فريب تبليغاتي

«افتخاري ديگر براي ايرانيان، اولين دستگاه کوچک‌کننده، فرم‌دهنده و زيباکننده بيني در جهان، بدون نياز به عمل جراحي» شايد اگر شما هم اين آگهي‌ را در يکي از روزنامه‌ها و مجلات بخوانيد وسوسه شويد که يکي از اين دستگاه‌هاي نه چندان ارزان‌قيمت را بخريد و خودتان را از شر جراحي پلاستيک و زيبايي بيني‌تان خلاص کنيد ولي موضوع به اين
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فريب تبليغاتي

فريب تبليغاتي
فريب تبليغاتي


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا - هشدار دکتر ابراهيم رزم‌پا، فوق‌تخصص جراحي سر و گردن




 

دستگاه کوچک‌کننده بيني يک فريب تبليغاتي است
 

«افتخاري ديگر براي ايرانيان، اولين دستگاه کوچک‌کننده، فرم‌دهنده و زيباکننده بيني در جهان، بدون نياز به عمل جراحي» شايد اگر شما هم اين آگهي‌ را در يکي از روزنامه‌ها و مجلات بخوانيد وسوسه شويد که يکي از اين دستگاه‌هاي نه چندان ارزان‌قيمت را بخريد و خودتان را از شر جراحي پلاستيک و زيبايي بيني‌تان خلاص کنيد ولي موضوع به اين سادگي‌ها هم نيست. هر از چند گاهي يک محصول بازاري مانند اين سر از بازار درمي‌آورد و با جملات وسوسه‌انگيز، مقدار زيادي فروش مي‌کند ولي کسي واقعا نمي‌داند که آيا اين دستگاه در بلندمدت، واقعا موثر است يا نه؟
با دکتر ابراهيم رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بيني و فوق‌تخصص جراحي سر و گردن، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره اين دستگاه کوچک‌کننده بيني به گفتگو نشسته‌ايم.

آقاي دکتر! دستگاه کوچک‌کننده بيني، اين‌طور که در آگهي‌هاي آن تبليغ مي‌شود، موثر است؟ شما آن را به بيمارانتان پيشنهاد مي‌کنيد؟
 

خير. به هيچ‌وجه. اين فقط يک حقه و فريب تبليغاتي است و هيچ پايه و اساس علمي ندارد. وقتي رشد صورت و بيني يک فرد به پايان مي‌رسد و فرد به دوران بزرگسالي وارد مي‌شود با چنين روش‌هايي نمي‌توان اندازه بيني را کوچک کرد. ساخت دستگاهي به نام دستگاه کوچک‌کننده بيني، با شعارهاي تبليغاتي ويژه آن، به‌هيچ‌وجه معقول و منطقي به نظر نمي رسد.

در سنين کودکي چه‌طور؟
 

در کودکان در حال رشد ممکن است بيني را تحت پرس و فشار قرار داد که در حين رشد، جهتش تغيير کند ولي در بزرگسالان که رشد سر و صورت آنها به پايان رسيده است به‌هيچ‌وجه نمي‌توان با چنين روش‌هايي اندازه بيني و جهت آن را تغيير داد.

در مورد پمادهاي کوچک‌کننده بيني نيز نظر شما همين است؟
 

در بعضي آگهي‌هاي تبليغاتي مي‌بينيم که پمادها و کرم‌هاي ويژه‌اي براي کاهش اندازه بيني تبليغ مي‌شود ولي در واقع چنين پمادهايي هم اثري روي اندازه بيني ندارند و فقط برخي از مصرف‌کنندگان و افرادي را که در جستجوي زيبايي حاضرند هر راه ميان‌بري را امتحان کنند، براي خريد اين دستگاه‌ها تشويق مي‌کنند. بعضي اوقات ممکن است جراحان پلاستيک و زيبايي و يا گوش و حلق‌ و بيني، داروهاي کورتوني را براي کاهش تورم و التهاب بيني پس از جراحي آن، به بيني تزريق ‌کنند ولي در واقع اين در محدوده کار پزشکان و متخصصان است در صورتي که راهي براي استفاده عموم مردم براي کوچک کردن بيني نيست و مردم نبايد گول چنين فريب‌هايي را بخورند که فقط با يک دستگاه ساده و با اعمال فشار و حرارت و يا ماساژ، ‌بيني را کوچک کرد.

فريب تبليغاتي

در بعضي تبليغات ادعا شده است که اين دستگاه کوچک‌کننده بيني، چربي و گوشت اضافي بيني را آب مي‌کند، منظور از گوشت هم احتمالا عضلات بيني است، درست است؟
 

خير. اين دستگاه‌ها شايد با ايجاد لرزش‌ها و ماساژهاي مخصوصي، موجب کاهش چربي بيني شوند ولي همه اينها موقتي و زودگذرند. در مورد آب کردن گوشت اضافي بيني، چنين ادعايي کاملا نادرست است. تمام اين ادعاها هر چند هم موقتي و زودگذر، پايه و اساس علمي ندارند و بيشتر فريب تبليغاتي است تا واقعيت.

پس به نظر شما چنين دستگاه‌ها و کرم‌هايي نمي‌توانند بيني را کوچک‌تر کنند؟
 

خير. تنها موردي که براي کاهش حجم بيني وجود دارد همان موردي است که عرض کردم. اگر کسي مدتي پس از جراحي بيني هنوز بيني‌اش تورم دارد مي‌تواند زير نظر پزشک داروهاي کورتوني را مصرف کند تا بيني‌اش اندکي جمع شود ولي اينکه ابتدا به ساکن، بيني بزرگي داشته باشد و بخواهد با اين دستگاه کوچک‌کننده بيني، بيني‌اش را اصلاح کند، آرزويي محال و روشي نادرست است.

اين که در تبليغات اين دستگاه ادعا مي‌شود «پره‌هاي بيني را که پس از جراحي بيني گشاد شده است، تنگ کند»، درست است؟
 

خير. به هيچ وجه. پس از جراحي بيني ممکن است در اثر التهاب و يا تشکيل بافت ترميمي اندکي گشادي و تورم پره‌هاي بيني را مشاهده کنيم که فقط با تزريق کورتون در محل مي‌توان اين التهاب و تورم را کاهش داد. اگر افرادي دچار چنين مشکلي پس از جراحي بيني خود شده‌اند، به جاي استفاده از چنين دستگاه‌هايي بهتر است به پزشک معالج خودشان مراجعه کنند تا با روش علمي و درست اين مشکل برطرف شود.

آقاي دکتر! براي برطرف‌کردن نواقص بيني مثل انحراف تيغه‌بيني و حل مشکلات تنفس فکر مي‌کنيد اين دستگاه موثر است؟
 

خير. مشکلات تنفسي در اثر انحراف تيغه بيني با جراحي اين تيغه به‌وسيله متخصصان گوش و حلق و بيني ميسر است و با دستگاه‌هاي ماساژ دهنده به اين شکل قابل برطرف شدن نيست.

ادعاهاي عجيب و غريب
 

وقتي تبليغ يکي از اين دستگاه‌هاي کوچک‌کننده بيني را ديديم، وسوسه شديم که به نمايندگي فروش آن زنگ بزنيم و ببينيم اين دستگاه چه ويژگي‌هايي دارد.
آنچه مي‌خوانيد ادعاهاي عجيب و غريب فروشندگان اين دستگاه 188 هزار توماني است. خانم منشي مثل يک نوار ضبط شده، اين جملات را براي هر مشتري مشتاق تکرار مي‌کند: «دستگاه کوچک‌کننده بيني با پدهاي مخصوصي که دارد با لرزش و حرارتي که ايجاد مي‌کند، چربي و گوشت اضافي بيني را آب مي‌کند، به بيني شکل مي‌دهد و بيني را کوچک و خوش‌فرم مي‌کند. دوره درمان اين دستگاه دو ماه است و در اين دو ماه شما اين دستگاه را روزي يک ساعت روي بيني‌تان قرار مي‌دهيد.
هيچ عوارضي ندارد و هم‌زمان سه نفر مي‌توانند از يک دستگاه استفاده کنند.» وقتي از خانم منشي درباره اينکه چه کساني با چه مشکلاتي در بيني‌شان مي‌توانند از اين دستگاه استفاده کنند، سوال کرديم، پاسخ‌هاي عجيب و غريب‌تري شنيديم: «تمام کساني که بيني گوشتي دارند، انحراف بيني دارند و مشکل تنفسي دارند، کانديداهاي خوبي براي استفاده از اين دستگاه هستند. همچنين خانم‌هايي که پس از جراحي بيني، پره‌هاي بيني‌شان گشاد شده است، مي‌توانند با اين دستگاه پره‌هاي بيني‌شان را جمع کنند.» انحراف بيني نقصي است که در اثر انحراف تيغه مياني بيني به يک سمت به وجود مي‌آيد و موجب مشکلات تنفسي مي‌شود. اصلاح اين انحراف هم فقط با عمل جراحي تيغه بيني ميسر است و جالب است بدانيد فروشندگان اين دستگاه ادعا مي‌کنند اين دستگاه 80 درصد انحراف بيني را از بين مي‌برد. وقتي مي‌پرسيم چه‌طور؟ مي‌شنويم: «با تنظيم پدهاي آن به صورت محکم روي بيني، بيني تا 80 درصد به سمتي که مي‌خواهيد منحرف مي‌شود.»
فروشندگان اين دستگاه ادعا مي‌کنند که اين دستگاه در اختراعات جهاني به‌عنوان اولين دستگاه کوچک‌کننده بيني به ثبت رسيده است و مجوز بهداشتي نيز دارد. اما اگر شما بخواهيد اين دستگاه را تهيه کنيد، نمي‌توانيد به محل شرکت مراجعه کنيد. اين دستگاه فقط از طريق پيک براي شما ارسال ‌شده و هزينه آن دريافت مي‌شود!
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.