آسان‌ترين روش تصفيه آب

اين روزها اخبار ضدو‌نقيضي درباره سالم بودن يا نبودن آب آشاميدني تهران به گوش مي‌رسد. از طرفي، برخي مسوولان بهداشت محيط از بالا بودن سطح نيترات آب شهري گله دارند و از طرف ديگر مسوولان آب و فاضلاب تهران بر سالم بودن آب و در حد استاندارد قرار داشتن ميزان نيترات و ساير املاح و فلزات سنگين در آن تاکيد دارند و مي‌گويند
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسان‌ترين روش تصفيه آب

آسان‌ترين روش تصفيه آب
آسان‌ترين روش تصفيه آب


 





 
نکاتی درباره پارچ‏هاي فيلتردار
اين روزها اخبار ضدو‌نقيضي درباره سالم بودن يا نبودن آب آشاميدني تهران به گوش مي‌رسد. از طرفي، برخي مسوولان بهداشت محيط از بالا بودن سطح نيترات آب شهري گله دارند و از طرف ديگر مسوولان آب و فاضلاب تهران بر سالم بودن آب و در حد استاندارد قرار داشتن ميزان نيترات و ساير املاح و فلزات سنگين در آن تاکيد دارند و مي‌گويند اگر آب در برخي مناطق، بو و طعم خوبي ندارد؛ اين مربوط به آلودگي‌هاي ثانويه (مانند ورود سيلاب يا استفاده از آب‌هاي زيرزميني به علت کمبود آب) است. براي آنهايي که نسبت به سلامت آب آشاميدني منطقه‌شان ترديد دارند، پارچ‌هاي فيلتردار مخصوص تصفيه‌ آب، مي‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر مي‌خواهيد اطلاعات بيشتري درباره اين پارچ‌هاي تصفيه‌کننده به دست آوريد، نگاهي به اين 15 نکته بيندازيد.

آسان‌ترين روش تصفيه آب

از پارچ‌هاي تصفيه آب تنها براي سالم‌سازي آب‌هاي لوله‌کشي و تصفيه شده شهري استفاده کنيد.
 

اگر سيستم گوارشي حساسي داريد يا اگر کليه‌تان سنگ‌ساز است و اگر مي‌خواهيد از سلامت آبي که کودک‌تان مي‌نوشد مطمئن باشيد، بد نيست يک پارچ تصفيه آب تهيه کنيد.

حتما از استاندارد بودن پارچ و فيلتر آن مطمئن باشيد.
 

تصفيه کردن آب به وسيله اين پارچ‌ها موجب مي‌شود ديگر با سماور و کتري رسوب‌گرفته مواجه نشويد.
در اينکه فيلترهاي موجود در اين پارچ‌ها جلوي ورود املاح سخت را به داخل آب مي‌گيرند، شکي نيست؛ اما متخصصان معتقدند اين فيلترها تاثير چنداني در حذف آلودگي‌هاي شيميايي و ميکروبي آب ندارند.
حواس‌تان باشد که پارچ تصفيه آب را دور از نور مستقيم خورشيد قرار دهيد زيرا نور مستقيم موجب بروز اختلالاتي در کارکرد فيلتر اين پارچ‌ها مي‌شود.
سعي کنيد آب تصفيه شده توسط اين پارچ‌ها را حداکثر تا دو روز مصرف کنيد و اگر قصد داريد که آن را براي مدت بيشتري نگهداري کنيد آب را داخل يک بطري شيشه‌اي بريزيد و آن را درون يخچال بگذاريد.

فيلتر و پارچ آب‌ را پس از هر 4 يا 5 بار استفاده بشوييد.
 

اگر قصد استفاده از پارچ تصفيه آب را براي چند روز نداريد (مثلا به علت مسافرت)، آب درون آن را خارج کنيد. فيلتر و پارچ را بشوييد و فيلتر را درون يک نايلون تميز داخل يخچال قرار دهيد.
فيلتر اين پارچ‌ها قابل تعويض هستند. اگر فيلتر پارچ شما نشانگر زماني براي پايان تاريخ مصرف‌اش ندارد يا بعد از انقضا به رنگ قرمز درنمي‌آيد، بهتر است بعد از يک ماه استفاده، آن را با يک فيلتر جديد تعويض کنيد.
اگر مي‌خواهيد غذاي خاصي تهيه کنيد که حفظ طعم و بوي آن براي‌تان اهميت زيادي دارد، بهتر است آب به کار رفته در آن غذا را تصفيه کنيد.
حفظ عطر و طعم چاي و قهوه هم با تصفيه کردن آب آن پيش از تهيه، ميسرتر است.
از ريختن آب‌جوش در اين پارچ‌ها خودداري کنيد. فقط ريختن آب خنک درون اين پارچ‌ها مجاز است.
اگر به تازگي پارچ تصفيه آب تهيه کرده‌ايد، دو بار درون آن را پر از آب کنيد و آب تصفيه‌شده را دور بريزيد و از بار سوم به بعد از آب آن استفاده کنيد.
فيلتر موجود در اين‌گونه پارچ‌ها قابل بازيافت هستند. پس بعد از مدت کارايي‌شان آنها را داخل نايلون زباله‌هاي خشک بيندازيد.

يک پارچ چقدر اب مي‌خورد
 

قيمت پارچ‌هاي تصفيه آب از 16000 تا 45000 تومان متغير است و اين تفاوت قيمت هم به اندازه پارچ و نوع کارکرد فيلتر برمي‌گردد. برخي فيلترها فقط املاح سخت و رسوبات را تصفيه مي‌کنند و برخي ديگر، فلزات سنگين و نيترات و آرسنيک اضافي را. برخي طعم و بوي مناسبي به آب مي‌دهند و برخي ديگر، چندمنظوره‌اند و تمام اين کارها را با هم انجام مي‌دهند. قيمت هر يک از فيلترهاي اين پارچ‌ها به‌صورت جداگانه از 5200 تا 6800 تومان است.

جوشاندن آب بهتر است يا استفاده از پارچ تصفيه
 

پارچ‌هاي تصفيه آب معمولا با توجه به نوع و کارايي فيلترهاي مختلف‌شان، کاربردهاي متفاوتي دارند. برخي از آنها بقاياي سرب و روي و احيانا آرسنيک موجود در آب را تصفيه مي‌کنند و برخي طعم و بوي بد آب را از بين مي‌برند. همچنين فيلتر موجود در اين پارچ‌ها قدرت تصفيه و پاک‌سازي فلزات سنگين موجود در آب را هم دارد. اما نکته مهم اين‌جاست که زماني مي‌توان از اين پارچ‌ها و فيلترهايشان توقع تصفيه و سالم‌سازي آب را داشت که خودشان با توجه به استانداردهاي جهاني و در شرايطي استاندارد و مناسب طراحي و ساخته شده باشند. يک فيلتر استاندارد مي‌تواند آلاينده‌ها، سختي و کدورت آب را از بين ببرد و آب را سالم و تصفيه شده تحويل مصرف‌کننده‌اش بدهد. از طرف ديگر، شما وقتي مي‌توانيد براي تصفيه آب آشاميدني‌تان از يک پارچ تصفيه آب استفاده کنيد که آب لوله‌کشي و سالمي در اختيار داشته باشيد که احتمال مي‌دهيد در اثر عوامل ثانويه (مثل ترکيدگي لوله در ميانه راه) آلوده شده باشد. استفاده از اين نوع پارچ‌هاي فيلتردار به هيچ عنوان براي تصفيه و مصرف آب‌هاي معمولي مثل آب رودخانه‌ها يا قنات‌ها و ساير آب‌هاي مشکوک توصيه نمي‌شود. بسياري از افراد به پارچ و صافي مخصوص تصفيه آب دسترسي ندارند و با جوشاندن آب سعي در از بين بردن آلودگي‌هاي آن دارند اما بايد به اين افراد گوشزد کرد که جوشاندن آب، تنها آلودگي‌هاي ميکروبي آن را از بين مي‌برد و در حذف آلودگي‌هاي فيزيکي و شيميايي مثل گل و لاي، ذرات و جامدات معلق و کدورت و نيز رنگ‌هاي محلول در آب تأثيري ندارد. به همين دليل هنگام گسترش و اپيدمي بيماري‌هايي مانند بيماري وبا و يا ساير بيماري ‌هاي منتقله از طريق آب در هنگام بلاياي طبيعي از قبيل بروز سيل يا زلزله به افراد توصيه مي‌شود که آب مصرفي‌ شان را پيش از نوشيدن بجوشانند تا آلودگي‌هاي ميکروبي آن را از بين ببرند. نکته‌اي هم که در جوشاندن آب هنگام مواقع اضطراري بايد رعايت شود اين است که آبي که قرار است جوشانده شود بايد صاف و زلال و عاري از هرگونه آلودگي فيزيکي ملموس باشد، يعني اگر شما آبي کدر همراه با گل و لاي فراوان در اختيار داريد بايد اين آب را براي مدتي درون يک ظرف به‌صورت راکد قرار دهيد تا گل و لاي آن ته نشين شود و سپس آب زلال روي ظرف را براي جوشاندن استفاده کنيد. فقط بايد تأكيد کرد که اين شيوه گندزدايي آب، تنها براي مواقع ضروري بوده و به محض دسترسي به آب سالم بايد از آن صرف‌نظر کرد. از طرفي ديگر، مي‌توان براي سهولت در کار تصفيه آب آشاميدني در منازل و محل‌هاي زندگي و اطمينان از سالم بودن آب مصرفي از فيلترهاي مخصوص تصفيه آب که به راحتي روي شير آب ظرف شويي قابل نصب است، استفاده کرد.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.