چرا لثه بعضي‌ها زياد خون‌ريزي مي‌کند؟

گاه و بيگاه با بيماراني مواجه مي‌شويم که از خون‌ريزي لثه شکايت دارند كه اين خون‌ريزي يا خود به خودي است يا با مسواک زدن برايشان ايجاد مي‌شود. در مورد هر بيماري، ما پزشکان معمولا اول بيماري‌اي که از همه شايع‌تر است را بررسي مي‌کنيم. در اين مورد هم اولين چيزي که به ذهنمان مي‌رسد التهاب لثه (ژنژيويت)
يکشنبه، 29 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا لثه بعضي‌ها زياد خون‌ريزي مي‌کند؟

چرا لثه بعضي‌ها زياد خون‌ريزي مي‌کند؟
چرا لثه بعضي‌ها زياد خون‌ريزي مي‌کند؟


 

نويسنده:دکتر آرش منصوريان*




 
گاه و بيگاه با بيماراني مواجه مي‌شويم که از خون‌ريزي لثه شکايت دارند كه اين خون‌ريزي يا خود به خودي است يا با مسواک زدن برايشان ايجاد مي‌شود.
در مورد هر بيماري، ما پزشکان معمولا اول بيماري‌اي که از همه شايع‌تر است را بررسي مي‌کنيم. در اين مورد هم اولين چيزي که به ذهنمان مي‌رسد التهاب لثه (ژنژيويت) است. وقتي لثه شما ملتهب است، نشانه اين است که در بهداشت دهان خود کوتاهي کرده‌ايد و در نتيجه اطراف دندان‌ها باقيمانده‌هاي غذايي جمع شده و تبديل به جرم شده‌اند. اين باقيمانده‌ها در نهايت ايجاد التهاب لثه مي‌کنند؛ لثه قرمزرنگ شده و کمي نرم مي‌شود. گاهي اين قرمزي لثه فقط در نواحي حاشيه لثه و گاهي در کل لثه ديده مي‌شود. در نتيجه هنگام مسواک زدن خون‌ريزي خواهيد داشت يا اگر التهاب شديد باشد حتي به‌طور خودبه‌خود هم از لثه خود خون‌ريزي داريد.

چرا لثه بعضي‌ها زياد خون‌ريزي مي‌کند؟

در خانم‌هاي باردار اين مشکل ممکن است شديدتر باشد و آن هم به علت هورمون‌هاي دوره بارداري است که پاسخ لثه را به عوامل التهاب‌زا شديدتر مي‌کند حتي گاهي بعضي بيماران شکايت مي‌کنند که صبح موقعي که از خواب بيدار مي‌شوند بالش‌شان خوني است. با رعايت بهداشت دهان و استفاده از دهان‌شويه آب و نمک با غلظت پايين (نوک قاشق چاي‌خوري در يک ليوان پر آب) هر 3 روز يک بار اين مشکل حل مي‌شود.
اما گاهي با بيماراني مواجه مي‌شويم که بهداشت دهان خوبي دارند و موقع معاينه دهانشان هم اثري از جرم نمي‌بينيم ولي از خون‌ريزي خودبه‌خودي لثه شکايت دارند. اين بيماران نياز به پيگيري بيشتري دارند.
عواملي كه باعث خون‌ريزي از لثه بعد از التهاب مي‌شود، عبارتنداز:
1) مشکلات انعقادي، 2) مشکلات بافتي لثه و 3) مشکلات خوني (لوسمي)
هر کدام از موارد بالا نياز به بررسي دقيق متخصص بيماري‌هاي دهان دارد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص بيماري‌هاي دهان

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.