آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

مثل هميشه، پيش از نصب يک مجموعه امنيتي جديد اطمينان حاصل کنيد که مجموعه امنيتي ديگري بر روي سيستم شما قرار ندارد و اگر قبلاً چنين نرم افزاري را بر روي کامپيوترتان نصب کرده ايد، پيش از آغاز فرآيند نصب Total Security 2010 آن را Uninstall نمائيد. هنگاميکه ديسک نصب مجموعه BitDefender را در داخل درايو سيستم خود
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010
آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010


 





 

فرآيند نصب
 

مثل هميشه، پيش از نصب يک مجموعه امنيتي جديد اطمينان حاصل کنيد که مجموعه امنيتي ديگري بر روي سيستم شما قرار ندارد و اگر قبلاً چنين نرم افزاري را بر روي کامپيوترتان نصب کرده ايد، پيش از آغاز فرآيند نصب Total Security 2010 آن را Uninstall نمائيد. هنگاميکه ديسک نصب مجموعه BitDefender را در داخل درايو سيستم خود قرار مي دهيد، Autorun آن اجرا شده و يک صفحه آغازين دايره اي شکل بر روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد.
بر روي نوار زرد رنگ بخش مياني اين دايره کليک نمائيد تا به کنسول اصلي نصب نرم افزار هدايت شويد( شکل [2]). در بخش پائيني اين صفحه، کليدهائي براي آغاز فرآيند نصب، مشاهده راهنماي کاربري( بصورت يک فايل PDF )، مرور ديسک و يا کپي آن به يک درايو USB تعبيه شده اند. بر روي کليد Install کليک کنيد تا نرم افزار، فرايند باز کردن فايل هاي مورد نياز براي نصب در يک فولدر موقتي را آغاز نمايد. در صورتيکه نسخه جديدتري از نرم افزاري که در اختيار داريد ارائه شده باشد، يک جعبه محاوره اي با اعلام اين موضوع از شما مي پرسد که آيا مايل به بارگذاري و نصب نسخه جديدتر هستيد يا خير. در صورتيکه از يک اتصال اينترنت با سرعت کافي استفاده مي کنيد، مي توانيد در همين مرحله، نسخه جديدتر را بارگذاري و نصب نمائيد. در صورتيکه به اين جعبه محاوره اي پاسخ منفي بدهيد( و يا نسخه جديدتري براي نرم افزار شما ارائه نشده باشد)، به ويزارد نصب BitDefender Total Security 2010 هدايت خواهيد شد.
ابتدا بر روي Next و سپس بر روي کليد I Agree کليک نمائيد. در صفحه بعد، دو گزينه نصب Typical و Custom در اختيار شما قرار مي گيرد. در نصب Custom شما مي توانيد محل نصب مجموعه را به دلخواه خود تغيير داده و چند گزينه را پيکربندي نمائيد. در صورت کليک بر روي گزينه Typical، ( و يا کليد Install در دومين صفحه از نصب Custom) برنامه فرآيند نصب را آغاز کرده و پس از اتمام آن، از شما خواسته مي شود تا ديسک نصب را از درايو سيستم خود خارج نموده و سپس کامپيوترتان را مجدداً راه اندازي کنيد. بر روي کليد Finish کليک نموده و سپس سيستم خود را مجدداً راه اندازي کنيد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

ثبت نام و پيکربندي
 

توجه داشته باشيد که براي تکميل مراحل بعدي، شما به يک اتصال فعال اينترنت نياز خواهيد داشت. پس از راه اندازي مجدد سيستم، صفحه ثبت نام ( Registration) ظاهر مي شود. در اين مرحله بايد کليد مجوزي که در داخل يک مستطيل بر روي کارت License همراه نرم افزار شما قيد شده است را در فيلد مربوطه وارد کرده و سپس برروي کليد Register Now کليک نمائيد. نرم افزار به بررسي کليد مجوز شما پرداخته و در صورتيکه معتبر باشد، موفقيت فرآيند ثبت نام و مدت زمان اعتبار مجوز شما را اعلام خواهد کرد( شکل [5]).
پس از کليک بر روي کليد Next به صفحه فعال سازي نرم افزار هدايت خواهيد شد. در اينجا شما بايد يک حساب کاربري را ايجاد نموده و يا اگر از قبل چنين حساب کاربري را در اختيار داريد، با استفاده از آن Sign-in کنيد. براي ايجاد يک حساب کاربري جديد بايد يک آدرس eMail معتبر و کلمه عبور دلخواه براي حساب کاربري جديد( نه آدرس eMail) را وارد کنيد. شما بايد کلمه عبور مورد نظر خود را يکبار ديگر در فيلد Retype Password تايپ نمائيد تا از اينکه آن را درست وارد کرده ايد اطمينان حاصل شود. بخش E-mailing Option به شما اجازه مي دهد نوع پيامهائي که مي خواهيد براي شما ارسال شوند( تمام پيامها، تنها پيامهاي مربوط به محصول و يا هيچکدام) را انتخاب کنيد. پس از اتمام اين مراحل، بر روي گزينه Create کليک نمائيد تا حساب کاربري جديد شما ايجاد شود. در صورت موفقيت، نرم افزار به شما اطلاع مي دهد که يک eMail براي تأييد حساب کاربري شما به آدرستان ارسال شده است.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

پس از کليک بر روي کليد Finish، شما به ويزارد پيکربندي BitDefender هدايت خواهيد شد. در اينجا، 4 حالت مختلف در اختيار شما قرار گرفته است:
-Typical: پيکربندي مناسب جهت سيستم هائي که براي انجام کارهاي متداول نظير مرور وب و فعاليت هاي چند رسانه اي مورد استفاده قرار مي گيرند.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

-Parent: پيکربندي مناسب براي سيستم هائي که کودکان از آنها استفاده مي کنند.
-Gamer: پيکربندي مناسب براي سيستم هائي که اساساً براي اجراي بازيها مورد استفاده قرار مي گيرند.
-Custom: به شما امکان مي دهد تا پيکربندي نرم افزار را به دلخواه و بر اساس نيازهاي خودتان انجام دهيد.
ما در اينجا از حالت Typical استفاده مي کنيم..

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

پس از انتخاب حالت پيکربندي مورد نظر خود، به صفحه اي هدايت مي شويد که در آن بايد براي نرم افزار مشخص نمائيد آيا کامپيوتر شما در يک شبکه خانگي قرار دارد و يا اينکه يک لپ تاپ است. حالت اول، دسترسي آسان اينترفيس کاربري به ماجول مديريت شبکه خانگي را در اختيار شما قرار مي دهد که به شما امکان خواهد داد ساير محصولات BitDefender را از راه دور بر روي شبکه خانگي تان مديريت نمائيد. گزينه دوم با عدم اجراي وظايفي که نيازمند مصرف برق اضافي هستند، به افزايش طول عمر باتري هاي لپ تاپ شما کمک مي کند. گزينه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس برروي کليد Next کليک نمائيد.
در صفحه بعد( شکل [8])، مي توانيد رابط کاربري و همچنين نحوه و سطح تعامل نرم افزار با خودتان را انتخاب کنيد. در اين مرحله، سه گزينه براي انتخاب وجود دارند:
-Novice: حالت مناسب براي کاربران تازه کار که به آنها امکان مي دهد پس از انجام تنظيمات اوليه، بقيه کارها را به خود مجموعه امنيتي بسپارند. در اين حالت يک اينترفيس کاربري خلاصه در اختيار کاربر قرار مي گيرد و تمام تصميم گيريها توسط خود BitDefender انجام خواهد شد.
- Intermediate: در اين حالت، يک اينترفيس کاربري ابتدائي در اختيار کاربر قرار مي گيرد که کنترل تنظيمات اصلي را فراهم مي کند. مهمترين تصميم گيري ها در اين حالت به خود شما سپرده خواهند شد.
-Expert: در اين حالت کنترل تمام تنظيمات بر عهده خود شما خواهد بود و يک اينترفيس کاربري حرفه اي، در اختيارتان قرار مي گيرد. تمام تصميم گيري ها نيز توسط خود شما انجام خواهند شد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

ما در اينجا گزينه Intermediate را انتخاب مي کنيم.

بروزرساني و اسکن سريع
 

در صفحه بعد، دو گزينه در اختيار شما قرار مي گيرند. در صورتيکه گزينه اول را فعال کنيد، نرم افزار پس از اتمام فرآيند پيکربندي، بطور خودکار بروزرساني شده و يک اسکن کامل از سيستم شما را انجام مي دهد. گزينه دوم به شما امکان مي دهد تا يک اسکن از سيستم خود را در ساعت معيني از هر روز انجام دهيد. گزينه هاي مورد نظر خود را فعال کرده و سپس بر روي کليد Next کليک نمائيد.
در صورتيکه گزينه بروزرساني نرم افزار را انتخاب کرده باشيد، فرآيند بارگذاري و نصب آخرين بروزرساني ها در اين مرحله آغاز مي شود. پس از اتمام اين فرآيند و هنگاميکه نرم افزار به شما اعلام کرد آخرين بروزرساني ها با موفقيت نصب شده اند، بر روي Finish کليک نمائيد. حالا نرم افزار يک اسکن سريع را از سيستم شما انجام خواهد داد. پس از آنکه کار اسکن به پايان رسيد، بر روي کليد Close کليک نمائيد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

اينترفيس برنامه و بخش هاي مختلف آن
 

حالا کار نصب، پيکربندي، بروزرساني و اسکن سريع سيستم شما به پايان رسيده است. در قسمت Notification Area( گوشه پائين و سمت راست دسک تاپ ويندوز ) بر روي آيکن BitDefender کليک نمائيد. برحسب انتخاب خود در مرحله پيکربندي، يکي از اينترفيس هاي نشان داده شده در شکلهاي [9] تا [11] را خواهيد ديد:
همانطور که قبلاً نيز اشاره کرديم، ما حالت Intermediate را انتخاب کرده ايم و به همين دليل با اينترفيس نشان داده شده در شکل [10] کار خواهيم کرد. اولين برگه اي که در پنجره برنامه به چشم مي خورد، Dashboard نام دارد. در اين برگه شما مي توانيد وضعيت سيستم خود را با يک نگاه در سمت چپ مشاهده نمائيد. در سمت راست، پروفايل کاربردي که قبلاً انتخاب نموده ايد را مشاهده مي کنيد( در اينجا، Typical) شما با کليک بر روي اين گزينه مي توانيد پروفايل استفاده خود را تغيير دهيد. در زير اين بخش، کليدي قرار دارد که به شما امکان مي دهد مستقيماً با يک کليک سيستم خود را بطور کامل اسکن نمائيد. عناوين بعدي، وضعيت هريک از بخشهاي اصلي مجموعه BitDefender را نشان مي دهند و کليک بر روي هريک از آنها شما را به برگه مربوطه انتقال خواهد داد.

برگه Security
 

برگه Security گزينه هاي امنيتي مجموعه را در اختيار شما قرار مي دهد( شکل [12]). شما مي توانيد وضعيت جنبه هاي امنيتي سيستم خود را در بخش Status مشاهده نمائيد. در سمت چپ پنجره، گزينه هائي تحت عنوان Quick Tasks قرار گرفته اند. با کليک بر روي هريک از اين کليدها مي توانيد تابع مربوطه را بطور مستقيم اجرا کنيد. همانطور که از نام آن مشخص است، کليد Update Now نرم افزار شما را بروزرساني خواهد کرد.
اگر بر روي کليد System Scan Click کنيد، سه گزينه در اختيار شما قرار خواهد گرفت:

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

-System Scan: تمام درايوهاي موجود بر روي سيستم شما را براي يافتن تهديدهاي احتمالي اسکن مي کند، اما فايلهاي آرشيو را بررسي نخواهد کرد.
- My Document Scan: فولدر My Document و دسک تاپ ويندوز شما را براي يافتن تهديدهاي احتمالي اسکن مي نمايد.
-Deep Scan: تمام درايوهاي شما را براي يافتن تهديدهاي احتمالي اسکن مي کند و در عين حال فايلهاي آرشيو را نيز در بر مي گيرد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

گزينه Custom Scan به شما امکان مي دهد تا محلهاي خاصي بر روي سيستم خود را اسکن نموده و در عين حال نوع فايلهائي که مي خواهيد اسکن شوند را انتخاب کنيد. براي اضافه نمودن مسيرهاي مورد نظرتان در اين بخش، در پنجره اي که ظاهر خواهد شد بر روي کليد Add target کليک نمائيد.
کليد Vulnerability Scan به شما امکان مي دهد تا سيستم خود را براي يافتن آسيب پذيريهاي احتمالي اسکن کنيد. اين اسکن وضعيت بروزرساني هاي حياتي و اختياري ويندوز، بروزرساني هاي نرم افزارهاي کاربردي شما و همچنين بررسي وضعيت کلمات عبور حساب هاي کاربري ويندوز را در بر مي گيرد.
گزينه Parental Control به شما امکان مي دهد تا در صورتي که فرزندانتان نيز از سيستم شما استفاده مي کنند، وضعيت دسترسي آنها به جنبه هاي مختلف سيستم را کنترل کرده و تحت نظر داشته باشيد. اين ويژگي حتي مي تواند هنگاميکه در منزل حضور نداريد، گزارش فعاليت هاي فرزندان شما را از طريق eMail براي شما ارسال کند.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

برگه Tune-up
 

برگه Tune-up، امکاناتي را براي بهينه سازي عملکرد سيستم شما در اختيارتان قرار مي دهد( شکل [14]).
باز هم وضعيت توابع بهينه سازي سيستم شما در بخش Status نمايش داده شده اند. گزينه هاي ارائه شده در بخش Quick Tasks عبارتند از:

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

-Registry Cleaner: که مراجع قديمي يا غيرمعتبر را در رجيستري ويندوز شما شناسائي کرده و اصلاح مي نمايد. نرم افزار به شما توصيه مي کند که ماهي يکبار اين تابع را اجرا کنيد تا رجيستري ويندوز خود را تميز و بهينه سازي شده نگهداريد.
-Registry Recovery: مواردي که قبلاً توسط Registry Cleaner از رجيستري ويندوز شما حذف شده اند را بازيابي مي کند.
-File Shredder: فايل ها و ردپاي آنها را بطور دائمي از سيستم شما حذف مي نمايد. استفاده از اين گزينه زماني توصيه مي شود که بخواهيد امکان بازيابي فايلهاي حذف شده وجود نداشته باشد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

-PC Clean-up: عملکرد سيستم شما را با حذف اقلامي که احتمالاً ديگر مفيد نخواهند بود، بهبود مي بخشد.
-Duplicate Finder: اگر کپي هاي متعددي از فايلهاي خود داشته باشيد، با استفاده از اين تابع مي توانيد آنها را يافته و کپي هاي غيرضروري را حذف نمائيد تا در فضاي ذخيره سازي خود صرفه جوئي کنيد.
-Disk Defragmenter: همانطور که از نام آن مشخص است، براي تفرق زدائي درايوهاي ديسک سخت مورد استفاده قرار مي گيرد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

برگه File Storage
 

برگه File Storage، امکانات مجموعه BitDefender در زمينه تهيه کپي پشتيبان و بازيابي آن را در اختيار شما قرار مي دهد( شکل [15]).
يکبار ديگر، وضعيت تابع Backup مجموعه در بخش Status نمايش داده شده است. اگر در بخش Quick Tasks بر روي کليد Backup Locally کليک نمائيد، دو گزينه براي تهيه کپي پشتيبان بصورت محلي و يا بازيابي محلي آن در اختيار شما قرار مي گيرد.

آشنائي با مجموعه امنيتي BitDefender Total Security 2010

اين مجموعه به شما امکان مي دهد تا فايلهاي خود را در يک محل رمزگذاري شده خصوصي و امن ( با نام Vault) نگهداري کنيد. گزينه Add File to Vault امکان انتقال فايلها به اين درايو خصوصي را فراهم مي کند. توجه داشته باشيد که فايلها از سيستم شما حذف نخواهند شد، بلکه يک کپي از آنها در داخل Vault قرار مي گيرد. گزينه Remove Vault Files به شما اجازه مي دهد فايل هائي که ديگر نيازي به نگهداري آنها بر روي Vault نداريد را حذف کنيد. View File Vault امکان مشاهده محتويات Vault را در اختيار شما قرار مي دهد. گزينه Lock File Vault به شما امکان مي دهد تا از محتويات Vault خود بطور کامل محافظت نمائيد. يک Vault باز، توسط شما و يا نرم افزارهاي کاربردي که بر روي کامپيوترتان اجرا مي شوند، قابل دسترسي خواهد بود.

برگه Network
 

برگه Network، ساختار شبکه خانگي BitDefender را نمايش داده و در صورتيکه نسخه هاي ديگري از نرم افزارهاي BitDefender بر روي شبکه شما وجود داشته باشند، امکان مديريت آنها از راه دور را در اختيار شما مي گذارد. در صورتيکه از يک شبکه خانگي استفاده نمي کنيد و يا ماژول شبکه را پيکربندي نکرده باشيد، تصوير نشان داده شده در اين بخش، به رنگ خاکستري خواهد بود.
در صورتيکه بخواهيد تنظيمات اينترفيس کاربري نرم افزار خود را تغيير دهيد، مي توانيد بر روي کليد Settings در گوشه بالا و سمت راست پنجره اصلي آن کليک نمائيد تا جعبه محاوره اي User Interface Settings ظاهر شود( شکل [17]).
در اينجا شما مي توانيد بخشهاي مختلف نرم افزار را فعال يا غيرفعال نموده و يا حالت اينترفيس کاربري خود را تغيير دهيد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره 128.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.