لواشک لاغر مي‌کند؟

اگر مساله کنترل بهداشت و نظارت بر تهيه اين مواد غذايي را کنار بگذاريم و از بابت بهداشتي بودن و تاريخ مصرف داشتن‌شان مطمئن باشيم باز هم جاي آن دارد که توصيه کنيم خانم‌ها و بچه‌ها حتما از مصرف بي‌رويه آنها خودداري کنند. جالب است وقتي از خانم‌ها مي‌پرسيم چرا اين همه آلوي خشک شده را مي‌خوريد مي‌گويند چون کالري
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لواشک لاغر مي‌کند؟

لواشک لاغر مي‌کند؟
لواشک لاغر مي‌کند؟


 

برليانت بزرگمهر*




 
دو گروه هستند که بيشتر از ديگران به خوردن آلو، آلوچه و لواشک علاقه‌مندند، خانم‌ها و بچه‌ها. آنها گاهي بدون کنترل از اين مواد غذايي استفاده مي‌کنند و از بابت مصرف‌شان آسوده خيال‌اند.
اگر مساله کنترل بهداشت و نظارت بر تهيه اين مواد غذايي را کنار بگذاريم و از بابت بهداشتي بودن و تاريخ مصرف داشتن‌شان مطمئن باشيم باز هم جاي آن دارد که توصيه کنيم خانم‌ها و بچه‌ها حتما از مصرف بي‌رويه آنها خودداري کنند. جالب است وقتي از خانم‌ها مي‌پرسيم چرا اين همه آلوي خشک شده را مي‌خوريد مي‌گويند چون کالري ندارد. آنها بر اين باورند که فقط شيريني‌جات چاق‌کننده هستند و مواد غذايي ترش حتي باعث لاغري‌شان مي‌شود! بايد در پاسخ به آنها گفت مگر برنج، آجيل و حبوبات شيريني‌‌اند؟ البته که نه! ولي کالري بالايي دارند. ميوه‌هاي خشک هم همين‌طور. اتفاقا به دليل تغليظ ناشي از از دست دادن آبشان و اينکه حجم زيادي از آنها را به راحتي مي‌توان خورد (چون خشک هستند، به چشم شما نمي‌آيد که چقدر از آنها را خورده‌ايد) نيازمند دقت بيشتري در هنگام مصرف هستند.

لواشک لاغر مي‌کند؟

اين مواد غذايي مقداري آهن و ويتامين‌هاي گروه B را دارا بوده و حتما بايد در مصرف‌شان دقت شود چرا که اولا مقداري کالري دارند(هرچند کم) و در ثاني به علت سيري کاذب، جانشين يک وعده غذاي اصلي شده و باعث مي‌شوند شما با حذف آن وعده غذايي يا عدم مصرف کامل آن، در درازمدت با سوءتغذيه مواجه شويد. با توجه به افزايش شيوع چاقي در جامعه ما و به خصوص در ميان بچه‌ها، به والدين تاکيد و توصيه مي‌کنيم که مراقب مصرف کالري بيش از نياز فرزندان خود باشند. همان‌طور که مي‌دانيد چاقي مادر بسياري از بيماري‌هاست. پس حتما خود و فرزندانتان با دقت بيشتري از مواد غذايي مختلف استفاده کنيد و هرگز به صرف ترش يا شيرين بودن به ماده غذايي صفت پرکالري يا بي‌کالري بودن را نچسبانيد.

پي نوشت ها :
 

*مشاور تغذيه و رژيم‌درماني

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.