نشانگان بچه آبي

بحث تاثير نيترات بر ناهنجاري نوزادان حدود 50 سال است که در دنيا مطرح است و مقاله‌هاي ثابت شده متعددي نشان مي‌دهد اگر ميزان نيترات آب آشاميدني يا مواد غذايي بالاتر از ميزان مجاز باشد، مي‌تواند آثار سويي بر جنين بگذارد.مهم‌ترين تاثير نيترات بر جنين، نشانگان نوزاد آبي است؛ چون نيترات ميزان اکسيژن خون را کم مي‌کند، اين نوزادان
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشانگان بچه آبي

نشانگان بچه آبي
نشانگان بچه آبي


 

نويسنده:دکتر ناهيد خداکرمي، رئيس انجمن مامايي




 

نشانگان بچه آبي چگونه به وجود مي‌آيد؟
 

بحث تاثير نيترات بر ناهنجاري نوزادان حدود 50 سال است که در دنيا مطرح است و مقاله‌هاي ثابت شده متعددي نشان مي‌دهد اگر ميزان نيترات آب آشاميدني يا مواد غذايي بالاتر از ميزان مجاز باشد، مي‌تواند آثار سويي بر جنين بگذارد.مهم‌ترين تاثير نيترات بر جنين، نشانگان نوزاد آبي است؛ چون نيترات ميزان اکسيژن خون را کم مي‌کند، اين نوزادان حالت کبودي يا آبي رنگ دارند.
نيترات بر دستگاه گوارش نوزادان تاثير مي‌گذارد و سبب کم شدن باکتري‌هاي مفيد دستگاه گوارش آنها مي‌شود و اين نوزادان بيشتر به بيماري‌هاي گوارشي مثل اسهال مبتلا مي‌شوند. علاوه بر آن، افرادي که در دوران جنيني در معرض نيترات بودند، در بزرگسالي بيشتر مستعد ابتلا به سرطان دستگاه گوارش هستند.

نشانگان بچه آبي

افرادي که در دوران جنيني در معرض نيترات بالا بودند، بيشتر مستعد ابتلا به تومورهاي مغزي خواهند بود. زنان باردار بايد در کل زمان بارداري خود، در مورد مصرف آب آشاميدني و حتي موادغذايي حاوي نيترات بالا احتياط کنند .زنان باردار بايد در ماه‌هاي آخر بارداري بيشتر مواظب باشند و حتي در زمان شيردهي هم، شير مادر مي‌تواند حاوي نيترات باشد و براي نوزاد مضر است.
نيترات فقط در آب آشاميدني وجود ندارد بلکه فست‌فودها و موادغذايي مثل سوسيس و کالباس که براي نگهداري آنها نيترات استفاده مي‌شود، نيز مضر هستند و فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش مي‌کند، بنابراين زنان باردار و مادران شيرده براي سلامت خود و نوزادشان بايد در مصرف اين مواد احتياط کنند.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.