11 نکته درباره کلومیپرامین

کلومیپرامین (Clomipramine) برای رفع علایم افسردگی، اختلالات وسواسی اجباری، اختلالات خوردن و هراس، درد عصبی و برخی موارد دیگر تجویز می‌شود. کلومیپرامین از دسته داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است.
پنجشنبه، 14 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
11 نکته درباره کلومیپرامین

11 نکته درباره کلومیپرامین

کلومیپرامین برای درمان اختلال وسواس اجباری ( OCD ) استفاده می شود. این دارو به کاهش افکار مداوم / ناخواسته (وسواس گونه) کمک می کند و به کاهش اشتیاق برای انجام کارهای تکراری و مکرر (مانند شستن دست مداوم ، شمارش ، چک کردن) که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند، کمک می کند. این دارو متعلق به دسته ای از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای است . این ماده با بازیابی تعادل برخی از مواد طبیعی خاص (سروتونین) در مغز عمل می کند .
 
1. کلومیپرامین برای رفع علایم افسردگی، اختلالات وسواسی اجباری، اختلالات خوردن و هراس، درد عصبی و برخی موارد دیگر تجویز می‌شود. کلومیپرامین از دسته داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است.

2. کلومیپرامین را می‌توان بدون غذا یا برای کاهش دل به هم خوردگی با غذا مصرف کرد.

3. اثر دارو یک تا شش هفته پس از آغاز درمان ظاهر می‌شود. پس از آغاز اثر، حتی در صورت احساس بهبود مصرف دارو را ادامه دهید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، زمانی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی‌تان بازگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

4. عوارض داروی کلومیپرامین ممکن است رخ دهند ولی فقط در صورتی که مشکل‌ساز شوند باید با پزشک در میان گذاشته شوند: سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، سردرد، افزایش اشتها، تهوع، سوزش سر دل، اسهال، مشکل در خوابیدن یا افزایش وزن.

5. در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف کلومیپرامین، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به کلومیپرامین یا دیگر داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، داروهای ضدافسردگی دیگر (ماپروتیلین، ترازودون)، کاربامازپین (یک ضدتشنج)، یا غذاها، رنگ‌‌های خوراکی، یا نگهدارنده‌‌ها.

6. تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو در هنگام رانندگی و کار کردن با وسایل خطرناک احتیاط کنید. چون برخی افراد در هنگام استفاده از این دارو دچار خواب آلودگی و افت هوشیاری می شوند.

7. پس از مصرف داروی کلومیپرامین هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده احتیاط کنید زیرا ممکن است دچار سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم شوید. به آرامی تغییر وضعیت دهید.

8. برای تسکین خشکی دهان از آدامس‌‌های بدون قند یا آب نبات استفاده کنید. اگر خشکی دهانتان بیش از دو هفته طول کشید با پزشکتان مشورت کنید.

9. از مواجهه با آفتاب یا استفاده از لامپ آفتابی و سایر وسایل برنزه‌کننده اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. از عینک آفتابی، یک کلاه و لباس مناسب و کرم ضدآفتاب با قدرت محافظتی بالا استفاده کنید.

10. پیش از انجام هر عمل جراحی، کارهای دندانپزشکی یا درمان‌‌های اورژانس سایر پزشکان را از اینکه کلومیپرامین مصرف می‌کنید، مطلع سازید.

11. کلومیپرامین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگاه دارید (در این شرایط کلومیپرامین فاسد می‌شود).

منبع: http://salamat.com


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما