3 توصيه بعد از ترک سيگار

مي‌گويند ترک سيگار سخت است اما در ترک باقي ماندن سخت‌تر. بنابراين به آن افرادي که دور‌ه ترک سيگار را مي‌گذرانند و يا در جلسات ترک سيگار شرکت مي‌کنند، توصيه‌‌هايي رفتاري براي کنترل هوس مي‌کنيم و تاکيد داريم اين توصيه‌ها مربوط به دو هفته و چند ماه و سال نيست و بايد آنها را تا ابد جدي بگيريد. در غير اين صورت، امکان دارد
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
3 توصيه بعد از ترک سيگار

3 توصيه بعد از ترک سيگار
3 توصيه بعد از ترک سيگار


 

نويسنده:دکتر حسن آذري‌پور




 
مي‌گويند ترک سيگار سخت است اما در ترک باقي ماندن سخت‌تر. بنابراين به آن افرادي که دور‌ه ترک سيگار را مي‌گذرانند و يا در جلسات ترک سيگار شرکت مي‌کنند، توصيه‌‌هايي رفتاري براي کنترل هوس مي‌کنيم و تاکيد داريم اين توصيه‌ها مربوط به دو هفته و چند ماه و سال نيست و بايد آنها را تا ابد جدي بگيريد. در غير اين صورت، امکان دارد 10 سال پس از ترک دوباره در موقعيتي هوس‌ سيگار کنيد و روز از نو روزي از نو. براي پيشگيري از عود و يا روش نگه‌دارنده ترک توصيه‌هايي که داريم به اين شرح است.
1 به ياد داشته باشيد که شما سيگاري بوده‌ايد و بهتر از هر کسي مي‌توانيد موقعيت‌هاي پرخطر زندگي خود را که در آن هوس سيگار به سراغ‌تان مي‌آيد، بشناسيد. بايد اين مواقع را شناسايي کنيد و در ذهن‌تان يک سناريوي پيشگيري براي آن بنويسيد تا در صورت بروز دوباره،‌خلع سلاح نباشيد و براي برخورد با اين بحران آماده باشيد. مثالي مي‌زنم تا به طور ملموس متوجه شويد. شما عادت داشتيد هرگاه با دوستان‌تان به شمال مي‌رفتيد، در هواي شرجي آنجا سيگار بکشيد. حالا که ترک کرده‌ايد،‌ دوستان‌تان تماس مي‌گيرند و برنامه شمال مي‌چينيد. بايد با خودتان بگوييد اگر در کنار دريا هوس سيگار کردم، 20 دقيقه شنا و اگر در جنگل بوديم، 20 دقيقه پياده‌روي مي‌کنم. درواقع تکنيک جايگزين را از حالا در ذهن‌تان بسازيد و براي کنترل هوس احتمالي آن را به کار ببنديد.
2 برگه طلايي‌تان را همراه ببريد. احتمالا به ياد داريد که در دوره ترک،‌ دليل يا دلايل ترک کردن را روي برگه‌اي کارت مانند نوشتيد و نام آن را برگه طلايي گذاشتيد. شخصي دليل ترک را اين‌طور نوشته بود: «ورزشکارم و الان به علت سيگار کشيدن تنگي نفس گرفته‌ام. خسته شده‌ام و مي‌خواهم همچون گذشته توانايي‌ام را برگردانم.» خواندن اين برگه طلايي، يکي از تکنيک‌هاي کنترل هوس است و افزايش انگيزه خوبي به شما مي‌دهد.

3 توصيه بعد از ترک سيگار

3 موقعيت‌هاي خطرساز پيش از ترک را بازسازي نکنيد؛ هر موقعيتي که يادآور سيگار کشيدن است بايد با تکنيک‌هاي جديد و مواقع جديد جايگزين شوند. خانمي مي‌گفت: «سيگار مي‌کشم تا وزنم را کنترل کنم چون تا آن را ترک مي‌کنم، افزايش اشتها پيدا مي‌کنم و چاق مي‌شوم.» اين خانم‌ بايد رژيم غذايي جديدي پس از ترک داشته باشد. آقايي که در شرايط استرس هوس سيگار مي‌کند، بايد همراه با ترک سيگار ياد بگيرد چه‌طور در موقع استرس از ريلاکسيشن با تکنيک ماساژ و غيره استفاده کند. بهتر است موقعيت محيطي و حتي دکوراسيون خانه و محل کار را با ترک سيگار طوري عوض کنيد که تداعي روزهاي سيگار کشيدن نباشد. آن مبلي که هميشه روي آن سيگار مي‌کشيد را برداريد. در محل کار روي کاغذي بالاي ميزتان بنويسيد: «سيگار، ممنوع!» يا «با سيگار وارد نشويد» تا سيگاري‌ها از اتاق‌تان رانده شوند و در محيط کار اين‌طور مشهور شويد. که ضد سيگاريد. اين مساله موجب مي‌شود به دليل تعارفات هم که شده ديگر سيگار نکشيد. اين توصيه‌ها مخصوص امروز و فردا نيست و بايد تا آخر عمر اجرا شوند.
منبع: http://salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.