سوالهایی پیرامون بارداری(3)

مخاط ضخيمي كه در بارداري در قسمت دهانه رحم تشكيل مي شود موجب مي گردد كه احتمال عفونت حتي با داشتن رابطه جنسي بالا نرود. همچنين كيسه آب و عضلات محكم رحم از جينتان محافظت خواهند كرد. ممكن است در حين يا بعد از تماس جنسي حركات جنين كمي افزايش يابد اما اين به دليل بالا رفتن ضربان قلب شما است نه به اين دليل كه جنين احساس درد مي كند يا فعاليت جنسي شما به او آسيب رسانده است.
پنجشنبه، 5 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوالهایی پیرامون بارداری(3)

سوالهایی پیرامون بارداری(3)
سوالهایی پیرامون بارداری(3)


 





 

آيا داشتن رابطه جنسي در بارداري براي جنين خطرناك است؟
 

مخاط ضخيمي كه در بارداري در قسمت دهانه رحم تشكيل مي شود موجب مي گردد كه احتمال عفونت حتي با داشتن رابطه جنسي بالا نرود. همچنين كيسه آب و عضلات محكم رحم از جينتان محافظت خواهند كرد. ممكن است در حين يا بعد از تماس جنسي حركات جنين كمي افزايش يابد اما اين به دليل بالا رفتن ضربان قلب شما است نه به اين دليل كه جنين احساس درد مي كند يا فعاليت جنسي شما به او آسيب رسانده است.
*******

آيا استفاده طولاني مدت از قرصهاي جلوگيري از بارداري، مي تواند موجب تاخير در حامله شدن بعد از قطع قرص شود؟
 

اين مسئله ثابت نشده كه مصرف طولاني مدت قرص، باردار شدن را مختل مي كند. حتي برخي تحقيقات نشان داده است كه آن را تسهيل نيز مي كند. پزشكان دليل آن را اين مي دانند كه اين قرصها به دليل اثر پيشگيري كننده كه از برخي بيماريها مثل اندومتريوز، سرطان تخمدان و رحم، بيماريهاي التهابي لگن و حاملگي خارج رحمي دارند، موانع باردار شدن را از پيش پا بر مي دارند.
توصيه مي شود چنانچه قصد حاملگي داريد، دو تا سه ماه قبل از اقدام جدي براي حاملگي، مصرف اين قرص ها را قطع كنيد تا تخمك گذاري و ديواره رحم (براي لانه گزيني جنين) به وضعيت عادي بر گردد و به همين دليل است كه گفته مي شود در خانم هايي كه بلافاصله بعد از قطع قرص حامله مي شوند احتمال سقط وجود دارد. نكته ديگر اينكه چنانچه بلافاصله پس از قطع قرص باردار شديد، نگران اثرات دارو بر تكامل جنين نباشيد، اين مسئله هنوز ثابت نشده است.
*******

نوزاد من نسبت به زمان تولدش كاهش وزن پيدا كرده است. آيا مشكلي وجود دارد؟
 

به ياد داشته باشيد كه وزن كردن كودك در روزهاي اول گمراه كننده است، چون نوزاد به علت قرار گرفتن در محيط خارج از رحم و از دست دادن آب بدن، در سه روز اول پس از تولد حدود پنج تا ده درصد نسبت به وزن زمان تولدش كاهش وزن خواهد داشت. هر چند بعد از آن دوباره شروع به وزن گرفتن مي كند. كافيست از سير شدن نوزاد هنگام شيردهي اطمينان يابيد و وزن كردن نوزاد را با فواصل توصيه شده توسط كارشناسان مراكز بهداشتي و درماني پيگيري كنيد.
*******

ممكن است بعد از تولد نوزاد، پدران هم مانند مادران دچار افسردگي شوند؟
 

بله. شواهد نشان مي دهد پدران هم ممكن است چنين احساسي را تجربه كنند و به همين دليل است كه منشا اين مشكل نمي تواند فقط هورموني باشد. فاكتور هاي زيادي در پيدايش اين احساس دخالت دارند از جمله
نگراني از مسئوليت هاي جديد و از دست دادن ازادي هاي قبلي،
نگراني هاي مالي؛ بخصوص وقتي كه پدر تنها منبع در آمد خانواده است،
مشغوليت هاي ذهني؛ مثلا اينكه ايا مي توان پدر خوبي بود؟
مشكل اينجاست كه آقايان معمولا عادت به بيان كردن ترس هاي خود ندارند و متاسفانه بروز ندادن اين احساسات استرس پدر را بيشتر مي كند. در ميان گذاشتن اين نگراني ها با همسر، يك دوست يا پزشك خانواده تا حد زيادي از بار رواني آن مي كاهد اما بايد توجه داشت كه افسردگي هاي شديد بايد جدي گرفته شوند. برخي از علائم افسردگي عبارتند از:
- احساس اضطراب يا خستگي زياد
- تحريك پذيري
- كناره گيري از اعضاي خانواده
- خواب بيش از اندازه كوتاه يا طولاني
در صورتي كه اين نشانه ها چندين هفته ادامه پيدا كنند بايد به پزشك مراجعه شود.
بهترين توصيه به پدراني كه بعد از تولد فرزندشان چنين احساسي را تجربه مي كنند اين است كه تا حد امكان افكار خود را با همسرشان در ميان بگذارند و در مورد تغييراتي كه در زندگي مشتركشان پيش آمده يا خواهد آمد با هم صحبت كنند. آقايان هم مانند خانم ها در چنين مواردي نياز به حمايت هاي روحي_ رواني ، اطمينان و اعتماد بيشتر دارند.
*******

چطور مي توانم تشخيص دهم كه كودك يك ساله ام چپ دست يا راست دست است؟
 

راست دست بودن و چپ دست بودن در كودكان كمي گيج كننده است. اغلب بچه ها در سال اول و حتي سال دوم زندگي از هر دو دست استفاده مي كنند و سپس راست دست يا چپ دست مي شوند. عادي نيست كه كودك درشش ماه يا نه ماه اول عمرش، دست راست يا چپ را ترجيح بدهد. چپ دست بودن يا راست دست بودن خصلتي ذاتي است كه دير يا زود در شخص آشكار مي شود. تقريبا 10 درصد مردم چپ دست هستند. چپ دستي ممكن است در خانواده سابقه داشته باشد. در بعضي از خانواده ها آدمهاي چپ دست زيادند و در بعضي اصلا آدم چپ دست وجود ندارد. از آنجا كه اين مساله ذاتي است، ابدا صحيح نيست كه يك كودك چپ دست را وادار كنيد با دست راست كار كند. اين كار ذهن را كه طرح ديگري براي آدم چپ دست دارد، در هم مي ريزد. ترجيح طرف چپ يا راست، در مورد پا و چشم هم مصداق دارد.
*******

ساعات خواب روزانه كودك يك ساله ام نامنظم شده، چه بايد بكنم؟
 

در حدود يك سالگي، ساعات چرت زدن اغلب بچه ها تغيير مي كند، بعضي از بچه ها كه قبل از ظهر چرتي مي زدند، ممكن است كلا از اين كار دست بردارند و نشان بدهند كه مي خواهند خيلي ديرتر بخوابند. اگر كودك ديرتر بخوابد، احتمالا تا عصر علاقه اي به خواب ندارد و شايد بعد از شام بخوابد. بعضي از كودكان چند هفته بعد از آن كه خواب قبل از ظهر را كنار مي گذارند، دوباره به عادت گذشته برمي گردند. شما بايد با اين بي نظمي ها تا جايي كه مي توانيد كنار بيائيد و بدانيد كه همه و همه اينها موقتي هستند. بچه هايي كه نمي خواهند صبحها بخوابند، ممكن است اگر آرام روي تخت دراز بكشند يا بنشينند نياز شان براي خواب قبل از ظهر برطرف شود. بعضي از بچه ها هم اگر خوابشان نيايد، موقعي كه آنها را در تخت مي گذاريد از كوره در مي روند و شما هيچ كاري نمي توانيد بكنيد.
اگر بچه كمي قبل از ظهر حالت خواب آلوده پيدا مي كند، نشانه خوبي براي مادر است كه ناهار او را در ساعت يازده ونيم و حتي يازده بدهد. بچه بعد از آن كه ناهار را خورد، يك خواب طولاني خواهد داشت. گاهي، هنگامي كه كودك يك وعده چرت روزانه خود را چه در صبح و چه در بعد از ظهر حذف مي كند، ممكن است قبل از شام به شدت خسته و عصبي باشد.
همه بچه ها خواب صبح خود را در سن معيني حذف نمي كنند. بعضي ها در سن نه ماهگي آن را حذف مي كنند و بعضي ها هم تا سن دو سالگي صبح ها مي خوابند. دو وعده چرت زدن براي بچه در سن يك سالگي زياد و يك وعده كم است! شما مي توانيد در طي اين دوره به اين شكل به كودك خود كمك كنيد كه شبها كمي زودتر شام به او بدهيد و او را در تختش بگذاريد.
منبع:www.ninisite.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.