11 دليل موجه براي ترک قهوه

1- اگراز آن دسته افرادي هستيدکه هرروزصبح قهوه مي خوريد، از همين امروز شروع کنيد. مطالعات نسان مي دهد، کساني که به نوشيدن قهوه صبحانه عادت کرده اند، هيچ گونه انرژي اضافي از آن دريافت نمي کنند و علت آن مقاومتي است که کافئين ايجاد مي کند. 16 نفر که به نوشيدن قهوه اعتياد داشتند، مورد آزمايش قرار گرفتند و به
پنجشنبه، 5 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
11 دليل موجه براي ترک قهوه

11 دليل موجه براي ترک قهوه
11 دليل موجه براي ترک قهوه


 





 
ميليون ها نفر در جهان سفر خود را با نوشيدن يک فنجان قهوه آغاز مي کنند. اما اين دانه هاي قهوه برشته شده، اثرات منفي و اعتيادآوري بر بدن مي گذارند. اينجا به بخشي از مضرات نوشيدن قهوه اشاره مي کنيم:
1- اگراز آن دسته افرادي هستيدکه هرروزصبح قهوه مي خوريد، از همين امروز شروع کنيد. مطالعات نسان مي دهد، کساني که به نوشيدن قهوه صبحانه عادت کرده اند، هيچ گونه انرژي اضافي از آن دريافت نمي کنند و علت آن مقاومتي است که کافئين ايجاد مي کند. 16 نفر که به نوشيدن قهوه اعتياد داشتند، مورد آزمايش قرار گرفتند و به دو دسته تقسيم شدند؛ دسته اول کساني بودند که به مدت سه هفته روزانه 630 گرم قهوه غليظ مي نوشيدند و گروه دوم افرادي بودند که به جاي قهوه از داروي مسکن استفاده مي کردند. بعد از 3 هفته ميزان هشياري و خستگي هر دو گروه بررسي و مشخص شد که هيچ تفاوتي بين دو گروه وجود ندارد؛ تنها تفاوت اين بود که افرادي که قهوه نوشيده بودند، قهوه از بروز برخي از عوارض مثل سردرد درآنها جلوگيري کرده بود.
2 - آسيب ديدگي کبد: قهوه باعث آسيب ديدگي کبد مي شود. پزشکان مي گويند با استفاده از آنزيم ها، کافئين در کبد شکسته مي شود (خرد مي شود)؛ هر چه آنزيم هاي بيشتري در اين عملکرد نقش داشته باشند، فعاليت آنها براي خرد کردن مواد شيميايي موجود در جريان خون کاهش پيدا مي کند و باعث مي شود، کبد اثر گذاري کمتري در کار اصلي خود که رفع مسموميت از بدن است، داشته باشد. لازم به ذکر است که نوشيدن يک يا دو فنجان قهوه در روز طبيعي است، اما اگر از اين مقدار بيشتر شود ، خطر آفرين است. کارشناسان توصيه مي کنند، به جاي آن فنجان هاي اضافي قهوه، آب سرد بنوشيد.
3- توهم: بنا بر آخرين مطالعات گزارش شده توسط BBC، در افرادي که قهوه زياد مي نوشند ، توهماتي نظير ديدن روح يا شنيدن صداهاي عجيب هم اتفاق مي افتد! افرادي که روزانه بيش از 7 فنجان قهوه مي نوشند، سه برابر بيش از کساني که روزانه يک فنجان قهوه مي نوشند، دچار توهم مي شوند.
4- اثرات قهوه در بارداري:
در دو سال اخير اثرات کافئين در دوران باروري و بارداري به يکي از اصلي ترين موضوع هاي مربوط به سلامت تبديل شده است. مطالعات اخير نشان مي دهد، مصرف روزانه بيش از200 ميلي گرم قهوه، خطر سقط جنين را دو برابر مي کند، در جاي ديگر، نتيجه مطالعاتي که در مجله پزشکي انگليسي به چاپ رسيده، نشان مي دهد که نوشيدن بيش از يک فنجان قهوه يا بيش از 100 ميلي گرم کافئين در روز، باعث مي شود که نوزاد هنگام تولد با کاهش وزن مواجه باشد؛ اين مشکل در آينده نيز سلامت بافت هايي را که براي رشد نوزاد ضروري است، به خطر مي اندازد.
5- بي خوابي: بدن انسان به 8 ساعت خواب شبانه نيازمند است. وقتي استرس، عصبانيت و قهوه با هم ترکيب مي شوند، اين 8 ساعت خواب شروع به تحليل رفتن مي کند و شما در حين خواب شب بارها مي پريد يا اين که صبح خيلي زود بيدار مي شويد و هر دوي اين حالات بري شما بي خوابي به وجود مي آورد. بدن براي بهبود خود به خواب شب نيازمند است، زيرا اين پروسه در شب انجام مي شود؛ پس با نوشيدن بيش از حد قهوه در صبح نيز مي تواند باعث ايجاد اختلال چرخه جسماني در طول روز شود. بدن انسان به طور طبيعي در صبح داراي افزايش ميزان کورتيزول است که اين افزايش به ما کمک مي کند از روي تخت بلند شويم و به انجام کارهاي روزانه خود بپردازيم؛ اما اگر تمام طول روز به نوشيدن قهوه عادت داشته باشيد، اين چرخه دچار اختلال شده و افزايش ميزان کورتيزول و آدرنالين باعث ايجاد اختلال درخواب شبانه مي شود.
6- اعتياد آور است: اگر به نوشيدن بيش از 375 گرم قهوه در روز براي دريافت انرژي عادت کنيد، بدن کم کم بيش از ميزاني که به آن مي رسد، انرژي مصرف مي کند. علاوه بر اين، لازم به ذکر است که مصرف بيش از حد قهوه در افراد عصباني، مشکلات فراواني ايجاد مي کند و مي تواند باعث تپش قلب، خشم و عصبانيت بيشتر، زود رنجي، بد اخلاقي، خستگي و در نهايت افسردگي شود.
7- کم شدن آب بدن: وقتي افراد صبح خود را با نوشيدن قهوه آغاز مي کنند، با کمبود آب مواجه مي شوند. زيرا بدن براي جلوگيري از کم شدن آب به حداقل 8 ليوان آب در روز نياز دارد؛ قهوه و کافئين اگر بيش از حد مصرف شود، باعث دفع آب بدن مي شود و سندرم شکم را حساس تر و آسيب پذيرتر مي کند. علاوه بر اين کافئين باعث تقليل املاح معدني بدن از جمله پتاسيم مي شود... بنابراين تعادل املاح بدني نيز مختل مي شود.
8- خستگي و فرسودگي غدد کليه: قهوه باعث آزاد شدن هورمون استرس يعني «کورتيزول» و « آدرنالين» مي شود؛ ترکيب اين هورمون با هم براي بدن انرژي فراهم مي کند و باعث زنده دلي مي شود.
در افرادي که به نوشيدن قهوه اعتياد دارند، ترشح هورمون کورتيزول و آدرنالين بيش از افراد ديگر است که اين ترشح زياد در نهايت به خستگي غدد فوق کليوي منجر مي شود. اين خستگي غدد فوق کليوي يکي از مقصران اصلي در ايجاد احساس خستگي و فرسودگي است.
9- دندان هاي زرد رنگ: اگر دوست داريد دندان هاي سفيد داشته باشيد، نوشيدن قهوه را متوقف کنيد. يا حداقل آن را محدود کنيد. مطالعات نشان مي دهد، تيرگي قهوه، در مواجه با واکنش هاي شيميايي پر رنگ تر مي شود و رنگ بيشتري پيدا مي کند؛ بنابراين پاک کردن آن از روي دندان ها مشکل تر خواهد شد.
10- اسيدي شدن: پزشکان معتقدند، نوشيدني هاي کافئين دار مثل قهوه مي تواند اثرات اسيدي بر بافت هاي بدن بگذارد و حتي باعث سفت شدن بافت هاي بدن شود که اين حالت، مانع جذب بهينه و ترکيب مواد غذايي و مايعات در سيستم دستگاه گوارشي مي شود. اين اسيد در جذب منيزيم مداخله مي کند و مشکلات معدوي ايجاد مي کند؛ علاوه بر اين مي تواند وارد روده شده و زخم روده ايجاد کند يا اين که باعث سوختگي بافت ها و در نهايت مشکلات شکمي شود.
11- اختلال در رگ هاي خوني: با وجود اين که قهوه يک آنتي اکسيدان قوي است، داراي روغن هاي فراري است که باعث اختلال در عملکرد رگ هاي خوني مي شوند. به علاوه، داراي مقادير فراواني ماده ضد آفت (سم) است که باعث مي شود که سم زيادي در بدن جمع شود؛ اين حالت باعث آسيب ديدگي سيستم دفاعي بدن مي شود و علاوه بر اين مي تواند با کاهش ميزان کلسيم در بدن، باعث پوکي استخوان شود. خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را نيز افزايش مي دهد.
منبع:نشريه زندگي ايده آل شماره 45



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.