سرمازدگي و راه‌هاي پيشگيري

فراست بايت خطري است که اغلب کساني را که در برف و سرما گير افتاده‌اند يا ورزشکاران رشته‌هاي زمستاني را تهديد مي‌کند. درصد بالايي از بافت بدن از آب تشکيل شده است و در هواي صفر درجه سانتي‌گراد و يا زير صفر، (چيزي که در اغلب روزهاي برفي با آن روبه‌رو هستيم) مايع سلول‌هاي بافت‌هاي سطحي و بعد خون مويرگ‌ها
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرمازدگي و راه‌هاي پيشگيري

سرمازدگي و راه‌هاي پيشگيري
سرمازدگي و راه‌هاي پيشگيري


 

نويسنده:




 

 

يکي از غافلگيري‌هاي سرماي شديد زمستان، سرمازدگي يا فراست بايت است.
 

فراست بايت خطري است که اغلب کساني را که در برف و سرما گير افتاده‌اند يا ورزشکاران رشته‌هاي زمستاني را تهديد مي‌کند. درصد بالايي از بافت بدن از آب تشکيل شده است و در هواي صفر درجه سانتي‌گراد و يا زير صفر، (چيزي که در اغلب روزهاي برفي با آن روبه‌رو هستيم) مايع سلول‌هاي بافت‌هاي سطحي و بعد خون مويرگ‌ها شروع به يخ زدن مي‌کنند. در هواي صفر درجه و کمتر، ابتدا رگ‌هاي سطحي بدن شروع به انقباض مي‌کنند، اين عمل در شروع يک روش مقاومت بدن براي کنترل دماي خود است تا خون کمتري در سطح بدن در گردش باشد اما به تدريج و با سردتر شدن بدن و همچنين افزايش مدت انقباض عروق ترکيب دماي سرد هوا و کاهش گردش خون سبب يخ زدن و آسيب شديد بافت‌ها مي‌شود. پوست طبيعي و بدون حفاظ بدن اگر مدت ده دقيقه در هواي صفر درجه بيرون بماند، يخ مي‌زند. اين مدت براي پوست اطفال و پوست‌هاي خيس حتي از اين هم کمتر است و آنها بيشتر در معرض خطر هستند. احساس سوختگي، سوزن سوزن شدن پوست و تغيير رنگ پوست به همراه کرختي، بي‌حسي و در نهايت درد شديد، از علايم اوليه سرمازدگي است.
پوست سرمازده در ابتدا دچار رنگ‌پريدگي مي‌شود اما با گذشت زمان و بسته به شدت سرمازدگي تغيير رنگ مي‌دهد. در سرمازدگي خفيف پوست از رنگ‌پريدگي به زردي و خاکستري تغيير رنگ مي‌دهد و بعد با نرم و شکننده شدن پوست، قرمز مي‌شود. در سرمازدگي‌هاي شديد، با گذشت چند روز پوست آبي و ارغواني و بعد تيره‌تر مي‌شود و حتي ممکن است سياه شود. اين نوع سرمازدگي حتما بايد در بيمارستان و از سوي پزشک کنترل و درمان شود.

سرمازدگي و راه‌هاي پيشگيري

سرما چگونه آسيب مي‌زند؟
 

سرماي شديد، با يخ زدن بافت‌ها سبب تخريب پروتئين‌ها که جزو ساختار اصلي سلول هستند، مي‌شود. ديواره سلول‌ها تخريب مي‌شود، ساختار کلي سلول و بافت به هم مي‌ريزد، نفوذپذيري مويرگ‌ها تغيير مي‌کند و در نتيجه‌ اين اتفاق ورم سلولي و ورم بافتي به وجود مي‌آيد. مايع از خون به بافت‌ها منتقل مي‌شود و دوباره در آنجا يخ مي‌زند، به دنبال اين حالت، دهيدراتاسيون يا کاهش مايع بدن اتفاق مي‌افتد که عوارض خاص خود را دارد.
ايجاد لخته‌هاي خون، ورم بافت‌ها و انقباض‌ شديد مويرگ‌ها سبب کاهش اکسيژن‌رساني به بافت و در نهايت مرگ بافت مي‌شود. با گسترش بافت‌هاي مرده ممکن است کل عضو از بين برود و پزشکان براي درمان مجبور به قطع عضو شوند. به غير از اين تاثيرات سيستميک، سرمازدگي در نتيجه آزاد شدن سمومي است که به دليل بافت‌هاي مرده در خون رها شده‌اند. راديکال‌هاي آزاد اکسيژن، پتاسيم و بقيه موادي که از سلول‌هاي مرده در گردش خون پخش مي‌شوند عوارض عمومي سرمازدگي را به دنبال دارند.
عوارضي مانند اختلال حس و بي‌حسي دايم به علت آسيب عصب‌ها و عروق، از دست دادن ناخن‌ها، پوست شکننده، تغيير رنگ پوست، خشکي مفاصل، لرزش، کاهش بافت‌ عضلاني و قطع عضو عوارضي است که در نتيجه سرمازدگي ممکن است براي فرد پيش بيايد.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.