10 محصول ضد سيگار

در کنار تجارت سودآور سيگار، عده‌اي به تجارت ضددخانيات مشغول شده‌اند و اين گوشه از صنعت و تجارت نيز به نوبه خود در حال گستردگي و بالطبع سودآوري است. در حالي که بسياري از اين محصولات بي‌اثر و يا کم‌اثرند، تعدادي از آنها مي‌توانند تا حدي موثر بوده و قابل استفاده باشد. بنابراين بهتر است که مردم با آگاهي بيشتر و اطلاعات دقيق از هر محصول به سراغ آنها رفته و ناآگاهانه و بدون دليل دچار ضرر و زيان نشده
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 محصول ضد سيگار

10 محصول ضد سيگار
10 محصول ضد سيگار


 

نويسنده:آرش نيک‌خلق




 
در کنار تجارت سودآور سيگار، عده‌اي به تجارت ضددخانيات مشغول شده‌اند و اين گوشه از صنعت و تجارت نيز به نوبه خود در حال گستردگي و بالطبع سودآوري است. در حالي که بسياري از اين محصولات بي‌اثر و يا کم‌اثرند، تعدادي از آنها مي‌توانند تا حدي موثر بوده و قابل استفاده باشد. بنابراين بهتر است که مردم با آگاهي بيشتر و اطلاعات دقيق از هر محصول به سراغ آنها رفته و ناآگاهانه و بدون دليل دچار ضرر و زيان نشده و بودجه و وقت خود را بجا و به موقع براي رهايي از اين معضل صرف کنند. در اين مقاله قصد داريم شما را با برخي از اين محصولات آشنا کنيم.

خميردندان‌ها، آدامس‌ها و پودرهاي سفيد کننده دندان مخصوص افراد سيگاري:
 

اين محصولات که به‌طور عمده با نام تجاري اسموکر در بازار بفروش مي‌رسند حاوي مواد ساينده خورنده و سفيدکننده است که مصرف طولاني مدت آنها مي‌تواند باعث آسيب‌هاي جبران‌ناپذير به ميناي دندان فرد شده و ضمن بيشتر کردن امکان خرابي دندان‌ها سبب حساسيت دندان‌ها به عوامل محيطي مانند سرما و گرما گردد. اين سفيدکننده‌ها و جرم گيرهاي دنداني در کنار اينکه فرد سيگاري را از دندان‌هاي زرد و سياه و کثيف راحت مي‌کند و او را ديگر مورد نگاه‌هاي شماتت آميز و با اکراه ديگران قرار نمي‌دهد! باعث مي‌گردد تا فرد تقويت‌کننده‌هاي منفي انگيزه خود را در ترک از دست داده و با خيال راحت‌تر به مصرف دخانيات ادامه دهد و در کمال ناباوري مرگ و بيماري را زودتر تجربه کند آنهم با دندان‌هاي سفيد و تميز!
بنابراين کاربري سفيدکننده‌هاي دنداني نه تنها روند مصرف و عوارض دخانيات را در جامعه کم نکرده و نيز به دندان‌ها آسيب جدي مي‌رساند بلکه يک عامل هشدار دهنده و بازدارنده را در فرد سيگاري از بين برده و او را ترغيب به ادامه روند سيگار کشي بدون نگراني از زشتي چهره و دندان‌ها مي‌کند.

سيگارهاي الکترونيکي:
 

ابداعي که از سال‌هاي گذشته در کشورهاي گوناگون جهان مورد تبليغ و استفاده قرار گرفته و اکنون جنبه فراگيرتري داشته و در همه جا قابل تهيه و استفاده است. اين وسيله در اشکال و بسته‌بندي‌هاي مختلف ولي با يک مکانيسم اثر در دسترس عموم مردم در اقصي نقاط دنيا قرار گرفته و اساس آن بر قسمتي به نام" واپورايزر" استوار است که مانند دستگاه‌هاي بخور سرد آب را به ريز ذرات مانند مه تبديل مي‌کند و با استفاده از آن مايع حاوي نيکوتين از داخل محفظه‌هاي مخصوص به‌صورت بخار وارد بدن فرد مي‌شود. در اين مورد آنچه مهم است، اين مطلب است که در مورد اشکال کنوني اين سيگارها و محتويات آن هنوز تحقيقات مدون و اثبات شده به عمل نيامده و دليلي وجود ندارد که استشمام و بلع ابري مشتمل بر نيکوتين و بيش از هجده ماده شيميايي ديگر بر فرد بي‌اثر بوده و سلامت او را به‌طور جدي به خطر نيندازد. در عين حال که عمده‌ترين و سمي‌ترين ماده سيگار که عامل عمده اعتياد به آن نيز است يعني نيکوتين از اين سيگارها حذف نشده و شايد به اين طريق به شکل قوي‌تري وارد و جذب بدن شود. که عوارض ريوي، گوارشي و قلبي ونيز علايمي مانند سرفه، تهوع و استفراغ ناشي از مصرف اين سيگارها در تاييد اين مساله باشد. بنابراين تا انجام تحقيقات بيشتر و تغيير اين انواع به فرم‌هاي کم ضررتر و تاييد اين محصولات توسط سازمان‌هاي معتبر غذا و دارو اين محصولات توصيه به استفاده نمي‌‌شود.

سيگارهاي بدون دود:
 

اين سيگارها به معناي واقعي دود ندارد. چون يک دستگاهي است که شکل سيگار را داشته و متشکل از يک لوله سفيد رنگ شبيه سيگار بوده و داخل آن يک فيلتر " يک المنت و چند باتري کار گذاشته شده است و با هر بار پک زدن توسط فرد هوايي گرم با اسانس نيکوتين وارد بدن مي‌گردد. اين نوع دستگاه‌ها در عين ظاهر کم‌عارضه‌تر خود هنوز مي‌تواند به تشديد عادات و ژست سيگار کشي فرد دامن بزند و اين ترفند نيز به تدريج جذابيت خود را از دست داده و فرد مجدد به سيگارکشي سنتي خود رو مي‌آورد.
در نظر داشته باشيد که بهترين و پايدارترين و در عين حال راحت‌ترين نوع ترک روش بکباره و بدون هيچ حاشيه‌اي از کليه محصولات دخاني و شبيه آن است و بايد هرگونه وابستگي به‌اين مواد يک‌دفعه قطع شود.

دستگاه‌هاي آلارم‌دهنده شناسايي دود:
 

اين دستگاه‌ها که از جنس همان حسگرها‌هاي دود و با حساسيت و اختصاصي بودن بيشتر است در چند کشور از جمله در بعضي ايالات آمريکا مورد استفاده قرار گرفته و قانوني شده است" به‌طوريکه با نصب اين دستگاه‌ها در ادارات و منازل به‌صورت اجباري و غير قابل حذف با حس بو و دود سيگار دستگاه شروع به هشدار داده و فرد سيگاري را رسوا مي‌کند. جالب اينکه قوانيني در اين باره وضع شده و به ازاي به‌کار افتادن دستگاه جريمه نقدي از فرد دريافت مي‌شود.
اين دستگاه‌ها به خصوص در تنها قسمتي از دنيا که قوانين ضددخانيات قابل پيگيري و اجرا نيست يعني در داخل منازل مفيد بوده و مي‌تواند حامي خانواده. کودکان بي‌دفاع از عوارض دخانيات باشد.
نوع ديگر اين دستگاه هشدار دهنده، دود ابداعي فانتزي و سمبوليک است که به‌وسيله اطرافيان فرد سيگار به او هديه مي‌شود. اين دستگاه چيزي نيست جز يک زير سيگاري که شکل ريه انسان را دارد. با روشن کردن سيگار توسط فرد يا ريختن ته سيگار و خاکستر در آن زير سيگاري شروع به سرفه و ابراز تنگي نفس مي‌کند که روشي فانتزي است و بيشتر جنبه سرگرمي دارد. چه بسا اين دستگاه‌ها فرد را براي به‌کار انداختن دستگاه شخصي خود تحريک به روشن کردن سيگارهم بکند.

10 محصول ضد سيگار

سيگارهاي گياهي يا هربال:
 

شرکت‌هاي توليد کننده اين محصولات از اين بازار پر هياهو استفاده کرده و با تبديل گياهان خشک شده و استفاده از انواع اسانس‌ها محصولي را به بازار عرضه کرده‌اند که به جاي توتون، گياهي خشک را در خود جا داده و با استفاده از تصور مردم که گياهان بي‌ضررند و نيز به‌کار بردن عطرها و اسانس‌هاي دلنشين ترکيبي را ايجاد کرده‌اند که براي خود کسب درآمدي کنند. غافل از اينکه مواد شيميايي متصاعد شده از سوختن اين ترکيب به ظاهر بي‌خطر چه بسا عوارضي سخت‌تر و هولناک‌تر از مصرف دخانيات را در فرد مصرف کننده ايجاد مي‌کند که در بسياري موارد جبران آن به سادگي ميسر نيست. در باره عوارض ريوي اثرات سرطان‌زايي و حساسيت‌هاي به وجود آمده توسط اين ترکيبات هنوز تحقيقات مبسوط و مستندي انجام نشده و به اين دليل، اين محصولات توسط سازمان‌هاي بين المللي تاييد غذا و دارو هنوز براي مصرف توصيه نگرديده است.

عطر ضدسيگار:
 

فردي اردني‌تبار اين عطر را که شامل ترکيبي از بوي ليمو و هفت گل مختلف است پيشنهاد کرده و مدعي شده که پس از استشمام اين عطر فرد سيگاري نسبت به بوي سيگار حساسيت پيدا کرده و از آن منزجر مي‌شود و در نتيجه ديگر سيگار نمي‌کشد! اين فرد همچنين ادعا کرده که با استفاده از اين عطر و توليد آن دولت اردن مي‌تواند ميليون‌ها دلار پس‌انداز کرده و کسب درآمد نمايد ولي مشخص نکرده که کسب درآمد، ناشي از کاهش مصرف دخانيات است يا فروش اين محصول. در هر صورت اين عطر را به افرادي که تصور مي‌کنند با بو کردن يک عطر مي‌توان سيگار را ترک کرد توصيه نمي‌کنيم و به آنها استفاده از روش‌هاي منطقي و روي آوردن به واقعيات را پيشنهاد مي‌کنيم.

کارت مغناطيسي بي‌ضرر کننده سيگار:
 

به ادعاي شرکت سازنده اين کارت، به‌وسيله آن و بعد از 10 دقيقه قرارگيري آن در پاکت سيگار شروع به از بين رفتن آثار سمي و مضررات سيگار از جمله تار و نيکوتين آن مي‌گردد و اين کار را مي‌توان با يک کارت براي حدود يک صد و پنجاه هزار سيگار انجام داده و اين کارت تا پنج سال تاثير و گارانتي دارد! به عبارت ديگر فرد سيگاري اگر در سال رقم نجومي و غير قابل تصور سي هزار عدد سيگار را بکشد (بيش از چهار پاکت در روز) مي‌تواند از اين کارت تاپنج سال استفاده بکند!
احتمالا اين شرکت با اين باور که فرد سيگاري داراي فکر و ذهني توانا براي ارزيابي حالات ممکن نيست اين موضوعات غير واقعي را مطرح کرده چرا که تصور مي‌کند که فردي که با دانستن کشندگي و بيماري‌زايي سيگار باز هم آن را مورد استفاده قرار مي‌دهد پس دليلي ندارد که سخنان کذب آنان را نيز باور نکرده و آنها را از يک شبه پولدار شدن محروم کند بنابراين با جسارت هر چه تمامتر به عقل و شعور اين افراد اهانت کرده و آنان را بازيچه قرار مي‌دهد، چرا که حتي يک کودک هفت-هشت ساله نيز بر بي‌اثر بودن اين کارت‌ها اذعان داشته و توليد اين محصولات چيزي نيست جز يک تجارت بي‌شرمانه.

فيلترهاي سيگار:
 

اين فيلترها با کارايي جذب سموم و دود سيگار در انواع مختلف در دنيا توليد و عرضه مي‌شود که جديدترين نوع آنها بيوفيلترها هستند. بيشترين تاثير اين فيلترها در جذب تار و نيکوتين و ريز ذرات و مواد معلق است و تاثير چنداني روي گازهاي مضر و اکثريت چهار هزار نوع ماده مضر در سيگار را نداشته و در عين حال فرد سيگاري به علت اطمينان از جاذب سموم بودن فيلترهاي جادويي! بي‌محاباتر اقدام به سيگارکشي کرده و به سيگار خود پک‌هاي عميق‌تري ميزند و نيز با توجه به اينکه اين فيلترها " سيگار را از شکل معمول خود خارج مي‌کند و سبب مي‌شود فرد امکان گوشه لب گذاشتن سيگار و اقناء ژست سيگار کشي خود را به‌طور کامل انجام ندهد بنابراين مبادرت به استفاده تعداد بيشتري سيگار نموده و يا بعد از مدتي فيلتر را کنار گذاشته و به سيگار کشي معمول خود آن هم با تعداد بيشتري اقدام مي‌نمايد. در عين حال در نظر داشته باشيد استفاده از فيلتر نه تنها ضرر سيگار کشي فرد را براي اطرافيان کم نمي‌کند بلکه بر عکس آن را تشديد کرده و سببب افزايش عوارض در آنها مي‌‌شود.

لباس‌ها و وسايل با آرم سيگار کشيدن ممنوع:
 

اغلب اين وسايل توسط شرکت‌ها يا موسسات مرتبط با فعاليت‌هاي ضددخانيات و گروه‌هاي غيردولتي توليد و پخش مي‌شود. شايد کمترين اثر اين اقلام عدم استعمال دخانيات توسط استفاده کننده آن باشد ولي اثر بخشي آن هنوز در هيچ کار تحقيقاتي مورد ارزيابي قرار نگرفته است. اين اقلام شامل مواردي مانند تي‌شرت زير سيگاري" دگمه سردست و تراکت‌هاي قابل نصب و نوعي ژاکت با ريه‌هاي مصنوعي... است.

داروهاي گياهي:
 

اين روش نيز توسط بعضي افراد براي ترک به شما پيشنهاد مي‌‌شود وحتي انواع بسته بندي خارجي اين شبه داروها به وفور عرضه شده است. ولي به نظر نمي‌رسد که چندان موثر و بدون عارضه باشد و بيشتر اين مواد مورد تاييد هيچ سازمان بين المللي معتبر قرار نگرفته و هيچ‌گونه کار تحقيقاتي مدوني در روي آنها انجام نشده که نشان‌دهنده تاييد آنها به‌عنوان يک ابزار کاربردي باشد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.