احساس خوب تميزي

در اين دوره و زمانه‌اي که بيشترمان براي گذران زندگي ناچاريم تمام‌وقت کار کرده و براي رسيدن به نيازهاي روزمره‌مان به جاي راه رفتن بدويم، به تدريج ديده مي‌شود که آدم‌ها در مورد تميزي و نظافت خودشان و خانه‌شان کمتر توجه‌ نشان مي‌دهند؛ يعني گاهي مي‌توان گفت فرصت کافي براي اين کار ندارند! اما جدا از اثرات سوء آلودگي و
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
احساس خوب تميزي

احساس خوب تميزي
احساس خوب تميزي


 

نويسنده:دکتر محمدعلي تقي‌پور




 
در اين دوره و زمانه‌اي که بيشترمان براي گذران زندگي ناچاريم تمام‌وقت کار کرده و براي رسيدن به نيازهاي روزمره‌مان به جاي راه رفتن بدويم، به تدريج ديده مي‌شود که آدم‌ها در مورد تميزي و نظافت خودشان و خانه‌شان کمتر توجه‌ نشان مي‌دهند؛ يعني گاهي مي‌توان گفت فرصت کافي براي اين کار ندارند! اما جدا از اثرات سوء آلودگي و عدم رعايت نظم و ترتيب بر سلامت فردي، شايد اگر بدانيد رعايت آنها روي روان و روحيه هم تاثير دارد، آن وقت در اين روزگاري که خستگي روحي از بزرگ‌ترين معضلات است، به خاطر تقويت روحيه و خلق و خوي خسته در اين دنياي ماشيني هم که شده به اين موضوعات، بيشتر اهميت بدهيد.
يک خانه تميز و مرتب و يا يک محل کار بدون آشفتگي و به هم ريختگي، روحيه شما را بهتر مي‌کند. وقتي در پايان يک روز کاري خسته‌کننده به منزل مي‌آييد، مطمئنا اصلا دوست نداريد وارد اتاق‌هايي به هم ريخته و ريخت و پاش شويد. وقتي محيط اطراف‌تان به هم ريخته يا کثيف باشد، با هر بار نگاه کردن به اين اوضاع و شرايط، استرس و تنش بر شما وارد مي‌شود. در اغلب موارد، تنها با نگاه کردن به، به هم ريختگي و هرج و مرج، تمام انرژي‌تان براي ادامه کار و فعاليت در درون‌تان خفه مي‌شود و همين موضوع چرخه معيوبي را ايجاد مي‌کند، يعني قدرت و توان روحي را براي تميز و منظم کردن محيط‌تان از دست مي‌دهيد و به وقت ديگري موکول مي‌کنيد و در نتيجه اوضاع همان‌طور نامرتب و کثيف، باقي مي‌ماند. هر چه محيط به هم ريخته‌تر و کثيف‌تر مي‌شود، به خاطر سختي کار، استرس شما بيشتر شده و خلق‌تان آشفته‌تر مي‌شود.

تميزها و اعتمادبه‌نفس بيشتر
 

افرادي که بهداشت فردي و نظافت را رعايت کرده و نظم و ترتيب را در زندگي‌شان امري مهم و حياتي مي‌دانند، در مورد خودشان اعتماد به نفس بيشتري دارند و اطمينان‌خاطر آنها در مورد هويت‌شان افزايش مي‌يابد و معمولا در مورد اينکه ديگران در مورد ظاهر آنها چه نظري دارند، اصلا نگران نيستند چون از ظاهر و شرايط زندگي خود کاملا مطمئن هستند.

ظاهر خوب، احساس خوب
 

قديمي‌ها مي‌گفتند: «ظاهر خوب، احساس خوب مي‌آورد» و امروزه بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين موضوع حقيقت دارد. افراد تميز و مرتب که محيط کار و زندگي‌شان تميز و منظم است، ديدگاهي خوش‌بينانه به زندگي داشته و احساس شادکامي و موفقيت مي‌کنند، در حالي که اين حس در آدم‌هاي کثيف و نامرتب وجود ندارد.

شغل بهتر براي تميزترها
 

افراد مرتب و تميز مشاغل بهتري دارند و در کل شانس پيدا کردن شغلي مناسب و خوب براي‌شان بيشتر است. مسلما فردي که شغل داشته و اين شغل مناسب وضع و روحيات‌اش باشد، از نظر روحيه وضعيت بهتري داشته، ديدگاهي بهتر به زندگي و خودش پيدا کرده و شاداب‌تر و اميدوارتر است.

نظم و ترتيب کمتر،‌دوست کمتر
 

در بيشتر موارد و فرهنگ‌ها، آدم‌ها دوست ندارند با فردي که تميز و مرتب نيست و زندگي آشفته و درهم و برهمي دارد، دوست شده و ارتباط داشته باشند، در نتيجه چنين فردي تنهايي و به تدريج انزوا را تجربه مي‌کند که خود اين مساله روحيات فرد موردنظر را افسرده و کسل مي‌کند.
سيستم حمايتي که شامل دوستان و اقوام و بستگان است، در زندگي بشر حتي از دوران غارنشيني نقش اساسي داشته و انسان‌هاي نخستين هم مي‌دانستند که بايد با هم زندگي کنند. هر چه اين سيستم حمايتي قوي‌تر و غني‌تر باشد، روحيات افراد بهتر شده و احساس امنيت و آرامش بيشتري داشته و نشاط بيشتري در زندگي آنها ديده مي‌شود. از اصول برقراري و حفظ ارتباطات اجتماعي، نظافت و نظم است که اگر نباشد، ارتباطات هم فدا شده و کم‌رنگ مي‌شود و پيامد آن زجر روحي و ناراحتي فکري است.

روابط خانوادگي بهتر
 

صميميت بين زن و شوهر و حتي روابط جنسي هم به نظافت و تميزي بستگي دارد و اگر نظافت و نظم و ترتيب نباشد، با به هم خوردن اين موارد، به تدريج روحيات آدم‌ها دستخوش ناراحتي و آشفتگي مي‌شود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.