همسران در چهارراه تفاهم

هيچ‌کس، چه زن و چه مرد نمي‌تواند به‌عنوان يک جزيره و دور از ديگران باشد. مطالعات و بررسي‌هاي متعدد نشان مي‌دهد که تنهايي و منزوي بودن، عامل خطري براي ابتلا به بيماري است و روابط افراد با يکديگر، تاثير مثبتي بر همه چيز، از سلامت قلب گرفته تا مسايل مرتبط با سلامت در دوران پيري دارد.
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همسران در چهارراه تفاهم

همسران در چهارراه تفاهم
همسران در چهارراه تفاهم


 





 
4 توصيه براي اين که رابطه بهتري با همسرتان برقرار کنيد
هيچ‌کس، چه زن و چه مرد نمي‌تواند به‌عنوان يک جزيره و دور از ديگران باشد. مطالعات و بررسي‌هاي متعدد نشان مي‌دهد که تنهايي و منزوي بودن، عامل خطري براي ابتلا به بيماري است و روابط افراد با يکديگر، تاثير مثبتي بر همه چيز، از سلامت قلب گرفته تا مسايل مرتبط با سلامت در دوران پيري دارد.
هنگامي که سرتان به کار گرم است و يا به دنبال کارهاي مربوط به بچه‌ها هستيد و يا براي رفع ساير تقاضاها و خواسته‌ها مي‌کوشيد، هميشه آسان نيست که بتوانيد ارتباطات و روابط خانوادگي و دوستانه را مستحکم و قوي نگه داريد. در اين قسمت به نکاتي اشاره مي‌کنيم تا بتوانيد با رعايت آنها، روابط سالم راحتي را در زمان‌هاي بحراني حفظ کنيد:
• به ديدن دوستان و افراد فاميل برويد: اين کار ساده اما بسيار مهم است. وقتي براي تلفن زدن، فرستادن ايميل يا نوشتن يک نامه بگذاريد.
• دوستان جديدي پيدا کنيد: ايجاد تماس‌هاي جديد با مردم و سعي در برقراري رابطه با کساني که شيوه زندگي مشابه با شما را داشته باشند، مي‌تواند به شما کمک کند تا حس کنيد که يک نفر به تلاش‌ها و چالش‌هاي روزانه‌تان توجه داشته و آن را درک مي‌کند.
• اگر احساس مي‌کنيد که براي صحبت يا برقراري ارتباط با کساني که در نظر شما مهم هستند بيش از حد احساس خستگي و وارفتگي مي‌کنيد در اين صورت اين موضوع را به آنها بگوييد.
• احساس‌تان را به طرف مقابل ابراز کرده و آن را بيان کنيد. اين برقراري ارتباط مي‌تواند به هر دو نفر شما کمک کند تا احساس بهتري داشته باشيد.
چهارراه تفاهم
بسياري از ما مهم‌ترين ارتباط را در زندگي‌مان با همسرمان داريم که برايمان اهميت دارد. در ضمن حتي موقعي که با يکديگر زندگي مي‌کنيم، کار ساده‌اي است تا به طور جدا و دور از يکديگر باشيم. در اينجا به پنج نکته مهم اشاره مي‌کنيم که از سوي متخصصان و کارشناسان و براي نزديک باقي ماندن به يکديگر عنوان شده است:

1) تلويزيون را خاموش کنيد و خوب به حرف همسرتان گوش بدهيد!
 

گوش دادن مي‌تواند به کاهش کشمکش‌ها و تضادها، تقويت اعتماد و اطمينان منجر شده و به يک رابطه راضي‌کننده‌تر بينجامد. ارسال اين علامت که با خاموش کردن تلويزيون شما متوجه فرد مقابل‌تان هستيد، حاکي از توجه شما بوده و به ارتباط و تماس چشمي منجر مي‌شود و فراموش نکنيد که در صدد پيگيري آن چيزهايي برآييد که مي‌شنويد. اين مساله به خصوص هنگامي مصداق دارد که طرف مقابل‌تان، ناراحت و رنجيده‌ خاطر باشد. اگر شما به دقت گوش بدهيد، در اين صورت بيشتر امکان دارد تا مشکل را درک کرده و راهي براي کمک کردن پيدا کنيد.

2) نکات مثبت همسرتان را پررنگ کنيد.
 

پروفسور کيت واش، استاد روان‌شناسي دانشگاه ايالتي شيکاگو در ايالات متحده آمريکا و مولف کتب متعدد اظهار مي‌دارد: «هنگامي که براي اولين بار کسي را ملاقات مي‌کنيد، به تمام چيزهايي که دوست داريد، توجه مي‌کنيد و به مرور زمان تغيير موضع داده و بر آن چيزهايي که شما را مي‌آزارد، تاکيد و توجه خواهيد کرد. اگر رابطه بيش از آنچه مثبت باشد، منفي گردد، در اين صورت شما قافيه را مي‌بازيد.» راه‌حل اين مساله اين است که يک تلاش دقيق و ظريف داشته باشيد تا بر چيزهايي تاکيد و توجه کنيد که دوست داريد در طرف مقابل‌تان وجود داشته باشد.
کارشناسان و متخصصان مي‌گويند که طرف مقابل‌تان بسياري از خصوصيات خوب را دارد و نيز چيزهايي دارد که ممکن است شما را ديوانه کند به شرط آنکه به چيزهاي مثبتي که وي دارد، توجه کنيد. براي اين کار بهتر است آنها را يادداشت کنيد و به خاطر بسپاريد.

3) در انتقاد از همسرتان زياده‌روي نکنيد.
 

عيب‌جويي و خرده‌‌گيري نه فقط به ايجاد فشار و استرس مي‌انجامد بلکه به طور معمول شما را به ناکجاآباد مي‌برد! پروفسور کيت واش مي‌گويد: «اگر خرده‌گيري و عيب‌جويي کنيد، در اين صورت طرف مقابل‌تان از دست شما عاصي مي‌شود؟ اگر اوضاع خوب پيش نمي‌رود، به جاي آن چه کار مي‌توانيد انجام دهيد؟ با هم صحبت کنيد. به جاي گفتن اينکه چه چيزهايي را دوست نداريد، بگوييد چه چيزهايي را ترجيح مي‌دهيد و امکان انتخاب‌هاي جايگزين را هم در نظر بگيريد.» به ياد داشته باشيد که هرگونه انتقاد و سرزنش را با مقادير بسياري از نکته‌هاي مثبت، به تعادل برسانيد. هنگامي که تقاضاهايي را مطرح مي‌کنيد که مي‌تواند به عنوان عيب‌جويي يا خرده‌گيري تلقي شود، در اين صورت با ابراز تشکر از نکات مثبت و نقاط قوت طرف مقابل‌تان آن را بپوشانيد.

4) اوقات بيشتري را با همسرتان بگذرانيد.
 

توجه به اين مساله که زمان خاصي را صرف با هم بودن کرده و اين کار را در تقويم برنامه‌هايتان قرار دهيد، مي‌تواند موجب تقويت احساس تعلق خاطر شما به يکديگر شود. پروفسور پيتر ويش، استاد روان‌شناسي باليني در دانشگاه ايالتي شيکاگو مي‌گويد: «زوجين هنگامي که احساس تعهد و تعلق به يکديگر داشته باشند، از منافع آن بهره‌مند مي‌شوند. ايجاد اوقات و ساعات خاصي براي با هم بودن بدون ديگران، مي‌تواند بسيار خاص و ويژه باشد.» اما اين اشتباه را نکنيد که ارتباط‌تان را با يکديگر فقط محدود به همين ايام خاص کنيد بلکه سعي کنيد به مدت حداقل چند دقيقه در هر روز و به خصوص صبح اول وقت و در پايان کار روزانه با هم باشيد. صحبت درباره نکات مثبت يکديگر در اين زمان‌ها، تاثير بسيار چشم‌گيري دارد. در پايان روز کاري، خوشامد و استقبال خاصي از همديگر داشته باشيد. اگر شما قبل از او در خانه هستيد، دست از انجام کارتان برداريد و به استقبال همسرتان برويد و اوقاتي را با هم سپري کنيد. به نحوي عمل کنيد که نشان دهيد همسرتان مهم است.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.