چاره خارش بارداري

بارداري دوره‌اي از تغييرات هورموني و متابوليک عميق است که بدن، آن را براي مدت نسبتا کوتاهي تحمل مي‌کند و در طي آن، تغييرات متعددي در پوست، ناخن و موها بروز مي‌کند.
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاره خارش بارداري

چاره خارش بارداري
چاره خارش بارداري


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو




 
بارداري دوره‌اي از تغييرات هورموني و متابوليک عميق است که بدن، آن را براي مدت نسبتا کوتاهي تحمل مي‌کند و در طي آن، تغييرات متعددي در پوست، ناخن و موها بروز مي‌کند.
تغييرات پوستي در طول بارداري، به علت شرايط خاص روحي و رواني زنان باردار، فوق‌العاده شايع هستند. اين تغييرات مي‌توانند سبب بروز نگراني‌هايي شوند که ممکن است مربوط به زيبايي ظاهري، امکان عود در بارداري‌هاي بعدي، اثرات بالقوه روي جنين و يا مجموعه‌اي از آنها باشد. بثوراتي که در دوران بارداري مشاهده مي‌شوند همگي از اهميت يکساني برخوردار نيست. برخي از آنها تغييرات پوستي شايعي هستند که تقريبا در تمام زنان باردار ديده مي‌شوند. البته تعدادي از بيماري‌هاي پوستي نيز وجود دارند که اختصاصا با بارداري همراه هستند. همچنين بارداري مي‌تواند سبب تشديد يا تخفيف بسياري از بيماري‌هاي پوستي شود که اختصاص به اين دوران ندارد. وجود خارش در دوران بارداري در بعضي از نواحي بدن به خصوص دور شکم و سينه‌ها که در حال بزرگ شدن هستند نادر نيست زيرا پوست براي هماهنگي با رشد اين نواحي کشيده مي‌شود. هورمون‌هاي دوران بارداري نيز تا حدي در اين امر موثرند. در حدود دوسوم از خانم‌هاي باردار در طول دوران بارداري دچار قرمزي و گاهي خارش کف دست‌ها و پاها مي‌شوند. کارشناسان بر اين باورند که علت اين اختلالات که بلافاصله پس از زايمان از بين مي‌رود افزايش سطح استروژن خون است. اما چگونه مي‌توان خارش را تسکين داد؟ با رعايت اين توصيه‌ها:
از دوش گرفتن و حمام داغ بپرهيزيد زيرا مي‌تواند پوست را خشک‌تر کرده و خارش را تشديد کند. از صابون‌هاي ملايم استفاده کنيد و دقت کنيد که پوست را به خوبي آب‌کشي و سپس به آرامي خشک کنيد. پس از استحمام، از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنيد و ترجيحا انواعي را که معطر نيستند انتخاب کنيد زيرا بعضي از انواع عطريات مي‌توانند پوست را تحريک کنند. لباس‌هاي نخي و گشاد بپوشيد و هنگام گرماي روز از خانه خارج نشويد زيرا حرارت خارش را تشديد مي‌کند. ولي آيا مي‌توان خارش شديد را نشانه‌اي از يک اختلال شديد در دوران بارداري تلقي کرد؟ واقعيت اين است که خارش شديد در سه ماهه دوم و يا از آن شايع‌تر در سه ماهه سوم مي‌تواند نشانه‌اي از کلستاز داخل کبدي در دوران بارداري محسوب شود؛ يعني يک اختلال کبدي که دو درصد خانم‌هاي باردار به آن مبتلا مي‌شوند و جنين‌شان در معرض خطر قرار مي‌گيرد. اين اختلال هنگامي به وجود مي‌آيد که صفرا به طور عادي در داخل مجاري صفرا به جريان در نمي‌آيد و در نتيجه، املاح صفراوي در پوست تجمع مي‌يابند و اين مساله به خارش کلي بدن مي‌انجامد. در چنين مواردي، انجام آزمايشات کبدي و سونوگرافي توصيه مي‌شود و درمان نيز بستگي به جواب آزمايش و وضعيت جنين دارد. ممکن است لازم باشد که زايمان زودتر از موقع انجام گيرد. بعد از زايمان مشکل از بين مي‌رود و البته ممکن است در بارداري‌هاي بعدي مجددا اين مشکل به وجود آيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط