همگام با مجاهدان ديرپاي استقلال و آزادي(3)

آيت الله مدني به رغم مخالفت هاي ساواك، رسالت خويش را در خرم آباد تداوم بخشيد، نه تنها از مسئوليت سنگين اداره حوزه علميه خرم آباد و هدايت و بيداري مردم شانه خالي نكرد، بلكه روز به روز فعاليت هاي مبارزات خود را گسترده تر و علني كرد و نقش تاريخي خود را به عنوان يك عالم آگاه و فقيه مجاهد به خوبي ايفا كرد.
دوشنبه، 2 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همگام با مجاهدان ديرپاي استقلال و آزادي(3)

همگام با مجاهدان ديرپاي استقلال و آزادي(3)
همگام با مجاهدان ديرپاي استقلال و آزادي(3)


 

نويسنده:قاسم تبريزي




 
مروري بر حيات علمي و مبارزاتي شهيد آيت الله سيداسدالله مدني

سال 1354
 

آيت الله مدني به رغم مخالفت هاي ساواك، رسالت خويش را در خرم آباد تداوم بخشيد، نه تنها از مسئوليت سنگين اداره حوزه علميه خرم آباد و هدايت و بيداري مردم شانه خالي نكرد، بلكه روز به روز فعاليت هاي مبارزات خود را گسترده تر و علني كرد و نقش تاريخي خود را به عنوان يك عالم آگاه و فقيه مجاهد به خوبي ايفا كرد.
اسناد ساواك حاكي از اين است كه در اين مقطع زماني، آيت الله مدني، لبه تيز حملات خود را متوجه دولت و شاه كرده است به بخشي از سخنان وي كه در مناسبت هاي گوناگون بيان گرديده است اشاره مي‌شود:در تاريخ 23 /3 /54، در ضمن سخنراني و مخالفت با حزب رستاخيز مردم را به جنبش و قيام دعوت مي‌كند:«هر كسي دفتر اين حزب را امضا نمايد، در همة جنايت ها و تجاوزهايي كه در اين مملكت صورت مي‌گيرد، شريك خواهد شد.»
وي همچنين در تاريخ 11 / 4 /54، ضمن سخنراني به مناسبت گراميداشت دوازدهمين سالگرد قيام 15 خرداد، مردم را به جهاد تشويق مي‌كند.
بعد از قيام و اعتراض طلاب مدرسه فيضيه قم در سال 54 و حمله ددمنشانه مأموران رژيم به مدرسه فيضيه و در الشفا و ضرب و شتم و بازداشت طلاب، آيت الله مدني، در سخنراني هاي خود، مردم را از حوادث قم با خبر مي‌سازد و به عنوان همبستگي با علماي قم، از رفتن به نماز جماعت خود داري كرده، به روحانيون منطقه پيام مي‌دهد كه از رفتن به مساجد خود داري كنند. ايشان در تاريخ 21 /3 /54 ضمن اشاره به وقايع مدرسه فيضيه قم، اخبار جرايد را غير واقعي دانسته، اضافه مي‌كند كه تمام پيش نمازهاي قم به خاطر اين فاجعه عظيم، از اقامه نماز جماعت خود داري كرده اند.
وي در تاريخ 15 /7 /54 اعلام مي‌كند كه همدستان اسرائيل، كساني هستند كه به هر نحوي از انحا به آن كمك مي‌كنند. همچنين ضمن نقل مسئله‌اي شرعي از امام خميني، از مردم مي‌خواهد براي سلامتي امام خميني دعا كنند و تبعيد ايشان را عمل ضد ديني معرفي مي‌كند.
و در تاريخ 21 / 4 /54، ثابتي به كليه مراكز ساواك دستور مي‌دهد كه نمايندگان رسمي امام خميني را شناسايي و بازداشت كرده، در محل از آنان تحقيق شود كه از چه اشخاصي پول مي‌گيرند و وجوه دريافتي را به چه نحوي مصرف مي‌كنند يا به نجف ارسال مي‌دارند؟ همچنين چگونگي فعاليت ها و اقدامات آنان روشن گردد.
به دنبال آن ساواك خرم آباد، در روزهاي 3 /4 /54 ، 5 /4 /54 و 25 / 4 /54، اطلاعات در خواستي در مورد آيت الله مدني را به مركز گزارش مي‌گردد.
در تاريخ 23 /4 /54 از اداره كل سوم ساواك، اجراي بند اول پيشنهادها (پخش نامه هاي موهن و تشديد اختلافات) به مدت سه ماه ابلاغ مي‌گردد.
روز عيد فطر فرا مي‌رسد. جمعيت زيادي براي اداي نماز ظهر در مسجد شاه آباد خرم آباد حاضر مي‌شوند. آيت الله مدني قبل از شروع نماز مي‌فرمايد:«مقلدين آيت الله در يك طرف قرار بگيرند.» با اين سخن، عده‌اي از مردم، در صف مقلدين آيت الله خميني قرار مي‌گيرند. آنگاه در حين سخنراني، براي طول عمر آيت الله خميني دعا مي‌كند و سپس فتواي ايشان را در باب زكات فطره بيان مي‌كند. نماز بدون هيچ حادثه‌اي به پايان مي‌رسد و آيت الله مدني به خانه خود برمي‌گردد. پشت سر او نيز تعدادي از نماز گزاران و علاقه مندان جهت پشتيباني از ايشان، به منزل او سرازير مي‌شوند تا از مراجعت ايشان به همدان جلوگيري كنند. در اين مجلس يك ميليون تومان جهت تجديد بناي مسجد سلطان پول جمع آوري مي‌شود. جريان عيد فطر، خطر را براي دستگاه جدي نموده، ايادي ساواك را به وحشت مي‌اندازد.
آنان پي مي‌برند كه موقعيت آيت الله مدني خوشه ناپذير شده و اقدامات قبلي، نتيجه بخش نبوده است. بدين رو، جريان را طي تلگرافي به ساواك مركز گزارش مي‌كنند. ثابتي در كنار گزارش مذكور، يك جمله كوتاه مي‌نويسد: «تبعيد شود.» و بلافاصله ساواك از طرف ثابتي به خرم آباد اعلام مي‌كند كه كميسيون مطرح گردد و به حداكثر مدت (سه سال) به نورآباد ممسني در استان فارس تبعيد و نتيجه اعلام شود.
در تاريخ 16 /7 /54 طي تلگرافي از مركز ساواك استان لرستان، از آنها نتيجه اقدامات قبلي را در خواست مي‌كند و در تاريخ 20 /7 /54 در جواب آن، ضمن بررسي اقدامات تضعيف كننده، مطالبي از جمله راههاي مختلف بر خورد با آيت الله مدني، تبعيد ايشان، مقابله با حوادث احتمالي و اقدامات طرفداران وي ارائه مي‌كند.
از جمله در بند 2 پيشنهاد مي‌شود براي جلوگيري از هرگونه اقدام گروه نسبتاً نافذ و بزرگ طرفداران وي، پنج نفر از افراد مؤثر را نيز احضار و در حضور استاندار، آنان را نسبت به عواقب كارتوجيه كنند. پرويز ثابتي در تاريخ 22 /7 / 54 در جواب مي‌نويسد:«طبق بند 2 اقدام شود.» به دنبال مكاتبات فوق الذكر، كميسيون امنيت اجتماعي لرستان با حضور استاندار، رئيس دادگستري فرماندهي تيپ 84 رئيس ساواك استان، فرمانده ناحية ژاندارمري، رئيس شهرباني و رئيس دادگاه نظامي تشكيل مي‌گردد و دستور اربابان بدين نحو صورت جلسه مي‌شود:
«در تعقيب نامه شماره 3045 /515- 19 / 7 /54 ساواك لرستان صادره به استانداري استان لرستان مبني بر تشكيل كميسيون حفظ امنيت اجتماعي در مورد فعاليت هاي تبليغاتي آقاي مير اسدالله مدني دهخوارقاني برله [امام] خميني و تحريكاتي كه از ناحيه شخص يادشده آشكارا و علني به عمل آمده است، كميسيون فوق در ساعت 1800 روز 27 /7 /54 در دفتر سرپرست فرمانداري شهرستان خرم آباد تشكيل و برابر رأي صادره شخص ياد شده به سه سال اقامت اجباري در نورآباد ممسني استان فارس محكوم گرديده.».
همچنين در اين جلسه، كيفيت دستگيري و تبعيد وي نحوه اخذ تعهد از 5 نفر طرفداران ايشان چگونگي اتخاذ تدابير امنيتي در شهر از طريق مأموران شهرباني و در مناطق استحفاظي از طريق ژاندارمري، مشخص و تصويب مي‌شود و چنين دستور مي‌دهند:
«از هرگونه تظاهر، تجمع، پخش اعلاميه و سخن راني هاي تحريك آميز جلوگيري خواهد گرديد. به همين منظور، يك گروهان مجهز توسط تيپ 84 پياده تحت امر شهرباني قرار خواهد گرفت تا در صورت لزوم مورد استفاده واقع شود».

عمليات دستگيري
 

بعد از صدور حكم تبعيد. عمليات دستگيري و تبعيد آيت الله مدني آغاز مي‌شود. ابتدا، ايادي ساواك، گزارش دقيق و مفصلي از عملكرد روزانه شهيد مدني (زمان خروج، محل تردد و...) تهيه و به رئيس ساواك همدان گزارش مي‌كنند.
وي دستورهاي امنيتي لازم را صادر و براي جلوگيري از تحركات احتمالي، تدابير لازم را پيش بيني مي‌كند. نيروهاي ساواك، در صبحدم روز 27 /7 /54 ساعت 4:30 دقيقه، اطراف منزل آيت الله مدني مستقر مي‌شوند و محل مورد نظر را تحت مراقبت خود قرار مي‌دهند.
ضمناً پنج اتومبيل مربوط به شهرباني، منطقه را تحت نظر مي‌گيرند. در ساعت 5:55 دقيقه بر خلاف انتظار ساواك، آيت الله مدني جهت اداي نماز در مسجد از خانه خارج نمي‌شود، مأموران ساواك مستقيماً وارد عمل شده، با خشونت، ايشان را در منزل دستگير مي‌كنند و ساعت 6:15، با چهاراتومبيل همراه، به سرعت وي را از خرم آباد خارج مي‌كنند.
رفتار خشونت آميز، و وحشت ساواك از با خبر شدن مردم، به حدي بوده است كه حتي اجازه نمي‌دهند آيت الله مدني عبايش را بردارد. در بين راه نيز به جهت اذيت ايشان از موسيقي استفاده مي‌كنند.

اقدامات ساواك بعد از دستگيري و تبعيد:
 

بعد از دستگيري و تبعيد آيت الله مدني، اقدامات زير از طرف ساواك صورت مي‌پذيرد:
الف- جو پليسي در شهر ايجاد مي‌شود و مراقبت وسيع و همه جانبه‌اي به انجام مي‌رسد.
ب-افراد ساواك در مراكز مختلف شهر براي جمع آوري اطلاعات و زير نظر گرفتن اقدامات مردم بسيج مي‌شوند.
ج- نيروهاي شهرباني را از عكس العمل و اقدامات احتمالي طرفداران آيت الله مدني آگاه مي‌سازند و آنان را به مراكز و اماكن حساس چون مدرسة علميه و بعضي از مساجد توجيه مي‌كنند تا از هر گونه پخش اعلاميه، نوشتن شعار و اقدامات گروهي- به خصوص در شب ها- جلوگيري شود. ضمناً يك گروهان پياده مجهز را تحت امر شهرباني قرار مي‌دهند.
د-تعداد 5 نفر از افراد مؤثر را از ميان طرفداران آيت الله مدني احضار مي‌كند و از آنها تعهد مي‌گيرند كه از هرگونه اقدامي پرهيز كنند.
ه- تدابيري اتخاذ مي‌گردد كه در صورت انجام فعاليت و اقدامي از سوي طرفداران آيت الله مدني، آنان دستگير و باز داشت شوند پيرو اين تدابير، بعضي از آنها بازداشت مي‌شوند.
و- رئيس ساواك لرستان سريعاً گزارش تبعيد و مسائل مربوط به آن را به اطلاع ثابتي- رئيس كل ادارة سوم313 مي‌رساند و دستورهاي لازم را صادر مي‌كند.
ز- رئيس كل اداره سوم 313- ثابتي- جريان تبعيد آيت الله مدني به نورآباد را به فوريت به اطلاع ساواك شيراز رسانده، دستور مراقبت از وي و آگاهي از هر گونه تماس و مراوده او با ديگران را صادر مي‌كند.
ح-رئيس ساواک خرم آباد، طي نامه اي به فرمانده ژاندارمري لرستان، وي را از موضوع آگاه كرده در خواست مي‌كند كه براي پيشگيري از هرگونه تشنج و تحريك احتمالي، تدابير لازم اتخاذ شود.

عكس العمل مردم:
 

الف- موضوع دستگيري توسط همسرآيت الله مدني به يكي از همسايه ها اطلاع داده مي‌شود و همسايه مذكور، آن را در شهر رواج مي‌دهد.
ب- در كوچه و بازار مردم به بحث پيرامون رخداد مذكور مي‌پردازند.
ج- طلاب در صحن مدرسة علميه كماليه تجمع كرده، در مورد قضيه به بحث و تبادل نظرمي‌نشينند و اظهارات تندي عليه رژيم مي‌كنند.
د-عده‌اي از طرفداران آيت الله مدني، در وقت غروب، در مسجد شاه آباد حاضر شده، بعضي از چراغهارا به نشانه غم و عزا خاموش مي‌كنند.
ه-عده‌اي از روحانيون شهر، به نشانه اعتراض، نماز جماعت خود را تعطيل مي‌كنند.
و-چند روز بعد از تبعيد آيت الله مدني، به رغم مراقبت ملاقات ايشان مي‌شتابند و بدين وسيله ارتباط خود را با ثابتي، در تاريخ 10 /8 /54، طي نامه‌اي به ساواك شيراز دستور مي‌دهد از ملاقات مردم با آيت الله مدني جلوگيري به عمل آيد. همچنين به ايادي رژيم در خرم آباد ابلاغ مي‌شود كه نسبت با افرادي كه كمك مالي به خانواده آيت الله مدني كرده اند و ديگر طرفداران وي، تضييقاتي ايجاد كرده، به آنها اطلاع دهند كه اگر به تحركات خود ادامه دهند، تصميمات شديدتري عليه آنها اتخاذ خواهد شد.
به دنبال تعطيلي نماز جماعت توسط عده‌اي از روحانيون خرم آباد، از مركز در تاريخ 20 /8 /54 به ساواك خرم آباد دستور مي‌رسد كه اگر افراد مورد نظر مبادرت به تحركات ديگري كردند، تبعيد شوند. بعد از صدور و اجراي حكم تبعيد آيت الله مدني- براي ظاهر سازي- به وي ابلاغ مي‌كنند كه مي‌تواند به حكم كميسيون اعتراض كند كه پيرو آن، وي نسبت به حكم تبعيد اعتراض مي‌كند و بيداد گاه رژيم در تاريخ 29 /9 /54 تشكيل جلسه داده حكم تبعيد كميسيون حفظ امنيت را به اتهام واهي اخلال در امنيت تأييد مي‌كند.
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 57
ادامه دارد...



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.