ارزش غذايي آب دوغ خيار

ابتدا خيار و تمامي سبزي‌ها را خرد كرده و در كاسه‌اي بزرگ با هم مخلوط كنيد. به آنها نعناع خشك، نمك، خامه، گردو، كشمش و ماست را نيز افزوده و با آب خنك به غلظت يك سوپ رقيق، البته از نوع سرد، برسانيد. در هنگام سرو نيز چند قالب يخ در آب دوغ خيارتان انداخته و در صورت تمايل، آن را با كمي نان خشك خرد شده ميل كنيد. اين غذا تقريباً داراي 900 كيلوكالري انرژي است
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزش غذايي آب دوغ خيار

ارزش غذايي آب دوغ خيار
ارزش غذايي آب دوغ خيار


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

 

مواد لازم (براي 4 نفر)

ماست

4 ليوان

200 کيلو کالري

خيار خرد شده

4 ليوان

50 کيلو کالري

كشمش

4 قاشق‌غذاخوري

120 کيلو کالري

سبزي خوردن خرد شده  

2 ليوان

25 کيلو کالري

گردو كوبيده

10 عدد

225 کيلو کالري

خامه

2 قاشق‌غذاخوري

180 کيلو کالري

نعناع خشك

3 قاشق‌غذاخوري

صفر

نمک

کمي

صفر

طرز تهيه
 

ابتدا خيار و تمامي سبزي‌ها را خرد كرده و در كاسه‌اي بزرگ با هم مخلوط كنيد. به آنها نعناع خشك، نمك، خامه، گردو، كشمش و ماست را نيز افزوده و با آب خنك به غلظت يك سوپ رقيق، البته از نوع سرد، برسانيد. در هنگام سرو نيز چند قالب يخ در آب دوغ خيارتان انداخته و در صورت تمايل، آن را با كمي نان خشك خرد شده ميل كنيد.
اين غذا تقريباً داراي 900 كيلوكالري انرژي است و با تقسيم كردن آن بين چهار نفر، به ازاي هر نفر 250 كيلوكالري انرژي دريافت خواهد شد و البته در صورت خوردن آن با نان خشك، ميزان انرژي دريافتي به 300 كيلوكالري هم مي‌رسد.

خواص ماست پروبيوتيك
 

نسل جديد ماست، عبارت از ماست‌هايي است كه پروبيوتيكي بوده و داراي باكتري‌هايي هستند كه وجودشان به سلامت كلي و به خصوص دستگاه گوارش كمك مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي اين ماست‌ها كاهش كلسترول بد خون است؛ به خصوص اگر از نوع كم‌چرب باشد. اين باكتري‌ها، به ويژه نوع باسيلوس اسيدوفيلوس، اين مزيت را به ماست مي‌دهد. بررسي‌ها نشان داده‌اند كه دريافت روزانه 200 گرم از اين نوع ماست 3 درصد ميزان كلسترول خون را كاهش مي‌دهد زيرا در روده با كلسترول، پيوند خورده و مانع جذب آن مي‌شود. يادتان باشد كه با هر درصد كاهش در ميزان كلسترول، احتمال خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي به اندازه 2 تا 3 درصد كاهش خواهد يافت. علاوه بر كاهش چربي خون، علايم روده تحريك‌پذير نيز با خوردن منظم ماست‌هاي پروبيوتيكي فروكش مي‌كند؛ به اين دليل كه وجود باكتري‌هاي مفيد مانع از رشد باكتري‌هاي زيان‌بار شده و به اين ترتيب، شدت اين بيماري به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌يابد.

خواص كشمش
 

مي‌دانيد كه انگور يكي از ميوه‌هاي پرپتاسيم است اما كشمش تهيه شده از آن پتاسيم بيشتري دارد؛ به طوري كه هر 100 گرم آن موجب دريافت 1 گرم از اين ماده معدني مي‌شود. به اين دليل، بهتر است كساني كه فشار خون بالا دارند به جاي هر شيرين‌كننده‌اي از اين ميوه خشك استفاده كنند. البته يادتان باشد كه همين 100 گرم، 270 كيلوكالري انرژي دارد. بنابراين نبايد در مصرف آن زياده‌روي به خرج داد زيرا اضافه وزن به بار مي‌آورد. نكته ديگر درباره كشمش آن است كه اگر از انگور سياه يا قرمز تهيه شده باشد بيشترين آنتي‌اكسيدان را داشته كه دريافت‌شان به فرونشاندن علايم آرتروز كمك مي‌كند. مي‌پرسيد چه‌طور؟ بايد بگوييم كه اين آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند عملكرد آنزيمي را كه در طول اين بيماري به مفاصل آسيب مي‌رساند متوقف كنند. بنابراين، گنجاندن كشمش در برنامه غذايي روزانه يك عادت غذايي مناسب تلقي مي‌شود.

خواص گردو
 

يكي از مغزهاي ارزشمندي كه هر دو عدد آن 45 كيلوكالري انرژي داشته و يك واحد چربي به حساب مي‌آيد، گردوست. اين ماده غذايي كه چرب است اما مصرف به اندازه‌اش كلسترول خون را پايين مي‌آورد، از بروز عفونت به خصوص در كساني كه سيستم ايمني ضعيفي دارند مثل بچه‌ها، خانم‌هاي باردار، سالمندان و آنهايي كه به دليل بيماري ضعيف هستند، جلوگيري مي‌كند. اين ماده غذايي به خاطر داشتن مس، ماده معدني‌اي كه به بهبود وضعيت سيستم ايمني كمك مي‌كند ارزشمند است زيرا اين ماده معدني در ساخت اينترلوكين تركيبي كه كمبودش موجب ضعف سيستم ايمني شده دخالت دارد و زمينه ابتلا به عفونت‌هاي باكتريايي و ويروسي را پايين مي‌آورد. پس از اين به بعد، روزانه 2 تا 3 عدد گردو ميل كنيد تا سيستم ايمني قوي‌تري داشته باشيد.

همراه اين غذا
 

يكي از همراهان مهم اين غذا نان است كه توصيه مي‌شود خشك و سبوس‌دار يا نان جو خشك باشد. يادتان نرود كه زياده‌روي در مصرف اين ماده غذايي، انرژي دريافتي را افزايش خواهد داد. نكته ديگر، خامه‌اي است كه به اين غذا افزوده مي‌شود. در صورتي كه بايد كالري دريافتي‌تان محدود باشد از افزودن آن صرف‌نظر كنيد.

اگراضافه وزن داريد
 

بهتر است ماست‌تان از نوع كم‌چرب باشد؛ ميزان سبزي و خيار بيشتر و نان و گردوي‌تان را محدودتر كنيد و به علاوه، دور خامه را خط بكشيد. در ضمن، اين غذا را در وعده ناهار ميل كرده و با اين استدلال كه كالري كمي دارد در مصرف‌اش زياده‌روي نكنيد.

اگر فشار خون داريد
 

حذف نمك، اولين توصيه ما به شماست. در ضمن، مصرف ماست نيز به فرو نشاندن بيماري شما كمك مي‌كند؛ البته اگر نوع كم چرب آن را انتخاب كرده باشيد. به جاي نان هم در كنار اين غذا يك سيب‌زميني آب‌پز، آن هم به اندازه متوسط ميل كنيد. فراموش نكنيد كه سيب زميني از آن دسته غذاهاي پركالري است كه علاوه بر سديم كم، پتاسيم فراواني نيز دارد.
منبع: www.salamat.com



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.