عوارض حشره‌کش‌ها

در يکي از تبليغات تلويزيوني، مادري براي حفظ آرامش شبانه کودک خردسال‌اش هنگام خواب، يک قرص حشره‌کش برقي را نزديک تخت‌خواب کودک روشن مي‌کند و البته اين کار را به اين خيال انجام مي‌دهد که حشرات را در طول شب از فرزندش دور کند اما ظاهرا او غافل است از اين که با همين کار، فرزندش را در معرض چه آسيب‌هاي جدي‌تري قرار مي‌دهد.
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض حشره‌کش‌ها

عوارض حشره‌کش‌ها
عوارض حشره‌کش‌ها


 

نويسنده:ندا احمدلو




 
هشدار دکتر ليدا عطارد فوق‌تخصص آسم و آلرژي و دکتر محمد منشوري دکتراي محيط زيست
در يکي از تبليغات تلويزيوني، مادري براي حفظ آرامش شبانه کودک خردسال‌اش هنگام خواب، يک قرص حشره‌کش برقي را نزديک تخت‌خواب کودک روشن مي‌کند و البته اين کار را به اين خيال انجام مي‌دهد که حشرات را در طول شب از فرزندش دور کند اما ظاهرا او غافل است از اين که با همين کار، فرزندش را در معرض چه آسيب‌هاي جدي‌تري قرار مي‌دهد.
دکتر ليدا عطارد، فوق‌تخصص آسم و آلرژي در مورد قرص‌هاي حشره‌کش مي‌گويد: «اين قرص‌ها حاوي ماده‌اي به نام پرمترين هستند و اصولا اين نوع حشره‌کش‌ها، با اثر گذاشتن روي سيستم اعصاب حشره‌ها و از کار انداختن آن، باعث مرگ‌شان مي‌شوند.»
تاثير حشره‌کش‌ها بر سلامت آدم‌ها
دکتر عطارد معتقد است که قرص‌هاي حشره‌کش، همان‌طور که روي اعصاب حشرات اثر مي‌گذارند، مي‌توانند به مرور زمان روي اعصاب پاراسمپاتيک انسان هم تاثير بگذارند: «پودرهاي حشره‌کش يا بخارهايي که از قرص‌هاي حشره‌کش ساطع مي‌شوند، مي‌توانند به ريه افراد راه يابند و با اثر گذاشتن روي سيستم عصبي و ايجاد اختلال در کارکرد آن، باعث خس‌خس سينه و تنگي نفس شوند. حتي افراد سالمي که زياد در معرض اين‌گونه مواد قرار دارند، ممکن است گرفتار سرفه‌هاي شديد يا حمله آسم شوند. به همين خاطر هم هست که بيشتر کشاورزان و افرادي که در کارخانه و توليد مواد حشره‌کش کار مي‌کنند، از ناراحتي‌هاي ريوي و آلرژي‌هاي شديد رنج مي‌برند.» وي همچنين تاکيد مي‌کند: «ماده موثر و آلرژي‌زايي که در قرص يا اسپري‌هاي حشره‌کش وجود دارد، مي‌تواند سبب تورم، قرمزي، خارش، درد يا تاول پوستي شود.» دکتر عطارد استفاده از قرص يا اسپري‌هاي حشره‌کش را در فضاهاي بسته و کوچک جايز ندانسته و توصيه مي‌کنند:‌ «بهتر است که سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به آسم و آلرژي هم از اين مواد به دور باشند.» ضمن اينکه تنفس هر روزه اين قرص‌ها مي‌تواند سبب عطسه‌هاي پي در پي و سرفه‌هاي خشک در افراد شود.
روي ديگر حشره‌کش‌ها
دکتر محمد منشوري، دکتراي محيط‌زيست، هم عوارض ديگري را علاوه بر ناراحتي‌هاي ريوي و پوستي براي استفاده از انواع حشره‌کش‌ها عنوان مي‌کند: «سموم آلي کلره و فسفره، بسته به نوع حشره‌کشي که استفاده مي‌شود، در حشره‌کش‌ها وجود دارد که حشرات با مواجهه با آنها دچار مرگ مي‌شوند. وقتي اين سموم از طريق دست و پاي حشرات وارد گردش خون آنها مي‌شود، خون‌ريزي داخلي در بدن اين موجودات ريز موذي رخ مي‌‌دهد و به اين ترتيب، آنها مي‌ميرند.» دکتر منشوري اعتقاد دارد که اثر سموم موجود در حشره‌کش‌ها (چه اسپري‌ها و چه بخار ناشي از قرص‌ها)، بسته به نوعي که مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌تواند تا مدت‌ها روي در و ديوار خانه باقي بماند و در صورت تماس فيزيکي افراد خانواده وارد گردش خون شود و سيستم گوارشي را مختل کند. اين اختلال مي‌تواند شامل مشکلات مزاجي يا خوني باشد و خطر و شدت اثرش هم کاملا به نوع ماده‌اي که استفاده مي‌شود بستگي دارد. دکتر منشوري، برخورد فيزيکي را بهترين راه مبارزه با حشرات مي‏داند و مي‏گويد: «براي دور کردن حشرات بهتر است به جاي استفاده از مواد شيميايي پرعارضه از روش‌هاي فيزيکي و ساده استفاده کرد.»

عوارض حشره‌کش‌ها

5نکته ايمني درباره حشره‌کش‌هاي برقي
اين روزها حشره‌کش‌هاي برقي در بسياري از خانه‌ها و رستوران‌ها استفاده مي‏شود. درباره استفاده يا عدم استفاده از اين حشره‏کش‏ها دلايل علمي و اثبات شده‏اي در دست نيست. تنها نکته قابل ذکر اين است که پرتوهاي ماوراي بنفش ساطع شده از اين وسايل، حاوي مواد گندزدايي هستند که مي‌توانند به مرور زمان روي بافت‌هاي زنده بدن انسان تاثير بگذارند و بيماري‌هاي پوستي يا حتي در برخي از موارد، انواع سرطان‌ها را در پي داشته باشند. در صورت استفاده از اين وسايل بايد نکات ايمني را نيز رعايت کرد. اگر در خانه حشره‌کش برقي داريد، بهتر است نکات زير را رعايت کنيد:
1 دستگاه حشره‌کش را روي فرش و نزديک به مواد اشتعال‌زا نگذاريد.
2 از دست زدن به ميله‌هاي حشره‌کش، در صورت روشن بودن دستگاه، پرهيز کنيد.
3 دستگاه حشره‏کش را پيش از جا به جا کردن، خاموش کنيد.
4 براي جلوگيري از برق‌گرفتگي، دستگاه را روي ميز و دور از دسترس اطفال نگهداري کنيد.
5 دستگاه‌ حشره‏کش را در محلي قرار ندهيد که نور آن به صورت مستقيم به سمت شما بتابد.
5 راه براي مبارزه با حشرات
1.اگر مي‏خواهيد در و پنجره‌هاي خانه را باز بگذاريد و از هواي خنک بيرون لذت ببريد، حتما روي پنجره‌ها توري نصب کنيد و در اولين فرصت هم يک در توري‌دار آلومينيومي را کنار در بالکن يا بهارخواب‌ تعبيه کنيد.
2.به جاي استفاده از انواع حشره‌کش‌هاي شيميايي، از يک پشه‌کش کوچک و سبک براي کشتن پشه‌ها استفاده کنيد.
3.مانداب‌ها بهترين مکان براي تخم‌ريزي و پيدايش حشرات هستند، اجازه ندهيد که آب در جاهايي مثل زيرگلداني يا سينک ظرف‌شويي براي مدت طولاني راکد بماند و هميشه آن‌ها را خشک و تميز نگه داريد.
4.هميشه از سطل زباله دردار استفاده کنيد و سطل زباله‌ را حداقل هر دو هفته يک بار با آب کاملا داغ و مواد ضدعفوني‌کننده بشوييد و از انباشته کردن زباله در حمام يا بالکن پرهيز کنيد.
5.اگر پوست حساسي داريد، يا با به کار بردن همه روش‌ها، باز هم پشه‌ها از خانه‌تان دور نمي‌شوند، هنگام خواب با لباس‌هاي پوشيده بخوابيد يا به دست و پاي‌تان کِرِم يا اسپري‌هاي دورکننده حشرات بزنيد تا آنها جرأت نزديک شدن به شما را پيدا نکنند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.