DirectX 11 براي همه

براي بهره گيري از امکانات جديد DirectX 11 نيازي به داشتن کارت هاي گران قيمت سري HD 5800 نيست. خوشبختانه ATI براي تمامي رده هاي بازار و با فاصله کمي، انواع مختلف کارت هاي گرافيک را با قابليت پشتيباني از DirectX 11 ارائه کرده است. يکي از مواردي که براي بسياري از کاربران مي تواند قابل خريد باشد، مدل HD 5750 است که با قيمت حدود دويست هزار تومان براي سطح مياني بازار که اتفاقاً جمعيت زيادي را نيز تشکيل مي دهند،
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
DirectX 11 براي همه

 DirectX 11 براي همه
DirectX 11 براي همه


 





 
براي بهره گيري از امکانات جديد DirectX 11 نيازي به داشتن کارت هاي گران قيمت سري HD 5800 نيست. خوشبختانه ATI براي تمامي رده هاي بازار و با فاصله کمي، انواع مختلف کارت هاي گرافيک را با قابليت پشتيباني از DirectX 11 ارائه کرده است. يکي از مواردي که براي بسياري از کاربران مي تواند قابل خريد باشد، مدل HD 5750 است که با قيمت حدود دويست هزار تومان براي سطح مياني بازار که اتفاقاً جمعيت زيادي را نيز تشکيل مي دهند، گزينه مناسبي است. اما اين که اين کارت گرافيک مي تواند از پس بازي هاي امروزي و گرافيک پيشرفته حاصل از DirectX 11 برآيد يا خير، در اين مقاله با تست مدل HD 5750 شرکت Sapphire مشخص خواهد شد.

بررسي اجمالي
 

قبل از هر چيز کمي با HD 5750 آشنا مي شويم. نام رمز اين سري Juniper و پردازنده گرافيکي هفتصد مگاهرتزي آن از يک ميليارد و چهل ميليون ترانزيستور چهل نانومتري تشکيل شده است( سري HD 4800 حدود 956 ميليون ترانزيستور دارند). اين پردازنده گرافيکي داراي 720 پردازشگر جرياني، 36 واحد بافت(Texture) و 16 واحد ROP است که در کل توان پردازشي حدود يک ترافلاپ را ايجاد مي کند. حافظه به کار رفته در اين کارت گرافيک از نوع GDDR5 با فرکانس 4600 مگاهرتز به کمک رابط 128 بيتي با پردازنده گرافيکي در ارتباط است.
با اين حال استفاده از حافظه هاي GDDR5 باعث مي شود تا پهناي باند افت زيادي نداشته و به 73/6 گيگابايت در ثانيه برسد. خوشبختانه HD 5750 از فناوري Eyefinity نيز پشتيباني کرده و علاوه بر دو رابط DVI، خروجي هاي تصوير HDMI 1.3a و DisplayPort نيز در اين کارت گرافيک در نظر گرفته شده اند تا کاربران رده مياني نيز امکان استفاده از اين فناوري را داشته باشند.
همچنين علاوه بر DirectX11 از فناوري هاي ديگري همچون DirectCompute 5، OpenGL 3.2، OpenCL، CrossfireX ( دو پل CrossfireX روي کارت وجود دارد) و عينک هاي سه بعدي نيز پشتيباني مي کند( البته OpenCL به نسخه اي از درايور ATI که بتواند اين قابليت را پشتيباني کند، نياز دارد). حداکثر توان مصرفي 86 وات نيز در حد مناسبي است و نياز به منبع تغذيه پر قدرت را برطرف مي کند( اين مقدار در زمان بيکاري به شانزده وات کاهش مي يابد).
شرکت Sapphire در اين کارت گرافيک از بورد مرجع ATI، اما با رنگ آبي استفاده کرده است. خنک کننده کارت نيز نسبت به مدل اصلي تغيير کرده و با آن که ظاهري ساده داشته و با اتصال دو پين به کارت متصل مي شود، در فرکانس هاي استاندارد کارايي خوبي دارد. هسته مسي خنک کننده، گرما را جذب کرده و به پره هاي آلومينيومي منتقل مي کند. بخش پلاستيکي خنک کننده نيز مي تواند در هدايت جريان هواي حاصل از چرخش فن به سمت مدار رگولاتور سه فاز کارت گرافيک مؤثر باشد.
حافظه هاي به کار رفته در اين مدل ساخت شرکت Hynix هستند که شامل هشت چيپ ست حافظه بوده و در مجموع يک گيگابايت حافظه را تشکيل مي دهند. چيپ ست هاي حافظه با خنک کننده در ارتباط نيستند، اما هنگام کار گرماي چنداني ندارند. از آنجا که توان مصرفي مورد نياز اين کارت کمي بيشتر از 75 وات است، يک اتصال برق شش پين نيز روي کارت در نظر گرفته شده و در صورتي که منبع تغذيه شما اتصال شش پين ندارد، مي توانيد از تبديل موجود در جعبه کارت گرافيک استفاده کنيد.

 DirectX 11 براي همه

سيستم تست و نتايج آزمايش
 

براي آزمايش اين کارت گرافيک از سيستمي با مادربورد Gigabyte X58A-UD7، پردازنده Intel Core i7 920، شش گيگابايت حافظه DDR3 1866 شرکت Mushkin با زمان تأخير 24-9-9-9 و ولتاژ 1/64، منبع تغذيه 1235 وات شرکت Green و هارد ديسک 320 گيگابايتي Western Digital، سيستم عامل Windows 7 و درايور نسخه Catalyst 10.2 استفاده کرديم.

3D Mark Vantage 1.02
 

اگر امتيازهاي حاصل از اين کارت گرافيک را با نتايج ويژه نامه کارت گرافيک مقايسه کنيد، خواهيد ديد که اين محصول در تست 3D Mark Vantage با امتياز 8825 در حالت Performance و 5524 در حالت High کمي بالاتر از GTS250 و HD 4850 ظاهر شده است.

Heaven DirectX 11 bENCHMARK
 

اين تست از قابليت هاي جديد DirectX 11 از جمله Tessellation استفاده کرده و قوي ترين کارت هاي گرافيک را نيز به زحمت مي اندازد. در دقت تصوير 1080×1920 پيکسل، جزئيات تصوير AFx16، High و فعال کردن Tessellation، متوسط 18/8 فريم در ثانيه به دست آمد. با فعال کردن هشت مرحله Anti Aliasing اين مقدار به شدت افت کرده و به هفده فريم در ثانيه مي رسد. همچنين در اين حالت دماي پردازنده گرافيکي پس از سه دقيقه، 52 درجه سانتي گراد است.

Far Cry 2
 

در اين بازي نيز نتايج به نسبت خوبي به دست آمده است. در دقت تصوير 1080× 1920 پيکسل و جزئيات Ultra High متوسط 50/49 فريم در ثانيه به دست آمده است. فعال کردن هشت مرحله Anti Aliasing باعث مي شود، متوسط فريم به 29/6 فريم در ثانيه برسد که حداقل مقدار ممکن براي اجراي روان بازي است.

Dirt 2
 

اين بازي جديد از بعضي قابليت هاي DirectX11 استفاده مي کند. در دقت تصوير 1080× 1920 پيکسل و حداکثر جزئيات ممکن متوسط 35/5 فريم در ثانيه به دست مي آيد. فعال کردن هشت مرحله Anti Aliasing مقدار متوسط را تنها چهار فريم در ثانيه کاهش داده و به 31/4 فريم در ثانيه مي رساند.

Stalker: Call of Prypiat
 

در دقت تصوير 1080× 1920 پيکسل، حداکثر جزئيات، نورپردازي DirectX 11 و غير فعال بودن Anti Aliasing سرعت فريم به جز در حالت Sun Shaft در حد مناسبي است. اما فعال کردن چهار مرحله Anti Aliasing سرعت فريم را به شدت کاهش مي دهد( نمودار 1).

اورکلاک
 

براي اورکلاک اين کارت از قسمت Overdrive درايور کارت گرافيک استفاده کرديم. نخست فرکانس پردازنده گرافيکي را به 800 و بعد 850 رسانديم. سپس با فرکانس 870 پردازنده گرافيکي، فرکانس حافظه را حداکثر به 1350 مگاهرتز( 5400 مگاهرتز مؤثر) رسانديم. هر باز نيز براي اطمينان از باثبات بودن سيستم، تست Performance برنامه 3D Mark Vantage را اجرا مي کرديم.
در حالت اورکلاک از برنامه Kombustor شرکت MSI نيز استفاده کرديم. اين برنامه بر پايه Fur Mark است، با اين تفاوت که از OpenGL 3.2 پشتيباني مي کند. در اين برنامه در دقت تصوير 1080× 1920 پيکسل ميانگين 32 فريم در ثانيه به دست آمد.
همچنين در تست ثبت دماي اين برنامه و در همين دقت تصوير( بدون فعال بودن Anti Aliasing) پس از سه دقيقه دماي پردازنده گرافيکي به 88 درجه سانتي گراد رسيد( نمودار 2).
منبع:عصر شبکه، شماره 104.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط