چگونه هدف‌گذاري کنيم؟

مهم‌ترين عامل در کسب هر موفقيتي، مشخص کردن دقيق اهداف است و در واقع اين هدف‌ها هستند که مقصد و مسير زندگي فردي و اجتماعي هر فردي را مشخص مي‌کنند.
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه هدف‌گذاري کنيم؟

چگونه هدف‌گذاري کنيم؟
چگونه هدف‌گذاري کنيم؟


 

نويسنده:دکتر محمود معظمي




 
اگر هدف‌تان را انتخاب نکنيد، به بن‌بست مي‌رسيد
مهم‌ترين عامل در کسب هر موفقيتي، مشخص کردن دقيق اهداف است و در واقع اين هدف‌ها هستند که مقصد و مسير زندگي فردي و اجتماعي هر فردي را مشخص مي‌کنند.
از طرف ديگر، هدف‌گذاري دقيقا مانند ترسيم جاده‌اي براي آينده است که هر چه با تدبير و برنامه‌ريزي بيشتر انجام شود زودتر فرد را به مقصد مي‌رساند. هدف وضعيتي است که مي‌خواهيم در آينده داشته باشيم و اگر خود نتوانيم وضعيت‌مان را در آينده تعيين کنيم،‌ ناچار محيط پيرامون‌مان، وضعيت را به ما تحميل مي‌کند و آنچه که محيط به ما تحميل مي‌کند چه بسا با علايق و سلايق ما سازگاري نداشته باشد. پس چه بهتر که خود، هدف مطلوب‌مان را معلوم و به سمتش حرکت کنيم.
براي رسيدن به موفقيت سه سوال عمده را بايد مدنظر قرار دهيم:
در حال حاضر، کجا هستيم؟
مي‌خواهيم به چه هدفي برسيم؟
براي رسيدن به هدف چه بايد بکنيم؟
اما بايد دقت داشت که هر هدفي ما را به موفقيت نمي‌رساند و يک هدف‌گذاري مناسب بايد واضح و مشخص، واقع‌بينانه، مكتوب و مدون، كمي‌ و قابل اندازه‌گيري، مقيد به زمان، قابليت اجرا و دست يافتني، انعطاف‌پذير و مورد تاييد باشد.
انتخاب هدف، يکي از ضرورت‌هاي زندگي است که اگر آگاهانه انجام نشود، نا‌آگاهانه صورت خواهد گرفت و شکست را در پي خواهد داشت. يکي از ضرورت‌هاي انتخاب هدف اين است که بايد تمرکز ذهني را به همراه داشته باشد و داشتن ذهني متمرکز، يکي از مهم‌ترين شرط‌هاي لازم براي رسيدن به موفقيت است. يک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقيت دارد و پر از انرژي است بنابراين مي‌تواند در مسايل کنکاش کند و اعماق آنها را ببيند. نقطه روبه‌روي ذهن متمرکز، يک ذهن آشفته است. با يک ذهن آشفته نمي‌توانيم کاري از پيش ببريم و تمام انرژي‌مان صرف کارهاي بيهوده مي‌شود البته نبايد براي رسيدن به موفقيت هدف را با آرزو يکسان دانست. آرزو يعني رسيدن به چيزي که آن را نداريم ولي هدف يعني آشکار کردن آنچه که داريم ولي هنوز ناپيدا است. آرزوهاي خوب صرفا نمي‌توانند فرد را به موفقيت برسانند اما هدف‌هاي خوب و مناسب، اين قدرت را دارند.
هدف‌گذاري را با تعيين ساده شده هدف شروع کنيد تا به موفقيت برسيد وتصميم بگيريد که در هريک از زمينه‌هاي زندگي‌تان واقعا چه مي‌خواهيد. دقيق باشيد و هدف‌تان را آن‌قدر روشن بيان کنيد که يک بچه هم بتواند آن را بفهمد و براي بچه ديگري شرح دهد؛ مثلا به جاي گفتن «من مي‌خواهم پول خيلي زيادي به دست آورم» بايد مقدار«خيلي زياد» را واضح بيان کنيد که معني آن مشخص باشد زيرا در به دست آوردن هدفي که نامشخص و مبهم است، نمي‌توانيد با انگيزه و مصمم شويد.
اهداف‌تان را روي يک کاغذ بنويسيد زيرا هدفي را که نمي‌توان نوشت صرفا يک آرزو است.
موعد مقرري را در نظر بگيريد. بايد براي‌تان کاملا مشخص باشد که چه زماني مي‌خواهيد اين هدف را به دست آوريد. ضمير ناخودآگاه شما موعد مقرر را دوست دارد و اين مهلت، قدرت‌هاي ذهني‌تان را فعال مي‌کند و آنها را به پيش مي‌برد.
تمام موانعي را که بايد در راه رسيدن به هدف از پيش روي‌تان برداريد، مشخص کنيد. چه چيز بدي ممکن است روي دهد؟ چه چيزي بين شما و هدف‌تان براي رسيدن به موفقيت قرار دارد؟ چرا هم‌اکنون هدف‌تان را در اختيار نداريد؟ چه چيزي شما را به عقب مي‌کشد؟ اهداف را روي کاغذ بياوريد و مشکلات و سختي‌هاي گوناگوني را که ممکن است تجربه کنيد، بنويسيد. به اين ترتيب در حل مشکلات و از بين بردن آنها آماده‌تر خواهيد شد.
افرادي را در نظر بگيريد که براي دستيابي به هدف‌تان به کمک و همکاري آنها احتياج داريد زيرا کسب اهداف بزرگ، مستلزم همکاري افراد بسياري است. هرچه بيشتر و بهتر بدانيد که افراد مورد نظرتان واقعا چه کساني هستند، قدم‌هايي را که لازم است براي کسب همکاري و حمايت‌شان برداريد، مناسب‌تر خواهند بود و اطمينان داشته باشيد که انسان‌هاي موفق، مشاوران موفق داشته‌اند.

چگونه هدف‌گذاري کنيم؟

رابطه ميان هدف و برنامه‌ريزي
براي رسيدن به موفقيت، ميان هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. برنامه بدون هدف اثربخشي ندارد و هدف بدون برنامه، خيال و رويايي بيش نيست. هدف‌گذاري رکن مهم برنامه‌ريزي است و برنامه‌ريزي فرآيندي است كه چگونگي حركت از وضع موجود به وضع مطلوب (هدف) را مشخص مي‌نمايد. البته فراموش نکنيد که برنامه‌ريزي، خود هدف نيست؛ بلكه وسيله و ابزاري براي تحقق اهداف است و براي موفقيت و بهبود فردي و سازماني، هدف‌گذاري خوب، شرط لازم براي موفقيت و برنامه‌ريزي مناسب شرط كافي براي موفقيت است.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما