بوتاکس؛ قاتل عاطفه

در مطب متخصصان پوست، بخش عمده‌اي از مراجعه‌کنندگان منتظرند تا نوبتشان شود و بوتاکس به صورتشان تزريق کنند تا از شر چين و چروک پوست خلاص شوند و زيبايي را تجربه کنند. ولي آيا مي‌دانستيد بوتاکس به مرور، توانايي خنديدن، اخم کردن، ابراز خوشحالي و عصبانيت و ساير واکنش‌هاي هيجاني را از شما مي‌گيرد؟ نتايج مطالعه‌هاي متعدد نشان داده است که يکي از عوارض تزريق بوتاکس، عدم توانايي در ابراز حالات احساسي در چهره است.
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بوتاکس؛ قاتل عاطفه

بوتاکس؛ قاتل عاطفه
بوتاکس؛ قاتل عاطفه


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 
در مطب متخصصان پوست، بخش عمده‌اي از مراجعه‌کنندگان منتظرند تا نوبتشان شود و بوتاکس به صورتشان تزريق کنند تا از شر چين و چروک پوست خلاص شوند و زيبايي را تجربه کنند. ولي آيا مي‌دانستيد بوتاکس به مرور، توانايي خنديدن، اخم کردن، ابراز خوشحالي و عصبانيت و ساير واکنش‌هاي هيجاني را از شما مي‌گيرد؟ نتايج مطالعه‌هاي متعدد نشان داده است که يکي از عوارض تزريق بوتاکس، عدم توانايي در ابراز حالات احساسي در چهره است.
بوتاکس که يک سم است، از باکتري‌اي به نام بوتولينيوم به دست مي‌آيد. اين ماده از سمي که اين باکتري توليد مي‌کند، استخراج مي‌شود. با تزريق بوتاکس به پوست صورت، عضلاتي‌ که باعث ايجاد چروک در چهره مي‌شوند به صورت موقتي فلج مي‌شوند. ولي اين عضله‌ها وقتي فلج مي‌شوند ديگر هيچ‌ حرکت ديگري نخواهند داشت پس افراد نمي‌توانند حالت چهره خود را نشان دهند و چهرهاي يخ و سرد پيدا مي‌کنند. چون اين عضله‌ها، عضله‌هاي حالت‌دهنده صورت هستند و يک سرشان به پوست صورت وصل است و با کشيدن پوست صورت حالت غم، شادي و عصبانيت را در چهره ايجاد مي‌کنند.

بوتاکس عليه احساسات
 

محققان مي‌گويند افرادي که به صورتشان بوتاکس تزريق کرده‌اند علاوه بر عدم توانايي در بيان حالات چهره حتي نمي‌توانند برخي از احساسات را نيز درک کنند و قدرت احساس برخي از احساسات در اين افراد محدود خواهد شد. دليلش هم اين است که اين افراد وقتي در شرايط احساسي غم يا شادي قرار مي‌گيرند، عضله‌هاي صورتشان مانند افرادي که بوتاکس تزريق نکرده‌اند، نمي‌تواند تحريک شود بنابراين از اين عضله‌هاي سخت و فلج شده، پيام‌هاي ضعيفي دريافت مي‌شود.
يک گروه تحقيقاتي در آمريکا تلاش کرده‌اند احساسات افراد را پس از مشاهده يک فيلم غم‌انگيز بررسي کنند. به يک گروه از افراد بوتاکس در داخل چين‌هاي صورت تزريق شده بود. محققان مشاهده کردند افرادي که بوتاکس به صورتشان تزريق شده بود، نسبت به گروه ديگر حالات احساسي ضعيف‌تري از خود نشان دادند. محققان مي‌گويند توانايي افراد براي نشان دادن غم يا شادي در چهره‌شان مي‌تواند در درک عميق‌تر احساسات در مغزشان نيز موثر باشد. افرادي که با تزريق بوتاکس، چين‌و‌چروک صورتشان را از بين برده‌اند نه تنها نمي‌توانند به راحتي غم يا شادي را در چهره‌شان نشان دهند بلکه در عين حال اين احساسات را در مغز خود ضعيف‌تر نيز احساس مي‌کنند. تصور محققان بر آن است که بيان چهره مي‌تواند تجربيات حسي را تحت تاثير قرار دهد. از اين رو توانايي محدود براي بيان احساسات چهره احتمالا محدوديت در احساس را در پي دارد.
جاشوا ديويس، روان‌شناس دانشکده برنارد نيويورک، مي‌گويد: «فردي که بوتاکس تزريق کرده است، به اتفاقات احساسي مانند صحنه غم‌انگيزي در فيلم به طور طبيعي و مانند سايرين واکنش نشان نمي‌دهد و در ماهيچه‌هايي که بوتاکس به آنها تزريق شده، حرکت اندکي صورت مي‌گيرد و بازخورد اندکي به مغز در مورد بيان چهره ارسال مي‌کند.»
هنگام مشاهده فيلم افرادي که از بوتاکس استفاده کرده بودند در مقايسه با گروه مقابل کاهش شديدي را در شدت بيان احساسات نشان دادند. يافته‌هاي اين تحقيق با ايده‌اي که بيش از يک قرن پيش مطرح شد، مبني بر اينکه بازخورد از بيان چهره به مغز مي‌تواند بيان احساسات را تحت تاثير قرار دهد مطابقت دارد.

بوتاکس؛ قاتل عاطفه

چروک‌ها از کجا مي‌آيند؟
 

ريشه پيري پوست چيست؟ تماس با نور آفتاب؟ استرس زياد؟ ظهور چروک‌هاي پوستي، فرآيند پيچيده‌اي است که مربوط به تغييرات سلولي، خالي شدن محتويات کلاژن پوست، کمبود هورموني، آسيب‌هاي ناشي از راديکال‌هاي آزاد و... است و در واقع تاثيري از مجموع چند عامل است.
خطوطي که بين دو ابرو ايجاد مي‌شوند به علت انقباض و حرکت ماهيچه‌هاي آن ناحيه است که به مرور زمان رخ مي‌دهد. در واقع اين خطوط نشانگر احساسات ما هستند که روي چهره‌مان نقش مي‌بندند. مثلا وقتي خشمگين يا ناراحت مي‌شويد ابروهايتان را به هم مي‌فشاريد و ماهيچه‌هاي سطحي منقبض شده و پوست روي خود را چين‌دار مي‌کنند. با گذشت سال‌ها در صورتي که اين عمل مرتب تکرار شود باعث عميق‌تر شدن اين چين‌هاي موقت مي‌شود و چين‌ها به صورت شکاف دايمي در مي‌آيند. پوست زنان نسبت به پوست مردان لطيف‌تر است و اين خطوط در چهره زنان بيشتر به چشم مي‌خورد و دايمي‌تر هم مي‌ماند.

بوتاکس وارد مي‌شود
 

بوتاکس يک پروتئين خالص‌شده و به‌دست‌آمده از نوعي ميکروب به نام کلستريديوم بوتولينوم است که براي کاهش و از بين بردن موقت خطوط اخم و خطوط چهره تجويز مي‌شود.
طي درمان، مقادير بسيار اندکي از دارو داخل ماهيچه‌هاي مسوول چين و چروک تزريق مي‌شود. درمان معمولا حدود 10 دقيقه طول مي‌کشد و نتايج درماني معمولا سريع ظاهر مي‌شود. بوتاکس که وارد ماهيچه مي‌شود، با فلج کردن ماهيچه باعث شل شدن آن مي‌شود و در نتيجه، چين‌وچروک روي پوست ماهيچه از بين مي‌رود. بوتاکس فقط روي نواحي خاصي تزريق مي‌شود و عضلاتي که باعث حفظ حالت کماني ابروها هستند، دست‌نخورده باقي مي‌مانند و در نتيجه باعث ظاهري زيبا مي‌شود. بعد از تزريق، 2 تا 3 روز طول مي‌کشد که تغييرات معجزه‌آسا ديده شود و بعد از 7 روز حداکثر تغييرات را شاهد خواهيم بود. اثر درمان معمولا 6 تا 9 ماه باقي مي‌ماند و با مرور زمان، اثر دارو کم‌شده و چين‌ها کم‌کم برمي‌گردند. بعد از 2 تا 3 سال درمان (که در فاصله‌هاي چند ماه از هم صورت مي‌گيرد) ديگر نياز به بوتاکس کم خواهد شد و مي‌توان فواصل تزريق را هر 1 تا 2 سال کرد. بوتاکس با مکانيسم بلوک ميانجي عصبي که باعث تحريک عضله مي‌شود و انقباض عضلاني ايجاد مي‌کند، عمل مي‌کند.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.