10 نکته درباره داروهاي بدون نسخه

داروهاي بدون نسخه، داروهايي هستند که شما براي دريافت آنها نيازي به ارايه نسخه نداريد. اين داروها که براساس قوانين نظام دارويي هر کشور انتخاب مي‌شوند، به نام داروهاي بدون نسخه در داروخانه‌ها شهرت دارند يا در اصطلاح «داروهاي روي پيشخوان» و در اختصار OTC نام دارند. درباره اين داروها، توجه به چند نکته مهم براي تمام مصرف‌کنندگان، لازم است. 1 از مصرف داروها بيشتر از مقدار تجويز شده بپرهيزيد. مطلبي که شايع شده، خوردن قرص در هر وعده (سه بار در روز) است که بعضي‌ها دو يا سه عدد در هر وعده استفاده مي‌کنند با اين تصور که احتمالا اثر بهتري خواهد داشت!
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 نکته درباره داروهاي بدون نسخه

10 نکته درباره داروهاي بدون نسخه
10 نکته درباره داروهاي بدون نسخه


 

نويسنده: دکتر علي حائري




 
داروهاي بدون نسخه، داروهايي هستند که شما براي دريافت آنها نيازي به ارايه نسخه نداريد. اين داروها که براساس قوانين نظام دارويي هر کشور انتخاب مي‌شوند، به نام داروهاي بدون نسخه در داروخانه‌ها شهرت دارند يا در اصطلاح «داروهاي روي پيشخوان» و در اختصار OTC نام دارند. درباره اين داروها، توجه به چند نکته مهم براي تمام مصرف‌کنندگان، لازم است.
1 از مصرف داروها بيشتر از مقدار تجويز شده بپرهيزيد. مطلبي که شايع شده، خوردن قرص در هر وعده (سه بار در روز) است که بعضي‌ها دو يا سه عدد در هر وعده استفاده مي‌کنند با اين تصور که احتمالا اثر بهتري خواهد داشت!
2 همواره داروها را دور از دسترس کودکان نگه داريد.
3 داروي شما مخصوص بيماري شماست و دليلي ندارد که همان اثر را بر بيماري فرد ديگري داشته باشد،‌ بنابراين هرگز داروي خود را براي ديگران تجويز نکنيد.
4 نوزادان، اطفال، افراد سالخورده، زنان باردار و شيرده و افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن (مانند فشارخون، ديابت، نارسايي کبدي و کليوي و...) به عنوان گروه پرخطر شناخته شده و بايد در مصرف داروهاي OTC حداکثر احتياط را به عمل آورند.
5 اگر به علت ابتلا به بيماري مزمني بايد به طور مداوم دارو‌هاي مشخصي استفاده کنيد (مانند قرص‌هاي کاهنده فشارخون يا قندخون، داروهاي قلب، داروهاي ضد سرطان و...)؛ پيش از مصرف هرگونه داروي OTC با پزشک معالج خود و يا دکتر داروساز مشورت کنيد. امکان دارد داروي مورد نظر با داروهاي مصرفي شما تداخل اثر داشته باشد و به دليل کاهش يا افزايش آثار آنها مشکلات جدي به بار آورد.
6 براي حفظ کيفيت و اثر دارو، آن را در شرايط مناسب نگهداري کنيد. شرايط روي بسته‌بندي دارو اغلب قيد مي‌شود.
7 در صورت مشاهده هر گونه تغيير در کيفيت دارو (رنگ، طعم، بو و شکل ظاهري) از مصرف آن بپرهيزيد.
8 بيشتر افراد به دليل درد و براي تسکين دردهايي مانند سردرد، دندان درد و دردهاي عضلاني و مفاصل، تورم و تب، از داروهاي مسکن (بدون نسخه OTC) استفاده مي‌کنند اما لازم است يادآوري کنيم که مصرف اين داروها بيش از 10 روز براي بزرگسالان و بيش از 5 روز براي کودکان مجاز نيست. حتما اگر 3 تا 4 روز استفاده کرديد، با پزشک يا داروساز مشورت کنيد تا خطري پيش نيايد.
9 دارودرماني در بيماران سالمند نيازمند توجه خاصي است. سالمندان حدود 50 درصد از داروهاي با نسخه را مصرف مي‌کنند و اغلب نسبت به واکنش‌هاي نامطلوب دارويي حساس‌ترند. تغييرات در شيوه اثر و جذب داروها، حساسيت گيرنده‌ها و نارسايي در ثابت نگه داشتن محيط داخلي به دليل تغيير سن همگي سبب مي‌شوند که در سالمندان تغييرات وسيعي در پاسخ به داروها پيدا شود.
10 افزايش نسبي چربي در بدن سالمندان سبب افزايش انتشار داروهاي محلول در چربي و کاهش انتشار داروهاي محلول در آب مي‌شود؛ براي مثال، نيمه عمر داروي ديازپام در سالمندان بالاتر است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.