راهنماي خريد دستمال کاغذي

در شرايطي که براساس تحقيقات برخي کارشناسان مسايل بهداشتي، ايرانيان در مصرف دستمال‌هاي کاغذي بالاترين رتبه را در مقايسه با کشورهاي منطقه دارند، سرانه مصرف کاغذهاي بهداشتي، به‌طور کلي، در کشورمان بسيار کمتر از کشورهاي توسعه‌يافته است. در حال حاضر سرانه مصرف اين کالاها در ايران حدود 200 گرم و اين سرانه در
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنماي خريد دستمال کاغذي

راهنماي خريد دستمال کاغذي
راهنماي خريد دستمال کاغذي


 






 

دستمال کاغذي استاندارد بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟
 

در شرايطي که براساس تحقيقات برخي کارشناسان مسايل بهداشتي، ايرانيان در مصرف دستمال‌هاي کاغذي بالاترين رتبه را در مقايسه با کشورهاي منطقه دارند، سرانه مصرف کاغذهاي بهداشتي، به‌طور کلي، در کشورمان بسيار کمتر از کشورهاي توسعه‌يافته است. در حال حاضر سرانه مصرف اين کالاها در ايران حدود 200 گرم و اين سرانه در کشورهاي پيشرفته تا 35 کيلوگرم است اما متاسفانه بيش از 25 درصد توليدات داخلي، غيربهداشتي و غيراستاندارد است که برخي از آنها به دليل استفاده از سفيدکننده‌هاي نوري، حامل بيماري‌هاي خطرناک پوستي هستند. البته امروزه در برخي کشورهاي پيشرفته جهان، توليد دستمال کاغذي‌هاي ضدويروس در دستور کار کارخانجات توليد کاغذهاي بهداشتي قرار گرفته است که استفاده از آنها موجب کاهش شيوع ويروس آنفلوآنزا و سرماخوردگي مي‌شود.

دستمال کاغذي استاندارد
 

چه ويژگي‌هايي دارد؟دستمال کاغذي در کشورمان از تنوع نسبتا بالايي برخوردار است و تقريبا در تمام مغازه‌ها انواع آن شامل دستمال کاغذي‌هاي ساده و طرح‌دار 50، 100، 200، 300، 400 و 500 عددي (دولا)، دستمال‌هاي مرطوب آرايشي و بهداشتي و دستمال‌هاي مرطوب و خشک عطري، دستمال‌هاي جيبي، رولي (يک قلو و دوقلو) و حتي فله‌اي ديده مي‌شود که البته بسته به نوع کالا، کشور و کارخانه توليدکننده و چگونگي بسته‌بندي قيمت‌هاي مختلفي دارند.
يکي از نکات پراهميت در استفاده از دستمال‌هاي کاغذي، کيفيت آن است. دستمال کاغذي مرغوب و مناسب به دستمال کاغذي‌اي گفته مي‌شود که بعد از خيس شدن، پودر و ريزريز نشود و بعد از چند دقيقه به حالت اوليه خود برگردد. همچنين دستمال کاغذي‌هايي که بوي نامطبوعي دارند و روي آنها لکه مشاهده مي‌شود از انواع مرغوب به شمار نمي‌روند. در عين حال، دستمال کاغذي بايد از خمير الياف سلولزي و به رنگ سفيد يا الوان باشد. ويژگي مهم ديگر کرپ شدن آن است. منظور از کرپ، چين‌خوردگي‌هاي سطح دستمال کاغذي است که هنگام توليد آن به منظور افزايش سطح تماس و در نتيجه بالا بردن ميزان سرعت جذب آب ايجاد مي‌شود، به طوري که هنگام تماس با آب و مايعات بعد از حداکثر نيم ساعت حالت اوليه را به دست مي‌آورد. از طرف ديگر يک دستمال کاغذي استاندارد سالم، فاقد پرز، الياف خرد شده، سوراخ و اجسام خارجي است و هنگامي که يک برگ آن را مقابل نور قرار مي‌دهيد بايد پراکندگي الياف به طور يکنواخت ديده شود. رنگ به کار رفته در ساخت دستمال‌هاي کاغذي هم بايد از رنگ‌هاي مجاز و ثابت و با رنگ‌ بسته‌بندي تقريباهم رنگ يا متناسب باشد.

راهنماي خريد دستمال کاغذي

گاهي ديده مي‌شود که در صورت کشيدن يک برگ دستمال کاغذي همه برگ‌ها بيرون مي‌ريزند اما هنگام خريد بايد به اين نکته دقت کنيد که دستمال کاغذي استاندارد در بسته بايد به طور تا خورده به نحوي بسته‌بندي شود که به راحتي و تک‌تک بتوان آنها را از بسته خارج کرد. هنگام خريد بايد به نکات زير توجه کنيد:
نام کارخانه توليدکننده دستمال کاغذي و آدرس بايد روي جعبه وجود داشته باشد.
تاريخ توليد و انقضا و شماره سري و پروانه ساخت روي جعبه حک شده باشد.
مشخصات محتواي داخل جعبه شامل تعداد ابعاد برگ‌ها (مثلا 20×5/20 سانتي‌متر)، جنس دستمال (مثلا عبارت 100 درصد کاغذ تيشو درجه يک) و علامت استاندارد بايد روي جعبه کاملا واضح ديده شود و تمام اين موارد ذکر شده روي جعبه بايد با محتويات داخل آن مطابقت داشته باشد.
برگ‌هاي دستمال کاغذي بايد از استحکام کافي برخوردار باشد و طي مراحل حمل و نقل، شکل‌ ظاهري خود را از دست ندهد.
برگ‌هاي دستمال بايد در يک بسته و با ابعاد يکسان بسته‌بندي شوند و تعداد ورق‌ها نبايد کمتر از تعداد مشخص شده روي بسته باشد.
دستمال کاغذي‌هاي فله‌اي (چه به صورت کيلويي و چه در تعداد زياد با قيمت‌هاي پايين) از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند و به همين دليل خانواده‌ها بايد براي خريد اين محصولات بهداشتي هزينه و بودجه مناسبي را اختصاص دهند تا به همان نسبت سلامت خود را تضمين کنند.
اگر از کيفيت محصولات خارجي مطمئن نيستيد، از توليدات داخلي با نشان استاندارد استفاده کنيد.
نوع دستمال کاغذي را براساس نياز خود انتخاب کنيد. دستمال‌هاي مرطوب پاک‌کننده‌ آرايش صرفا براي همين‌منظور توليد مي‌شوند و استفاده ديگري ندارند. دستمال‌هاي مرطوب کودک استانداردهاي خاص خود را دارند و نبايد از دستمال‌هاي ديگري براي کودکان استفاده کرد. دستمال‌هاي آشپزخانه و توالت نسبت به دستمال کاغذي‌هاي ديگر جنس محکم و استحکام بيشتري دارند و در موارد ديگر نبايد مورد استفاده قرار گيرند.
دکتر مينو محرز، متخصص بيماري‌هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اينکه «استفاده صحيح از دستمال کاغذي حين بروز سرماخوردگي و آنفلوآنزا بسيار حايز اهميت است»، مي‌گويد: «متاسفانه بيشتر افراد وقتي سرما مي‌خورند و آب‌ريزش بيني دارند، دستمال‌هاي آلوده خود را هر جايي مي‌اندازند و از اين طريق آلودگي را منتقل مي‌کنند. در عين حال، استفاده از دستمال کاغذي غيراستاندارد باعث بروز آلرژي، سرفه، مشکلات پوستي و ... مي‌شود و به همين دليل، توصيه مي‌شود که خانواده‌ها هنگام خريد از باکيفيت بودن محصول، مطمئن شوند. نکته مهم ديگر اينکه اين دستمال‌هاي کاغذي يک‌بار مصرف هستند و در صورت کثيف شدن نبايد در جيب يا دست نگه داشته شوند و با مخاط بدن تماس يابند. به همين دليل، هنگام سرماخوردگي حتما بايد دستمال کاغذي جيبي به همراه داشته باشيد و از تماس مستقيم آنها با چشم، دهان و ناحيه تناسلي جدا خودداري کنيد.»
منبع: http://salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.