انتخاب خانه ایده آل

وقتي مي‌خواهيد خانه جديدي بخريد، احتمالا اولين نكته‌هايي كه به آنها توجه مي‌کنيد، قيمت و نقشه منزل است. «پوستر» اين هفته «سلامت» مي‌خواهد به‌تان بگويد که به جز اين معيارها بايد معيار ديگري را هم جدي بگيريد: سلامت. بله، بايد خانه‌تان را از نظر شاخص‌هاي سلامت هم بسنجيد. براي اين منظور مي‌توانيد از پوستر اين هفته سلامت کمک بگيريد. اسکلت خانه‌تان بتني است يا آهني؟
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب خانه ایده آل

انتخاب خانه ایده آل
انتخاب خانه ایده آل


 






 
وقتي مي‌خواهيد خانه جديدي بخريد، احتمالا اولين نكته‌هايي كه به آنها توجه مي‌کنيد، قيمت و نقشه منزل است. «پوستر» اين هفته «سلامت» مي‌خواهد به‌تان بگويد که به جز اين معيارها بايد معيار ديگري را هم جدي بگيريد: سلامت. بله، بايد خانه‌تان را از نظر شاخص‌هاي سلامت هم بسنجيد. براي اين منظور مي‌توانيد از پوستر اين هفته سلامت کمک بگيريد.
اسکلت خانه‌تان بتني است يا آهني؟
شايد مهم‌ترين عامل در انتخاب يک خانه، مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله باشد. به طور كلي، اسكلت بتني بيشتر از اسكلت آهني در برابر زلزله مقاوم است. در سازه‌هاي فولادي، نوع اتصالات و نيز مهاربندي خيلي اهميت دارد. اما در سازه‌هاي بتني، چيزي كه مهم است، نوع بتن مصرفي و تعداد و قطر ميل‌گردهاي استفاده‌شده در آن است. اگر بتوانيم طي زمان ساخته‌شدن ساختمان از يك كارشناس قابل اعتماد مشورت بگيريم و اين اطلاعات را به دست آوريم، راحت‌تر مي‌توانيم ساختماني مقاوم انتخاب كنيم. اما اگر نتوانستيم از چنين مشاوري بهره بگيريم، بايد همين سوالات را از مالك ساختمان بپرسيم و پاسخ‌هاي او را با يك كارشناس خبره در ميان بگذاريم. نكته‌اي كه خودمان هم مي‌توانيم از لحاظ پايداري ساختمان در برابر زلزله كنترل كنيم، ابعاد ستون‌ها در طبقات مختلف و پاركينگ است كه آيا اصلا با توجه به تعداد طبقات و بار وارد شده از طرف آنها، اين ستون‌ها جوابگو هستند يا خير؟
کف پوشتان بهداشتي است؟
در بازار ايران، رايج‌ترين کف‌پوش‌ها براي پوشاندن كف منزل‌تان، كف‌پوش‌هايي از جنس سنگ، سراميك، چوب، موزاييك و موكت است. يكي از موارد استفاده از سنگ، مفروش كردن كف آشپزخانه و سرويس‌هاي بهداشتي است؛ چون مي‌توان روي آن از انواع محلول‌هاي شستشو و ضدعفوني كننده استفاده كرد. صيقل دادن سنگ‌ها بعد از نصب، روشي براي از بين بردن ميكروب‌هاي بين درز سنگ‌ها است.
موزاييك چندان بهداشتي نيست؛ چون درزهاي آن قابل دسترسي نيست.
پاركت را به دليل مقاومت پايين‌اش در مقابل رطوبت، با موادي مانند پوليستر يا پي‌وي‌سي مي‌پوشانند كه بسيار مضر است و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا کاملا غيربهداشتي است و مي‌تواند باعث حساسيت پوستي شود. از مشكلات ديگر اين كف‌پوش، آتش‌زا بودن آن است.
موكت بهتر است از الياف طبيعي تهيه شده باشد. موكت فرش‌هاي جديد كه در بازار ايران رواج يافته، چندان بهداشتي نيستند. الياف موكت بايد به گونه‌اي باشد كه قابليت تميز كردن داشته باشد و در غير اين صورت، قارچ‌ها در محيط گرم و تاريك آن به راحتي رشد مي‌كنند.

انتخاب خانه ایده آل

سيستم تهوي‌اش جواب مي‌دهد؟
در ورود و خروج هوا به داخل ساختمان 3 روش وجود دارد:
نفوذ هوا: هوا از طريق شيار پنجره‌ها، زانوها و درزهاي در و ديوار جريان مي‌يابد.
جريان طبيعي هوا: با باز کردن درها و پنجره‌ها مي‌توان ورود هواي تازه را به داخل ساختمان‌ها امکان‌پذير کرد.
گردش مکانيکي هوا: با استفاده از فن مي‌توان گردش اجباري هوا را ايجاد کرد. سيستم‌هاي تهويه مطبوع، گردش هوا را در داخل ساختمان‌ها ميسر مي‌کنند و هواي تازه را به داخل ساختمان مي‌مکند و هواي آلوده داخل ساختمان‌ها را به بيرون منتقل مي‌کنند. اين سيستم‌ها در عين حال مي‌توانند درجه هواي درون منزل را تعديل كنند و با فيلترهايي كه دارند، آلاينده‌هاي هوا را جذب كنند. وسايل سرمايشي و گرمايشي قديمي مثل شوفاژ و كولر فقط هواي منزل را از نظر درجه حرارت تنظيم مي‌كنند و نقش موثري در تبادل هوا و حتي پاك كردن آن از آلاينده‌ها ندارند.
پنجره‌هايتان سالم است؟
پنجره خوب، پنجره‌اي است که حداقل اين 4 خصوصيت داشته باشد:
عايق حرارتي باشد و از اتلاف گرما جلوگيري کند.
عايق صوتي باشد و از ورود صداهاي مزاحم به داخل ساختمان جلوگيري کند.
با درزبندي مناسب از ورود گرد و خاک به داخل ساختمان جلوگيري کند.
به راحتي قابل شستشو و تميز کردن باشد.
ساختمان چند واحدي
خيلي‌ از کارشناسان معتقدند که تعداد مطلوب واحدهاي يك آپارتمان، 15 تا 30 واحد است؛ چون كمتر از اين تعداد، مديريت ساختمان را سخت مي‌کند و بيشتر از اين تعداد هم باعث شلوغي طبقات و راهروها مي‌شود. تعداد واحدهاي موجود در هر طبقه هم اهميت دارد؛ مخصوصا اگر واحدها در هر طبقه كنار هم قرار گرفته باشند و درب آنها نزديك به هم باز شود. بهترين حالت در مورد آپارتمان‌هاي چند واحدي در يك طبقه، آپارتمان‌هاي مقابل هم يا آپارتمان‌هاي نيم‌طبقه است. البته چه بهتر که در هر طبقه فقط يك واحد باشد؛ يا حداقل هر واحد در هر طبقه، راهرويي مخصوص به خود داشته باشد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.