سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدي (علیه السلام) – (4)

از جمله چيزهايي كه به عنوان علائم ظهور حضرت مطرح است و در روايات به آنها اشاره شده اين است كه دو سوم مردم جهان از بين ميروند ، البته اين قطعاً از علائم حتميه نيست كه بايد حتما واقع شود و شايد هم خداوند عنايتي كرده و چنين نشده است ، ولي با وضع مسابقه تسليحاتي كه امروز درجهان وجود دارد و با توجه به اينكه هر روز احتمال جنگ جهاني ،آن هم با سلاحهاي اتمي مي رود ،احتمال وقوع چنين كشتار جمعي قريب الوقوع بوده و ممكن است واقع بشود.
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدي (علیه السلام) – (4)

سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدي (علیه السلام) – (4)
سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدي (علیه السلام) – (4)


 





 
آيا قبل از ظهور حضرت مهدي دو سوم مردم جهان كشته مي شوند ؟

پاسخ:
 

از جمله چيزهايي كه به عنوان علائم ظهور حضرت مطرح است و در روايات به آنها اشاره شده اين است كه دو سوم مردم جهان از بين ميروند ، البته اين قطعاً از علائم حتميه نيست كه بايد حتما واقع شود و شايد هم خداوند عنايتي كرده و چنين نشده است ، ولي با وضع مسابقه تسليحاتي كه امروز درجهان وجود دارد و با توجه به اينكه هر روز احتمال جنگ جهاني ،آن هم با سلاحهاي اتمي مي رود ،احتمال وقوع چنين كشتار جمعي قريب الوقوع بوده و ممكن است واقع بشود . اينك به بعضي از اين نوع روايات اشاره مي كنيم :
1-‌ امير المؤمنين (عليه السلام) فرمود : « لا يخرج المهدي حتي يقتل ثلث ويموت ثلث و يبقي ثلث20 ؛ حضرت مهدي قيام نمي كند ، مگر زماني كه يك سوم مردم كشته شوند و يك سوم ديگر بميرند و يك سوم باقي بمانند .»
2-‌ امام امير المؤمنين (عليه السلام) فرمود ك « بين يدي المهدي موت احمر و موت ابيض و جراد في غير حينه كالو اني الدم فاما الموت الاحمر فالسيف و اما الابيض فالطاعون21 ؛ نزديك ظهور حضرت مهدي مرگ سرخ و مرگ سفيد وملخ درغير زمانش مي باشد كه مانند رنگ خون است واما مرگ سرخ مرگ با شمشير است و مرگ سفيد طاعون است ».
(مرگ با شمشير كنايه از جنگ است كه به صورت عمومي واقع مي شود كه يك سوم مردم را دركام خود فرو مي برد ).
3-‌‌امام صادق (عليه السلام) فرمود: « لا يكون هذا الامر حتي يذهب ثلثا الناس فقيل له فاذا ذهب ثلثا الناس فما يبقي ؟ فقال (عليه السلام) اما ترضون ان تكونوا الثلث الباقي22 ؛ اين امر (قيام حضرت مهدي ) واقع نمي شود تا آنكه دوسوم مردم بروند (كشته شوند) . به حضرت عرض شد اگر دو ثلث مردم بروند پس چه كسي باقي مي ماند ؟ حضرت فرمود : شما دوست ندارد كه از آن ثلث باقي مانده باشيد .
چنانكه ملاحظه مي كنيد در اين روايات و مشابه آنها به كشته شدن دو سوم مردم جهان قبل از ظهور تصريح شده است ، اما اينكه اين امر قطعاً واقع مي شود يا اينكه بداء حاصل مي شود ، علمش نزد خداست .
**************
امام از كجا وقت ظهور را مي فهمد ؟ و از كجا مي فهمد كه وقت ظهورش فرا رسيده است ؟ اگر گرفته شود از جانب خداوند به او اطلاع داده مي شود . معنايش اين است كه بر او همانند پيامبران وحي مي شود و در نتيجه ، بين امام و پيامبر فرقي باقي نمي ماند ؟

پاسخ:
 

اولاً ، از روايات در ابواب مختلف امامت استفاده مي شود كه امام زمان با عالم غيب درارتباط است و در مواقع نياز حقايقي رادريافت مي كند و در بعضي از روايات وارد شده كه امام صداي ملك را مي شنود اما خودش را نمي بيند .23
طبق روايت ابوالجارود كه مي گويد به امام باقر (عليه السلام) عرض كردم از احوال صاحب الامر (عليه السلام) به من خبر بده ، فرمود : شبانگاه از بيمناكترين مردم مي باشد ، لكن صبحگاه از ايمن ترين مردم مي گردد ، برنامه كارش شبانه روز به وي وحي مي شود . عرض كردم به او وحي مي شود ؟ فرمود . وحي مي شود ، اما وحي پيامبري نيست ، بلكه مانند وحيي است كه به مريم دختر عمران و به مادر موسي و زنبور عسل نسبت داده شده است . اي ابا جارود ! قائم آل محمد (صل الله عليه و اله) ازمريم و مادر موسي و زنبور عسل نزد خدا گرامي تر است ». 24
به هر حال ، از اين قبيل احاديث استفاده مي شود كه بر وجود مقدس امام زمان وحي و الهام مي شود ،لكن در عين حال ، فرق بين امام و پيغمبر محفوظ است . زيرا پيامبر مشرع است و احكام و قوانين شريعت به وي وحي مي شود ، بر خلاف امام كه احكام و قوانين به او وحي نمي شود و او نسبت به آنها حافظ است.
ثانياً ممكن است گفته شود كه پيامبر اكرم (صل الله عليه و اله) وقت ظهور را به وسيله ائمه اطهار (عليه السلام) به حضرت مهدي خبر داده است ولو به اينكه حدوث حوادث معيني را از علائم و قرائن فرا رسيدن ، وقت ظهور معرفي نموده و امام زمان در انتظار ظهور آن علائم است ؛ مثلاً پيامر فرمود : وقتي موقع ظهور فرا رسيد خداوند شمشير و پرچم آن جناب را به صدا در آورده ، مي گويد : اي دوست خدا ! به پا خيز و دشمنان خدا را به قتل برسان .25
يكي از شواهد احتمال دوم اين است كه رواياتي دلالت مي كند بر اينكه برنامه و دستور العمل تمام امامان معصوم (عليه السلام) مهر كرده از جانب پروردگار عالم بر پيامبر اكرم (صل الله عليه و اله) نازل شده و پيامبر آن را به علي بن ابيطالب (عليه السلام) تحويل داد وعلي درموقع خلافت صحيفه خويش راگشود و بر طبق آن عمل كرد و بعداً آن را به امام حسن (عليه السلام) تحويل داد . به همين كيفيت ، نوبت به هر امامي كه رسيد مهر نامه خويش را گشوده و بر طبق آن عمل مي كرد، اكنون نيز برنامه كار و دستور العمل امام زمان در دستش موجود است ». 26
به هر حال ، ممكن است خداوند با الهام و وحي از طريق دوم حضرت را آگاه سازد ، اين امر محالي نيست .
**************
سرنوشت يهود و نصارا و ساير كفار در دولت حضرت مهدي چيست ؟ آيا يهود و نصارا كه داراي دين آسماني هستند نيز از ميان برداشته مي شوند ؟ يعني در دولت حضرت مهدي جايي براي يهود و نصارا نيست ؟ يا اينكه آنان هستند ، لكن حاكميت از آن اسلام ومسلمين است و آنها در پرتو حكومت اسلامي با پرداخت جزيه به زندگي شان ادامه مي دهند ؟ و سرانجام ، ساير كفار از غير اهل كتاب چه سرنوشتي دارند ؟

پاسخ:
 

نسبت به ساير كفار غير از اهل كتاب يقيناً در آن دولت جايي براي ادامه زندگي نيست ، بلكه به آنها اسلام عرضه مي شود ، هر كس پذيرفت نجات پيدا مي كند و هر كس نپذيرفت كشته خواهد شد ، البته اغلب با درك حقانيت اسلام آنرا مي پذيرند .
اما نسبت به يهود و نصارا، از آيات قرآني استفاده مي شود كه آنها تا قيامت باقي هستند ، ولي احاديث و روايات دو دسته اند : از يك دسته استفاده مي شود كه آنان در دولت حضرت مهدي هستند ، ولي از لحاظ عقيده از عقايد شرك آلود دست بر مي دارند و موحد خالص مي شوند و از لحاظ زندگي سياسي و اجتماعي با پرداخت جزيه و پذيرش قوانين و حاكميت دولت اسلامي در پناه آن حكومت همانند ساير مسلمانها در امنيت و رفاه زندگي ميكنند .
ولي از دسته دوم از روايات استفاده مي شود كه در دولت حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه) غير از اسلام هيچ مذهب و ملتي حتي يهوديت و نصرانيت باقي نمي ماند و اهل كتاب نيز مانند ساير كفار از غير اهل كتاب به آنها اسلام عرضه ميشود كه اگر نپذيرفتند كشته مي شود . لذا در روي كره زمين كيشي جز اسلام و ملتي جز مسلمان وجود نخواهد داشت .
اينك در حد اختصار به آيات قرآني و دو دسته از روايات اشاره مي كنيم :
آيات :
از آيات استفاده مي شود كه يهود و نصارا تا قيامت باقي هستند و معلوم است كه حكومت مهدي قبل از قيامت است ، پس آنان در زمان حكومت او نيز وجود دارند ، هر چند ممكن است در اقليت باشند و صاحب اختيار و اقتدار نباشند ، بلكه همانند آنچه امروز در دولت اسلامي نيز يهود و نصارا در مملكت ما زندگي مي كنند و در پناه دولت اسلامي جان و مال و عرض و ناموس آنان محفوظ است . درمقابل آنان نيز به تمام قوانين دولت اسلامي پا يبندند .
در آيه چهارده سوره مائده آمده است : « و من الذين قالوا انا نصاري اخذنا ميثاقهم فنسوا حظا مما ذكروا به فاغرينا بينهم العدواه والبغضاء الي يوم القيامه ؛ ما از كساني كه ادعاي نصرانيت داشتند پيمان گرفتيم ، پس قسمتي از پندهاي ما را فراموش نمودند ، ما هم دشمني و كينه را تا قيامت در بينشان انداختيم ».
در آيه 55 سوره آل عمران آمده است : › اذ قال الله يا عيسي اني متوفيك و رافعك الي و مطهرك من الذين كفروا و جاعل الذين اتبعوك فوق الذين كفروا الي يوم القيامه ؛ من تو را گرفته و به سوي خويش بر آرم و از كفار دورت نمايم و پيروانت را تا قيامت بالا دست ومسلط بر كفار گردانم .»
در آيه 64سوره مائده آمده است : « و قالت اليهود يدالله مغلوله … و القينا بينهم العدواه و البغضاء الي يوم القيامه ؛ يهودان گفتند : دست خدا بسته است … و تا قيامت در بينشان دشمني و كينه انداختيم ».
از ظواهر آيات فوق استفاده مي شود كه يهود و نصارا و كيششان تا قيامت باقي خواهند ماند .
روايات :
دسته اول ، رواياتي هستند كه از لحاظ مضمون ومحتوا هماهنگ با آيات فوق هستند و از آنها استفاده مي شود كه كيش يهود و نصارا تا قيامت باقي است از باب نمونه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم :
ابوبصير مي گويد : به امام صادق (عليه السلام) عرض كردم كه : صاحب الامر با اهل ذمه، يهود و نصارا چه مي كند ؟ فرمود : مانند پيامبر اكرم با آنان مصالحه مي كند ، آنها هم با كمال ذلت جزيه مي دهند ». 27
امام باقر(عليه السلام) فرمود : صاحب الامر مهدي ناميده شد براي اينكه تورات و ساير كتابهاي آسماني را از غاري كه در انطاكيه واقع شده استخراج مينمايد و بين اهل تورات با تورات واهل انجيل با انجيل وبين اهل زبور با زبور و بين اهل قرآن با قرآن قضاوت خواهد كرد . » 28
از اين نوع روايات استفاده مي شود كه يهود و نصارا در دولت حضرت مهدي نيز وجود دارند.
دسته دوم ، رواياتي هستند كه دلالت دارند بر اينكه در عصر دولت حضرت مهدي جز مسلمان احدي روي زمين باقي نمي ماند . آن حضرت دين اسلام را بر يهود و نصارا عرضه مي كند ، هر كه پذيرفت نجات مي يابد و هر كه رد كرد ، كشته مي شود .
ابن بكير مي گويد از حضرت ابوالحسن (عليه السلام) تفسير آيه شريفه : و له اسلم من في السموات و الارض طوعاً و كرهاً و اليه يرجعون ». را پرسيدم ؟ فرمود ك آيه مذكور در شأن قائم نازل شده است . وقتي آن جناب ظاهر شد دين اسلام بر يهود و نصارا و صائبين و كفار شرق و غرب عرضه مي دارد ، پس هر كس با ميل و اختيار اسلام بياورد او را به نماز و زكاه و ساير واجبات امر مي كند و هر كس از قبول اسلام سر باز زند ، گردنش را مي زند تا اينكه در شرق و غرب زمين جز موحد و خدا پرست كسي باقي نماند ، اين بكير ميگويد : عرض كردم فدايت شوم . مردم جهان زيادتر از آنند كه كشته شوند ؟ فرمود : هر گاه خدا كاري را اراده كند زياد را كم و كم را زياد مي‌گرداند .» 29
حضرت ابو جعفر فرمود : خدا شرق و غرب جهان را براي صاحب الامر مفتوح مي كند . آنقدر جنگ مي كند تا اينكه جز دين محمد ديني باقي نماند ». 30
روايات از اين قبيل زياد است كه ما را همين دونمونه كافي است .
چنانكه ملاحظه كرده ايد دسته اي از روايات مطابق قرآنند و دسته ديگر مخالف قرآن و دستور اسلامي بر اهل فن پوشيده نيست كه درهنگام تعارض، روايات موافق قرآن مقدم بر روايات مخالف است . بنابر اين ، يهود ونصارا در عصر دولت يار نيز هستند ، لكن حاكميت از آن اسلام است و دولتهاي باطل همه از بين مي روند و اهل كتاب نيز از عقايد شرك آلود دست بر مي دارند و موحد مي گردند و بانگ توحيد از همه جاي كره زمين بلند است .31

پي‌نوشت‌ها:
 

20.عقدالدرر،ص96.
21.همان ، ص98، فصل اول از باب چهارم.
22.بحار ، ج 52 ، ص 207.
23.اصول کافي ، ج1، ص271.
24.بحار ، ج 52، ص 389.
25.همان ، ص 311
26.اصول کافي ، ج1 ، کتاب الحجه باب ان الائمه لم يفعلو شيئا و لا يفعلون الا بعهد من الله و امر منه ، حديث 2.
27.بحار ، ج52 ، ص376و381.
28.غيبت نعماني ، ص125.
29.بحار ، ج52، ص340.
30.همان ، ص390.
31.همان ، ص340.
 

منبع:www. mouood.org



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.