لباس نو را قبل از پوشيدن بشوييد

وقتي براي خريد لباس به مراکز خريد مي‌رويد، به چه نکاتي توجه مي‌کنيد؟ رنگ؟ مدل؟ سايز؟ خوش‌پوش‌ بودن؟ مارک؟ بيشتر ما وقتي شلوار، مانتو، پيراهن موردعلاقه‌مان را بر طبق همين معيارها پيدا کرديم و خريديم، آن را به خانه مي‌‌آورديم و در چوب‌لباسي توي کمد آويزان مي‌کنيم تا در شرايط مناسب آن را بپوشيم. ولي آيا تا به حال شده
پنجشنبه، 12 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لباس نو را قبل از پوشيدن بشوييد

لباس نو را قبل از پوشيدن بشوييد
لباس نو را قبل از پوشيدن بشوييد


 

ترجمه: الهه جوانپور




 
وقتي براي خريد لباس به مراکز خريد مي‌رويد، به چه نکاتي توجه مي‌کنيد؟ رنگ؟ مدل؟ سايز؟ خوش‌پوش‌ بودن؟ مارک؟ بيشتر ما وقتي شلوار، مانتو، پيراهن موردعلاقه‌مان را بر طبق همين معيارها پيدا کرديم و خريديم، آن را به خانه مي‌‌آورديم و در چوب‌لباسي توي کمد آويزان مي‌کنيم تا در شرايط مناسب آن را بپوشيم. ولي آيا تا به حال شده است بعد از خريد يک لباس نو، آن را در سبد لباس‌هاي چرک بگذاريد تا بشوييدش؟ توصيه متخصصان پوست و مو و بسياري ديگر از پزشکان، اين است که لباس‎هاي نو را قبل از پوشيدن حتما بشوييم.
چندي پيش، تحقيقي توسط پژوهشگران آمريکايي روي لباس‌هاي 10 نوع فروشگاه انجام شد که نشان مي‌داد لباس‌هاي نو برخلاف تصور ما اصلا تميز نيستند و مملو از ترشحات بيني و گلو، عرق بدن يا حتي سلول‌هاي مرده پوست هستند و مي‌توانند باکتري‌هاي بسياري را به پوست منتقل کرده و مسبب انواع آلرژي‌ها و بيماري‌هاي پوستي باشند. احتمال انتقال آلرژي از لباس‌هاي قابل پرو بيشتر است. به همين دليل توصيه مي‌شود تا حد ممکن لباس‌ها پرو نشوند اما تنها به اين موضوع اتکا نکنيد. حتي لباس‌هاي غيرقابل پرو به‌ويژه لباس‌هاي زير به دليل آنکه در ويترين در معرض گرد و غبار و ترشحات عطسه و بيني هستند يا دست فروشنده و خريدار مدام با آنها در تماس است مي‌توانند بيماري‌هاي پوستي را انتقال دهند. بهترين کار، شستشوي لباس‌ها پس از خريد است تا از تميز بودن آنها مطمئن شويد.

مراقب مواد شيميايي باشيد
 

نکته ديگري که بايد به آن توجه کرد، اين است که شايد لباسي که شما تهيه مي‌کنيد در کاور نگهداري شده است و نمونه‌اي باشد که قبلا هم پرو نشده است اما بيشتر لباس‌هاي نو حاوي ترکيبات شيميايي مضر براي سلامت هستند. از جمله اين ترکيبات به نوع رايج آنها يعني کلر مي‌توان اشاره کرد که مسبب اصلي خارش و آلرژي پوستي است. پيش از اين تحقيقات ديگر پژوهشگران روي لباس‌هاي کودکان نشان داده بود در اين لباس‌ها ترکيبات فتالات وجود دارد و ميزان آن به ويژه در لباس‌هايي که طرح يا نوشته پلاستيکي دارند بيشتر است. آلکالين يکي ديگر از ترکيباتي است که براي سفيد کردن لباس‌ها در کارخانه‌ها از آن استفاده مي‌شود. شستن لباس‌ها قبل از پوشيدن مي‌تواند تا حد بسيار زيادي اين مواد و ترکيبات شيميايي را از ميان بافت لباس جدا کرده و مانع از بروز التهاب، خارش يا آلرژي در فرد شود.

لباس خواب مناسب
 

اگر عادت نداريد موقع خواب، لباس خواب بپوشيد و معمولا با همان لباسي که به تن داريد مي‌خوابيد، بايد بدانيد که اين، عادت سالمي نيست. در طول روز بدن شما عرق مي‌کند و باکتري‌ها روي پوست شما پخش مي‌شوند. بدن در طول شب هم عرق مي‌کند و باعث مي‌شود باکتري‌هايي جديد به باکتري‌هاي قبلي افزوده شود. به عبارت ديگر، با تعويض نکردن لباس، اين باکتري‌ها که از عرق تغذيه مي‌کنند مدام روي پوست شما زياد مي‌شوند و نه تنها سبب کثيفي و بوي بد خواهند شد، بلکه انواع بيماري‌هاي پوستي را هم به دنبال خود مي‌آورند. بنابراين توصيه ما اين است که اين بار که به خريد مي‏رويد يک لباس مناسب براي زمان خواب بخريد. لباس خواب بهتر است رنگ ملايم و آرامبخشي داشته باشد و اندازه آن مناسب و کمي گشاد باشد تا در آن احساس راحتي کنيد. جنس پارچه لباس خواب نيز بهتر است نخي و پنبه‏اي باشد و ترجيحا زيپ، سگک و دکمه‎هاي زياد نداشته باشد.

لباس نو را قبل از پوشيدن بشوييد

لباس‌هايي براي نپوشيدن
 

بعضي از افراد فقط 20 درصد لباس‌هاي داخل کمدشان را مي‌پوشند، مي‌دانيد چرا؟ چون خيلي از آن لباس‌ها را براي نپوشيدن خريده‌اند! اين 80 درصد بقيه يا رنگ دلخواه‌شان را ندارند و يا در آنها راحت نيستند و يا خيلي تنگ هستند. اگر شما هم يکي از اين افرادي هستيد که فقط براي پر کردن کمد لباس‌تان به خريد مي‌رويد، حتما مي‌دانيد که لباس‌هاي زيادي براي نپوشيدن داريد. بنابراين اين عادت را کنار بگذاريد و فقط به دنبال خريد لباس‌هايي باشيد که دقيقا از نظر اندازه، رنگ، جنس و مدل موردپسند شما هستند.

لباس را دقيقا اندازه تن‎تان بخريد
 

شايد براي شما هم پيش آمده باشد که لباس زيبايي را در يک فروشگاه ديده باشيد که چند سايز از سايز شما کوچک‎تر باشد، اما با وجودي که مي‌دانستيد که اين لباس اندازه‏تان نيست و براي‏تان تنگ است ولي آن‌قدر آن لباس به دل‌تان نشسته است که تصميم مي‎گيريد آن را بخريد و با خودتان عهد مي‎کنيد که رژيم بگيريد و لاغر شوبد و چند سايز کم ‌کنيد و هر طور شده است اندازه آن لباس شويد ولي تجربه نشان داده است که به‌‌طور ‌معمول چنين لباس‌هايي را هيچ‌وقت نخواهيد پوشيد و از خير سايز کم کردن هم مي‌گذريد. اين کار موجب استرس و فشار رواني مي‎شود و در ضمن پوشيدن لباس تنگ ضمن اينکه احساس راحتي را از شما مي‏گيرد مي‏تواند موجب تحريک پوست شده و مشکلاتي براي شما به‌وجود بياورد. بهترين کار هنگام خريد لباس اين است که لباسي را بخريد که در همان لحظه دقيقا اندازه شما باشد تا بتوانيد با خيال آسوده آن را بپوشيد، در آن احساس راحتي کنيد و از خريدتان لذت ببريد.

رنگ‌هايي را که به‌تان نمي‌آيد
 

انتخاب نکنيدو اما نکته آخر که شايد چندان بهداشتي نباشد و بيشتر به زيبايي و تناسب مربوط باشد، اما توصيه ما اين است که هنگام خريد لباس به آن توجه کنيد. ممکن است شما از حراجي ژاکت آبي خوش‌رنگ و عالي پيدا کنيد که بتوانيد آن را به يک سوم قيمت اصلي‌اش بخريد ولي زماني که آن را مقابل آينه جلوي خودتان مي‌گيريد اصلا به شما نيايد اين از همان لباس‌هايي است که اصلا نبايد به فکر خريد آن باشيد. چون بهترين رنگ لباس براي شما آن است که به رنگ پوست، چشم و حتي موهاي‌تان بيايد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.