4 راز جواني پوست

محافظت از پوست يک اصل مهم در زيبايي است اما اين روزها به دليل مشغله زياد بسياري از خانم‌ها و آقايان به جاي مراقبت صحيح از پوست به دنبال يک روش آسان و ساده براي جلوگيري از پير شدن پوست هستند. به همين دليل است که اين روزها مصرف کرم‌هاي ضدچروک و ضد پيري افزايش زيادي پيدا کرده است.
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
4 راز جواني پوست

4 راز جواني پوست
4 راز جواني پوست


 

نويسنده:سحر عطاري‌پور اصفهاني




 

چگونه مي‌توان جلوي پيري پوست را گرفت يا آن را به تاخير انداخت؟
 

محافظت از پوست يک اصل مهم در زيبايي است اما اين روزها به دليل مشغله زياد بسياري از خانم‌ها و آقايان به جاي مراقبت صحيح از پوست به دنبال يک روش آسان و ساده براي جلوگيري از پير شدن پوست هستند. به همين دليل است که اين روزها مصرف کرم‌هاي ضدچروک و ضد پيري افزايش زيادي پيدا کرده است.
در حالي که پيري پوست که علت اصلي شاداب به نظر نرسيدن و بد بو بودن پوست است، يک روند ساده و قابل پيش‌بيني دارد که با کمي توجه مي‌توان جلوي آن را گرفت و يا آن را به تاخير انداخت.
به‌طور طبيعي با بالا رفتن سن، لايه زاينده پوست نازک‌تر مي‌شود. پوست چين و چروک پيدا مي‌کند و لکه‌هاي متعددي روي آن به‌وجود مي‌آيد، غدد سباسه که وظيفه چرب نگه داشتن پوست را برعهده دارند کم کارتر مي‌شوند و پوست خشک‌تر مي‌شود. نازک شدن عروق پوست که تغذيه آن را به عهده دارند و يا گرفتگي آنها به دليل بالا رفتن سن هم آخرين علت بي‌طراوت بودن پوست است و پوست پس از مدتي شکننده و بدرنگ مي‌شود. رعايت نکات زير، به عنوان پنج راز مراقبت از پوست مي‌تواند کمي اين روند پير شدن را به تاخير بيندازد.

1 از خود در برابر نور خورشيد مراقبت کنيد
 

مهم‌ترين کار براي مراقبت از پوست، محافظت آن در برابر اشعه‌هاي زيان‌آور خورشيد است. اشعه‌هاي فرابنفش نور خورشيد مي‌توانند موجب به وجود آمدن لکه‌هاي کک ومک و خال‌هاي خوش‌خيم و در بعضي موارد سرطان‌هاي بدخيم پوست شوند. درواقع مي‌توان گفت که قسمت اصلي آسيب به پوست و پير شدن آن ناشي از اشعه‌هاي نور خورشيد است. براي جلوگيري از اين اتفاق به توصيه‌هاي زير عمل کنيد:
• سعي کنيد در ساعاتي که نور خورشيد شديد است، حدود 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در محيط آزاد و در برابر نور خورشيد قرار نگيريد و کارهايتان را براي ساعات ديگري برنامه‌ريزي کنيد.
• لباس مناسب بپوشيد. سعي کنيد پوست بدنتان را بيشتر به وسيله لباس‌هاي مناسب در برابر نور خورشيد محافظت کنيد. مانند پيراهن‌هاي آستين بلند و کلاه‌هاي لبه‌دار بزرگ.
• پارچه‌هايي که بافت فشرده‌تري دارند مانند کتان در برابر پارچه‌هايي با بافت‌هاي شل و نفوذپذير، مناسب‌تر هستند. اين روزها خيلي از کارخانه‌ها براي لباس‌هايشان هم SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشيد) تعيين مي‌کنند.
• کرم ضدآفتاب بزنيد. روي قسمت‌هايي از پوست بدنتان که در معرض نور آفتاب است هميشه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب بماليد. کرم ضد آفتاب بايد 20 دقيقه پيش از رفتن به زير نور خورشيد استفاده شود و هر دو ساعت يا پس از تعريق شديد آن را تجديد کرد.

2 سيگار نکشيد
 

سيگار کشيدن روند پير شدن پوست و پيدا شدن چين و چروک روي آن را سريع‌تر مي‌کند. تغييرات و پير شدن پوست در افراد جواني که سيگار مي‌کشند پس از 10 سال به وجود مي‌آيد در حالي که در بقيه افراد بسيار طولاني‌تر است. سيگار کشيدن رگ‌هاي ظريف لايه خارجي پوست را نازک و شکننده مي‌کند. کاهش جريان خون موجب مي‌شود ويتامين‌هايي مانند ويتامين A و موادغذايي و اکسيژن که همگي براي سلامت پوست موثرند به سلول‌هاي پوست نرسند. تمام اين عوامل موجب مي‌شوند،‌ خاصيت کشساني و انعطاف‌ پوست کم شود. به غير از اينها حالت‌هاي صورت که فرد موقع سيگار کشيدن مي‌گيرد مانند پک زدن و يا جمع کردن لب‌ها و چشم‌ها موجب به وجود آمدن چين و چروک‌هاي زشتي در پوست مي‌شود. تماس مداوم با حرارت سيگار هم روي پير شدن پوست تاثير دارد.

4 راز جواني پوست

3 پوست‌تان را به آرامي شستشو بدهيد
 

شستشو و پاک کردن پوست جزو اصول مراقبت از پوست است اما اين کار بايد به آرامي انجام شود. نکات زير را براي انجام اين کار در نظر بگيريد:
• از آب ولرم استفاده کنيد و زياد در حمام نمانيد.
• آب داغ يا حمام‌هاي طولاني موجب مي‌شود تمام چربي سطح پوست شسته شود. اين مساله برخلاف تصور بسياري، اصلا چيز خوبي نيست. همان‌طور که گفته شد چربي سطح پوست موجب انعطاف و رطوبت آن مي‌شود. حداکثر زمان حمام بايد 15 دقيقه باشد و از آب ولرم استفاده شود.
• صابون‌هاي قوي و لايه‌بردار استفاده نکنيد.
• صابون‌هاي قوي، حتي در مصرف کم هم تمام چربي سطح پوست را پاک مي‌کنند و موجب خشکي پوست مي‌شوند. به جاي آنها از صابون‌هاي ملايم با روغن‌ها و چربي‌هاي افزودني استفاده کنيد.
• از مواد تحريک‌کننده پوست پرهيز کنيد.
• اگر پوست‌تان حساس است از موادي که موجب تحريک آن مي‌شوند، پرهيز کنيد. عطرها، رنگ‌ها و کرم‌هاي خاص گاهي موجب التهاب و تحريک پوست مي‌شوند. واکنش‌ التهابي سبب تسريع روند پير شدن پوست مي‌شود.
• آرايش چشم‌تان را به دقت پاک کنيد.
• براي پاک کردن دور چشم از يک اسفنج نرم يا پارچه نخي لطيف استفاده کنيد و به شدت مراقب پوست ظريف و شکننده دور چشم باشيد. اگر از مواد آرايش سنگين و ضد آب استفاده مي‌کنيد بهتر است پيش از پاک کردن آن يک ماده روغني مانند اوسرين يا شير پاک کن‌ها را براي پاک کردن آن به کار ببريد.
• پوستتان را خوب خشک کنيد.
• پس از شستن يا حمام کردن، به آرامي و با ملايمت پوست‌تان را با يک حوله نرم طوري خشک کنيد که کمي رطوبت روي پوست باقي بماند. بلافاصله بعد از اين کار با يک مرطوب‌کننده روغني يا کرم پوست‌تان را مرطوب کنيد.

4 به‌طور مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنيد
 

استفاده از مرطوب کننده‌ها باعث مي‌شود پوست بدنتان يک رطوبت ايده‌آل و هميشگي داشته باشد. يک مرطوب کننده مناسب براي پوست به عوامل مختلفي ربط دارد، نوع پوست، جنس پوست، سن شما و شرايط پوست مثل داشتن آکنه و... بهترين راه براي اينکه بدانيد آيا به يک مرطوب‌کننده احتياج داريد اين است که 20 دقيقه بعد از حمام کردن پوستتان را چک کنيد. اگر پوست‌تان سفت و خشک بود حتما بايد يک مرطوب‌کننده استفاده کنيد. مرطوب‌کننده‌ها هم داراي SPF هستند و مي‌توانند کار کرم ضدآفتاب را هم بکنند استفاده از روغن بچه در زماني که پوست هنوز مرطوب است مي‌تواند کار يک کرم مرطوب کننده را بکند.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.