آقايان، آستين‌ها را بالا بزنند‍!

براي دريل کردن، براي عوض کردن لامپ‌ سوخته منزل‌تان‌ و براي کارهاي ساده‌اي از اين قبيل، لازم نيست تعميرکار به خانه‌تان بياوريد؛کافي است يک جعبه ابزار در خانه‌ داشته باشيد و نحوه استفاده از ابزار را هم بلد باشيد. آچار به دست بودن، مهارتي است که براي همه، مخصوصا براي آقايان، يک امتياز به حساب مي‏آيد. خيلي از تعميرات خانگي را مي‌‌شود با کمي‌مهارت و آگاهي انجام داد. اگر شما هم با اين حرف موافق‌ايد، با این مقاله همراه شويد.
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آقايان، آستين‌ها را بالا بزنند‍!

آقايان، آستين‌ها را بالا بزنند‍!
آقايان، آستين‌ها را بالا بزنند‍!


 

نويسنده:محمدرضا عليزاده




 

23نکته درباره تعميرات خانگي
 

براي دريل کردن، براي عوض کردن لامپ‌ سوخته منزل‌تان‌ و براي کارهاي ساده‌اي از اين قبيل، لازم نيست تعميرکار به خانه‌تان بياوريد؛کافي است يک جعبه ابزار در خانه‌ داشته باشيد و نحوه استفاده از ابزار را هم بلد باشيد.
آچار به دست بودن، مهارتي است که براي همه، مخصوصا براي آقايان، يک امتياز به حساب مي‏آيد. خيلي از تعميرات خانگي را مي‌‌شود با کمي‌مهارت و آگاهي انجام داد. اگر شما هم با اين حرف موافق‌ايد، با این مقاله همراه شويد.

دريل و 8 نکته
 

دريل ابزاري است که در بسياري از تعميرات خانگي مورد استفاده قرار مي‏گيرد و در استفاده از آن بايد نکات ايمني را رعايت کرد؛ مثلا هنگام کار با دريل نبايد لباس‏هايي با آستين بلند و گشاد پوشيد؛ چون گير کردن قسمت‏هاي شل و آويزان لباس در قسمت چرخان دريل مي‌تواند حادثه جدي ايجاد کند.
حتما بررسي کنيد که در محل مته سيم برق عبور نکرده باشد.
مساله بعدي شكستن نوك مته است كه گاهي بر اثر مهارت نداشتن و استفاده ناصحيح رخ مي‌دهد. بهتر است پيش از استفاده از هر‌گونه ابزار برقي، از مجهز بودن آن به سيم اتصال به زمين (تخليه الكتريكي) اطمينان حاصل کنيد. وجود نداشتن چنين اتصالي مي‌تواند سبب شوك الكتريكي شود.
هنگام استفاده از دريل از عينك ايمني استفاده کنيد.
قبل از دريل‌كاري، از محكم بسته شدن قطعه كار به گيره يا هر وسيله ديگر اطمينان حاصل کنيد.
مته‌اي را اننتخااب کنيد که با کارتان مناسب باشد.
با استفاده از يك ابزار نوك‏تيز مانند درفش محلي كه بايد سوراخ شود را مشخص کنيد. اين كار از سر خوردن يا لغزيدن مته در هنگام دريل كاري جلوگيري خواهد کرد.
سيم دريل را به برق وصل کنيد. مته را روي خراش ايجادشده قرار داده و دستگاه را روشن کنيد. در ابتدا با فشار ثابت و يكنواخت کار کنيد تا مته عمل برش را به خوبي انجام دهد. به تناوب براي تميز كردن براده‌ها و خنك شدن مته را خارج کنيد. زماني كه مته به طرف ديگر سطح كار نزديك شد، فشار روي دريل را كم كنيد و بعد از تكميل کار، براي جلوگيري از خم شدن يا شكستن مته، دريل در حال چرخش را خارج كرده و سوييچ راه‌انداز را قطع كنيد.

چکش و 3 نکته
 

هر چکش براي کار خاصي طراحي و ساخته مي‌شود و انواع مختلفي دارد اما همه آنها به طور کلي داراي يک دسته و يک وزنه در سر آن دسته هستند و اغلب وزن چکش در همان وزنه سر دسته قرار دارد.
هنگام خريد چکش به اين نکته توجه داشته باشيد که جنس مرغوبي تهيه کنيد. چكش‌هايي كه از فولاد با جنس نامرغوب ساخته شده‌اند ممكن است پريدگي پيدا کنند و در حين وارد كردن ضربه به اجسام خرد شوند.
در حين کار با چکش هم مراقب دست و انگشتان خود باشيد و در حين فرود آوردن ضربه با دقت به محل ضربه نگاه کنيد.

پيچ‌گوشتي‌ و 5 نکته
 

پيچ‌گوشتي‌ها بين ابزار‌هاي دستي بيشترين استفاده را دارند. متاسفانه در عين حال که پيچ‌گوشتي‌ها بيشترين استفاده را دارند، بيشترين استفاده ناصحيح هم از آنها صورت مي‌گيرد. اغلب پيچ‌گوشتي‌ها به وسيله افراد نيمه‌ماهر و يا فاقد مهارت كه آن را در وضعيت نا مناسب و غيرايمن نگه مي‌دارند، به كار مي‌رود و به علت نداشتن تجربه و بي‌توجهي اين افراد، غالبا نوع و اندازه پيچ‌گوشتي‌اي كه به كار مي‌برند براي كار مورد نظر مناسب نيست.
يكي از مشکلات ديگر گرفتن قطعه كار در كف دست در هنگام محكم كردن پيچ به وسيله پيچ‌گوشتي است. در اين حالت، كافي است كه با ليز خوردن دست، پيچ‌گوشتي در كف دست يا مچ فرو رفته و آسيب و صدمه ايجاد کند. قطعه كار بايد در گيره يا وسيله ديگر محكم نگه داشته شود.
پيچ‌گوشتي‌ها نبايد جز در آن كاري كه طراحي شده‌اند به كار گرفته شوند. براي كارهاي الكتريكي، بايد پيچ‌گوشتي‌هايي با دسته عايق برق استفاده شود ولي اين نبايد به عنوان حفاظت مطلق در برابر شوك الكتريكي تلقي شود. پيچ‌ها نبايد بيش از حد پيچانده شوند زيرا در آن صورت لغزش آچار اتفاق مي‌افتد.
وقتي سر پيچ‌ها دندانه‌اي و يا صليبي است، پيچ‌گوشتي بايد مناسب با آن و اندازه شكاف باشد.
هميشه جنس مرغوب تهيه کنيد زيرا آچارها و پيچ و مهره‌هاي ساخته شده از مواد نامرغوب تحت فشارعادي بازو، خراب مي‌شوند و ممكن است باعث آسيب دست شده و قطعه كار را هم به دليل سر خوردن خراب كنند.

آقايان، آستين‌ها را بالا بزنند‍!

کاتر و 3 نکته
 

کاتر وسيله‌اي بسيار برنده است که براي برش دادن موکت يا کاغذهاي ضخيم به کار گرفته مي‌شود.
اين وسيله بايد از دسترس کودکان دور بوده و همچنين بايد حين استفاده از آن بسيار مراقب دست و انگشتان بود.
موقع قطع سر کاتر هم به اين موضوع توجه کنيد که قطعه به آرامي‌ شکسته شده و به طرف چشم شما نپرد. براي قطع سر تيغ کاتر وسايل خاصي وجود دارد و بايد حتما از آن استفاده کرد. هرگز نبايد اين کار را با فشار دادن نوک تيغ روي زمين يا با دست انجام داد.

آچار، پيچ‌گردان‌ و فازمتر و 4 نکته
 

استفاده از آچارها و پيچ‌گردان‌هايي كه متناسب با كار نباشند و يا فك‌هاي آنها خراب باشد ممكن است باعث ايجاد حادثه شوند. بايد اندازه صحيح آنها را انتخاب و از آنها خوب نگهداري كرد.
اگر يك آچار يا پيچ‌گردان بسيار بزرگ باشد، هنگام كار ممكن است ليز بخورد و حوادثي به وجود آورد كه به جراحات جدي منجر شود.
نبايد براي درازتر كردن دسته آچار، لوله به آن وصل کرد زيرا هنگام اين کار ممكن است نيروي محركه بيشتري به كار رود و باعث ايجاد ترك در فك‌هاي ابزار شود.
فازمتر براي بررسي جريان برق در سيم، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با قرار دادن آن بر سر سيم يا دوشاخه و سپس تماس دست با انتهاي آن، در صورت روشن شدن چراغ فازمتر جريان برق وجود دارد. استفاده از اين وسيله هنگام انجام کارهاي برقي ضروري است.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.