تاریخچه والیبال در ایران

مسافرت ورزشکاران ایــن رشته چه به صورت شخــصــی و یـــا ورزشـی به خارج از کشور و مشاهده مسابقات والیبال خـــارجی تاثیر فراوانی برای والیبال ایران در برداشــت
يکشنبه، 13 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاریخچه والیبال در ایران

مقدمه ای کوتاه از تاریخچه والیبال در جهان

والیبال در روز دوم فوریه سال 1895 میلادی مطابق با بیستم بهمن ماه سال 1273 هجری شمسی، توسط ویلیام. جی. مورگـان مدیر تربیت‌بدنی کالج Y.M.C.A در شهر هولیوک ایالت ماساچوست امریکا ابداع و معرفی شد که ابتدا مینتونت نام داشت. 

مورگان پس از این که دوستش جیمز نایسمیت، در سال 1891 ورزش بسکتبال را درهمان کالج ابداع کرد، با تلفیق ورزش هایی همچون بسکتبال و تنیس، شالوده ورزشی نو و مفرح را برای دانشجویان خود ریخت که بازی آن با توپی شبیه به توپ بسکتبال از روی توری مثل تور تنیس انجام می‌گرفت.

به همین منظور، مورگان با استفاده از تور تنیس روی چمن که به دو طرف دیوار سالن ورزش بسته می‌شد و با استفاده از تویی توپ بسکتبال که به دلیل سبکی وزن به دست ها آسیب نمی‌رساند، بازی را شروع کرد و همین شروع کافی بود تا این ورزش به سرعت از یک کالج به کالج دیگر و از شهری به شهر دیگر معرفی و منتقل شود.

تا جایی که پس از یک سال (1896) مردم اکثر ایالت‌های امریکا با آن آشنا شده بودند. در همین سال، کمیته بین‌المللی ورزش کالج از مورگان دعوت کرد تا طی یک کنفرانس، قوانین و مقررات ورزش ابداعی‌اش را در حضور اساتید کالج تشریح کند. مورگان هم کنفرانس را در سالن ورزشی کالج تشکیل داد.

جایی که تعدادی از دانشجویان را به دو گروه تقسیم کرده بود و در حالی که آن‌ها مشغول بازی بودند، نقطه نظرات خود را برای اساتید و اعضای کمیته شرح می‌داد.

پروفسور آلفرد تی. هالستید در جریان همین کنفرانس و با مــشاهده نحوه این بازی، پیشنهاد داد که این ورزش از مینتونت به والیبال تغییر نام پیدا کند؛ چرا که حرکت و نمود اصلی این بازی، در رد و بدل شدن توپ از روی تور است. مورگان هم این پیشنهاد را پذیرفت و به این ترتیب ورزش ابداعی اش شد والیبال.


تاریخچه والیبال ایران

ورزش والیـــبال حـــدود ســــال 1299 شــمــسی یعنی 89 سال قبل ، ( در سال 1388 ) توســــط جناب آقای میرمهدی ورزنده استاد بزرگ ورزش ، بــه ایـران آورده شد و از دارالمعلمین ورزش آغــاز بــه تــعــلــیــم گـردید.

بازی والیبال در ایران در ابتدای امر دارای قواعد خاصی نبود و به شــکــل های مختــلف آن را بـــازی می کردند. فنون و تاکتیک های والیبال نیز مانند قوانین آن پایه و اساس اصولی نداشت و هر بازیکن به ابتکار شخصی و اختصاصی خود که اکثراٌبا مشت زدن یا سمبه زدن همراه بود با تــوپ بازی می کرد.

لیکن در سال 1302 شمسی با استفاده از تــرجــمـه مجلات خارجی قوانینی که در آن زمان در کشورهای دیگر اجراء می شد ، در ایران نیز تا حدودی از آن پیروی گردید.
 
طول و عرض زمین در آن موقع 10×20 متر بود و در هر طرف زمین 9 تا 11 نفر با استفاده از سر و دست ، با توپ بازی می کردند. گردش یا چرخش بازیکنان به طور جدی وجود نــداشــت و هـر کــس در هـر محلی که بیشتر تخصص داشت به طور ثابت در آن محل بازی می‌کرد از سال 1304 توجه بیشتری از جانب علاقمندان نسبت به این ورزش معطوف گردید

و ظرف مـــدت کــمــی طرفداران بسیاری جذب این ورزش شدند ، به طوری که تمرینات والیبال در سه محل ، به طــور جدی و مستمر شروع و دنبال شد.
 

این سه محل عبارت بودند از :

1. دارالنعلمین ورزش
2. کلوپ شایسته یا اجتماعیون
3. کلوپ ورزشی کالج البرز.

محل سوم درای امکانات و زمینهای زیادتری بود و در نتیجه جوانان بیشتری به تمـریـنـات اشـتغال داشـتند. پس از چند ماه تمرین ، اولین مسابقه والیبال در سال 1304 بین دو تیم دارالمعلمین ورزش و کـــلوپ شایسته انجام گردید که باهیجان فراوان توام بود.

چون مسابقه برای مردم تازگی داشت لذا حضور آنان باعث شد که رقابت بیشتری بین دو تیم مسابقه دهنده بوجود آمده و بر هیجان آن افزوده شود. این مسابقه مقدمه ای برای توسعه روز افزون این ورزش گردید.

برای تــمــریــنــات و آماده نمودن افراد کلوپ شایسته یا اجتماعیون ، مرحوم آقای شمس الدین شایسته که سالیان دراز خدمات ارزنده ای در ورزش کشور انجام داده اند ، تلاش بسیار می نمــود و خود نیز یکی از بازیکنان ورزیده آن دوره محسوب می شد.
 

از بازیکنان خوب دوران قدیم میتوان آقایان :

حسن گوشه _ بدیع الله مجذوب _ ناصرخان رفیعا _ دکتر علی کنی _ دکتر علی یوسفی _ علی اکبر همایونی _ حاجی مقدم _ نصراله مقــــدم _ صادق ریاحی و چارلی اسمعیل زاده _ اوشار _ نقابت و پالیزی را نام برد.بازی والیبال به تــدریج بمدارس راه یافت و در اندک زمانی توسط مربیان فارغ التحصیل دارالمعلمین ورزش در مدارس و همچنین در شهرستانهای کشور رواج و عمومیت یافت.

شهرستان اصفهان اولین شهری بود که بعد از تهران در امر توسعه این ورزش فعالیت داشت. اولین مــســـابـقه شهرستان های ایران بین دو تیم والیبال کالج اصفهان و کالج البرز تهران ، برگزارشــد.

تهیه توپ والیبال یکی از مشکلات آن زمان بود و برای بازی والیبال اکثراً از توپ فوتبال استفاده می شد. سرانجام اولین توپ والیبال توسط شخصی به نام قمشه ای ساخته شد.

در سال 1314 یکدوره مسابقه باشگاهی در تهران برگزار گردید که تیم والیبال باشگاه دربند برنده جـام قهرمانی گردید. در همین سال نیز چند مسابقه دوستانه و تشویقی بین تیمهای بانوان تــهـــران انجام شد.

در سال 1318 اولین دوره مسابقات والیبال قهرمانی ایران همزمان با مسابقات ســـایـر رشــــته های ورزشی برگزار شد. در ابتدای تاسیس فدراسیون های ورزشی ( سال 1324 ) ، والیبال وبـســکـتبال دارای فدراسیون مشترک و تا سال 1336 به همین نحو ادامه داشت و همه ساله مسابقاتی تـــحــت عنوان قهرمانی باشگاهها ، دستجات آزاد ، انتخابی ، قهرمانی مدارس و دانشکده های هر شهرستان و نهایتاً قهرمانی کشور انجام می گرفت.


تاریخچه والیبال در ایران
 

اشــــغــال ایران توسط نیروهای متفقین و سرنوشت تیم والیبال ایران

اشــــغــال ایران توسط نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم ، ارتباط ورزشی کشور ما به ویژه تیم های والیبال را با سربازان این نیروها بهمراه داشت و راهی برای آشنا شدن با والیبال خارج از کـشــور بــود.

در آن زمــان یــک مسابقه دوستانه بین یک تیم از کشورمان با ارتش روســیــه در بنــدر انـزلی انجام شد که بنفع ایران خـــاتــمه یافت ( بازیکنان این تیم عبارت بودند از : شاملو _ هاکوپیــان _ چـــارلی _ احـمدی نیا _ شادمان _ بزرگمهر _ خاتم _ ..... ).

مسافرت ورزشکاران ایــن رشته چه به صورت شخــصــی و یـــا ورزشـی به خارج از کشور و مشاهده مسابقات والیبال خـــارجی تاثیر فراوانی برای والیبال ایران در بر داشــت و ایــن تغییرات از سال 1331 به بعدکاملاً محسوس بود و پاس های قوسی بلند به ابتکار آقای محمد حسن اشــتــری ، و آبـشار زدن با روش جفت در والیبال ثمره این مسافرت ها بود که در آن زمان آبشار زدن با روش لنــــگ رواج داشت ( یعنی پرش به بالا به وسیله یک پا انجام می شد)

و کسانی که با روش جفت آبشار می زدند مورد پسند جامعه مربیان آنروز ایران قرار نمی گرفتند و مخالف آبشار زدن با روش جفت بودند.

ترجمه کتاب قوانین والیبال در سال 1333 توسط دکتر سید ضیاءالدین شادمان رئیس فـــدراسیون والــیــبال و بسکتبال وقت و تهیه و تنظیم آن به توسط آقای کاظم رهبری رئیس تربیت بـــدنـــی آموزشگاه هــای پــایــتــخت که از داوران ممتاز والیبال و چند رشته ورزشی در کشورمان بودند اقدامات ارزنده ای بود که شــکـل مــنظمی را در برگزاری مسابقات والیبال آن زمان فراهم نمود.

همچنین تمرینات منظمی در تهران و شهرستانها آغاز شد و برگزاری مسابقات شکل مناسب تــری پیدا کرد. تمرینات و مسابقات ادامه داشت.
 

در پــایـــان سال 1336 ، والیبال دارای فدراسیون مستقل شد و آقای امیرعباس امین بسمت اولیــن رئیس فدراسیــون والیبال منصوب گردید. علاقمندی و دلسوزی آقای امین موجب شد که فعالیت اساسی والیبال و رقــابت بین تیم ها از این زمان در کشور آغاز شود.

آغاز والیبال نوین را می توان از بدو ریاست امیرعباس امین و دبیر فدراسیون والیبال آقای حسین جبارزادگان که از مربیان لایق و با قدرت والیبال و بسکتبال بود بحساب آورد. مسابقات و برنامه های تمرینی تیمها به صـــورت وسیع تر و با کیفیت بیشتری تعقیب می شد.

در سال 1337 برای اولین بار تیم ملی والیبال مردان پاکستان به تهران دعوت شد و چند مســابــقه دوستانه با تیمهای ملی وباشگاهی و ارتش انجام گرفت که پاکستان در چهار مسابقه پیاپی با تیــم ملی و تیمهای دیگرمان سه بر صفر پیروز شد ولی در پنجمین مسابقه با تیم ارتش که در هــــوای آزاد و با توپ لاستیکی انجام شد سه بر دو شکست خورد.

تیم ملی والیبال مردان کشورمان برای اولین بار در این سال تشکیل شد. شکست در این مسابقات ، والیبال ما را از خواب بیدار کرد و با بهره گیری از این تجربه ، تمرینات تیم ها ، با شکل منظم تری ادامه یافت.
 

چند ماه بعد تیم ملی مردان ایران به مسابقات والیبال بازیهای آسیائی 1958 توکیو اعزام شد.

اعضاء تیم را هشت بازیکن به ترتیب کمال پورهاشمی ، عبدالمنعم کمال ، محمد اسمعیل اشتری ، محمد شریف زاده ، عــبــاس تــهــرانی ، مـحمود عدل ، حسینعلی امیری و سیاوش فرخی و مربی تـــیم آقای فــریــدون شریف زاده که از استادان بزرگ والیبال ، بسکتبال و فوتبال بودند و قبلاًعضویت در تیم های گالاتا سرای ترکیه را داشتــنــد

و یـــک ســرپــرســت آقای امیر عباس امین تشکیل می دادنـــد و داور همراه تیم ، آقای ابراهیم نعمتی و بازیکن نهم تیم آقــای شــعــبـان محمدی از لیست 125 نــفـری اعزامی به بازیهای آسیائی توکیو بدون علت حذف شــدنــد.

این تیم که برای اولین بار در چــنیـــن رویداد مهمی شرکت کرده بود ، توانست در میان کلیه تیمهای شـــرکـــت کـننده با افتخار و سربلندی مقام دوم مسابقات را کسب نموده و مدال نقره اولین دوره مسابــقــات والیبال بازیهای آسیائی را بــه ارمغان آورد.

پس از این مسابقات ، فعالیت بیــن الــمللی بیشتری در ورزش والیبال ایران آغاز شد. اعزام مربیان و داوران به کلاسهای بین المللی ، دعوت از تیم هــای زنان و مردان خارجی به کشور و اعزام تیمهای ملی زنان و مردان به تورنمنت ها و مسابقات رسمی بین المللی مانند بازیهای آسـیائی ، مسابقات قهرمانی آسیا ، قهرمانی جهان ، دانشجویان جهان ، ارتش های جهان ، ناشنوایان جــهـان ، معلولین جهان و راه آهن های جهان و جام های جمهوریت ترکیه و غیره ، از اهم این فعالیــت هـا می باشد ، که در این تاریخچه از مربیان و داوران بین المللی ایران بازیکنان تیمهای ملی نـام بــرده خواهد شد.

مسابقات مهم بین المللی که تیمهای ملی و دیگر تیمهای نهادها و ارگانها کشور ما در هر رده سنی چه در داخل و چه در خارج کشور انجام داده اند بهمراه اسامی کلیه بازیکنان تــیــم مـــلی در رده های سنی مختلف که از سال 1337 تاکنون ( سال 1379 ) با تیمهای مختلف بــازی کرده اند در این تاریخچه به ترتیب با نام معرفی می شوند.

در رویـداد های داخلی ، برگزاری مسابقات والیبال لیگ سراسری ایران با عنوان جام پاسارگـــارد که در سالهای 1353 ، 1354 و 1355 انجام شد و مسابقات بین المللی دهه فجر و لیگ های برتر و دسته اول باشگاهها که از سال 1372 تاکنون سال 1385 انجام می شوداز اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در رواج و گسترش و پیشرفت والیبال در کشور تاثیر فراوان برجای گذارده است.

مسابقات رسمی تا کنون ( سال 1385 ) تیمهای ملی والیبال زنان و مردان و سایر تیمهای والــیــبال نهادها و ارگانهای ایران شرکت نموده و توانسته اند مقام قابل معرفی را در آسیا یا جهان بدســـت آورند به ترتیب زیر اعلام می شود :
 

تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران
تاریخچه والیبال در ایران

تاریخچه والیبال در ایران
 

والیبال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، بعلت تعویض های پی در پی رئیس فدراســیــون و تـغییرات وسیع در کادر هیئت رئیسه ، برنامه های والیبال شکل پایداری نداشت و مــســابــقـــات بــیــن الــمـللی چه در داخل و چه در خارج از کشور متوقف گردید

و فقط کوشش می شــد در زمیــنــه ورزش عــمــومــی گـسترش وسیع تری بوجود آید و مسابقات قهرمانی کشور نیز همــه ساله انجام گردد. اعزام داوران به کلاسهای داوری بین المللی تقریباً شکل منظمی داشــت ، امــا اعزام مربیان به کلاسهای بین المللی قطع گردید.

کم کم برنامه ها و مسابقات والیبال در سراسر کشور شکل بهتری بدست آورد. از لحاظ کــیـفیت تــعــداد تیمهای بیشتری در مسابقات شرکت نمودند ، ولی تماسهای بین المللی به ویژه تیم هــای قدرتمنــد بــه هـمان ترتیب متوقف باقی مانده بود.

با فعالیتی که طی چند سال اخیر از سال 1368 تا کنون 1385 آغاز شده است و با استعدادی که جوانان کشور در این رشته از خود نشان داده اند ، به ویژه در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان که در دوبی برزگزار شد ، و تیم ملی نوجوانان کشورمـان با سربلندی کامل مقام چهارم این مسابقات را بدست آورد.

و همچنین مقام چهارم قهرمانی جــوانـان آسیائی در تهران و کسب مقام اول در مسابقات انتخابی جوانان جهان در تایلند که انعکاس جهانی فراوانی داشت و از همه مهمتر طی سه سال گذشته ( سالهای 76-77و 78 )

مـــوفــقــیــت هـــای چــشــمــگــیری نـصیب تیم های ملی ما شد بویژه کسب مقام قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان در مسابقات والیبال قهرمانی جوانان آسیا که در سال 1377 در تهران برگزار شد علاقمندان این رشته را چند برابر نمود.

طرح و آغاز برنامه مسابقات والیبال بین المللی دهه فجر انقلاب اسلامی از سال 1365 تا سال 1379 از دیـگـر رویــدادهــای ارزنده والیبال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اســت که دگرگونی فراوانی در والیبال کشورمان بوجود آورده است.

امید می رود که آینده بهتر و روشن تری در انتظار والیبال کشورمان باشد که بــایـــد بـه حــسـاب برنامه ریزی صحیح و دقیق فدراسیون والیبال گــذارده شـود ، به ویژه حضور مســتـمر و ارائه خط مشی های صحیح و کمک های بسیار ارزنده آقای حاجـــی مــحـمدرضا یــزدانـی خرم رئیــــس فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران که در همه زمینه ها در کسب موفقیت هـــای یاد شـــده سهم اصلی و گرانبهائی داشته است.

آقای یزدانی خرم از اواخر سال 1368 به ریاست فــدراسـیون والیبال منصوب شده اند. که تا این فعالیت تا نیمه سال 1385 ادامه داشت.

در رویــداد هـــای داخــلــی ، بــرگــزاری مــسابقات لیگ های سراسری برتر ( سوپر لیگ ) ، لیگ دســـته اول ، دسته دوم ، دسته سوم بزرگسالان و جوانان بشکل نوین و با هــمـکاری مدیران کل تربـیت بـــدنی و روسای هیئت های والیبال استان هاکه زحــمــات آنــهــا قابل تقدیر است

و با همیاری صمیمانه مدیران و روسای باشگاههای شرکت کننده در لیگ ها و سایر مسابقات قهرمانی کشور از اهمیت خــاصـی برخوردار بوده و اثـــرات جــالــب توجهی را بهمراه داشته که در سال 1378 این اثرات کاملاً محسوس و نــتیجه بخش بوده است

( کسب مقام قهرمانی توسط تــیم ملی جوانان کشورمان در چندین نوبت و شرکت تـــیــم های ملی جوانان و بزرگسالان کشورمــان در قهرمانی های جهان ). امید است بــرگــزاری ایــنگونه مسابقات موجب درخشش بیشتر والــیــبـال کشورمان در آینده در جهان گردد.

تشکیل کلاس های داوری و مربیگری بین المللی در طول 10 سال و سالهای قبل از آن ثــمــرات نیکوئی برای والیبال در برداشته است.
 

روسای فدراسیون والیبال از اواخر سال 1336 تاکنون

آقایان :
1. امیر عباس امین از سال 1336 الی 1342
2. کاظم رهبری از اواخر سال 1342 الی 1346
3. علی اکبر میر فخرائی حدود 8 ماه سال 1347
4. کمال خانلی 1347 الی 1348
5. فریدون فرخ نیا از 1349 تا 1351
6. تیمسار سرلشگر مهدی خزائی 1351 تا 1353
7. فرهاد مسعودی از 1353 تا 1356
8. سرکار سرهنگ منوچهر شاپوری از اواخر سال 1356 الی 1357
9. محمود عدل سال 1358
10. غلامرضا جباری از اواخر سال 1358 تا 1360
11. جابر خلف زاده از 1360 تا اول سال 1361
12. حسین علیرضائی تهرانی از نیمه اول سال 1361 تا 1363
13. غلامرضا جباری از نیمه دوم سال 1363 تا 1365
14پرویز خاکی از اواخر سال ۱۳۶۵ تا اواخر سال ۱۳۶۸
15. محمدرضا یزدانی خرم از اواخر سال ۱۳۶۸ تا مرداد سال ۱۳۸۵
15. محمدرضا داورزنی از نیمه دوم مرداد سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۶ (از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۶ بعنوان سرپرست)
17. احمد ضیایی از ۷ دی ماه ۱۳۹۶ تا ۱۵ آذر ۱۳۹۷
18. افشین داوری (سرپرست) از ۱۶ آذر ۱۳۹۷ تا ۸ مهر ۱۳۹۸
19. علی فتاحی (سرپرست) از ۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۲۸ آبان ۱۳۹۸
20. محمدرضا داورزنی از ۲۹ آبان ۱۳۹۸ تاکنون1385


تاریخچه والیبال در ایران
 

بازیکنان تیم ملی از سال 1338 تا اول سال 1379

بازیکنان دیگری علاوی بر هشت یازیکن شرکت کننده در بازیهای آسیائی 1958 توکیو که در صفحات قبل از آنها نام برده شده و از سال 1338 تا کنون 1379 عضویت در تیم های ملی مردان در رده بزرگسالان ، جوانان و نوجوانان را داشته اند بشرح زیر معرفی می شوند :

11. مسعود ماتابانی
12. خسرو ایمر احمدی
13. حسن کرد
14. محمود مطلق
15. مجتبی مرتضوی
16. محمد البرز
17. جهانگیر قوام
18. چنگیز انصاری
19. اکبر قادری
20. مسعود صالحیه
21. خسرو گلستانی
22. فاروق فخرالدینی
23. حسین جهانشاه
24. حسین درستیان
25. جعفر طاهری
26. خلیل پاک نظر
27. حسین علیرضائی تهرانی
28. بهمن بهشتین
29. محمد همت یار
30. قربانعلی شقاقی زاده
31. مقصود حاج جعفر
32. یحیی مستوفی
33. اکبر تنها
34. محمد قنبریان
35. مسعود فرهید
36. بیژن روحی
37. شهریار ملک ایمن
38. حسن کبیری
39. هادی نوریان
40. ناصر خوئی
41. خسرو ابراهیم
42. محمود نظامی
43. نادر پاکرو
44. یداله کارگر پیشه
45. محمدکریمی
46. حسین بهرام صفت
47. دکتر نامدار
48. جمس پارسیان
49. محمد علی حیدرخان
50. حسن انصاری
51. ناصر میر خزائی
52. محمدرضا قاصدی
53. مسعود میربابا
54. عباس شریفی
55. جمشید قدیری
56. محمد مهدی نیاکان
57. خسرو ملک پور
58. محمد ملک لو
59. فریبز استخری
60. مهدی صابر پور
61. مصطفی ذوقی نژاد
62. ماشااله فرخ منش
63. محمود میرفتاحی
64. حسن کیوان
65. رضا چیتگر
66. احمد پورکاشیان
67. محمود چایچی
68. محمد طاهری
69. علی طاهری
70. حسن شمشیری
71. عزیز پرتوی
72. محمود محب
73. ابراهیم حیدری
74. علی تازرونی
75. منوچهر آخشین
76. اسماعیل حبییبی
77. جلال شاه حسینی
78. بهمن نایب اصل
79. مهدی رزاقی
80. ارژنگ مهاجر
81. علی صبوحی
82. رحیم قارصی
83. پرویز کاظمی
84. جلال شاهسون
85. ناصر نظافت دوست
86. احمد نعمت زاده
87. بیژن کاظمی
88. جاوید نجفی
89. داود اللهیاری
90. ابراهیم وطن پرست
91. علی موذن
92. قاسم تاجری
93. حسین آبادی
94. بهمن سلطانی
95. حسین رجائی
96. مجید اسکوئی
97. بای محمد دوجی
98. جواد محتشمیان
99. مجید آزمون
100. مرتضی بهرامی نیا
101. مجید ساداتی
102. امیر حجازی نو
103. توحید جمالی
104. حبیب کوزه لی
105. خلیل آزمون
106. محمدرضا سیف نوری
107. جهانگیر تراب÷ور
108. حمیدرضا امیری نیا
109. محمد معصومیان
110. فرزین خسروی اسکوئی
111. حسین همادی
112. بهنام جلوه
113. غلامرضا جاویدی
114. اکبر نائینی
115. احمد لاهوتی
116. غیاث الدین صحنه
117. اصغر نائینی
118. ایرج مظفری
119. سعید حجازیان
120. جاوید محسنی نیا
121. محمدرضا آخوندزاده
122. مسعود آمارت
123. محمد مستوفی
124. ارسلان درگاهی
125. عبدالعلی نبی
126. محمدرضا دامغانی
127. سید مهدی ابوترابیان
128. منصور احمدی
129. فرزاد فرهادیان
130. بهرامی راد
131. بابک مظفری
132. رضا نوری
133. فرشاد سعیدی
134. رحمت نوری
135. محمد صادق شعبان خمسه
136. بهروز امکانی
137. سید مهدی امکانی
138. نادر عزیزیان
139. امید عقیلی
140. امیرحسین نفر
141. حسین مرسلی ( ملی جوانان )
142. کیوان مجردی
143. مرتضی حق شناس ( ملی جوانان )
144. مرتضی اکبری فر ( ملی جوانان )
145. کریم کیا ( ملی جوانان )
146. آرش طبیب زاده ( ملی جوانان )
147. عبدالرضا فرجی ( تیم ملی جوانان )
148. بهروز عطائی
149. حمیدرضا عقیلی ( تیم ملی جوانان )
150. حسین اولادی ( ملی جوانان )
151. مهران فرجی ( ملی جوانان )
152. حشمت اله امیدی ( تیم ملی جوانان )
153. فریبرز امیدوار
154. عباسعلی میرحسینی
155. جلال لطیف زاده
156. ساسان خداپرست
157. علیرضا امانی
158. عظیم جزیده
159. محمد حسین نجاتی
160. حسین معدنی
161. امیرحسین منظمی
162. محمدرضا تندروان
163. رضا عصاری نائینی ( ملی جوانان )
164. پیمان اکبری
165. محمدرضا تابعی
166. عباس قاسمیان
167. محمد ترکاشوند
168. سعید رضائی
169. علی نقدی
170. بهنام محمودی
171. رضا شهابی
172. غلامرضا مومنی مقدم راد
173. رهبر اسفندیاری ( جوانان )
174. علی خبارگه ( جوانان )
175. احمد مساجدی
176. محمد مهدی شریعتی ( جوانان )
177. حسین یعقوب نژاد ( جوانان )
178. رضا رنجبر
179. غلامحسین مدنی
180. مجید تابش نژاد
181. محمد عمده یاثی
182. رضا ابراهیمی
183. بهرام جعفر پور
184. سید امیر احمدی ( جوانان )
185. فرهاد کاوه آهنگران ( جوانان )
186. علیرضا بهبودی
187. علی خبارگه ( جوانان )
188. عباس فتحی ( نوجوانان )
189. محمدرضا جودکی ( نوجوانان )
190. مهرداد سلطانی ( نوجوانان )
191. نصیر جزیده ( جوانان )
192. حسین مقدم راد ( جوانان )
193. مصطفی مظفری ( نوجوانان )
194. مرتضی شیاری ( جوانان )
195. افشین علیائی ( جوانان )
196. علیرضا نادی ( جوانان )
197. مهدی صادقی ( جوانان )
198. آق محمد لاق ( جوانان )
199. فرامرز سمیعی
200. حسین پرموز
201. کیانوش سلیمانی
202. عبداللحد ارمغی
203. علیرضا افشاری


مهم :
تیم ملی نوجوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 1989 میلادی مقام چهارم اولین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان را که در دوبی برگزار شد کسب نمود. این اولین موفقیت در صحنه قهرمانی جهان بود که نوجوانان ما توانستند برای والیبال کشور جمهوری اسلامی ایران افتخار بزرگی را به ارمغان آورند.

1. سرپرست : حسین بهرام صفت
2. سرمربی : حسین مهرانپور
3. مربی : جعفر هوتهم
4. ابراهیم سن سبیلی : بازیکن ( ابراهیم سن سبیلی در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در دوبی بعنوان کامل ترین بازیکن نوجوانان جهان انتخاب شد).
5. محمد حسین نجاتی بازیکن
6. حسین ذوالنوریان بازیکن
7. علیرضا امانی بازیکن
8. اردشیر کریم یار بازیکن
9. عثمان سن سبیلی بازیکن
10. علی میرعابدی بازیکن
11. جلال لطیف زاده بازیکن
12. محمد عمده غیاثی بازیکن
13. طواق ایزدی بازیکن
14. علی صادقیان بازیکن
15. علی اصغر حجازی نو بازیکن


اعضاء تیم ملی والیبال جوانان جمهوری اسلامی ایران که مقام چهارم قهرمانی آسیا را در سال 1371شمسی ( 1992میلادی) در تهران کسب نمودند :

1. سرپرست کل : حسین حسینی
2. سرمربی : ایوان بوگاینکوف( از کشور لتونی )
3. سرمربی : یداله کازگر پیشه
4. مربی : علیرضا معمری

 

بازیکنان :

5. محمد عمده غیاثی (کاپیتان تیم )
6. محمد حسین نجاتی
7. جلال لطیف زاده
8. مهدی ایمانی
9. حسن شاهسون
10. ساسان خداپرست
11. عظیم جزیده
12. منصور محسنی
13. امید عقیلی
14. اردشیر کریمیار
15. رضا بنیادی
16. محمود کسعلی
 

تیم ملی جوانان ایران در سال 1993 میلادی ( مطابق با 1372 شمسی ) در مسابقات انتخابی قهرمانی جوانان جهان ( منطقه آسیا در تایلند ) مقام نخست.


تاریخچه والیبال در ایران
 

مربیان بین المللی ایران از شروع والیبال تا سال 1379 شمسی

1. ابراهیم نعمتی اولین مربی بین المللی _ دارای کاتاگوری 1 و 2 از کلاسهای بین المللی والیبال در کشور ژاپن و چکسلواکی.
2. داود دارابیان
3. رضا هدایتی
4. حسن کرد
5. مسعود صالحیه
6. فریده فرزام
7. ماری تت
8. نسرین بختیاری
9. فاروق فخرالدینی
10. محمد درانی
11. غلامرضا صابر
12. سید حسین صفاری
13. حسین بهرام صفت
14. اشرف وحیدیان
15. جمشید آیریا
16. خسرو قبادی
17. رضا مهربان
18. بیژن نوذری
19. رحمت اله مصلائی
20. حبیب اله فروزنده
21. حسن کبیری
22. ماشااله فرخ منش
23. غلامحسین فرجامی
24. آقایان : بوش آریا ، محمود چایچی ، غلامرضا توانائی و غلامرضا عناصری نیز در کشور ژاپن و کره دوره های تمرینی را با مربیان این کشورها گذرانده اند.
25. حسین مهرانپور
26. حسن منصوری
27. حسین توسلی
28. امیدوار حاتمی
29. مهدی صابرپور
30. محمدعلی حیدر خان
31. جواد محتشمیان
32. حسن کوچک زاده
33. یداله کارگر پیشه
34. علیرضا معمری
35. محمد حسین عمده غیاثی
36. فرهاد اعرابی
37. هوشنگ حق شناس
38. حسن رهنما
39. جعفر رهنما
40. مجید ارگی
41. رضا وکیلی فرجاد
42. رسول بنائی
43. اسماعیل حبیبی
44. قاسم توکلی
45. اسماعیل حاج قاسم
46. پرویز میرزائی
47. علی ستوده روان
48. سید محمد دلاورخان
49. محمدکاظم بازرگانی گلشن
50. بهمن سلطانی
51. حسن شالیسی
52. عباس امانی شهرک
53. ابراهیم حیدری
54. بهمن دلقندی
55. محمد صادق امیری
56. عطاءاله صادقی
57. میررحیم میرحیدر قارصی
58. ابراهیم وطن پرست
59. نوری آزمون
60. ابوالقاسم کردبچه
61. ولی اله برق لشگری
62. سید جواد محمدی
63. رحیم حجار
64. فرید صائبی
65. حسین نژاد
66. حسین حسینی
67. ابراهیم ابارشی
68. میترا روحی دهکردی
69. سیما صدیقی
70. خسرو ابراهیم
71. پرستو سادات صفی زاده
72. طوبی بهپوری
73. عزت الزمان بازیاری
74. فرشته روان شاد
75. حسن لبلانی
76. خسرو سلفی
77. حسین علیرضا تهرانی
78. خوشگلدی صحنه
79. حسن معئن نژاد
80. قاسم تاجری
81. محمود درستی
82. محمد صادق پشنگ
83. جعفر هوتهم
84. غفار درخشنده
85. مینا فتحی
86. خدیجه شپنجی
87. باقر سلیمان نژاد
88. حمید موحدی
89. محمد رضائی
90. بهرام سپه پناه
91. ناصر شهنازی
92. یوسف نعلبندی
93. احمد پورکاشیان
94. میر ابوالحسن واحدی
95. حسین ودیعتی
96. هاشم صفائیانپور
97. احمد نیمافر
98. محمود عبداللهیان
99. آلبرت عیسی قولیان
100. منصور ربیعی
101. علی پرویزی
102. محمد صادق میر شمسی
103. محمدرضا فتوت
104. اکبر نائینی عصاری
105. عباس برقی خامنه
106. بیژن کاظم جو
107. جمشید قدیری شاد
108. محمدحسین کوشکی
109. عزیز پرتوی
110. نادر شاوندی
111. حسین آبادی قلعه
112. کریم قصاب تبریزی
113. خلج آقائی
114. علی اکبر محمدمرادی
115. انوشیروان شریف نیا
116. بهروز شاه غیبی
117. فرهاد داخم
118. علی پور عروجی
119. جواد پرورش
120. مسعود کامروامنش
121. بیوک عالمیه
122. حامد شادمند
123. حسین دهقانی
124. محسن قهرمانی
125. سعید عقیلی
126. منصور خراسانی
127. یحیی قلی یزدان ستا
128. بهزاد بزرگزاد مقیم
129. کریم نگهبانب راد
130. مصطفی ذوقی نژاد
131. علی اصغر میرعابدی
132. گیتا نادر پور
133. خدیجه نامدار
134. سهیلا برمور
135. منیژه منصور صادقی
136. رضا وکیلی فرجاد
137. حسن رستمی نژاد
138. علی موذن
139. علیرضا خوشروئی
140. اسداله شاهمرادزاده
141. سید نظام الدین رضوانی
142. بهمن تاروردی زاده
143. حسین سالاری
144. جواد گلگار
145. حسین جانبخش
146. سعید حجازیان
147. مصطفی کارخانه
148. سید تقی محمودی روحانی
149. نادر ناصری اصل
150. حمید ساداتی
151. محمد میری دوماری
152. غلامعلی روستائی
153. غلامرضا مددپور
154. قاسم ابراهیم زادگان
155. اباصلت عابد
156. محمدرضا علیجانی
157. علی یاوری
158. فتح اله سید حسینی
159. کیوکرث کرده
160. سیف الدین آذر هوش
161. محمود نظافتی
162. داود آهنگری نمینی
163. ایرج زاد رفیعی مقدم
164. مجید مصباح
165. حسن سبزه پرور
166. کامران تبریزی نمینی
167. سید مصطفی حسینی
168. محمد مستوفی
169. حسین وزیری
170. منوچهر اسدی پویا
171. جبار قوچان نژاد
172. نادر شهنازی کوزه کنانی
173. مجید خلیلی
174. حمید راهجردیان
175. حسین مقدم حسینی
176. جمشید علییاری
177. خسرو سماوی
178. مرتضی عهدی
179. میر مسعود کامران
180. محمد گهرور
181. جهانگیر تراپور
182. حسن فغانی
183. محسن افسونیان
184. فرهاد سیستانی
185. صغری نژاد نایبی
186. آذر خزائی
187. فاطمه زاهرا خزائی
188. حبیبه پاشائی
189. ماندانا مرتب
190. مینا جعفری
191. زیبا خلج هدایتی
192. فیروزه مقدم
193. حمیرا بندگانیان
194. پریسا بحرینی نژاد
195. بتول منتظر القائم
196. پروین یادآور
197. سودابه پورشهماری
198. مرضیه مرادی
199. محبوبه سلیم
200. فاطمه شب خیز
201. فاطمه نظری
202. پری فردی
203. کبری صادقی
204. نگار قصاب زاده
205. فلورا کرکی
206. فرحناز منعمی
207. پریدخت با پیری
208. فاطمه اسمعیل زاده
209. راضیه سیف زاده
210. ملوک سیف زاده
211. فریبا صادقی
212. میترا شعبانیان
213. لیلا موتابیان
214. شیوا آزاد فدا
215. صدیقه کعبی زاده
216. کبری صادقی حقیقی
217. ویکتوریا پروانه
218. زهرا رسولی
219. مهدیه روحانی
220. سکینه خرازی
221. محبوبه زرنویس زاده
222. ثریا یگانه
223. کاشف الحق
224. الهه ذیغم پور
225. اکرم رشیدی
226. مرضیه داوطلب
227. نازآفرین فنودی
228. مهرانگیز جمشیدی
229. سیمین حق شناس
230. حمیرا عباسی
231. آذر محبوبی
232. عزت نقوی
233. بنفشه اخوان

در کار سازندگی بازیکنان تیم های ملی ما داشته است. ضمناَ آقای میلوسلاواییم مربی سابق تیم ملی ما ، در سالهای 1996 الی 1999 بعنوان رئیس کمیته مربیان فدراسیون جهانی والیبال انتخاب شده است.
 

عضویت اعضاء ایرانی در فدراسیون بین المللی و کنفدراسیون والیبال آسیا
 

در سال 1354 شمسی ، ابراهیم نعمتی بعضویت هیئت رئیسه ( مدیر ) در کنفدراسیون آسیا انتخاب شد.

در سال 1355 شمسی ، مصطفی کدخدازاده بعضویت کیمته قوانین کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار شد.

در سال 1367 شمسی ، کنگره بین المللی والیبال المپیک سئول ابراهیم نعمتی را به عضویت کمیته داوری فدراسیون بین المللی والیبال F.I.V.B انتخاب نمود که برای کشور ما حائز اهمیت فراوان بود.

در سال 1368 شمسی ، کنفدراسیون والیبال آسیا کاوه سرحدی را به عضویت کمیته قوانین و محمود حداد را بعضویت کمیته اطلاعات انتخاب کرد.

در سال 1370 شمسی ، داریوش جمالی و امیدوار حاتمی به ترتیب در کمیته اطلاعات و کمیته قوانین کنفدراسیون والیبال آسیا بجای محمود حداد و کاوه سرحدی معرفی شد.

در سال 1375 و 1376 کنفدراسیون والیبال آسیا مجدداَ ابراهیم نعمتی را به عنوان عضو کمیته داوری و کاوه سرحدی را بعنوان عضو کمیته مسابقات برگزید.

در دسامبر 1993 ( آذر 1372 ) اجلاس کنفدراسیون والیبال آسیا با شرکت 29 کشور عضو در کشور بحرین تشکیل شد. مهمترین مسئله انتخاب اعضاء هیئت رئیسه ، روسا و اعضاء کمیته های وابسته بود.

در این اجلاس آقای محمدرضا یزدانی خرم رئیس فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران با 28 رای ( از جمع 29 رای ) ، با رای با ارزش برای مدت چهار سال بعضویت هیئت رئیسه کنفدراسیون والیبال آسیا انتخاب شدند که برای کشور ما حائز اهمیت فراوان است.

در این اجلاس اعضاءهیئت رئیسه کنفدراسیون ، آقای کاوه سرحدی را بعضویت کمیته مسابقات و آقای محمود عدل را بعضویت کمیته والیبال ساحلی ( والیبال روی ماسه ) انتخاب نمودند.

همچنین اعضا رئیسه کنفدراسیون ، ادامه عضویت آقای امیدوار حاتمی رئیس کمیته داوری والیبال کشورمان را در کمیته قوانین کنفدراسیون آسیا برای یک دوره کمیته داوری والیبال کشورمان را در کمیته قوانین کنفدراسیون آسیا برای یک دوره چهارساله ( تا سال 1376 ) تمدید و مورد تائید قرار داد.

انتخاب چهار عضو هیئت رئیسه والیبال ایران در کنفدراسیون والیبال آسیا از رویدادهای مهم سال ورزشی 1372 می باشد مه معرف فعالیتهای فدراسیون والیبال ایران در صحنه های جهانی و ثمره مدیریت ارزشمند آقای یزدانی خرم است.
 

اعضاء ایرانی عضو کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون بین المللی در سال 1379 ( 2000 میلادی )
 

1. آقای محمدرضا یزدانی خرم ـ عضو هیات رئیسه کنفدراسیون والیبال آسیا AVC

2. آقای ابراهیم نعمتی ـ عضو کمیته داوری کنفدراسیون والیبال آسیا AVC و مدرس FIVB برای تدریس در کلاس های داوری بین المللی

3. آقای محمود عدل ـ عضو کمیته والیبال ساحلی کنفدراسیون والیبال آسیا AVC

4. آقای کاوه سرحدی ـ عضو کمیته مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا AVC

5. آقای دکتر خسرو ابراهیم ـ مدرس FIVB برای تدریس در کلاسهای مربیگری بین المللی.

منبع : بخش ورزشی پرتال فرهنگی راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.