5 توصيه ايمني به آسانسورسواران

امروزه در بيشتر آسانسورها دکمه‌هاي فرمان در محلي نصب شده که در دسترس کودکان کمتر از هفت سال قرار نگيرد و يک کودک قادر به احضار و صدور فرمان براي آسانسور نباشد اما براي پيشگيري از بروز مشکلات براي کودکان خود بايد به ياد داشته باشيم که کودکان نبايد به تنهايي از اين وسيله استفاده کنند. اين وسيله براي کودکان
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 توصيه ايمني به آسانسورسواران

5 توصيه ايمني به آسانسورسواران
5 توصيه ايمني به آسانسورسواران


 






 
امروزه با ساخت آسمان‌خراش‌ها و برج‌هاي بلند، نياز به استفاده از آسانسور بيشتر از گذشته احساس مي‌شود. اما اين کابين کوچک که بدون راننده و تنها با فشار يک دکمه به راحتي ساکنان آپارتمان‌هاي چند واحده و بلند را بالا و پايين مي‌برد نيز مي‌تواند مشکلاتي را براي استفاده‌کنندگان ايجاد کرده و حتي با حوادث دلخراش زندگي افراد را به خطر بيندازد. محبوس شدن در آسانسور، گير کردن لباس واعضاي بدن ميان کابين وچاه آسانسور، سقوط در داخل چاه آسانسور و سقوط کابين از جمله حوادثي است که ممکن است ساکنان برج‌ها و ساختمان‌هاي بلند با آن مواجه شوند اما بي‌ترديد با رعايت نکات ايمني مي‌توان از ايجاد چنين مسايلي جلوگيري کرده و احتمال وقوع حوادث را کاهش داد.

1. کودکان نبايد به تنهايي از آسانسور استفاده کنند
 

امروزه در بيشتر آسانسورها دکمه‌هاي فرمان در محلي نصب شده که در دسترس کودکان کمتر از هفت سال قرار نگيرد و يک کودک قادر به احضار و صدور فرمان براي آسانسور نباشد اما براي پيشگيري از بروز مشکلات براي کودکان خود بايد به ياد داشته باشيم که کودکان نبايد به تنهايي از اين وسيله استفاده کنند. اين وسيله براي کودکان زير هفت سال بسيار جذاب است و حتي ممکن است از آن به عنوان فضاي براي بازي و سرگرمي استفاده کنند، از اين رو بايد کودکان خود را از خطرات احتمالي اين وسيله مطلع کنيم.

2. به ظرفيت آسانسور توجه کنيد
 

زماني که مي‌خواهيد از آسانسور استفاده کنيد، حتما توجه داشته باشيد که ظرفيت نهايي اين وسيله چند نفر است. استفاده بيش از ظرفيت از آسانسور‌ها خطرات بسياري را به دنبال دارد، از اين رو بيشتر شرکت‌هاي سازنده، کابين‌ها را به صورتي طراحي مي‌کنند که حداکثر ظرفيت به سختي در آنجا شوند و يا به سيستم آلارم ظرفيت مجاز و غير مجاز مجهز باشند اما رعايت ظرفيت آسانسور وظيفه مصرف کننده است.

3. از وجود کابين مطمئن شويد
 

يکي ديگر از خطراتي که مي‌تواند موجب سقوط فرد به چاه آسانسور شود، نبود کابين آسانسور در محل است. ممکن است در آسانسور با بازي بچه‌ها يا مواردي از اين قبيل باز باشد اما کابين در طبقه حاضر نبوده و خطرات زيادي ساکنان اين طبقه را تهديد کند. از اين رو به ياد داشته باشيد که هرگز در حال گفتگو و يا انجام کار ديگري وارد کابين نشويد، در هنگام ورود به کابين آسانسور به صورت عقب يا از پهلو اقدام نکنيد و هميشه در زمان سوار شدن به آسانسور از وجود کابين در مقابل خود مطمئن شويد. براي اطمينان از وجود کابين روش‌هاي ساده‌اي وجود دارد. براي مثال، با مشاهده روشنايي کابين، ديدن تصوير خود در آينه نصب شده در کابين و يا مشاهده افراد درون کابين مي‌توان از وجود آن مطمئن شد.

4. از بسته شدن در جلوگيري نکنيد
 

زماني که سوار آسانسور هستيد، سعي نکنيد براي اينکه دوست‌تان سوار آسانسور شود و يا اينکه از آسانسور خارج شويد، از بسته شدن در آن جلوگيري کنيد. اين عمل بسيار خطرناک بوده و ممکن است موجب قطع عضو يا وقوع اتفاق بسيار بدتري شود. زمان استفاده از آسانسور مراقب وسايل خود نيز باشيد که لباس، چادر و يا کيف ميان چاه آسانسور و در گير نکند.

5. در هنگام حادثه خونسرد باشيد
 

اگر به دليل مشکلات سيستمي، در آسانسور باز نشد و شما به هر دليل ديگري در داخل کابين حبس شديد، خونسردي خود را حفظ کنيد. سعي کنيد اولين قدمي که برمي‌داريد، غلبه بر ترس و وحشت‌تان باشد. سپس با آرامش کامل از تلفن نصب شده در کابين يا تلفن همراه خودتان استفاده کنيد و با گرفتن شماره 125 مراتب را به آتش نشاني خبر دهيد. اگر تلفن در دسترس‌تان نبود، با صداي بلند ولي خونسرد از ساکنان ساختمان کمک بخواهيد اما يادتان باشد که حتما به افرادي که براي کمک مي‌آيند نيز اعلام کنيد که خودشان دست به کار نشوند و حتما با آتش‌نشاني تماس بگيرند. زماني که افراد با يکي از حوادث نام‌برده در آسانسور مواجه مي‌شوند ممکن است دچار رعب و وحشت استفاده از آسانسور شوند. اين حالت در ميان افراد ميانسال و کهنسال بيشتر اتفاق مي‌افتد و بي‌ترديد اگر اين شخص در يکي از ساختمان‌هاي بلند زندگي کند، به دليل اينکه قادر به بالا و پايين رفتن از پله‌ها نيست، در آپارتمان خود محبوس و کم‌کم با مشکلات بيشتري مواجه خواهد شد.

5 توصيه ايمني به آسانسورسواران

با ترس از آسانسور چه کار کنيم؟
 

ترس از استفاده از آسانسور پس از وقوع حادثه نوعي فوبيا محسوب مي‌شود.
يکي از راه‌هاي درمان فوبياها مواجه کردن شخص با چيزي است که از آن مي‌هراسد در اين باره به افراد توصيه مي‌شود به صورت مرحله‌مرحله از اين وسيله استفاده کنند. براي مثال، خانم ميانسالي که به دليل حبس شدن در آسانسور از استفاده دوباره از اين وسيله مي‌ترسد بايد مراحل نگاه کردن به آسانسور، لمس دکمه‌هاي فرمان، وارد شدن در کابين، طي کردن يک طبقه با همراه در آسانسور، بالا و پايين شدن در طبقات با همراه، استفاده از آسانسور به تنهايي، استفاده از آسانسور در ساعات ابتدايي روز و مرحله سوار شدن آسانسور در شب و به تنهايي را در مدت زمان بسيار طولاني انجام دهد تا بتواند دوباره به شرايط رواني مناسب برسد.
بايد شخصي که در آسانسور محبوس شده است، آرامش خود را حفظ کند. استفاده کردن از جملات تلقيني مانند اينکه اتفاقي نمي‌افتد و به زودي اين مساله حل مي‌شود، سعي کند خونسرد باشد. البته در اين ميان، همراه داشتن يک چراغ قوه براي افرادي که از تاريکي‌ها در زمان قطع برق و حبس در آسانسور مي‌ترسند نيز بسيار مناسب است.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.