مزايا و معايب پستانک و مقايسه آن با مکيدن انگشت

ريحانه خانم پا به ماه بود.مادر ريحانه خانم هم، سراپا شوق بود از اينکه خداوند اولين نوه شان را به آنها خواهد داد؛ البته با اندکي نگراني از اينکه آيا همه چيز مرتب پيش خواهد رفت يا نه.
چهارشنبه، 18 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزايا و معايب پستانک و مقايسه آن با مکيدن انگشت

مزايا و معايب پستانک و مقايسه آن با مکيدن انگشت
مزايا و معايب پستانک و مقايسه آن با مکيدن انگشت


 

نويسنده:دکتر فرين ميزانيان




 
ريحانه خانم پا به ماه بود.مادر ريحانه خانم هم، سراپا شوق بود از اينکه خداوند اولين نوه شان را به آنها خواهد داد؛ البته با اندکي نگراني از اينکه آيا همه چيز مرتب پيش خواهد رفت يا نه.
اما سنت قديمي سيسموني خريدن را هم فراموش نکرده بود. مامان بزرگ از ريز ريز تا درشت درشت را خريده و يک سيسموني تمام و کمال براي نوه عزيزتر از جان نديده اش فراهم کرده بود. ريحانه خانم به خانه مادر رفته بود تا خريدها را ببيند. کلي هم ذوق مي کرد از ديدن هر تکه لباس و دستمال و... . اما يک دفعه چهره ريحانه خانم در هم رفت: «مادر جون! براي چي پستانک خريدي؟ پستانک اصلاً چيز خوبي نيست، براي بچه ضرر داره...» و مادر گفت: «شايد يک روز لازم شد. اگر صلاح دونستي استفاده کن.» سه چهار ماه بعد، يک شب، ريحانه خانم که از گريه هاي مداوم کوچولوش، کلافه شده بود، به سراغ کمد اتاق بچه رفت و از گوشه کمد، پستانک را پيدا کرد تا آن را بجوشاند و به‌عنوان آخرين تير ترکش براي آرام کردن فرزندش به کار ببرد.
جنين‌ها هنگام زندگي در رحم مادرشان، انگشت مي‌مکند. مکيدن به بچه‌ها احساس آرامش و شادي مي‌دهد. نوزادان و کودکان ممکن است انگشت شست و يا انگشت‌هاي ديگر را بمکند و اگر پستانک در دسترس آنها باشد به مکيدن پستانک علاقمندمي‌شوند. مکيدن به بچه ها کمک مي‌کند تا دنياي اطراف‌شان را بهتر بشناسند. بعضي از بچه‌ها با مکيدن، احساس امنيت مي‌کنند. مخصوصاً با قرارگيري در شرايط خاصي مثل جدايي از پدر و مادر و يا قرار گرفتن در مکان‌ها و يا بين افراد ناآشنا، مکيدن انگشت يا پستانک، به آرام شدن آنها کمک مي‌کند. مکيدن انگشت يا پستانک کودکان و نوزادان را در خوابيدن کمک مي‌کند.
بيشتر نوزادان و کودکان علاقه دارند تا هنگام خوابيدن، انگشت، پستانک، شيشه شير يا پستان مادر را بمکند و با آرامش بيشتري به خواب بروند. عادت مکيدن براي نوزادان و بچه‌هاي کوچک آرامش‌بخش است و مشکلي ايجاد نمي‌کند. اما اگر اين عادت طولاني شود، روي سيستم فکي و دندان‌هاي کودکان تاثير منفي مي‌گذارد.

مزايا و معايب پستانک و مقايسه آن با مکيدن انگشت

پستانک بهتر است يا انگشت؟
انجمن دندانپزشکان آمريکا مي گويد که مکيدن طولاني پستانک و انگشت تقريباً به ميزان مشابهي، سيستم دندان‌ها و فک را تحت تاثير قرار مي‌دهد. طولاني شدن عادت مکيدن باعث مي‌شود که دندان‌هاي جلويي فک بالا و پايين از هم فاصله بگيرند و کام کودک عميق شود. اين عادت روي دندان‌هاي شيري تاثير کمتري دارد اما اگر کودک تا سني که دندان‌هاي دائمي‌اش رويش پيدا مي‌کند، اين عادت را داشته باشد، صدمه زيادي به دندان‌هاي دائمي اش وارد مي شود. واقعيت اين است که علاقه به مکيدن در بعضي از نوزادان و کودکان بسيار شديد است و هيچ کدام از پزشکان و دندانپزشکان معتقد نيستند اگر کودک زير يکسالي انگشت مي‌مکد، براي ترک دادن اين عادت با او مبارزه کنيم. اغلب بچه‌ها تا حدود سن 2 سالگي خود به خود علاقه به مکيدن را از دست مي‌دهند و عادت خود را کنار مي‌گذارند اما پيش مي‌آيد که در گروهي از بچه‌ها اين عادت باقي مي‌ماند و طولاني مي‌شود. آن‌وقت است که مي‌توانيم بگوييم گرفتن پستانک از کودک خيلي آسان تر از ترک مکيدن انگشت است.

دانستني‌هاي پستانک

مضرات

مکيدن پستانک ممکن است باعث عفونت گوش مياني شود .
اگر پستانک خيلي زود به نوزاد پيشنهاد شود، ممکن است با شير خوردن او تداخل کند و نوزاد در گرفتن سينه مادر، شيشه و يا پستانک گيج شود. براي دادن پستانک به کودک بايد بعد از يک ماهگي اقدام کرد .
ممکن است پستانک زماني به کودک پيشنهاد شود که او واقعاً گرسنه است و مکيدن پستانک باعث شود که شير کافي به او نرسد .

فوايد

مکيدن پستانک ممکن است جلوي «سندروم مرگ ناگهاني» نوزادان را بگيرد . مکيدن پستانک هنگام به خواب رفتن نوزادان در اين مورد موثر است .
به آرامش نوزادان و ارضاي ميل مکيدن آنها کمک مي‌کند .
راحت تر از انگشت مکيدن مي توان عادت مکيدن پستانک را از کودک گرفت .
مکيدن پستانک به بچه‌ها کمک مي‌کند تا دردهاي کوليکي(دل دردهاي نوزادي) را راحت‌تر تحمل کنند .

قانون‌هاي 8گانه پستانکي
پستانک ارتودنتيک انتخاب کنيد. اين نوع پستانک به فرم خاصي طراحي شده که تداخل کمتري با سيستم دنداني دارد.
هرگز پستانک را با زنجير دور گردن کودک نيندازيد. اين کار ممکن است موجب خفگي شود.
شيرين کردن پستانک با هر نوع شيرين‌کننده‌اي (قند، شکر يا عسل) ممنوع است.
پستانکي بخريد که سوراخ‌هاي تهويه هوا بر روي بدنه آن تعبيه شده باشد.
اگر مي‌خواهيد پستانک را از کودکتان بگيريد، اين کار را به آرامي و در چند مرحله انجام دهيد. با کودکتان درباره محدود شدن مکيدن پستانک صحبت کنيد و از مضرات آن براي او بگوييد. در ابتدا ساعت‌هاي مکيدن پستانک و يا مکان مکيدن آن را محدود کنيد. مثلاً مي‌توانيد مکيدن پستانک را با وضع قانوني محدود به اتاق خود کودک کنيد. دور از چشم کودک، مقدار کمي از قسمت پلاستيک سر پستانک را با قيچي ببريد و اين مقدار را هر چند روز يک بار اضافه کنيد. تمايل کودکتان به مکيدن چنين پستانکي کم خواهد شد! نگذاريد کودک در تمام طول خواب پستانک بمکد. وقتي به خواب رفت، پستانک را از دهانش بيرون بکشيد.
پستانک را مرتب تميز کنيد و براي بچه‌هاي زير شش ماه، پستانک را هر روز بجوشانيد.
و اما مکيدن انگشت
مکيدن انگشت براي بچه‌ها، حداکثر تا سن 4 سالگي، امن است اما بعد از 4 سالگي ممکن است براي فک‌و‌دندان‌ها ايجاد اشکال کند و فشار زيادي به آنهاوارد ‌کند. مکيدن فعال انگشت در بچه‌ها معمولا صدايي ايجاد مي‌کند که علامت مکش شديد است.
اگر مي‌خواهيد عادت مکيدن انگشت را از کودک‌تان بگيريد، اين اصول را رعايت کنيد:
• از سن چهار سالگي شروع کنيد.
• موضوع را با فرزندتان در ميان بگذاريد و درباره اشکالات مکيدن طولاني انگشت با او صحبت کنيد.
• براي مکيدت انگشت ، کودک را سرزنش نکنيد اما اگر براي ترک عادتش تلاش کرد و مدتي انگشت نمکيد به او جايزه بدهيد. هرگز او را براي مکيدن انگشت تنبيه نکنيد.
• بچه‌ها وقتي مضطرب هستند، بيشتر انگشت مي‌مکند. به دنبال دلايل اضطراب بگرديد و عادت اضطراب را حذف کنيد.
• از پزشک يا دندانپزشک کودکتان بخواهيد تا در مورد اين قضيه با او صحبت کند و او را توجيه کند.
• اگر روش‌هاي شما براي ترک عادت اثر نکرد، از دندانپزشک کودکتان کمک بخواهيد. او مي‌تواند با ساخت وسيله‌اي دهاني در رفع عادت کودک به او کمک کند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.