روکش‌هاي موقتي دندان

حتما براي شما هم پيش آمده که براي گذاشتن روکش روي دندان‌هاي‌تان به مطب دندانپزشکي رفته باشيد. در اين شرايط، دندانپزشک، دندان‌هاي شما را تراش مي‌دهد و از آن قالب‌گيري مي‌کند و به‌تان مي‌گويد که روکش دندان‌هاي شما چند روز ديگر آماده خواهد شد. اگر شما همين‌طوري مطب را ترک کنيد، خواهيد ديد که درد دندان‌
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روکش‌هاي موقتي دندان

روکش‌هاي موقتي دندان
روکش‌هاي موقتي دندان


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 

روکش‌هاي موقتي براي محافظت از دندان‌هاي تراش خورده‌
 

حتما براي شما هم پيش آمده که براي گذاشتن روکش روي دندان‌هاي‌تان به مطب دندانپزشکي رفته باشيد. در اين شرايط، دندانپزشک، دندان‌هاي شما را تراش مي‌دهد و از آن قالب‌گيري مي‌کند و به‌تان مي‌گويد که روکش دندان‌هاي شما چند روز ديگر آماده خواهد شد. اگر شما همين‌طوري مطب را ترک کنيد، خواهيد ديد که درد دندان‌ تراش‌داده‌تان امان شما را مي‌برد؛ چون مينا و بخشي از عاج دندان تراش‌ خورده و برداشته شده است و عاج زيرين در فضاي دهان‌تان بدون پوشش رها شده؛ بنابراين درد در چنين شرايطي طبيعي است. اما اگر دندانپزشک شما هوشيارتر باشد، قبل از اينکه شما مطب را ترک کنيد، يک روکش موقتي روي دندان‌هاي‌تان مي‌گذارد تا دچار درد نشويد. اگر دوست داريد با اين روکش‌ها آشنا شويد، با ما همراه شويد.
شايد بپرسيد گذاشتن روکش موقتي روي دندان تراش خورده تا آماده شدن روکش اصلي چه مزيتي دارد؟ اولين مزيت‌اش اين است که اين روکش از عصب دندان شما در برابر تحريکات محيط دهان محافظت مي‌کند و اجازه نمي‌دهد تغييرات حرارتي و نشت بزاق باعث شود که اعصاب دندان شما تحريک شوند. از طرف ديگر چون دندان شما تراش ‌خورده و کوچک شده است گذاشتن يک روکش موقتي روي آن باعث مي‌شود که دندان شما از جاي خودش حرکت نکند و در موقعيت خودش ثابت بماند. سومين دليل مهم براي گذاشتن روکش موقتي اين است که شما مي‌توانيد تا آماده شدن روکش‌ اصلي آن دندان بدون نگراني از شکستن آن، با آن غذا بخوريد. وقتي روکش موقتي روي اين دندان است شما مي‌توانيد مطمئن باشيد که خرده‌هاي غذايي اطراف دندان تراش خورده گير نمي‌کنند و بالاخره حفظ زيبايي. تصور کنيد شما 6 دندان جلويي فک‌تان را براي گرفتن 6 عدد روکش تراش داده‌ايد. در اين صورت تصورش را بکنيد اگر قرار باشد حتي يک هفته با دندان‌هاي کوچک شده بخنديد چه منظره‌اي خواهد داشت، بنابراين لااقل لازم است وقتي دندان‌هاي جلويي براي ساختن روکش تراش مي‌خورند، براي حفظ زيبايي روي آنها روکش گذاشته شود.روکش موقتي؛ آماده يا ساختني؟
در مطب دندانپزشکي دو دسته روکش موقتي وجود دارد. يک دسته از اين روکش‌ها از پيش آماده شده هستند و در بسته‌هايي مخصوص قرار داده شده‌اند. از اين روکش‌هاي آماده سايزها و اندازه‌هاي متفاوتي دارند که دندانپزشک شما مي‌تواند با در نظر گرفتن اندازه دندان‌تراش خورده شما، روکش مناسبي را از ميان آنها براي دندان‌هاي شما انتخاب کند. فراموش نکنيد اگر فقط يکي از دندان‌هاي شما تراش خورده باشد شما مي‌توانيد از اين نوع واکنش روي آن استفاده کنيد. اين روکش‌هاي از پيش ساخته شده چند نوع‌اند. گروه اول روکش‌هاي موقتي فلزي هستند که چون رنگ فلز را دارند فقط براي دندان‌هاي خلفي مناسب هستند. گروه دوم روکش‌هاي سلولوييدي شفاف هستند که بي‌رنگ‌اند و دندان شما از پشت آن مشخص است اين روکش را مي‌توان براي دندان‌هاي جلويي و آسياهاي کوچک استفاده کرد. گروه سوم هم روکش‌هاي پلي‌کربنات هم‌رنگ دندان هستند که باز هم براي دندان‌هاي جلويي و آسياي کوچک مناسب‌اند. اين روکش‌ها کاملا به رنگ دندان هستند و دندان تراش خورده شما از زير آن مشخص نيست، البته اگر دندانپزشک شما متخصص باشد و يا وقت و حوصله بيشتري به خرج دهد مي‌تواند براي دندان‌هاي شما روکش موقتي مخصوص دندان‌هاي شما را بسازد. جنس اين روکش‌ها از پليمري به اسم آکريل است. اين ماده داراي پودر و مايعي است که با مخلوط کردن آنها خميري ساخته مي‌شود که در قالب‌هاي مخصوص روي دندان‌هاي شما فرم داده مي‌شود و سپس با ديسک‌هاي کاغذي و فرزهاي مخصوص ابعاد آن تنظيم مي‌شود. البته اگر ساختن آن مستقيما روي دندان‌هايتان انجام شود حرارت و گرماي ناشي از پوليمريزاسيون آن مي‌تواند دندان‌هاي شما را تحريک کند و باعث درد و ناراحتي شما شود، پس بهتر است خارج از دهان شما ساخته شود و سپس در محل خود گذاشته شده و سمان شوند.

روکش‌هاي موقتي دندان

روکش‌هاي فلزي موقتي
 

تصورش را بکنيد که دندان آسياي شما در يک مهماني در اثر شکستن پسته و فندق با آن شکسته باشد. در اين صورت قطعه شکسته شده ممکن است زبان و گونه شما را آزرده کند و يا خراش دهد. در اين شرايط اگر شما در نيمه‌هاي وقت به مطب دندانپزشکي برويد شايد فرصت نباشد که براي اين دندان روکش ساخته شود، بنابراين دندانپزشک يک روکش پيش ساخته موقتي فلزي روي دندان‌هاي شما مي‌گذارد و آن را با سمان مخصوصي روي دندان‌هايتان محکم مي‌کند. در اين شرايط شما مي‌توانيد تا آماده شدن روکش اصلي با آن دندان غذا بجويد و يا از آزرده شدن زبان و گونه‌تان نگران نشويد.

قيمت روکش‌هاي موقتي
 

ساختن روکش موقتي زمان زيادي از دندانپزشک خواهد گرفت و اين باعث مي‌شود که دندانپزشک شما هزينه بيشتري را براي روکش شما در نظر بگيرد ولي اين مبلغ اضافي اگرچه اندک است، براي دندان‌هاي شما ارزش و اهميت فراواني دارد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.