خواص كاهوي ايراني

اگر غذايتان را با سالادي از كاهوي ايراني (Romaine) يا همان كاهوي رسمي شروع مي‌كنيد، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه علاوه بر عطر و طعم و بافت مطلوب، مواد با ارزش و مغذي خيلي زيادي را به وعده غذايي‌تان اضافه كرده‌ايد. کاهو انواع مختلفي دارد ولي رايج‌ترين آنها كاهوي معمولي ايراني (Romaine) و كاهوي پيچ (Iceberg) است و البته
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص كاهوي ايراني

خواص كاهوي ايراني
خواص كاهوي ايراني


 

نويسنده: مرجان اورعي، كارشناس تغذيه




 
اگر غذايتان را با سالادي از كاهوي ايراني (Romaine) يا همان كاهوي رسمي شروع مي‌كنيد، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه علاوه بر عطر و طعم و بافت مطلوب، مواد با ارزش و مغذي خيلي زيادي را به وعده غذايي‌تان اضافه كرده‌ايد. کاهو انواع مختلفي دارد ولي رايج‌ترين آنها كاهوي معمولي ايراني (Romaine) و كاهوي پيچ (Iceberg) است و البته كاهوي ايراني از ارزش غذايي بيشتري برخوردار است.
كاهو تاريخچه‌اي طولاني و خاص دارد و با توجه به ترسيم نقوشي از كاهو در مقبره‌هاي مصر باستان، تصور مي‌شود كشت كاهو حداقل به 4500 سال قبل از ميلاد برگردد. طبق مداركي كه به دست آمده، کاهو از 6 قرن قبل از ميلاد در ايران مصرف مي‏شده است. يونانيان و روميان باستان هم به خاطر خواص دارويي و درماني، كاهو را بسيار مورد توجه قرار مي دادند. در چين كاهو از قرن پنجم رشد داده شد و نماد خوشبختي بود و در جشن‌هاي تولد و آغاز سال نو و ديگر مراسم خاص سرو مي شد. كريستف كلمب انواعي از كاهو را در طول دومين سفر دريايي خود در سال 1493 به آمريكاي شمالي معرفي كرد. كاهو اولين بار در كاليفرنيا، مركز عمده كاهو در ايالات متحده آمريكا به وسيله مبلغان مذهبي در قرن هفدهم كشت شد و قرن ها بعد با پيشرفت حمل و نقل سرد و ريلي در سرتاسر ايالات متحده آمريكا پخش و معروف شد.
*كاهوي ايراني به چه دردي مي‌خورد؟
براي تهيه سالاد بهتر است با كاهوي ايراني شروع كنيد تا مواد مغذي سالاد افزايش يابد. ويتامين‌ها، مواد معدني، مواد مغذي گياهي و فيبري كه در كاهوي ايراني وجود دارد، براي پيشگيري يا درمان بسياري از بيماري‌هاي معمول، مفيد است.
كاهوي ايراني با داشتن آب زياد و كالري خيلي كم، بسيار مغذي است. در سيستم طبقه بندي كيفيت مواد غذايي جهاني، كاهو منبع عالي از ويتامين A (كاهو سرشار از پيش‌سازهاي ويتامين A يعني كاروتنوئيدها و بتاكاروتن است)،‌ ويتامين K، فولات، ويتامين C، منگنز، كروم و فيبر رژيمي است و خواص درماني بيشماري دارد. كاهو مملو از سلولز است كه حجم مواد داخل روده و حركات روده را افزايش مي‌دهد و بنابراين در درمان يبوست بسيار مفيد است. كاهو در درمان بي‌خوابي مؤثر است؛ چرا كه ماده خواب آوري به نام لكتوكاريوم دارد. اگر شب‌ها از مشكل بي‌خوابي رنج مي‌بريد، پيش از خواب كاهو بخوريد. خوردن کاهو از سفيد شدن و ريزش مو نيز پيشگيري مي‌کند. كاهو ميزان قابل‌توجهي نيز آهن دارد و بنابراين براي درمان كم‌خوني مفيد است. کاهو مملو از نمك‌هاي معدني است كه خاصيت قليايي دارند و بنابراين، سبب تصفيه خون نيز مي‏شود. کاهو همچنين به علت خنکي، تشنگي را تسکين بخشيده و يرقان را معالجه مي‏کند و مسکن اعصاب است و تشويش و دلهره را كم مي‌كند. به مغز، دستگاه عصبي و ريه‌ها نيز كمك مي‌كند و ميزان فراواني منيزيم در آن وجود دارد كه سبب تقويت بافت عضلاني، اعصاب و مغز مي‏شود.
*سالاد كاهو بخوريد تا قلبتان جوان بماند!
ويتامين C و بتاكاروتن موجود در كاهوي ايراني (Romaine) نويدبخش قلبي سالم و سبز است. فعاليت توأم ويتامين C و بتاكاروتن از اكسيداسيون كلسترول ممانعت مي‌كند. وقتي كلسترول اكسيد مي‌شود، چسبناك شده و شروع به ساخت پلاك‌هايي در ديواره سرخرگ‌ها مي‌كند. اگر اين پلاك‌ها خيلي بزرگ شوند، مي‌توانند جريان خون را متوقف كرده يا با ايجاد لخته باعث حمله قلبي يا سكته شوند. فيبر كاهوي ايراني (Romaine) امتياز ديگري براي سلامت قلب است. در روده بزرگ، فيبر به نمك‌هاي صفراوي متصل مي‌شود و آنها را از بدن خارج مي‌كند. اين نيروها بدن را وادار مي‌كند صفراي بيشتري بسازد و اين بسيار مفيد است زيرا اين صفرا است كه بايد كلسترول را كاهش دهد. فوليك اسيد موجود در كاهوي ايراني نيز براي سلامت قلب مفيد است. اين ويتامين B براي بدن نياز است تا هموسيستئين را به مواد بي‌خطر تبديل كند. اگر اين تبديل انجام نشود، هموسيستئين مي‌تواند به رگ‌هاي خوني آسيب رسانده و ريسك حمله قلبي را افزايش ‌دهد. به علاوه، كاهوي ايراني منبع بسيار خوبي از پتاسيم است كه در كاهش فشار خون بالا مفيد است.
*نحوه انتخاب كاهوي مناسب
كاهوي مناسب، ظاهري ترد با برگ‌هايي غير‌پلاسيده و عاري از نقاط تيره دارد و لبه برگ‌هايش عاري از تغيير رنگ زرد يا قهوه‌اي است.

مواد مغذي 

در هر 112 گرم کاهو
(2 فنجان)

درصد تأمين نياز روزانه بدن به ماده مغذي

انرژي

15.68 کالري

 

ويتامين K

114.8 ميلي گرم

5/143

ويتامين A

2912 واحد بين المللي

2/58

ويتامين C

26.88 ميلي گرم

8/44

فولات

151.98

38

منگنز

0.71 ميلي گرم

5/35

كروم

15.68 ميكروگرم

1/13

پتاسيم

324.8 ميلي گرم

3/9

موليبدن

6.72 ميكروگرم

9

فيبر رژيمي

1.9 گرم

6/7

ويتامين B1 (تيامين)

0.11 ميلي گرم

3/7

آهن

1.23 ميلي گرم

8/6

ويتامين B2 (ريبوفلاوين)

0.11 ميلي گرم

5/6

فسفر

50.4 ميلي گرم

5

كلسيم

40.32 ميلي گرم

4

پروتئين

1.81 گرم

6/3

اسيدهاي چرب امگا 3

0.08 گرم

3/3

تريپتوفان

0.01 گرم

3/1

ويتامين B3 (نياسين)

0.56 ميلي گرم

8/2

ويتامين B6 (پريدوكسين)

0.05 ميلي گرم

5/2

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.