برنامه نویسی چیست ؟
نویسنده : رضا عبدالملکی
دوستان قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم بهتر است که کمی تخصصی تر ابتدا با مفاهیم کامپیوتر آشنا شویم :
قطعات فیزیکی تشکیل دهنده یک رایانه را سخت افزار و به برنامه های کاربردی که کامپیوترها را میتوان از طریق انسان یا هر نوع کاربری کنترل کرد مانند انواع سیستم عامل ها را نرم افزار گویند .
سازمان دهی کامپیوتر به شش قسمت تقسیم می شود :
1- واحدهای ورودی ( INPUT unit )
2- واحدهای خروجی ( OUTPUT unit )
3- واحد حافظه ( Memory unit )
4- واحد محاسبه و منطق ( ALU )
5- واحد پردازش مرکزی ( Central Processing )
6- واحد ذخیره سازی ثانویه
- سیستم های Multi Programming که این سیستم عامها به همراه کامپیترهایی که قابلیت چند وظیفه ای دارند ، میتوانند چند وظیفه یا دستور در طول زمان را انجام دهند . این امر با به اشتراک گذاشتن منابع توسط کامپیوترها صورت میگرفت .
محاسبات شخصی ، محاسبات توزیع شده و سرویس دهنده ها / سرویس گیرنده ها
در سال 1997 ، کامپیوتر های اپل ( Apple ) نماد محاسبات شخصی بودند . کامپیوترهابه تدریج ارزان شدند تا اینکه مردم آنها را خریدند و تا در کارهای شخصی خود قرار دهند .
در سال 1981 ، IBM که بزرگترین فروشند کامپیوتر در جهان است ، کامپیوتر های شخصی IBM را به بازار معرفی کرد . جالب اینجاست که در مدت یک شب محاسبات شخصی در تجارت ، صنایع و مراکز دولتی وارد شد . به طوری که امروزه در کمتر خانه ای کامپیوتر وجود ندارد .
اما درمورد سرویس دهنده ها و سرویس گیرنده ها این را باید گفت که امروزه اطلاعات با سرعت باور نکردنی در بین شبکه های کامپیوتری در حال انتقال هستند ، به طوری که اطلاعات در یک کامپیوتر قوی به اشتراک گذاشته میشوند و دیگر کامپیوترها که سرویس گیرنده هستند از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در سرور استفاده میکنند .
مثلا " ، اگر شما با برنامه های کاربردی زیادی کار کنید بعد از یک مدت کنجکاو میشوید که این برنامه های کاربردی چگونه به وجود آمده اند یا شاید نیازتان به یک برنامه آنقدر زیاد باشد و اصلا نتوانید آن برنامه مورد نیاز خود را پیدا کنید ، مجبور میشوید به یک برنامه نویس مراجعه کرده و نیاز خور را به آن ارائه میکنید تا با پرداخت مبلغ هنگفتی آن برنامه را برای شما بنویسد .
مثالی دیگر اینکه ، مثلا " شما کتابخانه مدرسه ای را در نظر بگیرید . خب در آن مسلما " در آن کتابخانه تعدادی کتاب وجود دارد که این کتابها در موضوعات مختلفی طبقه بندی هستند . حالا فکر کنید مسئول این کتابخاه خواهد برنامه ای را برای مدیریت بهتر کتابخانه تهیه کند . آیا در بازار نرم افزاری است که لیست اعضا ، کتابها و .... مخصوص آن کتابخانه را داشته باشد ؟؟؟ پس مسئول کتابخانه باید چکار کند ؟؟؟
اینجا است که مفهوم برنامه نویس بهتر و روشنتر بیان می شود .
اما مسئله مهمی که در بحث برنامه نویسی ( مبتدی ) وجود دارد این است که برنامه را چطور باید نوشت ؟؟؟
ما برای برنامه نویسی نیاز به یک نرم افزار برنامه نویسی داریم ( زبانهای برنامه نویسی ) .
زبانهای برنامه نویسی توسط کمپانی های بزرگ و مختلفی مانند مایکروسافت ، سان میکروسیستم و ... ارائه میشوند .
2- زبان اسمبلی ( Assembly Languages ) " در برخی کتب بنام زبان سطح میانی وجود دارد "
3- زبان های سطح بالا ( High-Level Languages )
+1300042774
+1400593419
+1200274027
Load basepay
Add overpay
Store grosspay
1- تبدیل کدها از زبان اسمبلی به زبان ماشین توسط اسمبلر به کندی صورت میگرفت . 2- عیب دوم این بود که برنامه نویس برای نوشتن برنامه ای که قرار است عملیات بسیار ساده ای را انجام دهد ، باید کدهای زیادی را می نوشت که باز هم این بسیار خسته کننده به نظر می آید . برای افزایش برنامه نویسی زبانهای سطح بالا توسعه پیدا کردند ، که با نوشتن یک خط کد می شد یک عملیت بسیار وسیعتری را نسبت به اسمبلی انجام داد . برنامه های مترجم که وظیفه ترجمه زبانهای سطح بالا به زبان ماشین را برعهده دارند کامپایلر نامیده میشوند . برای این است که زبان برنامه نویسی سطح بالا محبوبیت دارند و امروزه مورد استفاده قرار میگیرند ، نوشتن کد برنامه نویسی در آنها به زبان انگلیسی نزدیک است و در آن اعمال ریاضی به سادگی به کار میرود . مثلا کد بالا با زیان سطح بالا نوشه شده است :
Grosspay = basepay + overtimepay
پیشنهاد ما به شما این است که برنامه نویسی را از پایه شروع کنید . یعنی از مفاهیم تئوری مانند روشهای حل مسئله ، الگوریتم ها و ... آغاز کنید. برای برنامه نویسی هم بهتر است که نوشتن برنامه را با زبان ویژوال بیسیک یا بگیرید.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : reza1371
/ج
کامپیوتر چیست ؟
قطعات فیزیکی تشکیل دهنده یک رایانه را سخت افزار و به برنامه های کاربردی که کامپیوترها را میتوان از طریق انسان یا هر نوع کاربری کنترل کرد مانند انواع سیستم عامل ها را نرم افزار گویند .
سازمان دهی کامپیوتر به شش قسمت تقسیم می شود :
1- واحدهای ورودی ( INPUT unit )
2- واحدهای خروجی ( OUTPUT unit )
3- واحد حافظه ( Memory unit )
4- واحد محاسبه و منطق ( ALU )
5- واحد پردازش مرکزی ( Central Processing )
6- واحد ذخیره سازی ثانویه
تکامل سیستم عاملها ( به صورت عمده )
- سیستم های Multi Programming که این سیستم عامها به همراه کامپیترهایی که قابلیت چند وظیفه ای دارند ، میتوانند چند وظیفه یا دستور در طول زمان را انجام دهند . این امر با به اشتراک گذاشتن منابع توسط کامپیوترها صورت میگرفت .
محاسبات شخصی ، محاسبات توزیع شده و سرویس دهنده ها / سرویس گیرنده ها
در سال 1997 ، کامپیوتر های اپل ( Apple ) نماد محاسبات شخصی بودند . کامپیوترهابه تدریج ارزان شدند تا اینکه مردم آنها را خریدند و تا در کارهای شخصی خود قرار دهند .
در سال 1981 ، IBM که بزرگترین فروشند کامپیوتر در جهان است ، کامپیوتر های شخصی IBM را به بازار معرفی کرد . جالب اینجاست که در مدت یک شب محاسبات شخصی در تجارت ، صنایع و مراکز دولتی وارد شد . به طوری که امروزه در کمتر خانه ای کامپیوتر وجود ندارد .
اما درمورد سرویس دهنده ها و سرویس گیرنده ها این را باید گفت که امروزه اطلاعات با سرعت باور نکردنی در بین شبکه های کامپیوتری در حال انتقال هستند ، به طوری که اطلاعات در یک کامپیوتر قوی به اشتراک گذاشته میشوند و دیگر کامپیوترها که سرویس گیرنده هستند از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در سرور استفاده میکنند .
برنامه نویسی
مثلا " ، اگر شما با برنامه های کاربردی زیادی کار کنید بعد از یک مدت کنجکاو میشوید که این برنامه های کاربردی چگونه به وجود آمده اند یا شاید نیازتان به یک برنامه آنقدر زیاد باشد و اصلا نتوانید آن برنامه مورد نیاز خود را پیدا کنید ، مجبور میشوید به یک برنامه نویس مراجعه کرده و نیاز خور را به آن ارائه میکنید تا با پرداخت مبلغ هنگفتی آن برنامه را برای شما بنویسد .
مثالی دیگر اینکه ، مثلا " شما کتابخانه مدرسه ای را در نظر بگیرید . خب در آن مسلما " در آن کتابخانه تعدادی کتاب وجود دارد که این کتابها در موضوعات مختلفی طبقه بندی هستند . حالا فکر کنید مسئول این کتابخاه خواهد برنامه ای را برای مدیریت بهتر کتابخانه تهیه کند . آیا در بازار نرم افزاری است که لیست اعضا ، کتابها و .... مخصوص آن کتابخانه را داشته باشد ؟؟؟ پس مسئول کتابخانه باید چکار کند ؟؟؟
اینجا است که مفهوم برنامه نویس بهتر و روشنتر بیان می شود .
اما مسئله مهمی که در بحث برنامه نویسی ( مبتدی ) وجود دارد این است که برنامه را چطور باید نوشت ؟؟؟
زبان های برنامه نویسی
ما برای برنامه نویسی نیاز به یک نرم افزار برنامه نویسی داریم ( زبانهای برنامه نویسی ) .
زبانهای برنامه نویسی توسط کمپانی های بزرگ و مختلفی مانند مایکروسافت ، سان میکروسیستم و ... ارائه میشوند .
انواع زبانهای برنامه نویسی:
2- زبان اسمبلی ( Assembly Languages ) " در برخی کتب بنام زبان سطح میانی وجود دارد "
3- زبان های سطح بالا ( High-Level Languages )
زبان ماشین یا زبان سطح پایین :
+1300042774
+1400593419
+1200274027
زبان اسمبلی یا زبانهای سطح میانی :
Load basepay
Add overpay
Store grosspay
زبان های سطح بالا
1- تبدیل کدها از زبان اسمبلی به زبان ماشین توسط اسمبلر به کندی صورت میگرفت . 2- عیب دوم این بود که برنامه نویس برای نوشتن برنامه ای که قرار است عملیات بسیار ساده ای را انجام دهد ، باید کدهای زیادی را می نوشت که باز هم این بسیار خسته کننده به نظر می آید . برای افزایش برنامه نویسی زبانهای سطح بالا توسعه پیدا کردند ، که با نوشتن یک خط کد می شد یک عملیت بسیار وسیعتری را نسبت به اسمبلی انجام داد . برنامه های مترجم که وظیفه ترجمه زبانهای سطح بالا به زبان ماشین را برعهده دارند کامپایلر نامیده میشوند . برای این است که زبان برنامه نویسی سطح بالا محبوبیت دارند و امروزه مورد استفاده قرار میگیرند ، نوشتن کد برنامه نویسی در آنها به زبان انگلیسی نزدیک است و در آن اعمال ریاضی به سادگی به کار میرود . مثلا کد بالا با زیان سطح بالا نوشه شده است :
Grosspay = basepay + overtimepay
پیشنهاد ما به شما این است که برنامه نویسی را از پایه شروع کنید . یعنی از مفاهیم تئوری مانند روشهای حل مسئله ، الگوریتم ها و ... آغاز کنید. برای برنامه نویسی هم بهتر است که نوشتن برنامه را با زبان ویژوال بیسیک یا بگیرید.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : reza1371
/ج