آزمون طول عمر

شايد بعضي‌ها اصلا پيري را دوست نداشته باشند و بخواهند هميشه جوان و شاداب بمانند اما آيا واقعا چنين چيزي امکان دارد؟ به هر حال، شما که به دنبال جواني و شادابي هميشگي هستيد خوب است بدانيد که تنها با انجام برخي تغييرات در فعاليت‌هاي روزمره زندگي مي‌توانيد احساس بهتري داشته باشيد و از خطر بروز بيماري‌هاي مرتبط با پيري و کاهش توانايي‌هايي که به دنبال افزايش سن ايجاد مي‌شود، بکاهيد. با پاسخ دادن به اين سوالات اطلاعات خود را در مورد اينکه چگونه و چه طور مي‌توان عمر طولاني‌تري داشت و سالم زندگي
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزمون طول عمر

آزمون طول عمر
آزمون طول عمر


 





 
با پاسخ به 10 سؤال زير ميزان اطلاعاتتان را درباره سالمندي محک بزنيد
شايد بعضي‌ها اصلا پيري را دوست نداشته باشند و بخواهند هميشه جوان و شاداب بمانند اما آيا واقعا چنين چيزي امکان دارد؟ به هر حال، شما که به دنبال جواني و شادابي هميشگي هستيد خوب است بدانيد که تنها با انجام برخي تغييرات در فعاليت‌هاي روزمره زندگي مي‌توانيد احساس بهتري داشته باشيد و از خطر بروز بيماري‌هاي مرتبط با پيري و کاهش توانايي‌هايي که به دنبال افزايش سن ايجاد مي‌شود، بکاهيد. با پاسخ دادن به اين سوالات اطلاعات خود را در مورد اينکه چگونه و چه طور مي‌توان عمر طولاني‌تري داشت و سالم زندگي کرد محک بزنيد. ببينيد چگونه تغيير رويه زندگي مي‌تواند با افزايش سن روي سلامت شما تاثير بگذارد.
پرسش‌نامه
1 هرچه بدن شما به مدت طولاني‌تري سالم باشد، شما مدت بيشتري زندگي مي‌کنيد و زندگي سالم‌تري داريد.
صحيح
غلط
2 کاهش وزن بدون اينکه فرد ورزش کرده باشد و يا براي انجام آن اقدام مناسبي انجام داده باشد چيز خوبي است.
صحيح
غلط
3 همچنان که فردي پير مي‌شود بايد از ميزان ورزش که در طول هر هفته انجام مي‌دهد، بکاهد چرا که ممکن است به خود آسيب برساند.
صحيح
غلط
4 مهم نيست که يک فرد چه قدر ورزش مي‌کند و چه قدر رژيم غذايي او سالم است. بيماري يا سلامت در سال‌هاي آخر عمر به طور مشخص توسط ژن‌‌ها تعيين مي‌شود.
صحيح
غلط
5 همچنان که فردي پير مي‌شود، بدن به خواب کمتري نياز دارد.
صحيح
غلط
6 وقتي به سن بازنشستگي مي‌رسيد، ديگر وقت آن گذشته که عادات بد زندگي خود را اصلاح کنيد.
صحيح
غلط
7 شرکت در فعاليت‌هاي اجتماعي تنها زماني خوب است که جنبه کمک به ديگران داشته باشد.
صحيح
غلط
8 محصولات گياهي که به عنوان داروهاي ضدپيري تبليغ مي‌شوند، ممکن است طول عمر را افزايش دهند.
صحيح
غلط
9 خواب نيمروزي مي‌تواند علامتي از مشکلات مرتبط با سلامت باشد و بايد از آن اجتناب کرد.
صحيح
غلط
10 در صورتي که شما مبتلا به بيماري جدي در دوران جواني نبوده‌ايد، لازم نيست در مورد مشکلات جدي سلامت در دوران سالمندي نگران باشيد.
صحيح
غلط
پاسخنامه
1) غلط
براي اينکه مطمئن شويد که سالم هستيد، نه تنها بايد به وضعيت سلامت جسماني خود توجه کنيد بلکه بايد وضعيت رواني و عاطفي شما هم سالم باشد. درست است که سلامت جسمي سبب افزايش شانس زنده ماندن و طولاني شدن عمر افراد مي‌شود اما سلامت رواني و عاطفي و داشتن يک ارتباط صميمي با افراد جامعه، دوستان و اعضاي خانواده هم در داشتن عمر طولاني بسيار مهم است. روابط قوي با همسر و فرزندان و اعضاي خانواده و دوستان مي‌تواند انگيزه‌هاي قوي براي مراقبت بيشتر از خود باشد.
2) غلط
کاهش وزن ناخواسته و بي‌آنکه فرد براي انجام آن اقدامي انجام داده باشد، علامت خوبي نيست و بايد با پزشک در مورد آن صحبت کرد. کاهش وزن بدون هيچ تلاش براي مثال شما غذاي سالمي نخورده باشيد و يا ورزش‌ انجام نداده باشيد ممکن است علامتي از وجود يک مشکل باشد. از دست دادن وزن بيش از 5 درصد از وزن بدن در مدت يک سال مي‌تواند علامتي از يک مشکل جدي باشد.
3) غلط
ورزش منظم و روزانه مي‌تواند به طور قابل توجهي خطر مرگ زودرس را کاهش دهد. ورزش کردن همچنين احتمال افسردگي، پوکي استخوان و برخي سرطان‌ها و شکستگي استخوان‌ها را کاهش مي‌دهد. در حالي که ورزش سبب تقويت عضلات شده و قوي شدن عضلات پاها باعث مي‌شود خطر زمين خوردن و افتادن و نياز به استفاده از ويلچر کاهش پيدا کند. در هر سني مي‌توانيد ورزش‌ را شروع کنيد حتي اگر قبلا ورزش نکرده باشيد. در صورتي که بيماري جسمي داريد يا دچار ناتواني هستيد و ورزش برايتان سخت است حتما با پزشک خود مشورت کنيد و اگر قبلا ورزش نکرده‌ايد قبل از انجام هرگونه ورزش سنگين‌تر از پياده‌روي با پزشک مشورت کنيد.
4) غلط
ژن‌ها تنها در يک چهارم تا يک سوم فرآيند پيري نقش دارند. عوامل موثر بر پيري را مي‌توان در نحوه زندگي، محيط و شانس تقسيم کرد. مثلا اگر پدر شما يا پدربزرگ‌تان هر دوشان در سن جواني در اثر حملات قلبي فوت کردند، شما هم ممکن است به اين عارضه دچار شويد. اگر چه شما استعداد ژنتيکي ابتلا به اين بيماري را داريد اما رژيم غذايي شما، نحوه انجام فعاليت‌هاي بدني و ورزش، کنترل منظم فشار خون، داروها و مراجعات پزشکي و مصرف سيگار هم نقش مهمي در بروز بيماري‌هاي قلبي دارد. اين به اين معني است که شما با افزايش سن مي‌توانيد سلامت خود را تحت کنترل داشته باشيد.
5) غلط
در تمام طول زندگي افراد به خواب مناسب نياز دارند. براي بسياري از بزرگسالان 7 تا 9 ساعت خواب کافي است اما در هر صورت پيري مي‌تواند سبب شود که شما کمتر از حد معمول به خواب برويد. بين سنين 50 تا 60 سالگي ميزان خواب کمتر مي‌شود و بي‌خوابي شايع‌تر است. ممکن است عصرها بيشتر احساس خستگي کنيد و صبح‌ها زودتر از خواب بيدار شويد. خوابيدن در طول روز مي‌تواند راه‌حل مناسبي باشد اما مراقب باشيد که در طول روز زياد نخوابيد چرا که ممکن است شب‌ها نتوانيد خوب بخوابيد.
6) غلط
براي رفع عادت بد و تغيير رويه زندگي به سمت عادات سالم هيچ‌گاه دير نيست. اگر سيگارتان را ترک کنيد جريان خون شما به سرعت و بلافاصله بهبود پيدا مي‌کند و ريه‌ها عملکرد بهتري پيدا مي‌کنند و آسيب‌هاي وارد شده به آن سريع‌تر جبران مي‌شود. بعد از يک سال ترک سيگار، شانس ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، سکته، بيماري‌هاي ريوي و سرطان کاهش پيدا مي‌کند اما درصورتي که دچار اضافه وزن هستيد، کاهش 5 تا 10 درصدي وزن مي‌تواند فشارخون را در شما کاهش داده و از ابتلا به ديابت نوع دوم جلوگيري کند.
7) صحيح
شرکت در فعاليت‌هاي اجتماعي سبب مي‌شود ارتباط شما با افراد جامعه و اطرافيان حفظ شده و به شما احساس بهتري مي‌دهد و زندگي‌تان را هدفمند‌تر مي‌‌کند. به علاوه پيوستن به گروه‌هاي اجتماعي برخي از نيازهاي شما را هم رفع مي‌کند. مطالعات محققان نشان مي‌دهد افرادي که به گروه‌هاي اجتماعي مي‌پيوندند سالم‌تر از ديگران هستند و کمتر احساس تنهايي و غمگيني مي‌کنند.
8) غلط
هيچ قرص جادويي را نمي‌توان براي افزايش طول عمر پيدا کرد. عمر طولاني با داشتن شيوه زندگي سالم ميسر خواهد بود. به علاوه مصرف ميوه و سبزي فراوان و ورزش منظم در اين امر موثر است. اينکه برخي از محصولات داراي فرمول خاصي هستند که ضدپيري است، صحيح نيست. توجه داشته باشيد که برخي از محصولات گياهي داراي مواد خاصي هستند که اگر مصرف کنيد با داروهايي که توسط پزشک شما تجويز شده تداخل پيدا مي‌کنند.
9) غلط
خواب کافي براي سالم ماندن بسيار مهم است. بدن هنگام خواب دوباره نيرو مي‌گيرد. خواب کوتاه در طول روز راهي براي سازگاري با تغييرات خوابي است که با افزايش سن ايجاد مي‌شود. همچنان که فردي پا به سن مي‌گذارد کيفيت و کميت خواب کمي تغيير مي‌کند و به خواب رفتن مخصوصا شب مشکل مي‌شود. به همين دليل فرد سالخورده ممکن است در طول روز کمي احساس خواب آلودگي کند. يک خواب نيمروزي کمتر از يک ساعت مي‌تواند راه خوبي براي رفع خستگي و شادابي مجدد باشد اما خواب آلودگي زياد در طول روز را بايد جدي گرفت. اين حالت مي‌تواند علامتي از يک اختلال مثل قطع تنفس حين خواب باشد. پس اگر مبتلا به اين مشکل هستيد، حتما با پزشک خود مشورت کنيد.
10) غلط
خطر ابتلا به بيماري‌هاي جدي بستگي به عادات زندگي شما دارد اما در مجموع سيستم ايمني بدن با افزايش سن ضعيف مي‌شود بنابراين بدن مستعد ابتلا به بيماري مي‌شود. شما فرد خوش شانسي هستيد اگر که به هيچ مشکل پزشکي مبتلا نباشيد اما هنوز نبايد از سلامت‌تان غافل شويد. بايد به طور منظم و ساليانه براي چکاپ به پزشک مراجعه کنيد تا همه چيز بررسي شود و اين سلامت پايدار بماند. غربالگري براي پيشگيري از بيماري مي‌تواند روشي باشد تا بيماري خيلي زود کشف شود که در اين صورت درمان راحت‌تر است و احتمال کمي وجود دارد تا مشکلي پيش بيايد که طول عمر فرد را تهديد کند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.