خرمالو، مولتي‌ويتامين طبيعي

تا به حال چند بار خرمالو خورده‌ايد و طعم گس آن دهان شما را جمع کرده است؟ اصلا خرمالو را دوست داريد؟ مي‌دانيد در اين ميوه چه مواد غذايي وجود دارد؟ اين مقاله را بخوانيد تا جواب اين سوال‌ها را بگيريد.
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خرمالو، مولتي‌ويتامين طبيعي

خرمالو، مولتي‌ويتامين طبيعي
خرمالو، مولتي‌ويتامين طبيعي


 





 
خرمالو، سرشار از ويتامين‌هاي A، B1، B2 B3 و C
تا به حال چند بار خرمالو خورده‌ايد و طعم گس آن دهان شما را جمع کرده است؟ اصلا خرمالو را دوست داريد؟ مي‌دانيد در اين ميوه چه مواد غذايي وجود دارد؟ اين مقاله را بخوانيد تا جواب اين سوال‌ها را بگيريد.
درخت خرمالو که در ايران درخت مشهوري است، در اصل بومي‌ چين و ژاپن است. اين درخت از گذشته‌اي نسبتا دور وارد ايران شده و امروزه در بيشتر نقاط کاشته و تکثير مي‌شود. خرمالو در ايران داراي انواع گوناگون است. برخي از انواع خرمالو، کاملا کروي و برخي ديگر نسبتا کشيده است. بخش گوشت‌دار ميوه محتوي مقدار زياديمواد قندي، تانن و ويتامين است. در برخي از واريته‌هاي پرورش يافته، ميوه فاقد تانن است. نام خرمالو ترکيبي از دو واژه خرما و آلو است.
خرمالو در ايران دو گونه دارد. يکي از گونه‌ها در تمام جنگل‌هاي‌مرطوب شمالي مانند مازندران، آستارا، طالش، نور، گرگان و بالاخره در تمام جنگل‌هاي ساحلي تا ارتفاع 1100 متر مي‌رويد.
بسياري از گونه‌هاي خرمالو خوراکي است؛ رنگ آنها از نارنجي و زرد روشن تا نارنجي و قرمز تيره متفاوت و قطر آنها بنابر گونه بين 2تا 8 سانتي‌متر است. اغلب پس از چيدن کاسه گل همراه با ميوه باقي مي‌ماند. آنها دو گونه گس و غيرگس دارند: ميوه‌هاي گس تا قبل از زمان پخته شدن گس بوده و هنگامي‌که مي‌رسند شيرين و نرم مي‌شوند. گونه‌هاي غير گس زماني که کال هستند کمتر گس بوده و حالت گسي خود را خيلي زودتر از دست مي‌دهند؛ آنها در حالت رسيده سفت هستند.
حالت گسي اين ميوه را مي‌توان طي چند روز با قرار دادن آن در معرض نورخورشيد در سرما از بين برد؛ به اين فرآيند رسيدن ميوه مي‌گويند. خرمالو را مي‌توان به شکل خام يا در غذا استفاده کرد. نوع غير گس آن براي خوردن به شکل خام بهتر است. ميوه خرمالو شبيه گوجه فرنگي و داراي پوست نازک است.

ارزش غذايي
 

خرمالو سرشار از ويتامينA و بتاكاروتن است. همچنين داراي مقدار قابل توجهي ويتامين‌هاي B1، B2، B3 وC مي‌باشد. در ضمن اين ميوه خوش‌رنگ و خوش طعم داراي مواد معدني ضروري براي بدن مانند کلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم است. هر يك از اين مواد معدني نقش موثري در سلامت و تندرستي بدن ما دارند.
خرمالو و سلامت
اگر خرمالو به خوبي رسيده باشد، براي كودكان ميوه‌اي مفيد محسوب مي‌شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است. در ضمن خرمالو ميوه اشتهاآوري نيز مي‌باشد.
مواد قندي خرمالو شامل لوولز و گلوكز براي مبتلايان به بيماري قند، زيان‌آور نيست. اگر چربي و فشارخون بالا داريد از خوردن خرمالو غافل نشويد. مصرف ميوه پاييزي خرمالو به دليل داشتن دو عنصر پتاسيم و منيزيم موجب کاهش چربي خون (کلسترول بد يا LDL) و فشارخون بالا در افراد است.
خرمالو حاوي مقدار زيادي پكتين است. پكتين يكي از انواع فيبرهاي محلول در آب است كه موجب كاهش چربي‌هاي خون مي‌شود. اسيدهاي موجود در خرمالو عبارتند از: اسيد ماليك، اسيد سيتريك و اسيد تارتاريك. سلولز موجود در خرمالو به طور نسبي كم است و از اين نظر هضم آن آسان‌تر مي‌باشد. خرمالو داراي مقدار كمي‌تانن است كه گاهي ممكن است موجب يبوست شود.
همان طور كه ذكر شد، خرمالو سرشار از ويتامين A است. چنانچه اين ويتامين به مقدار كافي به بدن نرسد، نه تنها قدرت بينايي را كم مي‌كند بلكه موجب شكننده شدن پوست، ناخن و موها مي‌شود. همچنين در ميزان هوش و سلامت بدن نيز اختلال ايجاد مي‌شود.
اين ميوه براي آفت دهان و گلودرد بسيار مفيد است ولي بايد آن را موقعي خورد که کاملا روي درخت رسيده باشد. مصرف خرمالو معده را تقويت مي‌کند. اين ميوه کم‌خوني را برطرف مي‌سازد.

نگهداري
 

بهتر است ميوه را در جاي خنک مانند يخچال نگهداري کنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد آن را به مدت چند روز نگهداري کنيد. اگر ميوه را به صورت کال چيده‌ايد براي تسريع رسيدن ميوه مي‌توانيد آن را در کنار يک يا دو عدد سيب درختي قرار دهيد.
ميوه خرمالو خاصيت ضد سرطاني داشته و اين خاصيت به علت وجود مقدار زياد فيبر و مواد آنتي اکسيداني همچون تانن، فنول، ويتامين C و ليکوپنولوتئين مي‌باشد.

ماسکي از خرمالو
 

در اينجا طرز تهيه يك ماسك را براي پوست‌هاي خشك بيان مي‌كنيم كه در تهيه آن از خرمالو استفاده شده است. در ضمن اين ماسک خاصيت آب‌رساني و ضد چروک داشته و به پوست شادابي خاصي مي‌بخشد.
موادلازم
کته بدون روغن و نمک يک قاشق غذاخوري
روغن بادام شيرين يک چهارم
خرمالوي رسيده و له شده يک تکه کوچک
خيار با پوست يك عدد

طرز تهيه
 

تمام مواد را با هم در مخلوط‌كن بريزيد و خوب مخلوط كنيد.
مواد را به مدت 10 دقيقه روي پوست خود بماليد، سپس با آب ملايم بشوييد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.