سماق قرمز مرغوب‌تره

سماق يک طعم‌دهنده و چاشني است که اثر ضدميکروبي و ضدباکتريايي قوي داشته و به خاطر دارا بودن برخي ترکيبات خاص يک اشتهاآور به حساب مي‌آيد.سماق همچنين حاوي تانن بوده و ضداسهال است و مي‌تواند از بروز اسهال‌هاي ميکروبي پيشگيري کند. بنابراين به‌عنوان ادويه‌اي مناسب در فصل تابستان معرفي مي‌شود. در ضمن به دليل ترکيباتي که دارد مي‌تواند موادغذايي موجود در معده را براي هضم آماده کند. در واقع، سماق هيچ‌ ويتاميني ندارد اما به دليل برخورداري از ترکيباتي مثل تانن و اسيدهاي گياهي که مزه ترش آن را ايجاد مي‌کنند و برخي ترکيبات فرار که سبب بروز عطر سماق شده‌اند، اين خواص در سماق ايجاد مي‌شود.
دوشنبه، 8 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سماق قرمز مرغوب‌تره

سماق قرمز مرغوب‌تره
سماق قرمز مرغوب‌تره


 

نويسنده:دکتر غلامرضا امين، متخصص فارماکوگنوزي




 
سماق يک طعم‌دهنده و چاشني است که اثر ضدميکروبي و ضدباکتريايي قوي داشته و به خاطر دارا بودن برخي ترکيبات خاص يک اشتهاآور به حساب مي‌آيد.
سماق همچنين حاوي تانن بوده و ضداسهال است و مي‌تواند از بروز اسهال‌هاي ميکروبي پيشگيري کند. بنابراين به‌عنوان ادويه‌اي مناسب در فصل تابستان معرفي مي‌شود. در ضمن به دليل ترکيباتي که دارد مي‌تواند موادغذايي موجود در معده را براي هضم آماده کند. در واقع، سماق هيچ‌ ويتاميني ندارد اما به دليل برخورداري از ترکيباتي مثل تانن و اسيدهاي گياهي که مزه ترش آن را ايجاد مي‌کنند و برخي ترکيبات فرار که سبب بروز عطر سماق شده‌اند، اين خواص در سماق ايجاد مي‌شود.
سماق بر اين اساس که در چه مکاني رشد کرده، به صورت کال يا رسيده برداشت شده و اينکه دانه آن جدا و پودر شده است يا نه، به دو دسته سماق قرمز و سياه تقسيم مي‌شود. سماق قرمز بيشتر در نواحي آذربايجان رشد مي‌کند و چون پوسته بيشتري دارد رنگ آن روشن‌تر و مرغوب‌تر است. سماق‌هاي نواحي ديگر تيره‌تر بوده و مرغوبيت پايين‌تري دارند. درضمن در صورتي که دانه سماق را از آن جدا و پودر کنند رنگ سماق تيره‌تر شده و مرغوبيت آن کاهش مي‌يابد، اما در صورتي که پوسته رويي‌اش جدا و پودر شود رنگ آن روشن‌تر شده و مرغوب‌تر خواهد بود.

سماق قرمز مرغوب‌تره

اگرچه سماق از خواص بسياري برخوردار است و مصرف آن به عنوان چاشني با غذاها توصيه مي‌شود اما مصرف آن براي افرادي که معده حساسي دارند مناسب نيست و مي‌تواند ايجاد ناراحتي کند. در ضمن در صورتي که سماق به خوبي تهيه نشده باشد به ويژه دانه آن مي‌تواند براي برخي افراد مشکلاتي‌ ايجاد کند. به علاوه براي آنکه سماق را بتوانيد براي مدت نسبتا طولاني سالم نگه داريد‌ بهتر است پودر سماق را در ظروف آلومينيومي يا شيشه‌اي دور از نور آفتاب و رطوبت بريزيد تا مرغوبيت آن حفظ شود. يادتان باشد که هرچه سماق بيشتر در محيط‌هاي باز باقي بماند خواص و کيفيت خود را بيش از پيش از دست خواهد داد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.