چرا ژاپني‌هاي امروزي چشم‌بادامي نيستند؟

به خاطر جراحي زيبايي! اکثر جراحي‌هاي زيبايي در زردپوستان مشابه سفيدپوستان است ولي دو جراحي زيبايي است که به خصوص در اين نژاد به ميزان زياد متقاضي دارد و انجام مي‌شود؛ اولين مورد جهت شبيه کردن پلک آنها به نژاد غربي است و ديگري جراحي زيبايي براي بزرگ کردن بيني.
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا ژاپني‌هاي امروزي چشم‌بادامي نيستند؟

چرا ژاپني‌هاي امروزي چشم‌بادامي نيستند؟
چرا ژاپني‌هاي امروزي چشم‌بادامي نيستند؟


 





 

گفتگو با دکتر محمدرضا قاضي ‌سعيدي درباره شيوع جراحي زيبايي پلک در نژاد زردپوست
 

امروزه با توجه به کاربرد زياد وسايل ارتباط‌جمعي، ‌ماهواره، اينترنت، مجله‌ها و روزنامه‌ها، معيارهاي زيبايي هم به سمت جهاني شدن مي‌رود. شايد يکي از علت‌هاي مهم شيوع بالاي عمل جراحي زيبايي پلک، جهت شبيه‌سازي پلک افراد شرق آسيا (مانند چين، ژاپن، کره، ويتنام و...) به چشم غربي‌ها همين باشد. اين عمل جراحي باعث بزرگ‌تر به نظر رسيدن چشم‌ چشم‌بادامي‌ها مي‌شود. دکتر محمدرضا قاضي‌سعيدي، فوق تخصص جراحي پلاستيک از عوارض اين جراحي مي‌گويد.

آقاي دکتر! چرا اين روزها در فيلم‌ها و سريال‌هاي ژاپني و کره‌اي، خيلي از هنرپيشه‌هاي بومي آنجا را مي‌بينيم که ديگر چشم‌بادامي نيستند؟
 

به خاطر جراحي زيبايي! اکثر جراحي‌هاي زيبايي در زردپوستان مشابه سفيدپوستان است ولي دو جراحي زيبايي است که به خصوص در اين نژاد به ميزان زياد متقاضي دارد و انجام مي‌شود؛ اولين مورد جهت شبيه کردن پلک آنها به نژاد غربي است و ديگري جراحي زيبايي براي بزرگ کردن بيني.

در کشور ما هم اين اعمال انجام مي‌شود؟
 

البته متقاضيان اين نوع جراحي پلک در کشور ما به علت آناتومي صورت و پلک در نژاد ايراني خيلي کم است و برعکس، عمل جراحي زيبايي بيني در کشور ما به وفور وجود دارد و مي‌توان گفت شايد هيچ جايي در دنيا قابل رقابت با آن نباشد. اولين جراحاني که عمل جراحي پلک در نژاد زردپوستان را شروع کردند در سال 1955 ميلادي و در سال 1957 ميلادي بودند و تکنيک‌هاي جديدتري که بعد از اين دو جراحي انجام شد همگي از اصول اوليه‌اي که اين دو جراح معرفي کرده بودند، پيروي کردند.

اين جراحي‌ها چگونه انجام مي‌شود؟
 

جراحي زيبايي پلک فوقاني در زردپوستان که به بزرگ‌تر به نظر رسيدن چشم‌ها منجر مي‌شود، شامل ايجاد چين اضافي در پلک فوقاني و کم‌کردن چربي اضافي آن است. اختلاف بين بلفاروپلاستي (جراحي زيبايي پلک) در سفيدپوستان و زردپوستان اين است که در سفيدپوستان اين جراحي به دليل از بين بردن آثار افزايش سن و پيري انجام مي‌شود ولي در زردپوستان اين جراحي در افراد جوان و به منظور شبيه‌سازي پلک آنها به سفيدپوستان انجام مي‌شود.

چرا افرادي که چشم کوچک دارند اين جراحي‌ها را انجام مي‌دهند؟
 

بيماراني که جهت اين اعمال مراجعه مي‌کنند معمولا خانم‌هايي جوان يا ميانسال هستند. البته اين عمل اغلب در جوانان انجام مي‌شود. يکي از علت‌هاي ديگر که باعث مراجعه بيمار جهت جراحي مي‌شود، اشکال در آرايش پلک فوقاني در اين افراد است که به علت فرم آناتوميک پلک فوقاني قادر به استفاده از مواد آرايشي در پلک بالا و مژه‌ها نيستند.

آيا بيماران پشيمان هم مي‌شوند؟
 

بله، خيلي زياد. اين جراحي بايد تنها زماني انجام شود که جراح مطمئن باشد بيمار و خانواده او به حد بلوغ فکري از نظر فهم هدف اين جراحي و انتظارها و دوره بهبود بعد از عمل آن رسيده‌اند و هر چه بيمار جوان‌تر باشد، اين عمل بايد با احتياط بيشتري انجام شود. قبل از اينکه بيمار داوطلب اين جراحي شود بايد معاينه دقيق از نظر ميزان چربي اضافي پلک فوقاني، چين موجود پلکي و وجود عدم تقارن در پلک دو طرف انجام شود. بايد هدف از اين جراحي به دقت براي بيمار توضيح داده شود که اين کار با نشان دادن تصاوير کامپيوتري و تصاوير بيماران قبلي که جراحي شده‌اند، امکان‌پذير است.

اين عمل، عوارضي هم دارد؟
 

اکثر عوارض اين جراحي مشابه عوارض جراحي بلفاروپلاستي استاندارد است که در سفيدپوستان انجام مي‌شود و شامل بي‌حسي، قرمزي يا ايجاد اسکار جراحي در محل برش پلک فوقاني، پتوز يا افتادگي پلک فوقاني، هماتوم يا خون‌ريزي، قرمزي داخل ملتحمه چشم و بازماندن چشم است. البته اين عمل عوارض اختصاصي‌تري هم دارد که مهم‌ترين آن عدم تقارن دو چشم است که اين عارضه مهم‌ترين علت نارضايتي بيماران از اين جراحي است که در بين 13 تا 35 درصد بيماران اتفاق مي‌افتد. مهم‌ترين علت آن، عدم تقارن در پلک و ابروي بيمار قبل از عمل است که به خوبي تشخيص داده نشده است. براي جلوگيري از عدم تقارن، مهم‌ترين فاکتور اين است که قبل از عمل جراحي محل برش جراحي به دقت تعيين شود و حتي بايد چند بار اندازه‌گيري‌ها انجام شود چون گاهي حتي وجود عدم تقارن در حد يک ميليمتر مي‌تواند به نارضايتي بيمار منجر شود.

سلامت: مي‌گويند يکي از عوارض اين عمل آن است که گاهي پلک بالا کاملا از بين مي‌رود و ظاهري زننده ايجاد مي‌کند. چرا؟
 

خب، اين عارضه مربوط به از دست رفتن چين فوقاني پلک بالا است که علت آن بيشتر به تکنيک جراحي برمي‌گردد. اگر اين عارضه زود تشخيص داده شود، در عرض 2 تا 3 هفته بعد از عمل بايد اصلاح شود. اسکار (جوشگاه) شديد يا چسبيدن پوست به بافت زيرين مي‌تواند به اين مساله منجر شود که چشم، گود افتاده به نظر برسد که علت اين عارضه برداشتن بيش از حد چربي ناحيه پلک‌ها است.

خونريزي و خون‌مردگي چطور؟
 

اين عارضه هم مي‌تواند مشکل‌ساز باشد و به ادم شديد و پتوز يا افتادگي پلک‌ها منجر شود و اين افتادگي پلک مي‌تواند تخمين جراح را در مورد ميزان برداشتن پوست مختل کند و درنتيجه به عدم تقارن بعد از جراحي منجر شود. علاوه بر اينها در پلک افراد زردپوست به علت ميزان بالاتر کلاژن پوستي و فعاليت بيش از حد فيبروپلاست‌ها امکان اسکار هايپرتروفيک در اين افراد شايع‌تر است.
منبع: www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.