11 نکته درباره نورپلانت

1. نورپلانت نام تجارتي شش کپسول نرم و کوچک است که در زير پوست قسمت فوقاني بازوي خانم‌ها کاشته مي‌شود. 2. اين کپسول‌هاي نازک و کوچک را به‌طور کلي ايمپلنت مي‌گويند که کپسول‌هاي نورپلانت يکي از انواع معروف آن است. نورپلانت‌‌ها در زيرپوست به تدريج هورموني شبيه
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
11 نکته درباره نورپلانت

11 نکته درباره نورپلانت
11 نکته درباره نورپلانت


 

نويسنده:دکتر هومن خليقي




 
1. نورپلانت نام تجارتي شش کپسول نرم و کوچک است که در زير پوست قسمت فوقاني بازوي خانم‌ها کاشته مي‌شود.
2. اين کپسول‌هاي نازک و کوچک را به‌طور کلي ايمپلنت مي‌گويند که کپسول‌هاي نورپلانت يکي از انواع معروف آن است. نورپلانت‌‌ها در زيرپوست به تدريج هورموني شبيه پروژسترون از خود آزاد مي‌کنند که به آن لوونورژسترل مي‌گويند. اين دارو به تدريج وارد جريان خون مي‌شود، در نورپلانت‌‌ها هيچ‌گونه هورمون استروژن به کار نرفته است. مدت اثر نورپلانت‌‌ها پنج سال است.
3. انواع گوناگوني از ايمپلنت‌‌ها ساخته شده است. بعضي از ايمپلنت‌‌ها از تعداد کمتري کپسول ساخته شده‌اند و مدت اثرکمتري دارند (حدود سه سال). بعضي ديگر از انواع ايمپلنت‌‌ها به تدريج در بدن حل شده و جذب مي‌‌شوند و نيازي به برداشتن آنها وجود ندارد.
4. نورپلانت به سه روش از حاملگي جلوگيري مي‌‌کند:
جلوي آزاد شدن تخمک را از تخمدان‌‌ها مي‌گيرد، با غليظ تر کردن ترشحات رحم ، جلوي حرکت اسپرم و رسيدن آن به تخمک را مي‌گيرد، ديواره رحم را نازک کرده و از لانه گزيني تخم جلوگيري مي‌کند.
5. کپسول‌هاي نورپلانت به شکل بادبزن در زير پوست کاشته مي‌شوند. اين عمل حدود 15دقيقه طول مي‌کشد.
6. اغلب بهتر است در طي پنج روز اول قاعدگي اقدام به گذاشتن نورپلانت شود تا شما مطمئن باشيد که حامله نيستيد.
7. در کمتر از 24 ساعت که از کاشته شدن نورپلانت در زير پوست گذشت، اثر ضد بارداري خود را ايجاد مي‌کند.
8. بعضي از خانم‌ها ممکن است هر روز دچار لکه بيني شوند. بعضي ديگر از خانم‌ها ممکن است دچار قاعدگي‌‌هاي طولاني مدت تري شوند و بعضي نيز ممکن است به‌هيچ‌وجه خون‌ريزي‌ نداشته باشند.
9. خون‌ريزي‌هاي قاعدگي اغلب پس از سال اول که از کاشته شدن نورپلانت مي‌گذرد ، منظم‌تر مي‌شوند. بعضي نيز ممکن است به‌هيچ‌وجه خون‌ريزي‌ نداشته باشند. تمام اين تغييرات طبيعي هستند.
در صورت لزوم شما مي‌توانيد حتي پيش از پنج سال هم آن را بيرون بياوريد. از هنگامي‌که نورپلانت از زير پوست بيرون آورده مي‌شود ، شما مي‌توانيد دوباره حامله شويد.
10. در صورتي که به هر علت دچار بيماري شده و به پزشک مراجعه مي‌کنيد، اطلاع دهيد که از نورپلانت استفاده مي‌کنيد زيرا ممکن است پزشک داروهايي تجويز کند که اثر نور پلانت را کم نمايد.
11. عوارض جانبي نورپلانت‌‌ها عبارت‌اند از: تغيير در الگوي خون‌ريزي‌ قاعدگي شامل، لکه بيني يا خون‌ريزي‌‌‌هاي خيلي خفيف، طولاني شدن خون‌ريزي‌، سردرد، آکنه، تغييراتي دروزن بدن، تهوع، حساس شدن پستان‌ها ويا ترشح از پستان‌ها، رشد يا کاهش موهاي بدن، تيره شدن رنگ پوست روي نورپلانت، ايجاد کيست‌هاي تخمداني.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.