسبي باشد، آنها به تنهايي قادرند کفش بپوشند يا بستن دکمه‌هاي فشاري لباس سخت است اما راحت مي‌توانند لباس زيپ‌دار را بپوشند.
سعي کنيد لباس پوشيدن را به شکل بازي و تفريح انجام دهيد. او را رها کنيد. براي او وقت بگذاريد و هميشه بدانيد عجله در اين کار، او را به نحسي مي‌کشاند و اعصاب‌تان را بر هم مي‌زند.
لباس مناسبي که برا‌ي‌اش در نظر گرفته‌ايد از شب قبل مشخص و آماده کنيد. هرگز به او نگوييد: «امروز چه لباسي مي‌خواهي بپوشي؟» اين سوال به نظر کودک نوپا دو معنا دارد: اول اينکه شما نمي‌دانيد او بايد چه بپوشد. دوم اينکه لباس پوشيدن بايد مطابق ميل او باشد. او هنوز معناي انتخاب را درک نمي‌کند. در نتيجه شما با شرايطي مواجه مي‌شويد که در اوج سرماي زمستان، او تمايل به پوشيدن لباس تابستاني دارد! براي پيشگيري از اين مشکل بايد در پايان هر فصل، لباس‌هاي فصل را جمع‌آوري کنيد.
مي‌توانيد به بچه3ساله اجازه بدهيد از بين لباس‌هاي مناسبي که شما برحسب شرايط و فصل در نظر گرفته‌ايد و از ميان 3گزينه‌اي که پيشنهاد مي‌دهيد، يکي را انتخاب کند. اما به‌ بچه‌هاي کوچک‌تر که معناي انتخاب را نمي‌دانند، بايد يک پيشنهاد بدهيد.
اگر به اين نکات اهميت ندهيد و مشکل را اصولي و از پايه حل نکنيد، لباس پوشاندن به خردسال وقت و انرژي زيادي از شما مي‌گيرد.

پي نوشت ها :
 

*فوق‌تخصص روان‌پزشکي کودک و خانواده
 

منبع: www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.