راه و رسم حمام کردن کودک

بيشتر متخصصان اطفال توصيه مي‌کنند که نوزاد تازه به دنيا آمده را دو تا سه بار در هفته استحمام کنيد و به تدريج با بزرگ شدن کودک، دفعات آن را افزايش دهيد. به هر صورت حتي اگر هر روز کودک را حمام نمي‌کنيد حتما ناحيه‌اي را که با پوشک بچه در تماس است، بعد از هر بار تعويض، تميز کنيد. همچنين چين‌هاي زير گردن کودک و دست‌هايش را هر بار پس از شير دادن تميز کنيد.
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه و رسم حمام کردن کودک

راه و رسم حمام کردن کودک
راه و رسم حمام کردن کودک


 






 
وقت حمام است و شما و کودکتان مي‌توانيد لحظات شيريني را با هم سپري کنيد. تميز نگه داشتن پوست، لازمه سلامت کودک و اوقات حمام تجربه جالبي براي ايجاد ارتباط با اوست.
بيشتر متخصصان اطفال توصيه مي‌کنند که نوزاد تازه به دنيا آمده را دو تا سه بار در هفته استحمام کنيد و به تدريج با بزرگ شدن کودک، دفعات آن را افزايش دهيد. به هر صورت حتي اگر هر روز کودک را حمام نمي‌کنيد حتما ناحيه‌اي را که با پوشک بچه در تماس است، بعد از هر بار تعويض، تميز کنيد. همچنين چين‌هاي زير گردن کودک و دست‌هايش را هر بار پس از شير دادن تميز کنيد.

فرآورده‌هاي شوينده مناسب
 

انتخاب محصولات مناسب براي حمام کردن بسيار مهم است. کار اصلي، پيدا کردن شوينده‌اي مناسب است، چون شستن کودک با آب خالي براي پاک کردن آلودگي‌هاي محل تماس با پوشک کافي نيست. صابون يا پاک‌کننده‌هاي قوي نيز ممکن است پوست ظريف کودک و چشمانش را تحريک کنند. به همين علت بهتر است از شوينده‌اي استفاده کنيد که براي همه بدن نوزاد قابل استفاده بوده و به اندازه کافي، هم براي پوست و هم براي چشمان او ملايم باشد. بنابراين مي‌توانيد از دست يا يک ليف و اسفنج بسيار نرم که آغشته به شوينده ملايم باشد، استفاده کنيد.

حمام و اسفنج
 

اين نوع استحمام براي روزهاي اول تا زماني که محل بند ناف کودک خشک شود، مناسب است. روش استحمام چنين است:
1 تمام وسايل لازم را آماده کنيد: ليف، يک قطعه گاز استريل يا گلوله پنبه نرم، حوله، شوينده، مرطوب کننده پوشک و لباس‌هاي تميز براي بعد از استحمام. به دماي اتاق توجه داشته باشيد تا کودک، سرما نخورد.
2 ظرف مناسبي را از آب گرم پر کنيد. سپس کودک را روي يک حوله تميز بخوابانيد. سعي کنيد که در کليه مراحل شستشو، خشک کردن و لباس پوشاندن کودک، تا جايي که ممکن است بدن کودک را با حوله بپوشانيد.
3 شستشو را از قسمت‌هايي شروع کنيد که حساس‌ترند و رعايت بهداشت در آنها مهم‌تر است. از اطراف چشم شروع کنيد، سپس صورت و سر کودک را بشوييد و به تدريج تا محل پوشک نوزاد را شستشو دهيد. دقت داشته باشيد که محل پوشک را هميشه از جلو به عقب بشوييد تا از بروز و پخش آلودگي جلوگيري کند. براي شستشوي چشمان کودک، از يک قطعه گاز استريل يا تکه‌اي پنبه نرم گلوله شده و آب استفاده کنيد و مواد شوينده به کار نبريد. به آرامي از گوشه چشم به سمت بيرون آن را پاک کنيد. اگر آلودگي وجود ندارد، احتياجي به شستشوي اطراف چشم نيست. هيچ وقت درون چشمان کودک را نشوييد.
4 به وسيله يک ليف نرم آغشته به مقدار کمي ماده شوينده، بقيه صورت و بدن کودک را پاک کنيد و در پايان، با‌ آب بشوييد.
5 بعد از اتمام شستشو مي‌توانيد از مرطوب‌کننده‌اي مانند لوسيون بچه يا از کرم‌هاي مناسبي مثل کرم محافظ براي اطراف محل پوشک کردن استفاده کنيد. سپس کودک را پوشک کنيد. لباس بپوشانيد و در پتويي بپيچيد تا گرم بماند. مي‌توانيد موهاي او را با برسي خيلي نرم شانه کنيد.
اوايل ممکن است هم شما و هم کودکتان کمي احساس نگراني داشته باشيد اما پس از چند بار استحمام، هر دوي شما منتظر نوبت بعدي به عنوان تجربه‌اي آرامش‌بخش و مفرح خواهيد ماند.

راه و رسم حمام کردن کودک

استخر حمام، وان
 

در 2 تا 8 هفتگي، کودک آماده اين نوع استحمام است. مي‌توانيد از وان پلاستيکي مخصوص (که يک حوله يا اسفنج نرم کف آن قرار دارد و براي کنترل بيشتر کودک، درون وان قرار مي‌گيرد) استفاده کنيد. براي استحمام کودکتان در وان به نکات زير توجه کنيد:
ابتدا چند سانتي‌متر از وان را با آب گرم (نه داغ) با دماي مناسب (32 تا 37 درجه) پر کنيد. آب را با دست خود به هم بزنيد تا دماي آن در همه جا يکسان شود. هميشه پيش از قرار دادن کودک در وان، دماي آب آن را با مچ يا‌ آرنج دست خود امتحان کنيد.
از يک بازوي خود براي حفظ کمر، سر و گردن استفاده کنيد و به آرامي او را داخل وان قرار دهيد. در حين استحمام نيز از دست ديگر خود براي محافظت از کودک استفاده کنيد.
همانند زماني که استحمام با اسفنج را انجام مي‌داديد، براي شستن اطراف چشم کودک، تنها از آب گرم استفاده کنيد: از گوشه‌هاي چشم به سمت بيرون، سپس از بالا تا پايين بدن ليف مرطوبي را به مقدار کمي از شامپو آغشته کرده و آن را به تمام قسمت‌هاي سر کودک بماليد. از شستن قسمت‌هاي نرم سر کودک واهمه نداشته باشيد. سپس ليف را به خوبي ‌آب بکشيد. مقدار بيشتري آب به ليف اضافه کنيد و از آن براي پاک کردن شامپو از روي سر کودک استفاده کنيد. مواظب باشيد که شامپو وارد چشم کودک نشود.
حال به مدت چند لحظه کودک را داخل وان به حال خود بگذاريد تا از آب گرم لذت ببرد. کمي آب گرم روي کودک بريزيد تا سردش نشود. از آنجا که دماي آب به صورت ناگهاني تغيير مي‌کند، آب را به صورت مستقيم از شير روي کودک نريزيد. بعد از اينکه کودک بزرگ‌تر شد، حتي مي‌توانيد چند اسباب‌بازي به او بدهيد تا با آنها بازي کند
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.