شوينده‌ها جذب پوستي دارند؟

امروزه انواع مواد شوينده‌ و سفيدکننده و انواع لکه‌برها در بازار موجودند و اغلب خانواده‌ها براي تميزي بيشتر لباس‌هاي خود از آنها استفاده مي‌کنند. اما آنچه جاي نگراني و پرسش براي خانواده‌ها فراهم مي‌کند آن است که آيا اين مواد شوينده در بافت لباس مي‌مانند و آيا جذب پوستي دارند؟ يکي از دغدغه‌هاي
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شوينده‌ها جذب پوستي دارند؟

شوينده‌ها جذب پوستي دارند؟
شوينده‌ها جذب پوستي دارند؟


 

نويسنده: دکتر غلامحسين غفارپور، متخصص پوست و مو




 
امروزه انواع مواد شوينده‌ و سفيدکننده و انواع لکه‌برها در بازار موجودند و اغلب خانواده‌ها براي تميزي بيشتر لباس‌هاي خود از آنها استفاده مي‌کنند.
اما آنچه جاي نگراني و پرسش براي خانواده‌ها فراهم مي‌کند آن است که آيا اين مواد شوينده در بافت لباس مي‌مانند و آيا جذب پوستي دارند؟ يکي از دغدغه‌هاي استفاده‌کننده‌ها، آن است که استفاده از اين سفيد‌کننده‌ها به‌خصوص براي لباس‌هاي زير که مستقيما با پوست در تماس هستند خطري دارد يا نه؟
در لین مقاله به دو نکته مهم در اين‌باره مي‌پردازم. اول اينکه اين شوينده‌ها، محلول در آب هستند و در موقع آب‌کشي به همراه آب مي‌روند، پس در لباس‌ها، چنانچه به اندازه کافي شسته شوند، باقي نمي‌مانند.
بنابراين بايد به استفاده‌کنندگان توصيه کرد لباس‌هايشان را خوب آب‌کشي کنند تا شوينده‌ها در بافت لباس نمانند. البته امروزه اغلب مردم لباس‌ها را با ماشين لباس‌شويي مي‌شويند و به دليل برنامه شستشو و چند بار آب‌کشي اين ماشين‌ها، نگراني از اين بابت وجود ندارد.
اگر لباس زير يا جوراب‌هاي خود را با سفيدکننده‌ها مي‌شوييد اجازه دهيد خوب در آب غوطه‌ور شوند تا اين مواد محلول در آب از اين طريق دفع شوند. نکته دوم در استفاده‌‌کنندگان اين است که هر شوينده‌اي براي محل خاصي از پوست ساخته شده است.
اگر شوينده‌هاي لباس که مخصوص لباس‌ها هستند و قدرت پاک‌کنندگي زيادي دارند با پوست بدن‌تان تماس پيدا کند قادرند چربي‌هاي موجود در سطح پوست را حل کنند و با خود ببرند. در نتيجه شکاف‌هاي نامريي در پوست ايجاد مي‌کند که در افراد مستعد ابتلا به اگزماي زنان خانه‌دار، اين شکاف‌ها ترميم نشده و مواد شوينده‌ مي‌توانند وارد پوست شوند و اگزماي وسيع در دست‌هاي اين خانم‌ها به وجود آورند اما اگر شخصي مستعد نباشد، پوست قادر است اين شکاف‌ها و آسيب‌ را ترميم کند.
پوست هرگز از اين کار و ترميم خسته نمي‌شود. براي همين بين مردم مصطلح است که مي‌گويند پوست اين فرد کلفت است. اين افراد وقتي مي‌بينند در استفاده از شوينده‌ها آسيبي به دست‌شان نرسيد، از تماس مستقيم با آنها پرهيز نمي‌کنند اما مي‌خواهم توصيه کنم براي شستشوي ظروف و لباس‌ها حتما از دستکش استفاده کنيد. آنهايي که مستعد اگزما هستند، بايد زير دستکش پلاستيکي، دستکش نخي هم بپوشند. پوست دست شما در اثر تماس با شوينده‌ها، آسيب مي‌بيند و نبايد براي سنجش اينکه آيا پوست کلفت هستيد يا نه، چنين ريسکي بکنيد! عقلاني نيست سلامت پوست خود را در معرض خطر بيندازيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.